Hållbarhet på tvättmaskin?

alazzi

Trådstartare
Jag tvättar ofta, det blir ju så när man har häst och ett barn i småbarnsåldern. Det blir ungefär en maskin om dagen. Det är hästkläder och leriga barnkläder som tvättas. Samt min mans jobbskjortor.

Nu har motorn på min Siemens tvättmaskin lagt av efter endast 5 år och reparatören tyckte att det var helt normalt. Hans erfarenhet var 4 maskiner i veckan och 10 år brukar maskinen hålla, Och eftersom jag tvättar oftare så var det helt normalt att motorn inte höll längre:(

Stämmer det med era erfarenheter? Jag tycker att det känns som kort tid för en tvättmaskin?

Sv: Hållbarhet på tvättmaskin?

Inte alls.
Cylinda snart 14 år gammal som tvättar kanske 8-10 maskiner i veckan.
Den har överlevt både hästgård och 3 småbarn.

Enda problemet har varit igensatt avloppsslang.
Mycket hästhår blir det.

Så den räknar jag med skall gå i många år ännu.

Ja, jag trodde ju att en märkesmaskin som Siemens borde hålla längre. Det var ju ingen lågprismaskin direkt. Enbart motorn kostar 3000:- och sen tillkommer arbetskostnaden dessutom.

Jag känner inte alls till Siemens på det viset.
Jag vet att Miele är bra men tycker inte att det är riktigt prisvärt.

Tycker det är väl kort.

Jag misshandlar våra tvättmaskiner å det brutalaste med hästtvätt, tvättar dessutom grimmor osv. Aldrig tejpat ett spänne. Sen går det hundfiltar och givetvis människotvätt. Samt trasmattor. Är ingen grovtvättmaskin eller så, utan helt vanlig 'hushållsmaskin'.

Den förra var 15 år gammal när den gick i graven, då för att termostaten gått sönder så det blev bara kallvattentvätt. I övrigt fungerade den. Minns inte märke.

Nuvarande är inne på sitt åttonde år, är en Husqvarna av billigare modell (Ballerina), kostade typ 4 tusen har jag för mig. Den tuffar på utan problem.

Både våra är 'små' maskiner btw.

På jobbet körs MINST två maskiner tvätt/dag, ofta fler. Där går vanlig tvätt samt trasmattor. Hushållsmaskiner där med, men modellen större. Vet inte ålder, men för 3 år sen fanns de redan där, och var inte nya. De tuffar på utan minsta problem.

Samma sak med pappas, som kör vanlig tvätt, trasmattor och en oändlig räcka med oljiga, skitiga verkstadsoveraller. Den förra höll i 20 år (Cylinda). Pappa och bror köpte maskin samtidigt, bror har småbarn så där går det minst 1 tvätt/dag med. De är inne på sina fjärde år nu utan problem.

Så nej, kan inte tycka att 4 maskiner/vecka och 10 år är någon allmängiltig referensgräns, har tvättat både mer än så per vecka och maskinerna har hållit längre. Dock inag siemens (fast jag TROR de på jobbet är det, måste kolla isf)

Mina föräldrar köpte ny tvättmaskin precis innan jul och enligt försäljaren de pratade med räknar man med en livslängd på ca 6 år (beroende på hur mycket man tvättar givetvis). Så det kan nog stämma. Om man ser tillbaka så var det ganska många saker som hade bättre livslängd förr, t.ex. bilar, men sen kom man på att man inte kunde sälja "evighetsmaskiner" för då fick man inte sälja lika mycket som om varan pajade efter ett par år. Vet inte om det är så med tvättmaskiner, men med bilar är det så. Sen ser inte jag Siemens som ett högkvalitetsmärke direkt, men det baseras mest på min erfarenhet av deras mobiltelefoner som de ju slutat tillverka eftersom de är så dåliga (eller ja de sålde ut den verksamheten och företaget som köpte konkade ganska omgående).

Satt och tänkte på det där, att nya maskiner borde iom att dataelektronik som finns ha kortare livslängd? Men då vi inte 'hunnit' till en sådan maskin än, så vet jag inte ;)

Satt och tänkte på det där, att nya maskiner borde iom att dataelektronik som finns ha kortare livslängd? Men då vi inte 'hunnit' till en sådan maskin än, så vet jag inte ;)

Tvärt om tror jag.
Dessa små kugghjul av plast som satt i gamla programverk var verkligen inte hållbara.
Min Cylinda diskmaskin är över 15år och elektronisk.
Den har gått sönder 2 gånger.
En gång pumpen och en gång så slog blixten ut elektroniken.
Pumpen hade dock drabbats av misshandel då den inte hade fått något fett i disken.
Litet fett i maskinen smörjer pumpen så att den inte skär ihop av det hårda vattnet.
Nu så börjar plasten över knappsatsen att spricka.
Men det borde gå att köpa en ny.

Ja, jag har ju inget att jämföra med än, var bara en spontant tanke att vred och hederliga gamla knappar borde vara hållbarare än ouchknappar, digitalgrejer och elektronik. Men som sagt, inte hunnit 'in' i den där high-tech eran med varken diskmaskin eller tvättmaskin, då de gamla trotjänarna glatt snurrar på.

Iofs är jobbets maskiner, samt pappas och brors nya sådana där digitala, och de har ju iaf hållit i 4 år med fler tvättar/vecka än i siemensexemplet.

Ja, jag trodde ju att en märkesmaskin som Siemens borde hålla längre. Det var ju ingen lågprismaskin direkt.

Siemens är väl vad jag vet inte särskilt kända för sina vitvaror... här i sverige har de tvärtom ganska så dåligt rykte :crazy: skulle personligen aldrig köpa siemens vitvaror.

*KL*

Från SIBA: Den genomsnittliga livslängden för tvättmaskiner är 12 år.

Allt om Bostad: Genomsnittlig livslängd 7 år.

Skandiamäklarna: Beräknads livslängd för vitvaror räknas till ca 10 år i värderingssammanhang

Miele har maskiner som är 'konstruerade för' en livslängd på 20 år enligt de själva.

Så det är ju förutom Miele hyfsat i linje med reparatörens '10 år vid X tvättar'. Tyvärr anger de flesta inte antal tvättar utslaget på de där åren, men på några ställen har 300 tvättar/år förekommit som grundantagande, vilket blir drygt 5 tvättar/vecka.

Dock syns ju i tråden att de flesta maskiner tycks hålla längre än de 'beräknas'.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 128
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar