Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en Hrinmir Legacy från året innan de skaffade X-changesystemet. Den är fin och välvårdad och jag tycker jag är skitbillig på den, men det vill sig inte. :p

Någon som har tips på var det är bra att annonsera? Jag har lagt upp den på islandsutrustningsfacebookgrupper och en lokal hästgrupp.
Storlek?
 
Den svarte fortsätter att utvecklas framåt, han är otroligt snabblärd och just nu tar han stormsteg framåt i utvecklingen. :)



I oktober flyttar han troligen till ny ägare, känns både lättande för mig men samtidigt skär det i hjärtat.
 
Är ju ganska oaktiv här även om jag är en long time lurker och läser flitigt. Jag är för gammal för att knappa långa inlägg på mobilen och vid datorn sitter jag sällan. Men om ngn nu så där halvt dör av spänning att få en uppdatering av mig så ska ni få en nu :D Jag sålde min tioåriga valack som grispassade. Fast efter att min tränare ridit till honom var det betydligt bättre men han har inte särskilt lätt för tölten coh han är en såndär som man måste underhålla hela tiden. Och vi passade inte ihop. Och jag sålde honom till en tjej som har vett att uppskatta honom för den han är :love: Lipade som en gris, men med den nya ägaren kändes det mkt lättare.

Jag köpte en ny häst, ett femårigt sto; Hnáta, en svart jättefin häst, som jag ska lägga in bild på. Hon har betydligt lättare för sig! Jag är kär :love:, hon är verkligen helt underbar, klok, okomplicerad, lätt i kroppen, lagom framåt, stopp och gas, men inte så utbildad. Såklart. Känslan när man töltar fram och det är fyrtakt!!! :love::love::love: Och man bara sitter där, utan att driva för annat än att behålla lagom energi, utan att få tjuvhålla, utan det är samspel! Det är såklart mkt att jobba på och utbilda. Mest mig :D! Men jag har tränartätt härikring, så det ska ordna sig. Det var faktiskt en bukemedlem som var inblandad i köpet och jag är mkt tacksam :up: En stor känsla av "I´m nog worthy" infinner sig när jag sitter på henne.
 
Är ju ganska oaktiv här även om jag är en long time lurker och läser flitigt. Jag är för gammal för att knappa långa inlägg på mobilen och vid datorn sitter jag sällan. Men om ngn nu så där halvt dör av spänning att få en uppdatering av mig så ska ni få en nu :D Jag sålde min tioåriga valack som grispassade. Fast efter att min tränare ridit till honom var det betydligt bättre men han har inte särskilt lätt för tölten coh han är en såndär som man måste underhålla hela tiden. Och vi passade inte ihop. Och jag sålde honom till en tjej som har vett att uppskatta honom för den han är :love: Lipade som en gris, men med den nya ägaren kändes det mkt lättare.

Jag köpte en ny häst, ett femårigt sto; Hnáta, en svart jättefin häst, som jag ska lägga in bild på. Hon har betydligt lättare för sig! Jag är kär :love:, hon är verkligen helt underbar, klok, okomplicerad, lätt i kroppen, lagom framåt, stopp och gas, men inte så utbildad. Såklart. Känslan när man töltar fram och det är fyrtakt!!! :love::love::love: Och man bara sitter där, utan att driva för annat än att behålla lagom energi, utan att få tjuvhålla, utan det är samspel! Det är såklart mkt att jobba på och utbilda. Mest mig :D! Men jag har tränartätt härikring, så det ska ordna sig. Det var faktiskt en bukemedlem som var inblandad i köpet och jag är mkt tacksam :up: En stor känsla av "I´m nog worthy" infinner sig när jag sitter på henne.

Härligt att det blev så bra både med försäljning och nya hästen!
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Är det någon mer än jag som upplever agria fleecetäckena stora i storleken? Köpte ett täcke i 125 men det är svinstort. Är min bruna herre en 115 kanske? :S
 
*kl*

Red kurs för Atli på lilla B i helgen. Nu har vi lärt oss att flytta för skänkeln. Han tyckte jag kunde börja kräva lite mer sådana krav nu. :) Hon tyckte det var riktigt jobbigt i början men sen gick det riktigt bra! Atli menade att hon kan bli riktigt fin om hon tränas på rätt sätt framöver och successivt lär sig bärighet!

10303373_10152236249956780_335036504037390885_n.jpg
 
*kl*

Red kurs för Atli på lilla B i helgen. Nu har vi lärt oss att flytta för skänkeln. Han tyckte jag kunde börja kräva lite mer sådana krav nu. :) Hon tyckte det var riktigt jobbigt i början men sen gick det riktigt bra! Atli menade att hon kan bli riktigt fin om hon tränas på rätt sätt framöver och successivt lär sig bärighet!

10303373_10152236249956780_335036504037390885_n.jpg

Åh... Hon ser ut som min allra första islandshäst! :love: Vem är hon efter?
 
Red för Erlingur i fredags! Två år sedan sist pga att han inte varit i närheten på länge, men nu passade jag på! :) Så himla kul! Som alltid! Vi fick träna mycket på kort tempo i tölt och nedtagningar till skritt där han ska behålla bärigheten och inte hinna ta 1-2 travsteg mellan. I början var han grymt okoncentrerad men sen satt det som en smock! Det här kan han ju egentligen, vi har tränat en hel del på övergångar mellan alla gångarter och det har gett resultat. Men just det här ännu lägre tempot måste han behärska bättre och göra övergången tölt-skritt mjukt och med bakbenen kvar under sig så han inte hamnar på framdelen det sista och fuskar med traven. Han har väldigt lätt för att öka tempot, men som Erlingur sa så kommer han till en gräns då han inte orkar mer och faller då isär. Funkar då de här nedtagningar klockrent utan att han faller isär mer så kan jag hjälpa honom lättare.

Vi nötade detta lite i söndags och det var väl 1 kanske 2 nedtagningar som han hann ta trav på annars så gick han super! Gjorde även lite ökningar och nedtagningen till skritt från det funkade också klockrent! Provade att ta galopp, ner till tölt och sen till skritt och det fixade han också galant! Duktiga hästen! :love: Ska bli kul att tävla på lördag!
 
Åh... Hon ser ut som min allra första islandshäst! :love: Vem är hon efter?

Kul, vad hade din för stam?

Hon är ee: Keilir frá Midsitju och ue: Ási frá Kalfholti. Pappan är en obedömd hingst som dock tävlats framgångsrikt i tölt på island, Kyndill frá Leirubakka (otroligt trevlig att rida :) ) :

Kyndill-Leirubakka.jpg
 
Igår "red" jag ut på Rá, själv! Vi red hela 100m bort på vägen. Har ju suttit på henne kanske 5-7ggr innan, med ledare i rundpaddocken typ tre ggr, nån gång själv där och häromdagen hoppade jag upp själv i stora paddocken. Hon har ju inte gärna gått fram i det läget, hon står still o tuggar på repet, tar stigbyglarna o kollar vad jag gör. Så igår blev jag sur när min sambo inte kunde avvara några minuter för att leda oss på vägen(där hon vill fram). Ähh, Själv är bästa dräng. Ut med hästen på vägen, riktade åt rätt håll o klev upp själv. Rá som alltid vill ut tog inte lång stund innan hon bjöd fram. Trevande steg i början o jublande beröm när hon gick fram. Snart övergick de eftertänksamma skrittstegen i pigg griseskritt när hon insåg att hela världen låg för hovarna! Hon var så glad! När jag hörde en bil komma så fick det räcka för dagen, hon stannade fint för rösten och jag kunde kliva av o leda hem. Hon reagerade inget på bilen men jag behöver ju inte ta för stora risker...

Jag vet ju att de flesta av er tycker tre år är tidigt, men vi kör vårt eget race. Sålänge hon vill så får hon, jag figurerar så att det är bättre ta små steg under lång tid än att göra allt på 8v. Hon är ju lite speciell oxå så vi behöver hitta en egen vilja att gå fram! Har aldrig mött en häst som är som hon! Hon gnäggar o kommer springande i hagen både när jag ropar o även när jag råkar gå förbi i annat ärende. Gud nåde mig om jag tar ut o leker med Meyja först, då blir hon förbannad över att bli förbisedd! Hon måste hela tiden ha saker att göra, o samma sak som förra gången är tråkigt. Hon lär sig fort o jag måste vidare för att hon inte skall tröttna. Det är skitsvårt! Alltihopa i kombination med att hon gärna stannar(nästan obefintlig flyktinstinkt) är introvert men ändå väldigt utåtagerande med sina känslor. Be henne t.ex. byta varv med lite för stora bokstäver o hon stegrar runt varvbytet i nån sorts flygande piruett(utan att nånsin dra i repet). Väldigt märklig häst, så enkel men ändå så svår! Blir en utmaning att försöka lura henne att hon vill göra allt, för det går inte att säga till på skarpen. Hon har prestationsångest om något! Samtidigt måste jag ju hålla reda på att jag inte blir för mesig o låter henne bestämma på eget bevåg. Att jobba med henne är lite som att övertala en man. Plantera idéen, låt den verka och sen kommer de på idéen själva o är jättestolta!
wpid-received_m_mid_1405712646086_201d0b255384b7e564_3.jpeg
 
Tycker inte du är tidig vi har med börjat med treåringarna och har två treåringar från annat håll på inridning.
Här är Mambo jobbat tre veckor:
Limbo jobbat fyra veckor:
Polki jobbat två veckor:

Bara man ta det i hästens takt.
 
Men fy va sugen jag blir på att börja med min 2 åring när jag läser och ser hur ni håller på! :D Men han får vänta 1-1,5 år beroende på hur han växt till sig :)
 
Snygg hon är!!
Det här ska bli kul att följa! Ska du börja med Meyja också?

Jag satt på Meyja första gången idag! Honär ju mer "levande" , lite hoppig och har flyktinstinkten nära så får ha mer repetition och en medhjälpare med mer nu i början. Men planen är att göra lite grunder även på henne. Kommer foton på henne sen, kompisen tog med sin kamera så får vänta på bildbevisen ;)
 
Skulle inte sätta en sån där lång ryttare på en så pass ung häst faktiskt, man ser verkligen hur jobbigt hästen tycker de är och hur hästen får balansera upp ryttaren som gungar rätt mkt pga sin längd.

Det ser verkligen inte bra ut när så där långa människor rider små hästar ni får faktiskt ursäkta men de ser verkligen inte bra ut:crazy:
Det där var nog i de grövsta fallet jag sett när de gäller långa ryttare som rider på för små hästar
Alla kan nog inte rida islandshäst helt enkelt även om man vill..

Killen på filmen borde skaffa sig en större ras som töltar, de finns rocky horse samt passo häst som torde passa storleksmässigt betydligt bättre=)

De ska ju se estetiskt ut när man rider visst 1 dm med benen är väl inget men där är det ju 2 dm till marken bara
.Skulle hästen svänga snabbt i en kurva kommer ju ryttaren dunka fötterna i backen.:cry:
 
Skulle inte sätta en sån där lång ryttare på en så pass ung häst faktiskt, man ser verkligen hur jobbigt hästen tycker de är och hur hästen får balansera upp ryttaren som gungar rätt mkt pga sin längd.

Det ser verkligen inte bra ut när så där långa människor rider små hästar ni får faktiskt ursäkta men de ser verkligen inte bra ut:crazy:
Det där var nog i de grövsta fallet jag sett när de gäller långa ryttare som rider på för små hästar
Alla kan nog inte rida islandshäst helt enkelt även om man vill..

Killen på filmen borde skaffa sig en större ras som töltar, de finns rocky horse samt passo häst som torde passa storleksmässigt betydligt bättre=)

De ska ju se estetiskt ut när man rider visst 1 dm med benen är väl inget men där är det ju 2 dm till marken bara
.Skulle hästen svänga snabbt i en kurva kommer ju ryttaren dunka fötterna i backen.:cry:
Hellre en riktigt lång ryttare som är smal och välbalanserad än alla dessa "klumpar" (ursäkta ordvalet!!!!) utan balans som drar omkull sina hästars balans med vikten..
Killen på filmen är uppenbarligen otroligt van, balanserad och mjuk. Jag skulle alla gånger hellre sätta honom på min häst än någon som är kortare men med en betydligt högre vikt.

Vissa saker bör man tänka efter innan man yttrar sig om.
Sen har jag svårt att se vart hästen tycker det är "jobbigt och svårt"?
"Skulle hästen svänga snabbt i en kurva", hur lite koll tror du egentligen att unghästtränare är?
 
Hellre en riktigt lång ryttare som är smal och välbalanserad än alla dessa "klumpar" (ursäkta ordvalet!!!!) utan balans som drar omkull sina hästars balans med vikten..
Killen på filmen är uppenbarligen otroligt van, balanserad och mjuk. Jag skulle alla gånger hellre sätta honom på min häst än någon som är kortare men med en betydligt högre vikt.

Vissa saker bör man tänka efter innan man yttrar sig om.
Sen har jag svårt att se vart hästen tycker det är "jobbigt och svårt"?
"Skulle hästen svänga snabbt i en kurva", hur lite koll tror du egentligen att unghästtränare är?
Väl uttryck Michis. Håller med om varje stavelse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 484
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp