Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
ddd_53fb9359ddf2b31477d8d8d3.jpg


Tränade min vita i helgen på ovalbana. Tänk att man kan tycka att det är roligare att rida sin häst för var dag som går! :love:
 
Red lektion idag igen.. Har ni bra idèr om hur jag kan öva upp balansen på min häst. Hon är 16 år, och som sagt tidigare inriden i tiden men inte skolad på nåt sätt. På lektionen, på en ridplan rusar hon runt, eftersom hon inte har balans att gå långsammare, i hörnen lutar hon innåt. Hur skall jaggöra ?
Rider ju helt för skojs skull, mest i teränggen, men skulle ju gärna öva upp oss.
 
Red lektion idag igen.. Har ni bra idèr om hur jag kan öva upp balansen på min häst. Hon är 16 år, och som sagt tidigare inriden i tiden men inte skolad på nåt sätt. På lektionen, på en ridplan rusar hon runt, eftersom hon inte har balans att gå långsammare, i hörnen lutar hon innåt. Hur skall jaggöra ?
Rider ju helt för skojs skull, mest i teränggen, men skulle ju gärna öva upp oss.
vad sa din tränare?

Spontant så måste du sänka kraven till det hästen klarar göra om det så innebär att hålla sig på marken och bara skritta.

Var det inte något problem med skada på hästen, sned eller något eller mins jag helt fel? Oavsett vilket kan hästen ha ont och det blor värre på ridbanan med en massa svängar.

Hur går det om någon annan rider, vill inte kritisera men det kan vara något su gör som triggar beteendet.
 
Red lektion idag igen.. Har ni bra idèr om hur jag kan öva upp balansen på min häst. Hon är 16 år, och som sagt tidigare inriden i tiden men inte skolad på nåt sätt. På lektionen, på en ridplan rusar hon runt, eftersom hon inte har balans att gå långsammare, i hörnen lutar hon innåt. Hur skall jaggöra ?
Rider ju helt för skojs skull, mest i teränggen, men skulle ju gärna öva upp oss.
Om lektionen gick till så som du beskrivit så skulle jag byta tränare! Tyvärr!
 
Red lektion idag igen.. Har ni bra idèr om hur jag kan öva upp balansen på min häst. Hon är 16 år, och som sagt tidigare inriden i tiden men inte skolad på nåt sätt. På lektionen, på en ridplan rusar hon runt, eftersom hon inte har balans att gå långsammare, i hörnen lutar hon innåt. Hur skall jaggöra ?
Rider ju helt för skojs skull, mest i teränggen, men skulle ju gärna öva upp oss.

Beror ju på orsaken, men rent allmänt skulle jag backat till stärkande skrittarbete. Har hästen mest gått rakt fram i skogen så är det klart att det är jobbigt att gå på böjt spår.

Har den ont så kan de också reagera med att försöka springa ifrån.
Är hästen stressad? Kan ju vara negativa tidigare erfarenheter så att du behöver avdramatisera platsen/träningsupplägget.

I övrigt håller jag helt med Michis, tränaren verkar inte ha anpassat träningsnivån efter hästen. Skulle söka mig till någon annan tränare, den typen av träning sliter bara på hästen och blir ingen rolig, positiv upplevelse.
 
Jag borde nog ta privatlektioner. Då kunde man ju bara skritta. Nu är det några andra med också, och det blir ju inte så lyckat om vi skrittan när resten travar.
I skritt går det bättre, då hinner hon liksom fundera efter vad begärs av henne. Hon har en gammal skada, hon är lite sned, men det går bra att hobbyrida henne, och något dressyrdjurförsöker jag inte få av henne, men lite smidigare kunde hon ju vara.
Ska be läraren rida henne, så får jag se hur hon funkar.
 
Fast som instruktör måste man kunna ge undervisning på individnivå även i grupp, dvs. om ett ekipage kräver skrittarbete så bör det ges utrymme för det. Märks det att en eller flera i gruppen har brister i grunderna som krävs för att klara av "dagens övning" får instruktören anpassa nivån antingen till den/de individerna eller ta en annan övning. Det ska du inte behöva betala privatlektionspris för att få hjälp med. Men visst underlättar det att ha instruktörens odelade uppmärksamhet, så för den skull kan du absolut rida privatlektioner om det känns bättre.

Är ju dumt om du ska känna dig tvungen att rida runt i högre tempo än du och hästen är redo för.
 
Fast som instruktör måste man kunna ge undervisning på individnivå även i grupp, dvs. om ett ekipage kräver skrittarbete så bör det ges utrymme för det. Märks det att en eller flera i gruppen har brister i grunderna som krävs för att klara av "dagens övning" får instruktören anpassa nivån antingen till den/de individerna eller ta en annan övning. Det ska du inte behöva betala privatlektionspris för att få hjälp med. Men visst underlättar det att ha instruktörens odelade uppmärksamhet, så för den skull kan du absolut rida privatlektioner om det känns bättre.

Är ju dumt om du ska känna dig tvungen att rida runt i högre tempo än du och hästen är redo för.
Måste bara säga tack för att du skrev det jag tänkte skriva ;)
 
Fast som instruktör måste man kunna ge undervisning på individnivå även i grupp, dvs. om ett ekipage kräver skrittarbete så bör det ges utrymme för det. Märks det att en eller flera i gruppen har brister i grunderna som krävs för att klara av "dagens övning" får instruktören anpassa nivån antingen till den/de individerna eller ta en annan övning. Det ska du inte behöva betala privatlektionspris för att få hjälp med. Men visst underlättar det att ha instruktörens odelade uppmärksamhet, så för den skull kan du absolut rida privatlektioner om det känns bättre.

Är ju dumt om du ska känna dig tvungen att rida runt i högre tempo än du och hästen är redo för.

Håller med även om det är med viss reservation. Om hästen stressar upp sig så fort de andra gör annat än att skritta och man inte upplyst om detta så blir det en svår sitts för instruktören. Det kan finnas andra hästar som behöver variationer av tempo och gångarter för att fungera.

För min häst hade det varit en halvt bortkastad lektion. Hästen behöver variation och går bäst efter en stunds galopparbete. Det blir en helt annan häst när hon kommer igång. det gäller att i förväg sätta ihop lämpliga grupper så att ekipagen har kompatibla behov.
 
Försöker sälja min sadel.. Går sådär! Trodde den skulle vara lättsåld.. Älskar den, men Tyra börjar växa ur den.
 
Alltså jag bara tolälskar denna lilla söta guldklimp, det är en ära att få äga henne. Varje dag med henne är själarvård:love:
igår gjort det igen, imponerat på mig genom att återigen inte reagerat på ny miljö, vi körde igenom ett litet samhälle med massa saker att kunna bli rädd för. Skällande hundar, höns som flaxar ute, körde längs en stor motorväg.
Tog lite bilder=)

Nästa helg skall vi iväg på våran allra första dressyrträning i körning, ska ju debutera i körtävling i Oktober på min klubb i deras klubbtävling.
Så behöver all tips och råd man kan tänkas behöva inför detta.=)
Nu kan jag i alla fall programmet utan problem=)


Min guldklimp!!
10612568_10153079297488998_1254166768672836811_n_zpsf6f9de29.jpg


10660116_10153079228028998_4742950798832479444_n_zpsc1cc0f25.jpg


Viktigt med trafiksäker häst så de har jag tränat massor på genom åren... och de har gett resultat=)
10603685_10153079297163998_6796861566910302285_n_zps88166743.jpg


Trollskogen är helt underbar att rida/köra i=)


10580082_10153079298308998_7388593868461925425_n_zpsa63002c8.jpg
 
Vad är det för sadel?

Det är en Hrinmir Legacy från året innan de skaffade X-changesystemet. Den är fin och välvårdad och jag tycker jag är skitbillig på den, men det vill sig inte. :p

Någon som har tips på var det är bra att annonsera? Jag har lagt upp den på islandsutrustningsfacebookgrupper och en lokal hästgrupp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 489
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp