Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle inte sätta en sån där lång ryttare på en så pass ung häst faktiskt, man ser verkligen hur jobbigt hästen tycker de är och hur hästen får balansera upp ryttaren som gungar rätt mkt pga sin längd.

Det ser verkligen inte bra ut när så där långa människor rider små hästar ni får faktiskt ursäkta men de ser verkligen inte bra ut:crazy:
Det där var nog i de grövsta fallet jag sett när de gäller långa ryttare som rider på för små hästar
Alla kan nog inte rida islandshäst helt enkelt även om man vill..

Killen på filmen borde skaffa sig en större ras som töltar, de finns rocky horse samt passo häst som torde passa storleksmässigt betydligt bättre=)

De ska ju se estetiskt ut när man rider visst 1 dm med benen är väl inget men där är det ju 2 dm till marken bara
.Skulle hästen svänga snabbt i en kurva kommer ju ryttaren dunka fötterna i backen.:cry:

Oj Oj du har full koll igen. Jon är islänning, han har ridit islandshästar i massa år utan problem för hästarna. Att hästen är i obalans är ju inte så konstig den har kanske haft ryttare på 10 gånger och vill gärna svänga hem på vägen där de går. Jon är full medveten om sin längd och tävla sällan själv och visa inte heller hästarna på visning så ofta. Han är dock helt fantastisk på träna unga hästar och den gula hästen är väl helt klart ett perfekt exempel. Att efter några veckors inridning går i sådan balans med tölt på lös tygel är inte många hästar som gör.

Jon väger betydligt mindre än många, så den biten behöver ingen fundera över och varför skulle hans längd vara värre.
 
Åkte till ovalbanan igår för att känna på formen inför lördagen i:) Laukur var taggad till tusen och taktade när jag skrittade fram! Men han var lydig och fin och det kändes jättebra i alla gångarterna! Förutom möjligtvis skritten då han hade så bråttom ;) Men han har bra skritt egentligen så jag får bara hoppas att han håller sig lugn och jag kan släppa fram honom lite i skritten under tävlingen.

Nu märktes det verkligen att han blivit starkare i tölten! Han orkar liksom tölta bra länge nu utan att tappa fokus alltför mycket! I våras fick jag verkligen kämpa med att han skulle orka hålla tölt runt banan! Nu flyter det bättre och han tickar på! Blir han obalanserad eller tappar takten så kan jag lätt hjälpa honom utan att det blir pannkaka :) Hoppas bara känslan sitter i på lördag också! Mitt mål är att göra två uttagningar som jag känner mig nöjd med. Skitsamma vad poängen blir, bara känslan är rätt!
 
Premiär på höstträningarna igår, och jag är himla himla nöjd! Så kul att få bekräftelse på att vi jobbar rätt och är påväg åt rätt håll, samt hjälp vidare! Kul att få höra också att hon utvecklats både i ridningen och i kroppen. Har jag ju också sett/känt, men det är kul att få höra det från nån som kan mer än en själv liksom. :D
 
Tidigare i somras hade jag och Tyra besök av en fotograf, jag visade två bilder som ni kanske minns. Här kommer några till :love:

IMG_1055_zps7e7d72ae.jpg


IMG_7587_zps0b404d3e.jpg


IMG_7605_zps3ac994d0.jpg


Älskade älskade häst! Blir alldeles gråtmild av bilderna, så mycket känsla. Min fina prinsessa! :love:
 
Va fina ni är @Reykur !!!

Här kommer bildbevisen, första uppsittningen på Badbollen!
wpid-received_m_mid_1409837976472_d51b091d61a298a525_9_20140905062423898.jpg


wpid-received_m_mid_1409837976472_d51b091d61a298a525_7_20140905062508426.jpg

Så fin, det är en speciell känsla att sitta upp på sin egen uppfödning. Som man planerat och valt hingst till, väntat i 11 långa månader innan ett vått litet ansikte kikat ut på en. Sedan följa varje steg under uppväxten tills dagen kommer då man äntligen kan börja sitta upp och tänka på sin bebis som ridhäst.
 
Imorgon ska jag med på en turridning som klubben anordnar. Anmälde mig och Sol tidigt i våras med förhoppningen att hon skulle klara av en längre tur i lugnt tempo åtminstone.

Men det är långt kvar till dess, så jag fick avboka. Men så flyttades ritten till ett annat ställe där de har ridskola och turridning så de var superschyssta och hyrde ut en häst till mig. :)

Ska bli superkul!


På hemmaplan händer det också grejer, vi ska få en ny stallkompis så det blir ihopsläpp idag. Spännande och roligt. Ska ta med mig kameran och hoppas på lite fina bilder. Förra gången höll Sol en liten uppvisning medan hon väntade på sin tur att få bekanta sig med den nya. Mycket hopp och skutt var det. :p
 
Hellre en riktigt lång ryttare som är smal och välbalanserad än alla dessa "klumpar" (ursäkta ordvalet!!!!) utan balans som drar omkull sina hästars balans med vikten..
Killen på filmen är uppenbarligen otroligt van, balanserad och mjuk. Jag skulle alla gånger hellre sätta honom på min häst än någon som är kortare men med en betydligt högre vikt.

Vissa saker bör man tänka efter innan man yttrar sig om.
Sen har jag svårt att se vart hästen tycker det är "jobbigt och svårt"?
"Skulle hästen svänga snabbt i en kurva", hur lite koll tror du egentligen att unghästtränare är?
Håller med dig.
Och 80% av vuxna män som tävlar på de hlgre nivåerna är ju långa?
 
Imorgon ska jag med på en turridning som klubben anordnar. Anmälde mig och Sol tidigt i våras med förhoppningen att hon skulle klara av en längre tur i lugnt tempo åtminstone.

Men det är långt kvar till dess, så jag fick avboka. Men så flyttades ritten till ett annat ställe där de har ridskola och turridning så de var superschyssta och hyrde ut en häst till mig. :)

Ska bli superkul!


På hemmaplan händer det också grejer, vi ska få en ny stallkompis så det blir ihopsläpp idag. Spännande och roligt. Ska ta med mig kameran och hoppas på lite fina bilder. Förra gången höll Sol en liten uppvisning medan hon väntade på sin tur att få bekanta sig med den nya. Mycket hopp och skutt var det. :p
Och det ska ju bli underbart väder med! :love:
 
Imorgon ska jag med på en turridning som klubben anordnar. Anmälde mig och Sol tidigt i våras med förhoppningen att hon skulle klara av en längre tur i lugnt tempo åtminstone.

Men det är långt kvar till dess, så jag fick avboka. Men så flyttades ritten till ett annat ställe där de har ridskola och turridning så de var superschyssta och hyrde ut en häst till mig. :)

Ska bli superkul!


På hemmaplan händer det också grejer, vi ska få en ny stallkompis så det blir ihopsläpp idag. Spännande och roligt. Ska ta med mig kameran och hoppas på lite fina bilder. Förra gången höll Sol en liten uppvisning medan hon väntade på sin tur att få bekanta sig med den nya. Mycket hopp och skutt var det. :p

Vad är det för knas med Sol? Känns som hon varit konvalesent sen du köpte henne?
 
Vad är det för knas med Sol? Känns som hon varit konvalesent sen du köpte henne?

Ja det kan man ju lugnt säga. Det har varit problem med magen också, men mest hältor. En av gångena var det iofs en spark men det blev bara en lårkaka som läkte snabbt.
Sen har vi ju varit runt hos massa veterinärer och kiropraktorer, ET mm. utan att hitta något. För ganska exakt ett år sen hittades en stor muskelskada, osteopaten som behandlade är duktig men flummig och jag har inte fått nån ordning på igångsättningen, men nu har jag hjälp av en tränare som passar oss jättebra och har även hjälp av en sjukgymnast som jobbar med rehabträning.

Men hon är ju så otroligt svag i det skadade benet, det kommer ta tid att stärka henne och lära henne kompensera på rätt sätt för den skadade muskeln, som ersatts med bindväv och inte har riktigt samma funktion.

Vissa dagar undrar jag om hon någonsin kommer kunna bli bra, men sen tränger jag bort de tankarna för de ger ju ingenting positivt. Det får tiden utvisa helt enkelt, även om det känns som att det redan gått lång tid. Men jag hoppas att vi kommer några steg framåt i höst. Det får gärna ta tid, bara det går mestadels åt rätt håll.
 
Sitter i stallet och vaktar på Saga som fått diarré. Verkar ha lugnat sig nu, hon äter (det fick hon enligt veterinären jag var i kontakt med) och dricker.
Bara sprutade ur häststackaren förut och hon var helt tagen :cry:

Om jag vet orsaken? Ja... Stallägaren har gett hästarna två hinkar äpplen att dela på varje morgon :banghead: Det är tre hästar... Det är slut på det nu i alla fall...
 
Idag har vi gjort en ny premiär - UTAN SADEL! :eek:
Var nervös som satan när jag LÅÅÅÅÅÅÅNGSAMT kröp upp på ryggen (han har en tendens att inte stå stilla när man hoppar upp i vanliga fall) men han är ju som alltid - Fantastisk.
Självklart så bjöd han även på en av dom härligaste ridupplevelserna i mitt liv där vi dressyrade runt i alla fyra gångarterna.
Han är så härligt mjuk, följsam och känslig för säte. Underbara häst :love:
 
Oj Oj du har full koll igen. Jon är islänning, han har ridit islandshästar i massa år utan problem för hästarna. Att hästen är i obalans är ju inte så konstig den har kanske haft ryttare på 10 gånger och vill gärna svänga hem på vägen där de går. Jon är full medveten om sin längd och tävla sällan själv och visa inte heller hästarna på visning så ofta. Han är dock helt fantastisk på träna unga hästar och den gula hästen är väl helt klart ett perfekt exempel. Att efter några veckors inridning går i sådan balans med tölt på lös tygel är inte många hästar som gör.

Jon väger betydligt mindre än många, så den biten behöver ingen fundera över och varför skulle hans längd vara värre.

Valvis vad är planen för era fina hingstar? Ska alla till visning? Vem kommer att visa?
Tycker Jon gör ett mjuk & fint jobb med dem, lycklig den häst som får jobba med hans mjuka tyglar & fina tydliga hjälper.
 
Nej inte än. Limbo få ju inte visas i Tyskland då han bara är fyra nästa år, så troligen blir det Herning i DK eller om det är en visning i Södra Sverige som passa.
 
I dag har jag varit på turridning. Hästen jag red är 12 år och gick tur redan som 3-åring då jag var där första gången. Härligt väder för ryttarna, hästarna blev varma. Vi töltade och galopperade ganska mycket.
 
Såhär såg vi ut när vi tävlade för några veckor sedan. Såga mig inte nu, haha. Är jättenöjd med alla moment utom tölten, där hon var spänd och emot och vi hade kontaktproblem. Men, det är ju bra att vi har något att jobba med inför nästa tävling.. Jobbar vidare efter uppsatt plan med tränare. :D Plan för både henne och mig.. Hehe. Något måste göras åt de där korta höftböjarna så jag slutar falla fram, haha!

Blev ingen bra bild på skritten tyvärr.

_MG_4577_zps091b24de.jpg


_MG_4624_zps449f7ee8.jpg


_MG_4608_zps8121e627.jpg


Hon är min drömhäst! Så fantastisk på alla sätt. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 484
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp