Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Michis Han ser verkligen helt fantastisk ut! :love:

Stoet kollades idag igen, inte dräktig. Så det blir inget Ardurföl för min del. :(
Han ÄR helt fantastisk :love:
Inte bara rörelsemönstret, utan hela hästen. Personlighet, lynnet är to die for!

Usch vad tråkigt! Känns som om det är många ston som inte tagit sig ordentligt iår.
Vet dom varför ditt sto ej tagit sig?
Du får göra en mini-Snappe nästa år istället ;)
 
Han ÄR helt fantastisk :love:
Inte bara rörelsemönstret, utan hela hästen. Personlighet, lynnet är to die for!

Usch vad tråkigt! Känns som om det är många ston som inte tagit sig ordentligt iår.
Vet dom varför ditt sto ej tagit sig?
Du får göra en mini-Snappe nästa år istället ;)
Nej, ingen aning. De senaste betäckningarna har hon tagit sig på första, med gårdens egen hingst. Men nu blir det förhoppningsvis ett föl ändå, men med ett annat sto och Samherji från Konga. Så testar vi eventuellt stoet som var hos Ardur med honom också, mest för att hon inte ska gå utan föl ett år till.
 
Bilder från i går=)
I går simmade vi massor... superbra sätt att träna kondis/muskler på ett skonsamt sätt för hästen.
Så helt klart att de nu kommer bli mer simma/gå i djupt vatten så länge man nu kan=)
Jorunn tokälskar vatten sååå kul)(

10592134_10152775912429179_2020897942_n_zps1903cf75.jpg



Lite trav och shiiit vad svårt å hålla balansen haha men kul hade vi=)

10458431_10152775927409179_4927291647267494031_n_zps1d333626.jpg
 
@Niela Mysigt med BAD! :D

*kl*

Jag är hemma från semester och precis börjat sätta igång ena fyraåringen efter en välförtjänt vila. Hon känns starkare än innan vilan, särskilt när det handlar om att kunna böja sig åt båda håll på volt. Även lugnare vid uppsittning etc (mkt vilja o har velat dra iväg innan man är uppe...)

Andra fyraåringen är väldigt nervös och verkar ha glömt allt under sommaren... Satt upp på honom igår med medhjälpare som höll i ledlina o så fort jag bara förflyttade vikten i sadeln så flög han iväg på volt runt medhjälparen. Lugnade sig lite men så fort jag flyttade mig det minsta igen blev det spänt o ruscher igen. Extremt känslig pålle!
 
Bilder från i går=)
I går simmade vi massor... superbra sätt att träna kondis/muskler på ett skonsamt sätt för hästen.
Så helt klart att de nu kommer bli mer simma/gå i djupt vatten så länge man nu kan=)
Jorunn tokälskar vatten sååå kul)(

10592134_10152775912429179_2020897942_n_zps1903cf75.jpg



Lite trav och shiiit vad svårt å hålla balansen haha men kul hade vi=)

10458431_10152775927409179_4927291647267494031_n_zps1d333626.jpg

Vilken fantastisk strand!
Vi hade något liknande där jag växte upp, ett gammalt sandtag som fyllts med vatten av naturen. På mitt kallblod var det upp till bringan på djupaste stället, islänningen kunde nå botten och shettisen fick simma. :D Perfekt, eftersom han behövde mest motion!
 
Vi var på träning för första gången på ett par månader nu i fredags och fick vådligt mycket beröm! Tränade på delar av LC:2 programmet och fick till en fin, svingande trav.
Nu ska vi faktiskt tävla LC:2 och LB:1 i höst, en eller två gånger. Målet för 2015 är att komma upp till LA:1 på lokaltävlingar, sen får vi se vad som sker till 2016. Eventuellt blir det en dressyrhäst som examenspresent till mig själv, om mamma vill ta över Snorri. Annars fortsätter vi och ser hur högt upp i klasserna vi kan komma egentligen ;)

Snorri är ganska nöjd med att inte tölta. Jag hade gärna haft en riktigt fin tölt att bryta av med, men men. Om man är tio år och fortfarande bara kan tölta i arbetstempo med mycket hjälp så är man väl inte så sugen helt enkelt ;)
 
Vilken fantastisk strand!
Vi hade något liknande där jag växte upp, ett gammalt sandtag som fyllts med vatten av naturen. På mitt kallblod var det upp till bringan på djupaste stället, islänningen kunde nå botten och shettisen fick simma. :D Perfekt, eftersom han behövde mest motion!


Ja det är ett grustag detta sammanlagt är nog grustaget 3 km långt och det är bara en liten del som är aktiv fortfarande=)
Det finns 2 badsjöar denna är den lilla sedan finns en större, men den blir brant rätt fort då där är det inge bra å bada med hästar. Sedan ca 4 km bort finns ytterligare en stor sjö från ett grustag=)
Ja folk åker ju iväg för att vattenträna hästar som kostar över 500 per gång..
Här är det gratis=) så jag passar på nu så länge det går att vattenträna minst 1 dag i veckan gärna 2
 
Michis - Hon är efter Káinn frá Leysingjastöðum II U: Náð frá Leysingjastöðum II




*KL*
Vill ha lite bra tips. Mitt sto travar klockrent i vänster varv både på spåret o volten, men så fort vi byter till höger så är det obalans. Longerar i båda varv med eller utan bommar inga bekymmer.
Galoppen är hennes starkaste så den slår hon gärna upp i från traven, speciellt höger varvet då.
Hon blir gärna lite framtung i paddocken, ute på grusvägarna går hon som tåget.
Har märkt att hon även slår sig, så nu får hon gå med boots hela tiden när vi rider, vill inte riskera skador eller att hon trampar av sig en sko, tips på bra skydd? Kör med Topreiter/g-boots, vanliga klockor funkar inte då hon får skav.. Skavkänsliga häst.. 5 gångare med ganska stark pass.

Hon har fortarande inte kommit i brunst ännu, 2 månader sedan hon betäcktes och vi gjorde UL 23/7 som varken sa bu eller bä egentligen, de kunde se ett ägg och att hon skulle vara i högbrunst men ICKE vid vaginal koll var hon inte det.. Hon kollas mot hingst nästan dagligen då han står i stallet. Noll reaktion..
 
Jag har börjat drömma om en ny unghäst. Kände mig lite bränd efter Spöket där det inte klaffade 100-procentigt även om hon var en underbar häst.

Nu börjar suget komma tillbaka, måste bara bli rätt läge i livet så ska det allt köpas en unghäst :)
 
Red lektion igår och det gick verkligen sååå bra! Längesen jag red lektion nu och hon tyckte det va stor skillnad mot sist och att vi jobbat på bra under sommaren:-) Kul att höra att man tänkt och gjort rätt! Nu ska vi börja träna ökningar i tölten och så tyckte hon jag skulle ge honom två månader vila i vinter. Det har hänt otroligt mycket det senaste året och han är så lättlärd och vi båda är så ambitiösa så vi får passa så vi inte kräver för mycket:-P
 
Idag är jag så hinla trött på igångsättning. Förra ridpasset gick bra idag gick det helt ok, lite upp och ner. Just idag kände jag att motivationen sakta rann iväg så vi avslutade med lite lek på marken på väg tillbaka till stallet och tränade övergångar. Hon har börjat komma på det här med tölt för hand och idag tog vi även ett par galoppfattningar. Kul!

I helgen ska jag åka och kolla på en kurs och till nästa vecka ska jag boka in en träning så jag får lite hjälp med motivationen.
 
De här med hästar alltså.....

Igår lyckades vi oss på ett SM-kval i B-flokk och att åka runt lite i T8 och gå ut på 5,70.
Idag var vi tillbaka på ruta ett... Eller iallafall två.
Skulle ha stannat hemma idag och varit så jäkla nöjd med helgen.
 
Igår var jag iväg på ovalbanan och kände lite på Tyra såhär efter semestern, rackarns vad fin hon var! Men jag är inte förvånad. Hon är ju bäst och ovalbana is the shit. :D Det är som att både hästar och ryttare liksom ger lite extra och det är extra kul och extra bra! :D Vi red igenom programmet för v5 och bestämde oss för att anmäla oss till tävling, så nu ska vi tävlingsdebutera nästa helg. :p:crazy::eek::D:bump: Inga förväntningar alls, bara komma runt och ha en rolig upplevelse! Ser det som träning och skoj!

Känner sjukt stor pepp inför hösten, kommer att fortsätta träna för den tränare jag tränat för fram till sommaren, och dessutom har jag bokat några lektioner för en annan tränare som kommer till området, samt en "föreläsningsserie" med första tränaren, som kommer hållas hemma hos oss där jag har Tyra uppstallad. Peppen! :banana:


De här med hästar alltså.....

Igår lyckades vi oss på ett SM-kval i B-flokk och att åka runt lite i T8 och gå ut på 5,70.
Idag var vi tillbaka på ruta ett... Eller iallafall två.
Skulle ha stannat hemma idag och varit så jäkla nöjd med helgen.

STORT grattis till SM-kvalet! Han hade nog tränigsvärk. Ni kommer tillbaka nästa helg! :sneaky:
 
@Reykur

Ska också försöka träna lite för den där första tränaren och kombinera det med min nya tränare. :)

Är lite nyfiken på vilken din andra tränare som kommer till området är? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 493
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp