Håll oss Uppdaterade - Igen!

Jag är här fast under ett gömt nick ;)
Svarta hingsten blir valack på onsdag och har tagit det lugnt ett tag då hans matte haft fullt upp med att sova sig igenom senaste 2 månaderna :eek:
Efter kastreringen ska han hållas igång så länge jag kan, sen blir det långt sommarlov inför igångsättning i höst, då jag är mammaledig :love:

/ M
Mäh... Ehh.... VA? :rofl:
Ska Snappe bli valack? :eek:
ska du Ha bebis? :eek:
Å nytt namn? Men herregud, jag är så totalt förvirrad nu:confused::eek::banana::p:bump:

Men grattis :love:

Svarta hingsten blir valack på onsdag och har tagit det lugnt ett tag då hans matte haft fullt upp med att sova sig igenom senaste 2 månaderna :eek:
Efter kastreringen ska han hållas igång så länge jag kan, sen blir det långt sommarlov inför igångsättning i höst, då jag är mammaledig :love:

/ M
Varför blev det valack av honom?

Lilla Loppan levererades av fodervärden i förmiddags och jag åkte och provred nu efter jobbet, kändes fin! Småputs, men inget allvarligare. Söndag provrider en spekulant :nailbiting:

Varför blev det valack av honom?
Det blir valack då jag ska ha bebis och inte känner för att lägga dom pengarna på att visa honom. Det är dessutom lättare med en valack i samband med barn, då tanken är att liten minsann får följa med till stallet.
Sen är en stor anledning till kastreringen att han trivs bäst med kompisar i hagen.
Han har gått med min nya, en 3,5 åring, under 2-3 månader och blev en helt annan häst. Glad även mot andra människor utom mig, lugnare i ridningen osv. Så jag vill ge honom ett bra hästliv istället för ett par kulor.
Vill kunna ge honom ett flockliv, ordentliga sommarbeten och glädjen att kunna leka ordentligt.

Sen finns det så otroligt mycket hingstar i Sverige att han säkert inte skulle få mer än Max 1-2 ston/år, och då känns det bara elakt.

Han får bli en fantastisk tävlingsvalack istället, vilket jag tror han gör bättre än en tävlingshingst då stressen försvinner ;)

Mäh... Ehh.... VA? :rofl:
Ska Snappe bli valack? :eek:
ska du Ha bebis? :eek:
Å nytt namn? Men herregud, jag är så totalt förvirrad nu:confused::eek::banana::p:bump:

Men grattis :love:
Hehe, har varit lite tyst om allt ja.
Snaps blir valack, bebis kommer i augusti och namnet blev då jag inte ville outa bebis men ändå ville hänga lite i föräldraforumet ;)

Tack!!
Har fortfarande inte riktigt förstått det hela trots att jag idag såg det lilla pyret.

Snaps blir valack, bebis kommer i augusti och namnet blev då jag inte ville outa bebis men ändå ville hänga lite i föräldraforumet ;)

Tack!!
Har fortfarande inte riktigt förstått det hela trots att jag idag såg det lilla pyret.

MEGAGRATTIS!

´Jaha, då har Undri fått bli stor kille, då.
Skodd runt om, första skoningen i den nyblivne åttaåringens liv.
Han hann tramsa omkring ganska mycket i stallet innan det var hans tur: han stod sist på dagens lista om fem (de fyra andra var fjordingar, trögproppar som står och sover när de blir skodda, inklusive unghingsten som blev utsatt för skoningspremiären).
Dra i hovslagarens mössa och jacka, kasta omkring på reflextäcke som hängde över boxdörren (snurra med det som en flagga, tydligen jättekul men fjordingen som just blev skodd vände knappt på örat för att kolla vad som hände).

Att bli skodd var rätt OK bara man fick slicksten, annars var det för svårt att stå stilla. Men jag anser att mutor är tillåtna när det handlar om att ge hästen en bra upplevelse av skoning, i stället för att skapa sig problem.
Ordentlig hålvägg ena fram som förstås skars upp, men annars inga problem.
Premiärridit skodd häst, fungerade bra även om han förstås fortfarande behöver en hel del träning och utbildning.
Det är ändå inte illa: han var en aggressiv problemhäst när jag fick hem honom alldeles i början av juli, reds in under hösten, ridning 3 dagar i veckan ungefär i fyra månader, sedan vila några månader. Nu skodd och fungerar att rida i skritt, trav, tölt och båda galopperna. Tölten är lite slumpmässig i tempo än, men det får vara så ett tag till så ska vi gradvis skaffa mer och mer kontroll över takt och tempo.

Hann inte rida så många hästar idag, eftersom hovslagaren var här hela förmiddagen.

Tack!!

Grattis till bebisen!!! :D

/ M

Ååååååh så underbara nyheter! :love::love::love: En mini-våffla! :banana:

@Lilleknodd Fantastiska nyheter, ser så framemot att träffa den lille :D Bjuder in mig själv nästa år också :angel:
Tror Snappe beslutet kommer bli riktigt bra, för er båda. Klart knoddis ska med och rida i framtiden!

Lite uppdatering om mig och Rigel.
Flyttade till nytt stall för en månad sen. Kände att jag ville kunna träna lite mer ordentligt nu när han fyller 6 år detta året och lösdrift med fri tillgång fungerade tyvärr inte för honom. Så nu står vi på box med lång utevistelse och han verkar trivas super med det. Sen när man bara är van vid härlig skog att rida i så känns det helt okej att bara flytta 1 km så jag fortfarande har kvar mina fantastiska stallkompisar och skog, men fick ridhus och paddock på köpet ;)

Nu tränar vi för fullt efter vilan och han är full av energi och känns mer mogen i hela sig.
Han bär sig själv bättre och bättre för varje pass och det är så mycket roligare att rida honom nu när han bjuder framåt konstant med egen energi. Min tränare står även på gården vilket var den största anledningen till vi flyttade så nu tränar vi varje vecka :) Vem vet, kanske vågar mig ut på en mindre tävling i sommar :nailbiting:

Nu är Ljómis regnskållor mer eller mindre borta så i söndags sadlade jag och satt upp! Maken ledde runt mig lite och jag introducerade lite tygeltag :) Ska försöka ha en dag i veckan med uppsutten träning nu och en dag med mer kondisträning (löslongering, promenader och handhäst). Sen kan vi öka på lite efter ett tag. Första delmålet är ju att kunna rida ut honom en liten sväng själv.

Laukur går det jättebra med! Har ridit för tränade både i december och januari och nu i slutet av februari har jag planerat en kurs för min tränare i min klubbs regi, så vi köttar på :D Formen och överlinjen blir bättre och bättre! Jag får bättre ordning på mina händer och ytterhjälper!

Lade ut annons på Saga idag, tio pers har hört av sig. Två ringde inom 30 minuter. Många lär väl sållas bort efter vägen, men ändå.

Det betyder att du har lyckats pricka rätt prislapp! :D
(Och att hon är en himla härlig häst, har själv träffat henne för längesedan. :love:)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Ajda
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
2 531
Senast: Lilla
·
Svar
2 001
· Visningar
98 464
Senast: pepp
·
Bukefalos I den nya versionen av forumet som jag hoppas kunna uppdatera till snart finns det möjlighet att konvertera bilder till webp-formatet...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama