HALLÅ SADELMAKARE!!! SE HIT!

Men distansryttarna rider ju mil efter mil efter mil i dessa sadlar...

OM sadeln passar hästen så är det en bra sadel, oavsett modell, märke, ålder, prisklass.
Dom sadlar som jag blir drabbad av :D är oftast fel för hästen och det är alla typer av sadlar, det är därför hästägaren har ringt efter mig, jag får aldrig se en väl passande sadel... (jo, när jag har "fixat" till den :angel:)

Vilka bomlösa sadlar har du sett på nära håll eftersom du kan uttala dig om deras tryckfördelande egenskaper? :smirk:

Härligt!
Då kommer jag förbi dig när jag åker till stockholm i januari! Jag hör av mig när jag vet lite mer exakt när jag åker!

Jag provred en vanlig dressyrsadel i helgen, som enligt alla objektiva kriterier låg kanon på min ena pålle. Inte åkte den fram heller, som i stort sett alla andra jag provat har gjort. Men häststackarn fick näst intill panik och försökte springa ifrån det hemska som hade hoppat på honom. Den andra hade inga speciella åsikter, så nog är det olika alltid.

Men själv tyckte jag det var vansinnigt obekvämt och kände att jag spände mig och gjorde en massa dumheter i ridningen, så den sadeln fick åka hem igen.

Absolut! :D
Det ska bli roligt att höra vad en sadelmakare tycker, som verkligen har fått se och prova bomlösa sadlar!
Vi får väl se hur de faller herrn i smaken :p

Till Harmonia: Jovars, det faktum att distansryttare använder bomlöst innebär ju inte att sadlarna med automatik är bra för hästen, eller? Och ingen kan fråga hästen! Som sagt, jag är mycket skeptisk till bomlöst, men en timme på en ridplan lär den duga till.

De hästar som får ryggproblem av sina sadlar i en distansritt plockas av banan eller utesluts efter tävlingen. Det går inte att rida mil efter mil om sadeln klämmer/gör ont. Det som funkar efter 3 h ridning kanske inte funkar efter 7 h eller 12 h.
Jag skiter :devil: fullständigt i vad sadelmakare tycker om bomlösa sadlar. Kan de inte tillverka sadlar som passar hästarna (ex min häst) så får de finna sig i att man letar alternativa sadlar. Förstår om det känns kränkande man använder något så fult som en sadel utan bom när det finns såååå många fina bomsadlar. ;)
// Linda

Det är bra att det har börjat dyka upp alternativa sadlar så sadeltillverkare och sadelmakare kanske förstår att fler och fler ryttare/hästägare kan mer och ställer större krav och att dagens hästar ser lite annorlunda ut än för 20-30 år sedan.
Det finns några märken som har sett dagens hästar och tillverkat sadlar som passar på dom flesta hästar (och jag tänker inte göra reklam för dom).
Och än en gång, en bra sadel är en som passar hästen oavsett vad det är för typ, märke osv.

Mer kunskap till folket :devil:

Du får JÄTTEGÄRNA göra reklam för sadlar som passar de flesta hästar! Än så länge har inget med bom passat riktigt bra på min häst så jag vill jättegärna veta var jag kan hitta en sån sadel!

Jo fast en sadel som passar de flesta gör väl undantaget för de de flesta sadlar inte passar. ;) *retas lite*

Ja, jag är sadelmakare.
Jag försöker så långt som möjligt tillvarata hästens intressen med mina synpunkter. Betr sadlar så finns det något som kallas "beprövad erfarenhet" och skulle det ha varit så att en bomlös sadel vore att föredra före en med någon form av bom genom alla de årtusenden människan har ridit häst, då hade vi nog inte haft bomförsedda sadlar idag. En bomsadel (helst då en bladsadel) är den konstruktion som fördelar vikt på optimalt sätt. Hästen var ju från begynnelsen aldrig konstruerad för att ha en ryttare på ryggen, det är ett mänskligt påfund, så då måste man göra det allra bästa av situationen rimligtvis. (d v s att ha en passande bom i sin sadel)

Då kan man ju fråga sej vad som orsakar de problem som gör att de måste tas av banan? är det bommen i sadeln eller är det en illa tillpassad sadel?
Vad jag alltför ofta ser är att det finns stora kunskapsbrister i var sadeln skall placeras på hästryggen
Jag har sett en alldeles utmärkt artikel om sadeltillpassning och sadling på www.western-ridning.com . Läs och begrunda!

Finns det några bevis på att hästar far illa av bomlösa sadlar? I så fall vill jag väldigt gärna se dem. Finns ju en hel del bevis för att hästar far illa av bomsadlar som sitter illa(vilket de väldigt ofta gör), men jag har aldrig hört om någon häst som har fått några problem av en bomlös sadel. Men jag kan ju ha missat nåt. Jag säger inte att bomlösa sadlar är det enda rätta för hästen, men om det inte är på något vis skadligt för hästen att ha bomlös sadel så varför skulle man inte få ha det? :confused:

Allt kan vara skadligt för hästen om det används fel, och det gäller även bomlösa sadlar. Även med dem gäller det att lära sig så mycket man kan om hur hästen funkar, hur sadeln funkar, och hur man lär sig undersöka om hästens kropp mår bra.

Det går att rida 16-mils distansritter med Torsion. Det går också att ge hästen fula bulor på ryggraden på en halvtimme.

Jag har själv ridit bomlöst i två år nu. Mina hästar har mycket finare ryggar nuförtiden. När jag då och då tycker att jag skall lägga på en engelsk - för att jag vill hoppa, eller en bladsadel - för att jag tycker det borde vara bättre tryckfördelande, så protesterar hästen. Och det är sadlar jag vet passar. Så om hästen själv får välja så är det bomlöst som gäller.
Själv trivs jag bäst i min bladsadel, då den ger mig mer stöd och jag behöver inte jobba så mycket för att rida och vara i balans. Är lite lyxigt för mig.
Jag har även sett en häst, som jag hinkade till, gå 16 mil i en bomlös sadel. Inga som helst problem. Som sagts fler och fler distansryttare rider bomlöst. En bomsadel är jättebra när det passar perfekt och är formodligen den bästa lösningen. Men ingen sadel kan sitta perfekt hela tiden. Min bladsadel är vald att ligga bra när min häst går i form, med rundad rygg. Lyfter hon huvudet som en giraff, eller sjunker ihop med ryggen, som en trött häst kan göra, ja, så passar den inte längre. Det är ju det som är bomsadelns stora nackedel, dess brist på flexibilitet. Och flexibilitet är en nödvändighet när man rider mycket och länge. Det finns sadlar som i viss mån flexar t.ex. Ortho Flex. Men inte ens de flexar nog för distans, inte så att det passar alla hästar åtminstone. För många hästar är bomlöst det enda alternativet.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar