Jag har själv ridit bomlöst i två år nu. Mina hästar har mycket finare ryggar nuförtiden. När jag då och då tycker att jag skall lägga på en engelsk - för att jag vill hoppa, eller en bladsadel - för att jag tycker det borde vara bättre tryckfördelande, så protesterar hästen. Och det är sadlar jag vet passar. Så om hästen själv får välja så är det bomlöst som gäller.
Själv trivs jag bäst i min bladsadel, då den ger mig mer stöd och jag behöver inte jobba så mycket för att rida och vara i balans. Är lite lyxigt för mig.
Jag har även sett en häst, som jag hinkade till, gå 16 mil i en bomlös sadel. Inga som helst problem. Som sagts fler och fler distansryttare rider bomlöst. En bomsadel är jättebra när det passar perfekt och är formodligen den bästa lösningen. Men ingen sadel kan sitta perfekt hela tiden. Min bladsadel är vald att ligga bra när min häst går i form, med rundad rygg. Lyfter hon huvudet som en giraff, eller sjunker ihop med ryggen, som en trött häst kan göra, ja, så passar den inte längre. Det är ju det som är bomsadelns stora nackedel, dess brist på flexibilitet. Och flexibilitet är en nödvändighet när man rider mycket och länge. Det finns sadlar som i viss mån flexar t.ex. Ortho Flex. Men inte ens de flexar nog för distans, inte så att det passar alla hästar åtminstone. För många hästar är bomlöst det enda alternativet.
Hälsning Maja