Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ute i sadeldjungeln.
Sålde min equipe iceland för den åkte alltid fram 5 cm vid ridning. Såg ut att ligga kanon och hästen var inte tjock så det fanns inget direkt att göra åt det.

Fick med en kompis prestige dodge ikväll som ska provas imorn. Den såg väldigt lång ut och smal bom så jag har inga förhoppningar.
 
Så har vi ridit våran första tävling tillsammans, jag och Fylkir :) 5.2 och stilpass :D I femgången gick det inte alls så bra, passen gick inte alls som det gjort hemma :) Men vi slutade på en 5:e plats ändå :) Och i stilpassen så hade jag inte helt styr på reglerna, trodde det var en som räknades. så efter att ha fått ett gk race, så pressade jag honom lite för mycket i andra omgången och han blev lite för lång och sprang i galopp innan 100 meter, så det blev ju såklart inte gk :)
Men supernöjd ändå, eftersom jag inte kunnat rida ordentligt de sista två veckorna pga skadad arm...
Nu vill jag ut o tävla mer!!! Men först ska det finslipas lite mer :angel:

ÄLSKAR MIN HÄST!!!

10665375_10152459370158702_1754265631314795989_n.jpg
 
Lyckades knipa en 5e plats i V5 i lördags :) Låg 4a efter uttagningarna på poängen 5,10 (om jag minns rätt) sänkte oss sen lite i finalen och hamnade 5a. Vi började båda bli trötta efter tre starter och jag var redan supernöjd med honom så vi tog finalen mest på skoj! :)

10649793_10202743707420761_4557452373641649599_n.jpg
GRATTIS!!!!
Är du nöjd med ditt PS träns?
Är nämligen på G att få tag på antingen ett Jump off eller flying change ..
Tror det blir det förstnämda isf ..
 
Michis (kan inte göra snabel-a av nån anledning) Det där är trevliga bett tycker jag. Däremot har jag ingen bra erfarenhet av Nova, de är ganska tjocka längst ut i kanterna. Saga gapade och gapade av det, tolkar det som att det tog för mycket plats, men många andra är ju nöjda med det :)
 
Det där är trevliga bett tycker jag. Däremot har jag ingen bra erfarenhet av Nova, de är ganska tjocka längst ut i kanterna. Saga gapade och gapade av det, tolkar det som att det tog för mycket plats, men många andra är ju nöjda med det :)
Ja, jag gillar det!
Snappe är inte alls förtjust i "vanliga" bett (I järn) utan känns mer stadig på detta.
Har också lite erfarenhet som du, att novabettet är lite tjockt i kanterna, därför vill jag testa ett innan jag köper. Tror dock att mjukheten i det skulle ha stor positiv effekt ..
 
Ja, jag gillar det!
Snappe är inte alls förtjust i "vanliga" bett (I järn) utan känns mer stadig på detta.
Har också lite erfarenhet som du, att novabettet är lite tjockt i kanterna, därför vill jag testa ett innan jag köper. Tror dock att mjukheten i det skulle ha stor positiv effekt ..
Det är ju det där, man kan ju aldrig veta om de gillar det förrän man testat, de har ju så olika idéer om vad de vill ha i munnen och inte. Jag var också ute efter mjukheten, men icke då.

Har du (eller nån annan) bra koll på stångbett föresten? Är lite sugen på att köpa en men vet inte riktigt vad. (Kommer användas mycket sparsamt kan tilläggas.)

Tungfrihet går bort, det verkar som det inte får plats i munnen på henne, bara gapar desperat på det också, i övrigt en häst som accepterar nästan vad som helst i bettväg, så länge det får plats i munnen vill säga.
 
@Gimlan

Jag har faktiskt bara ridit på den isländska stången en gång, det var för MÅNGA år sedan när jag skulle rida T2 på Gyllir (:love:).
Var livrädd för att ta för mkt så mesred bara, så nja, ingen direkt erfarenhet.

Har däremot stor erfarenhet av ett pelham och jag ÄLSKAR det!
Tävlade Ási på det i passlöpen och har ridit ut med det på Tinna då hon var som jäkligast fartmässigt.
Ska jag någon gång rida på stång så är det på pelham.
Jag har ett rakt.

Får man fråga varför ett stångbett ska införskaffas?
Är alltid bra att variera!
 
Jag har ett pelham, med samma mundel som du har till Snappe faktiskt, och är egentligen väldigt nöjd med det, rider med dubbla tyglar, de få gånger jag plockar fram det, men är lite bettgalen så har blivit lite besatt av tanken på en stång :p
 
@Gimlan

Då har du ju allt du behöver ;)
Stång som stång .. Det positiva med pelham vs. isländska stången är ju just möjligheten att ha två tyglar :d
 
@Gimlan

Då har du ju allt du behöver ;)
Stång som stång .. Det positiva med pelham vs. isländska stången är ju just möjligheten att ha två tyglar :d
Jag veeeet :D Men bett tar ju ingen plats jämfört med tex täcken :D Men det är sant, jag har ju valt pelham just för möjligheten att rida med två tyglar, ska kanske nöja mig så ändå :)
 
GRATTIS!!!!
Är du nöjd med ditt PS träns?
Är nämligen på G att få tag på antingen ett Jump off eller flying change ..
Tror det blir det förstnämda isf ..

Tack! :D Det var så många som kom fram till mig och sa att han blivit så fin sen dom såg honom sist! Även 2 av 3 domare kom fram och sa det. Känns riktigt bra att få höra det! Jag är ju inget proffs så jag tar åt mig extra :)

Älskar mitt PS träns! Vet inte om jag märker någon värre skillnad men han gäspar och gapar nöjt varje gång jag ska tränsa så det tar jag som positivt :)

Angående bett så funderar jag på att prova ett nova på Laukur. Tror han kan gilla det :)
 
Skulle vilja hitta ett rakt syntetbett som är smalare än Nova, inte kostar två miljarder som popconi-betten. :D Det som michis visar gillade Tyra inte heller tyvärr. Hon går väldigt bra på oledat metallbett med fasta ringar, men jag skulle vilja variera med ett syntetbett..

Och nu har jag lyckats sälja sadeln! Längtar efter vår tönn gel. :D Ni som har "modern" bomlös till era hästar, rider ni helt utan padd under eller har ni något under, typ padd? Gelpadd, fårskinn, renskinn?
 
Jag vill visa er en bild på hur sadeln ligger, men inte behöva lägga upp den på face eller liknande. Går det ens?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 477
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
191
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp