Halmpellets?

Poison-heart

Trådstartare
Hoppas jag postat tråden rätt?

Iaf vad tycker ni som använder det? Har torv i dagsläget men det är inte det billigaste alternativet och sen blir det så mörkt och trist.

Tycker ni halmpelletsen är bra? Dammar den? Finns det någon risk att hästarna äter den?

Sv: Halmpellets?

Jag hade hal pellets till min häst förra året. Var väldigt nöjd med det då det inte dammade och det gav en bra och lättskött bädd. Däremot åt min häst av det och fick hosta av det. Då han inte slutade äta den var jag tvungen att sluta.

Vet dock många som har detbutan att hästarna äter av det och är väldigt nöjda.

Hästar kan börja försöka äta det som det är graanual, men inte senare. Vår halmpellets skapar inte damm!

*KL*

Halmpellets är skit dammar och ger hästarna hosta och man har ingen koll på vad för halm som man har gjort pelletsen av om den är fräsch ,,eller innehåller mögel osv .

Mia

Hade halmpellets i förra stallet jag stod i.
Tycker det var kanonbra, dammade inte, sög upp bra, en av hästarna åt lite grann men inga mängder och det är ju inte farligt att äta i mindre mängder.

Tycker dock att spånpellets fungerar minst lika bra och är betydligt billigare.

Jag har halmpelletsbädd och kommer byta så snart det är slut! Ser nästan bara nackdelar.
- Det släpper inte igenom kisset utan blir blött på ytan så är det rent och fint under sen
- DYRT! Betalade 2000 kr då skulle det räcka i ett halvår. Det har gått tre månader och slut inom två veckor max. Lär fylla på med två säckar i veckan för att hålla fräscht
- Det luktar fast bädden är välskött

Fördelarna är väl att det är lättmockat och hyffsat dammfritt. Nej tacka vet jag torv så mycket billigare och bättre :love:

ÄLSKAR halmpellets, håller bädden torr och fjädrande, dammar inte, drygt och ekonomiskt, minskar gödselstacken till en bråkdel.
Har inte hittat några nackdelar alls utöver att det ger inte den sysselsättning som halm ger, men det löser man lätt med ett par klyftor halm till kvällen att "pilla i".

Hade halmpellets i förra stallet jag stod i.
Tycker det var kanonbra, dammade inte, sög upp bra, en av hästarna åt lite grann men inga mängder och det är ju inte farligt att äta i mindre mängder.

Tycker dock att spånpellets fungerar minst lika bra och är betydligt billigare.

Jag håller med! Spånpelletsen kostar ju bara 35-37 kronor för en 16kg säck! Dessutom äter inte hästarna den.. mina äter ju halmpellets så det kan jag inte ha :cool:

*KL*

Halmpellets är skit dammar och ger hästarna hosta och man har ingen koll på vad för halm som man har gjort pelletsen av om den är fräsch ,,eller innehåller mögel osv .

Mia

Fast då har man ju själv aktivt valt skit, för det finns produkter vars tillverkare kan lämna hygienanalys på de dom säljer så slipper man dessa problem.:angel:

Ungefär jämförbart med att man köper första bästa grovfoder bara för att priset är tilltalande, utan att ta reda på vad man köper för något.

Jag har halmpellets för 2:a året i rad o stortrivs med det. Lätt att mocka, lätt att strö, klart billigare än spån som dessutom ena hästen älskade att blöta ned så jag fick strö minst 2 balar/vecka. Detta är klart billigare. Men om spånpellets är ännu billigare och funkar på samma sätt hade jag ju såklart tagit det om jag skulle välja.

Spånpellets har inte samma förmåga att suga vätska som halmpellets, därför brukar jag dra ner en sådan säck i strölagret mellan varven speciellt i blöta tider. Då blir strölagret luftigare och inte så packat.

Vi har måttat och provat, konstaterar att en liter halmpellets klarade av ca 6 liter vätska innan den började falla isär. Spånpelletsen klarade bara 3 liter innan samma resultat uppnåddes att den började falla isär och bildade inte kakor.

Vilken tillverkare använde ni er av då? och vilken storlek på pellets?

Jag tror det kan skilja lite beroende på det..

Svensk tillverkare tidigare, nu kommer våra pellets från Litauen. Bägge dessa håller 8 mm, är hygienanalyserad på både tillverkning och slutprodukt.

Blandningen kan skilja sig åt också, den svenska hade ännu högre förmåga att suga vätska för där kom vi nog upp i 7 liter vätska per liter pellets.

koper s.k brann pellets, da de ar bra mkt billigare an spanpellets pa GG butiken. Och de har nastan aldrig halmpellets hemma, eller sa tar de hem for lite for behovet.
Sa idag hamtade jag en bal (52 sackar) med brannpellets. 44 kronor sacken. Jag lagger in 6 pasar och vattnar sa de faller sonder och sen fyller jag pa en pase i veckan. Latt och smidigt att anvanda, har inte permanent badd, och nar jag far tag pa lagger jag in en pase med halmpellets per manad.. och blandar. for att gora det lite fluffigare.. Nu vander jag pa badden dagligen sa fluffar pa detta sattet med.. och forstas vattnar bra nar mojligt.
Halmpellets samma sak, fyll pa en 5-6 sackar och sen fluffa dagligen. vattna om nodvandigt..och lagg i mer vid behov.jag har hellre det an kutterspan eller torv.

Vilken tillverkare använde ni er av då? och vilken storlek på pellets?

Jag tror det kan skilja lite beroende på det..

Jag använder Lissbo-pellets och är supernöjd 3:e säsongen nu. Har även provat andra märken.

1 Nåt importerat i ett stall där det far fullskötsel. Vet att de hade problem med att det blev fukt i påsarna och att det möjlade. Ägaren slutade med det rätt snabbt.

2 Easy-bedding från svenska foder. Mer söndermalt än lissbos så det blev inte lika fluffigt och gick åt mer.

3. Okänt märke som stallägaren köpt i stallet jag står nu. Lånat nån säck av henne och det fyller inte riktigt lika bra.

Jag lovordar Lissbo. Fräscha pellets från Skåne till ok pris. Jag köper en hel pall och det räcker gått och väl okt till maj för min häst. Enkelt att förvara, jag har det i uthuset hemma och tar med mig en säck eller två till stallet när det behövs fyllas på. Jag vet att jag har fräscht strö hela vintern och behöver inte tina torv som fryser eller kånka på otympliga spånbalar. Dessutom ser det prydligt ut utanför boxen för det far inte omkring som spån och halm.

En annan fördel är att det inte behövs så tjockt lager för att ligga stadigt i boxen. Jag gillar inte bädd utan mockar ut allt kiss varje dag och det är superenkelt eftersom det blir kakor. Med spån så flyter pisset bara omkring och sen rör hästen runt det + att spånet kanar rundor så det blir kala fläckar. Sen fyller man ju aldrig mer än en liten skottkärra och det blåser inte omkring över stallplanen när man går till stacken.

De fördelar du beskriver upplever jag också med spånpellets, men det är billigare. Just att den inte far rundor som kutterspån tycket jag är skönt.

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
5 943
Senast: Tantan
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
371
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 717
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka