Håll oss Uppdaterade - Igen!

Lade ut annons på Saga idag, tio pers har hört av sig. Två ringde inom 30 minuter. Många lär väl sållas bort efter vägen, men ändå.

Med det priset på en sådan häst och med den beskrivningen kommer det inte att vara några större problem att sälja henne. Hoppas du hittar en köpare som känns helt rätt!

Varit ute och ridit Snorri idag igen.
Det har varit skoning igen av fem hästar (tar tio åt gången) så hela förmiddagen och lite av eftermiddagen gick åt till hovvård. Hovslagaren hade ett par lärlingar med sig så det tog extra tid, och så var två av hästarna lite tålamodskrävande...

alltså begränsat med ridning trots en härlig semesterdag.

Snorri var duktig igen. Han är alltid trevlig att rida, och gör så gott han kan och det blir aningen bättre dag för dag.
Idag var övergångarna skritt-trav helt rena, och övergångarna skritt-tölt fungerade också bra med bibehållen ryggaktivitet.
galopp ur skritt är numera en högst normal övning som han har lätt för, och det kommer ju att förbättra galoppen en hel del.
idag fungerade tempoväxlingarna i tölt bättre igen, inte mycket till taktmissar i ökningarna heller. Kul.

Idag har Ljómi fått springa lite i "rundpaddocken". Från att inte visa trav alls så travar han rätt mycket nu! Så himla kul att se :)

Laukur fick en tur nu ikväll. Först tog vi grusvägen och kände på tölten, kändes super :up: Sen joggade vi en stund på vår stora åker som lite kondisträning.

Med det priset på en sådan häst och med den beskrivningen kommer det inte att vara några större problem att sälja henne. Hoppas du hittar en köpare som känns helt rätt!
Helt galet många har ringt idag, fick stänga av telefonen för att så många ringde.

Imorgon kör vi iväg Meyja o Rá på träning... Skall bli jobbigt att vara utan dom men ser så fram emot att få hem dom lite mer utbildade!

Det allra roligaste är faktiskt att jag av en slump igår upptäckte att tränaren tränade o visade Meyjas pappa på Island!

wp-1453579348950.jpg

wp-1453579339068.jpg

Imorgon kör vi iväg Meyja o Rá på träning... Skall bli jobbigt att vara utan dom men ser så fram emot att få hem dom lite mer utbildade!

Det allra roligaste är faktiskt att jag av en slump igår upptäckte att tränaren tränade o visade Meyjas pappa på Island!

wp-1453579348950.jpg

wp-1453579339068.jpg

Vad spännande! Du får skriva och berätta om du är nöjd sen. Börjar känna att min Sokka nog behöver putsas av någon som kan mer än jag.

Idag har Ljómi gått en promenad utanför gården med ryttare för första gången :) Han är så duktig! Det var husse som satt på. Husse tog även Laukur en tur så jag fick stå över ridning idag :p

Hitta hästen.:D

Trots pissit väder är jag otroligt motiverad med hästarna :)

Fina Grima ska snart åka hem efter 1 år här hos mej, kommer sakna henne grymt mycket.
Just nu är hon himla duktig å go att rida. Hade hon varit lite större hade hon baskemej fått stanna för alltid :love:

Fina Grima ska snart åka hem efter 1 år här hos mej, kommer sakna henne grymt mycket.
Just nu är hon himla duktig å go att rida. Hade hon varit lite större hade hon baskemej fått stanna för alltid :love:

Vilken härlig hage! Är ridvägarna lika fina? :)

@Saeta Riktigt bra jobbat!! :D Hon ser superfin ut! Måste bara fråga, tror du det går att få se en liten video på henne i antingen trav eller tölt? Här hemma har vi kinesiska nakenhundar, dom har puffiga ben, och islänningarna som är klippta så man har kvar sådär på frambenen får värsta benvärmarna. Jag skulle gärna dela med mig av det till alla "kines"-människor runt mig ;)

Nu har jag fixat en liten travfilm. Dock inte uppsuttet, måste få tag på någon som kan filma mig ;) senast jag försökte mig på att filma mig själv så ställde jag kameran på en hög pall. Det hade gått bra om jag kom ihåg att trycka på play-knappen... ;)

Hon är så söt i sina fluffben :love: Dela gärna med dig till "kines"-människorna :D syns dock inte så bra i videon, sämst kvalla med mobilen xD

Här rullar det på, har jobbat heltid med lång pendling i två veckor nu. Trivs hur bra som helst (jobbar som psykolog på BUP) men dagarna blir ju långa...
Kraftur gjorde en vurpa i hagen för några veckor sedan vilket resulterade i en liten låsning. Har en underbar fysioterapeut som kom ut och fixade och knådade. Eftersom han då skulle jobbas utan sadel har jag också introducerat tömkörning för herr häst, och det gjorde han galant. Han är en sådan där gullego häst som bara gör allt nytt utan att fråga två gånger!
Jag lovar att försöka få lite bilder eller filmer nu när jag har lite dagsljus på helgen...

Har någon här erfarenhet av att åka utomlands och tävla?
Vi har vansinnigt dåligt med tävlingar här i söder i år. Kanske kommer det ut lite mer, men just nu har vi BARA Isicup som kvaltävling. Så nu är vi anmälda till en B-flokk på ett Gaedingakval och sen inget mer... Därför funderar jag på att åka över till Danmark och vara med på tävlingar där istället, men vet inte hur det funkar? Och kan man SM-kvala på deras tävlingar? vilken "nivå" måste tävlingen vara på då?...

Nåväl, det blir nog ändå inga såna jättetävlingar, men det är kul att undersöka möjligheten. 2017 får bli vårt stora tävlingsår! I år har jag och maken istället bokat en långresa till Vietnam, som jag ser galet mycket fram emot. Fast jag tajmade ändå in så vi åker dagen efter SM :angel:;)

Här rullar det på, har jobbat heltid med lång pendling i två veckor nu. Trivs hur bra som helst (jobbar som psykolog på BUP) men dagarna blir ju långa...
Kraftur gjorde en vurpa i hagen för några veckor sedan vilket resulterade i en liten låsning. Har en underbar fysioterapeut som kom ut och fixade och knådade. Eftersom han då skulle jobbas utan sadel har jag också introducerat tömkörning för herr häst, och det gjorde han galant. Han är en sådan där gullego häst som bara gör allt nytt utan att fråga två gånger!
Jag lovar att försöka få lite bilder eller filmer nu när jag har lite dagsljus på helgen...

Vi har vansinnigt dåligt med tävlingar här i söder i år. Kanske kommer det ut lite mer, men just nu har vi BARA Isicup som kvaltävling. Så nu är vi anmälda till en B-flokk på ett Gaedingakval och sen inget mer... Därför funderar jag på att åka över till Danmark och vara med på tävlingar där istället, men vet inte hur det funkar? Och kan man SM-kvala på deras tävlingar? vilken "nivå" måste tävlingen vara på då?...

Nåväl, det blir nog ändå inga såna jättetävlingar, men det är kul att undersöka möjligheten. 2017 får bli vårt stora tävlingsår! I år har jag och maken istället bokat en långresa till Vietnam, som jag ser galet mycket fram emot. Fast jag tajmade ändå in så vi åker dagen efter SM :angel:;)

Danska tävlingar hittar du på www.sporti.dk :) I Herning brukar det vara några tävlingar Per år, på VM anläggningen :) det är dock på Jylland,kanske lite närmare för dig att tävla på Själland :)

Kul att planera in tävlingar!
Själv fortsätter jag med min vanliga ridning som går ut på att förbättra hästarna. Undri har nu satts igång igen och han är ju ganska lite riden (det var honom jag köpte som oinriden sjuårig problemhäst för 1000kr i somras) och vi jobbar mest på att få gångarterna stadiga och att han ska förstå vilken gångart jag menar när. Det går bra, tycker jag. Det händer väl att jag tappar honom till tölt ur traven och tvärt om ibland, men han är huvudsakligen stabil. Galopperna känns väldigt trevliga med bestämd tretakt och ganska stora steg, så där är han lättriden. Traven blir lite bättre, med lite längre och inte lika trippiga steg.

Snorri jobbas vidare med fokus på precision i takt och tempo i både trav och tölt, han har ju inga som helst svårigheter att skilja mellan gångarterna. Där jobbar jag in mer och mer bakben och rygg i skritten och den långsamma tölten, och jobbar sedan för att behålla rygg och bak upp i högre hastigheter. Det går framåt.

Snorri skulle väl i och för sig funka att debutera i tävling i somras, men i höstas i värsta lerperioden klippte jag svansen på honom och han är fortfarande för uppenbart klippt för att det ska vara acceptabelt på tävlingsbanan så han får vänta till nästa säsong av kosmetiskt svansskäl. Nästa höst får jag väl välja flät-metoden i stället...
Undri kan nog tänkas duga att ta med på någon lätt klass i sommar om jag prompt vill tävla men just nu känns det som om jag lika gärna väntar ett år till med honom också - lite hyggligare mot hästen - eftersom jag har en hel del andra tävlingar inplanerade under året, inom andra discipliner. Ganska högt upp på min agenda står att förhoppningsvis vara med på tre eller fyra olika klasser (dressyr, unghästchampionat, bruksridning och brukskörning) på SM för fjordhästar och då kan jag ju hellre tänka tävling med fjordingarna i år och vänta med islänningarna.

Kul att planera in tävlingar!
Själv fortsätter jag med min vanliga ridning som går ut på att förbättra hästarna. Undri har nu satts igång igen och han är ju ganska lite riden (det var honom jag köpte som oinriden sjuårig problemhäst för 1000kr i somras) och vi jobbar mest på att få gångarterna stadiga och att han ska förstå vilken gångart jag menar när. Det går bra, tycker jag. Det händer väl att jag tappar honom till tölt ur traven och tvärt om ibland, men han är huvudsakligen stabil. Galopperna känns väldigt trevliga med bestämd tretakt och ganska stora steg, så där är han lättriden. Traven blir lite bättre, med lite längre och inte lika trippiga steg.

Snorri jobbas vidare med fokus på precision i takt och tempo i både trav och tölt, han har ju inga som helst svårigheter att skilja mellan gångarterna. Där jobbar jag in mer och mer bakben och rygg i skritten och den långsamma tölten, och jobbar sedan för att behålla rygg och bak upp i högre hastigheter. Det går framåt.

Snorri skulle väl i och för sig funka att debutera i tävling i somras, men i höstas i värsta lerperioden klippte jag svansen på honom och han är fortfarande för uppenbart klippt för att det ska vara acceptabelt på tävlingsbanan så han får vänta till nästa säsong av kosmetiskt svansskäl. Nästa höst får jag väl välja flät-metoden i stället...
Undri kan nog tänkas duga att ta med på någon lätt klass i sommar om jag prompt vill tävla men just nu känns det som om jag lika gärna väntar ett år till med honom också - lite hyggligare mot hästen - eftersom jag har en hel del andra tävlingar inplanerade under året, inom andra discipliner. Ganska högt upp på min agenda står att förhoppningsvis vara med på tre eller fyra olika klasser (dressyr, unghästchampionat, bruksridning och brukskörning) på SM för fjordhästar och då kan jag ju hellre tänka tävling med fjordingarna i år och vänta med islänningarna.

Har du införskaffat lastbil än, så du får med dig allihopa? ;)

Har du införskaffat lastbil än, så du får med dig allihopa? ;)
Nä.
Fast det vore vääääldigt roligt att ha.
Och ja det är något slags dröm att göra - eftersom jag har BE körkort så skulle jag med en B-kortsbil få med några stycken. Synd bara att de där hästbussarna är så in i bomben dyra.
Och att jag har tillräckligt många hästar för att det ska ta tid att spara ihop till en sådan.
Och att jag vill ha en massa andra saker innan jag kan eller ska eller vill prioritera en...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 531
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama