Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske missförstånd. Den kan ju ha betäckt fem redan och den får betäcka fem till?

Har inte EU-regler gjort att svensk hästavel inklusive SIF inte längre får kräva att hingsten är godkänd vid bedömning? Utan att det räcker med veterinärbesiktning inkl spattröntgen i vissa fall?
Isf får en hingst med 110 i blup betäcka. Dock utan begränsning på antal ston.

Eller har jag fått allt om bakfoten?
 
Jag var på träningstävling i fredags med två hästar. Inte nog med att jag kom till A-final i samtliga grenar (i vissa fall dock liten konkurrens) så får jag en 7:a i tölt!! Helt galet och jag svävade på moln förstås. Får jag den damen att slappna av mer kan vad som helst hända framöver :love:

11066011_10155472216665545_3247578613341205697_n.jpg
 
Har inte EU-regler gjort att svensk hästavel inklusive SIF inte längre får kräva att hingsten är godkänd vid bedömning? Utan att det räcker med veterinärbesiktning inkl spattröntgen i vissa fall?
Isf får en hingst med 110 i blup betäcka. Dock utan begränsning på antal ston.

Eller har jag fått allt om bakfoten?
Detta med BLUP gäller unghingstar.
En bedömd hingst är godkänd oavsett totalpoäng, förut var dom tvungna att uppnå en viss poäng för att få lösa licens, så är det inte nu. Men BLUP gränserna för unghästar kvarstår!
115 får betäcka 10 ston
120 får betäcka obegränsat
 
Detta med BLUP gäller unghingstar.
En bedömd hingst är godkänd oavsett totalpoäng, förut var dom tvungna att uppnå en viss poäng för att få lösa licens, så är det inte nu. Men BLUP gränserna för unghästar kvarstår!
115 får betäcka 10 ston
120 får betäcka obegränsat

Aha, det är det jag missat? Att de måste vara bedömda, men att poängen (dessvärre) inte spelar någon roll längre.
Jag förstår.
 
Även unghingstar få betäcka men låg blup. De löser då ett betäckningsbevis.
Alla hingstar kan lösa det, ändra kravet är veterinärbesiktning, DNA och från fem år spattröntgen.
Varken var Joker eller Limbo har så hög blup att de går på licens, Oskar fick med ett betäckningsbevis föra året då det var så många ston till honom.
 
Även unghingstar få betäcka men låg blup. De löser då ett betäckningsbevis.
Alla hingstar kan lösa det, ändra kravet är veterinärbesiktning, DNA och från fem år spattröntgen.
Varken var Joker eller Limbo har så hög blup att de går på licens, Oskar fick med ett betäckningsbevis föra året då det var så många ston till honom.

Får de begränsa obegränsat antal då?
 
Idag trotsade jag regnet och drog fram bommar, sockerbitar och hinderstöd.
Cavaletti och titthinder stod med som träningsmaterial idag. ;) Uppskattades utav både ryttare och häst kan jag säga!
 
Idag kom godkännandet från försäkringsbolaget om Odinns utdömning. Och de höll med så det var inget krångel där i alla fall. Ett problem mindre att oroa sig för. Men det kändes otroligt tungt att läsa det :(
 
En liten uppdatering från mig..

Min fina häst är i jättebra kondition nu och hullet är fortfarande väldigt bra. Han har fått en ny kompis i hagen bredvid, ett stoföl (:love:) som han leker med, de springer sida vid sida med staketet mellan dem och ibland kan de till och med stå och pussa/nosa/gosa med varandra över staketet.

För min del så kommer jag att ta en paus från ridningen eftersom jag ska bli stelopererad i ländryggen. Vet inte riktigt när jag kommer kunna rida igen, men jag ska upp på hästryggen igen! Istället har jag världens bästa stallgäng som kommer motionera och pyssla med min F under tiden jag är borta.

Här är ett litet filmklipp från häromdagen när vi var ute i skogen.. Bästa F! :love:

201541520195084301112407_sbig.jpg
 
Fáni är utlånad till en bekant som går sista terminen på Hippologprogrammet på Wången :)
Igår hade dom en avelsdomare som exteriörbedömde och Fáni är fin :D
Han fick kommentaren "a handsome horse" av domaren och mycket beröm för sina fina ben och fina bål!

Huvud 7
Hals manke bog 8,5
Rygg kors 7,5 (muskelfattigt men fin rygglinje)
Proportioner 8 (men han hade troligen satt 8,5)
Ben 8,5
Benställning 7,5
Hovar 7,5 (om några skoningar så kunde han mycket väl få 8)
Man svans 7,5
Totalt: 7,96

Med lite jobb så kan han höja proportioner och hovar och skulle då hamna över 8 :D:D:love:

11219155_10152761409595588_3245624312314378726_n.jpg
 
Igår hade vi träning för en ny tränare. Och jag säger bara :banana:

Inte för att ridningen gick så himlans bra, men för att tränaren hade ett tänk som passade mig så himla bra! Alla de där sakerna som jag kände mig tveksam till eller inte höll med andra tränaren om la hon fram så himla klockrent. Dels så stämde det med min magkänsla och sen motiverade hon det på ett så himla tydligt sätt så jag känner mig betydligt säkrare i att det är rätt, även om jag brukar lita på magkänslan så är det ju skönt med en logisk förklaring också.

Träningen började med stress och panik. Jag blev kvar på ett möte som drog över på tiden och tillslut fick jag rusa iväg för att hinna över huvud taget. Hann borsta av värsta leran, slänga på sadel och träns och byta om i ilfart. Hade ju planerat så noga hur jag skulle värma upp för att hon skulle vara redo men inte trött.... ja så gick det med den planeringen. Hann precis in och ta två varv på ovalbanan, så hon hade åtminstone fått trava några steg innan det var dags att köra igång.

Trots det så kändes träningen bra, hon var så himla lugn och mjuk utan att vara minsta mesig. Vänlig men bestämd. Passar mig perfekt som är lite rädd att jag ska pressa för hårt efter skadan, men ändå behöver tydliga ramar.

Nu ska Sol faktiskt få lite lugnare ridning resten av veckan, för hon kändes väldigt trött i sitt skadade ben. Så jag tror det kan behöva få lite vila. Så kör vi på försiktigt nästa vecka igen med mer träning.
 
Hm kan inte riktigt de "nya" funktionerna men mitt svar var i alla fall menat till Fetange :).
Sen kan jag ju uppdatera om att jag och Brenna var och tävlade i helgen. På grund av för få anmälda till T3 blev det T1 istället och målet var att rida på poäng över 5 vilket vi också gjorde!
Sen har vi mycket att jobba på framförallt i tempoväxlingarna och den ökade tölten men bitvis var det riktigt bra, vi blev i alla fall inte varvade i finalen trots att tex Nátthrafn frá Dallandi var med:D
Så här såg vi ut:
11227277_10152920749348576_685352047_o%201_zpspoypoj7y.jpg

11215401_10152920749518576_1431580408_o_zpsyw4v5zri.jpg
 
Vi verkar hålla till i samma område! Jag stod vid Sinntorp för typ 100 år sedan. "Granne" med Raudhetta ju :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
355
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 718
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 778
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp