Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag iväg på ovalbanan och kände lite på Tyra såhär efter semestern, rackarns vad fin hon var! Men jag är inte förvånad. Hon är ju bäst och ovalbana is the shit. :D Det är som att både hästar och ryttare liksom ger lite extra och det är extra kul och extra bra! :D Vi red igenom programmet för v5 och bestämde oss för att anmäla oss till tävling, så nu ska vi tävlingsdebutera nästa helg. :p:crazy::eek::D:bump: Inga förväntningar alls, bara komma runt och ha en rolig upplevelse! Ser det som träning och skoj!

Känner sjukt stor pepp inför hösten, kommer att fortsätta träna för den tränare jag tränat för fram till sommaren, och dessutom har jag bokat några lektioner för en annan tränare som kommer till området, samt en "föreläsningsserie" med första tränaren, som kommer hållas hemma hos oss där jag har Tyra uppstallad. Peppen! :banana:




STORT grattis till SM-kvalet! Han hade nog tränigsvärk. Ni kommer tillbaka nästa helg! :sneaky:

Vilka är det du ska träna för?
Nyfiken i en strut ;)
 
Jag sitter här och funderar över klädsel till tävling.. Jag hade tänkt köra på svarta ridbyxor, svart kavaj, vit skjorta. Jag inser nu när jag går igenom garderoben att mina svarta ridbyxor är knäskodda (tycker jag rider mycket bättre i helskodda..), mina vita ridbyxor är helskodda men för stora samt har ett hål i grenen.

Blir man typ utskrattad om man rider i ett par bruna ridbyxor med beige skoning, och kavaj? Ska ju bara tävla v5. :o

Eller ska jag köra bruna ridbyxor+snyggare jacka, inte lika missmatchat? Eller köra på svarta ridbyxor fast de är knäskodda och jag föredrar helskodda? :confused:

(Ja jag är nervös. :p)
 
Lycklig, pållan var så underbar idag. Man blir lycklig när tyglarna känns som gummiband, hästen känns som en balettdansös och mobilen som jag tappade snällt låg på ridvägen för att bli upplockad (och pållan undvek att trampa på den).

Fler med hästar värda miljoner?
 
Jag sitter här och funderar över klädsel till tävling.. Jag hade tänkt köra på svarta ridbyxor, svart kavaj, vit skjorta. Jag inser nu när jag går igenom garderoben att mina svarta ridbyxor är knäskodda (tycker jag rider mycket bättre i helskodda..), mina vita ridbyxor är helskodda men för stora samt har ett hål i grenen.

Blir man typ utskrattad om man rider i ett par bruna ridbyxor med beige skoning, och kavaj? Ska ju bara tävla v5. :o

Eller ska jag köra bruna ridbyxor+snyggare jacka, inte lika missmatchat? Eller köra på svarta ridbyxor fast de är knäskodda och jag föredrar helskodda? :confused:

(Ja jag är nervös. :p)
Så länge du är hel och ren och är prydligt klädd så lär ingen skratta. De flesta har tråkiga svarta kavaj, vita ridbyxor + vojlock, men några bryter av.
 
Min ponnyskrutt var helt fläng idag. Hon brukar vara lugnet själv, hålla sig på mattan och vara allmänt enkel. Kanske testa att kliva några steg åt sidan när matte inte tittar.

Hon var spänd som en fiolsträng, kunde inte stå stilla på gången, sprang iväg när jag släppte tygeln osv. Lite lättare markarbete och lite lydnad från ryggen så var vi på banan igen, så det var väl ingen katastrof, men helt olikt henne.
 
Lycklig, pållan var så underbar idag. Man blir lycklig när tyglarna känns som gummiband, hästen känns som en balettdansös och mobilen som jag tappade snällt låg på ridvägen för att bli upplockad (och pållan undvek att trampa på den).

Fler med hästar värda miljoner?

Min! Hade med en kompis till stallet idag, dressyrryttare. Tänkte jag skulle visa henne hur det känns att rida islandshäst "på riktigt". Värmde upp Tyra och hon hade massor med fart under tassarna, men oerhört mjuk och lydig, känslig och hon kändes liksom verkligen.. Motiverad. När sedan min kompis skulle rida var det så oerhört roligt att stå bredvid och titta. Så klart inte alls perfekt, första gången hon red hästen och hon är betydligt mer grön och känslig än de hästar hon är van vid, samt första gången hon töltade. Men jäklar i mig vad flott min häst är! Syntes tydligt att hon blivit mycket starkare i tölten, och i tölt på böjt spår söker hon sig mot bra form, tar i rejält med bakbenen, lätt i fram och sånna jäkla lyft.. Åhh vad detta kommer bli bra alltså. :love:
 
Min ponnyskrutt var helt fläng idag. Hon brukar vara lugnet själv, hålla sig på mattan och vara allmänt enkel. Kanske testa att kliva några steg åt sidan när matte inte tittar.

Hon var spänd som en fiolsträng, kunde inte stå stilla på gången, sprang iväg när jag släppte tygeln osv. Lite lättare markarbete och lite lydnad från ryggen så var vi på banan igen, så det var väl ingen katastrof, men helt olikt henne.

Brunstig? En varg som passerat genom hagen? Eller en fis på tvären?
 
Brunstig? En varg som passerat genom hagen? Eller en fis på tvären?
Inte brunstig, då agerar hon helt annorlunda, varg/rovdjur kan det mycket väl vara, finns i krokarna – fis på tvären är absolut också en möjlighet. Bara så förvånad, hon brukar aldrig vara på tårna. Jaja, får väl se hur odjuret är imorgon.
 
Min K är oxå värd miljoner, men utan tyglar ;)

Har ridit en del utan träns det sista o hästapållen hon är ungefär som vanligt att rida bortsett från formen. Hon gör skänkelvikningar, volter, åttvolter, öppnao sluta -utan träns. Vi har tricktränat mycket och spansk sskritt börjar sitta. Ramener och diagonala skrittrörelsen som behövs för piaff börjar hon förstå oxå.

Jag är som vanligt på sommaren inne i en flum-period o har helt glömt allt vad töltträning, ridlektioner och krav på form heter. Men iår kan vi ju iaf skylla på knäledsinflammationen. Massören var här häromdagen o K hade inga spänningar, sadeln låg så bra det går och nu tänkte jag börja köra igång lite mer med träningen .
 
Min K är oxå värd miljoner, men utan tyglar ;)

Har ridit en del utan träns det sista o hästapållen hon är ungefär som vanligt att rida bortsett från formen. Hon gör skänkelvikningar, volter, åttvolter, öppnao sluta -utan träns. Vi har tricktränat mycket och spansk sskritt börjar sitta. Ramener och diagonala skrittrörelsen som behövs för piaff börjar hon förstå oxå.

Jag är som vanligt på sommaren inne i en flum-period o har helt glömt allt vad töltträning, ridlektioner och krav på form heter. Men iår kan vi ju iaf skylla på knäledsinflammationen. Massören var här häromdagen o K hade inga spänningar, sadeln låg så bra det går och nu tänkte jag börja köra igång lite mer med träningen .
Då är din värd en 100-500 kr mer än min (för tyglarna), nog för att jag kan rida utan tyglar, även tölt, men knappast några skänkelvikningar eller någon spansk skritt.
 
Idag red jag lektion och det gick så bra. Fick ju ett träningsupplägg från sjukgymnasten för några veckor sen och även om jag tycker det är bra i teorin så har det funkat sådär i praktiken. Sista veckan har jag faktiskt fuskat och smugit in både lätta framdelsvändningar på böjt spår och lite lätt skänkelvikning.

När jag kom till tränaren idag så berättade jag om upplägget jag fått och hyr det funkat och hon satte huvudet på spiken direkt. Och vilken skillnad det blev! Så som vi tragglat och kämpat och så kommer hon in och fixar till upplägget lite och vips gick det sååå mycket lättare och blev sååå mycket bättre.
Så nu kör vi vidare på detta så får sjukgymnasten komma in och säga sitt sen innan vi går vidare och blandar in svårare övningar.
 
Idag är det 10 år sedan vi hämtade hem Snótt :love: Dagen till ära blev det en lugn skritt/tölt-terräng och morötter.

15000274735_b0bea3e40b_b.jpg
 
Alltså, jag älskar sommaren. Jag längtar alltid till sommaren, jag njuter av värmen. Men jag har nog en ny favoritårstid. HÖSTEN! :love:

Min häst är så fin så fin. Jag vill liksom bara slänga upp folk på henne och säga "Här, känn!". Hela hon liksom strålar av peppighet och arbetsvilja. Luften är klar och lätt att andas, hästen säger "Kom matte, vi kör!" :bump:
Vi ska ju som få säkert missat tävla i morgon, första gången för Tyra, första gången på typ 10 år som jag tävlar. :angel: Idag lösgörande och lite typ "förberedande" inför i morgon. Vi har valt att rida i höger varv, hon är stabilare i tölten i höger varv, men galoppen är svårare. Kanske beror det på mig, för det är fattningen i höger varv som är det kluriga. Sedan rullar hon på. Idag körde jag några fattningar från skritt i höger varv på rakt spår, som en smäck! :D Nu ska jag bara våga rida i morgon också och inte bara åka runt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 493
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp