Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Använder du någon nosgrimma?

Några cm ovanför mungipan på insidan av kinden är inte helt ovanligt att de biter sig eller att nosgrimman trycker mot sidan av kinden så att tänderna skaver/trycker mot kinden.
Om det är så högt upp som några cm ovanför mungipan låter det konstigt i mina öron att det skulle vara skador från bettet. Hur kommer det så långt upp på insidan av kinden?

Nu var hon ju nyligen kollad i munnen så troligtvis är det inget fel på tänderna, annars kan det ju bero på bettfel.

Om du tror att det kan vara nosgrimman så prova att ta bort den ett tag.

Min gamling hade precis som din väldigt liten mun, men tjocka läppar och väldigt stor tunga. Till honom hade jag bridongbett (som är tunnare) med fasta ringar och ingen nosgrimma.
Hästen jag har nu rids med curb strap för att bettet ska ligga lite stabilare. Funkar superbra. Hon har för smal käke för vanliga curb strap, de jag hittat blir för långa och klumpiga. Så jag har gjort egna varianter. I början använde jag ett katthalsband, nu har jag ett par tunna och smidiga sporremmar. :p
 


Men vad sjutton förvann mitt svar till dig Elina? :)
Nåja tack för din feedback och Tankar!
Blåmärkerna är nog bara nån cm ovanför mungipan fast på insidan då. Jag försöker variera med både hög_låg och utan nosgrimma.

Det är så himla tråkigt när man hittar nya märken ochh man känner sig som världens sämsta hästägare!
 
:bump:Var o red för tränare på ovalbana i dag. Fick tips och börjar hitta knapparna för att få med vänster bakben och då renare tölt. I slutet på passet tog vi oss igenom ett 4gångs pass pass, jäklar vilken trav han bjöd på! Bakdelen och ryggen var definitivt med.
 
Vilken tjocklek har du? :)
Såg att man kunde välja från 8mm.. Undrar om det blir fööör smalt..

@hera_

Testa bomber barrel Eggbutt. Smalt bett som kan böjas bara några grader, har leder som inte nyper. Min pålla tuggar sig fördärvad på vanliga delade bett o är stum på raka bett -det här är mittemellan o känns toppen!
wpid-dsc_2995_20140423181154419.jpg
 
Igår hade vi debuten.
Gick väl ... Väldigt bra ;)
Bästa bästa lilla häst! Under dagen lyckades han plocka flera sexor för alla gångarter, känns otroligt bra med tanke på att det var första gången. Underbara lilla bebishästen!



Klicka på bilderna för förstoring!
 
Nu kan jag ingenting om avel men stämmer det att man med "en bra blup" på en hingst kan betäcka ett antal ston utan bedömning? Askur har/hade (ja vad säger man, han är ju valack nu oavsett) 110 i blup. Någon avelskunnig?
 
Nu kan jag ingenting om avel men stämmer det att man med "en bra blup" på en hingst kan betäcka ett antal ston utan bedömning? Askur har/hade (ja vad säger man, han är ju valack nu oavsett) 110 i blup. Någon avelskunnig?
Med en BLUP på 115(?) får hingstarna betäcka 10 ston från 3 årsålder. Med en BLUP på 120(?) får de betäcka obegränsat antal.
 
Med en BLUP på 115(?) får hingstarna betäcka 10 ston från 3 årsålder. Med en BLUP på 120(?) får de betäcka obegränsat antal.
Anledningen till att jag frågar var för att jag såg en annons med en hingst med samma blup som min och fick betäcka 5 ston? :cautious:
Kan det stämma?
 
På tisdag ska jag rida för en ny tränare och jag har varit lite nervös/frustrerad eftersom Sol har haft en så himla knasig period det sista. När hon går bra så känns det som att hon tagit ett kliv i rätt riktning. Men när det går mindre bra så är det bara käpprätt åt helsefyr. Finns liksom inte så mycket gråskala längre utan antingen är det sämre än någonsin tidigare eller bättre än tidigare.
Och alla knep som funkat tidigare har varit helt värdelösa så nu har jag fått tänka om och lägga om ridningen och framförallt upplägget.
Nu sista veckan så har det börjat falla på plats och det känns lite lättare att hantera svackorna. Det är fortfarande lika stora kontraster men jag kan rida ur det dåliga lite snabbare och hon halkar inte ner lika lätt. Så överlag är ridpassen bättre även om lägstanivån är lika kass :p

Så nu är jag peppad inför träningen, hoppas jag kan få hjälp med hur jag bäst lägger upp träningen för att fånga upp utvecklingen åt rätt håll. Det känns som att det är ett känsligt läge just nu, att vi står och väger lite på ett trappsteg. Mest av allt hoppas jag på att den nya tränaren ska kännas bra så att vi kan bygga vidare på träningen.

Jag fick dessutom längt mina stigläder ett hål, tycker att jag suttit dåligt länge och det gjorde verkligen skillnad. Mycket bekvämare nu!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
351
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 711
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 778
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp