Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
image_553e77ba2a6b22903a26d974.jpg

:love:
 
Idag hade jag en ridsugen elev så 5 lektioner på mina 5 ridhästar bidde det. Underbart att stå i mitten och gapa istället för att behöva anstränga sig själv :angel: Fotade dock alla utom Bjartur.
Alla ridbilder förutom Óskadís är tagna av http://zannasfoto.se

11116531_10204083772440884_8998786534153513673_n.jpg

Óskadís mammaledighet är numera slut! Det var en glad häst som fick börja ridas igen!!

11174865_10153780782202542_4083816347004291519_n.jpg

Skuggi, bästa Skuggi. Vi har haft så mycket ångest över vad vi ska göra med honom, vi har provat sätta igång honom otroligt många gånger men han har blivit halt varje gång. Efter samråd med veterinär skickade vi in papper på ev utdömning men vi fick avslag och efter ytterligare en igångsättning verkar det som om det går vägen den här gången. Här är hans första galoppsteg på hur länge som helst. Var världens gladaste kille där i paddocken!!

11156126_10153780782197542_8753541047227515926_n.jpg

Barbackahoppning på Fylkir

18696_10153780782002542_8445651449246763477_n.jpg

Herbert fick sig även han en hopplektion


Vem säger att islandshästar inte kan hoppa?! :D
 
Hallå allihopa!

Nu var det ett bra tag sen jag skrev här. Men jag är inne och kikar ofta och följer er alla med spänning ;)

Idag har jag varit och kikat på två hästar och det blir nog så att jag tar hem en utav dom. OCH JAG ÄR SÅ GLAD! :D Hon heter Töfradis från Petterslund. Här kommer lite bilder + en film. Jag har inte ridit på ett år (!!) så ha gärna lite överseende. Dessutom red jag en annan häst innan = DÖD! Plus att jag inte hittade mina ridkläder ;)


5_55367d709606ee709f07eab3.png

3_55367d6f2a6b22336dccfdf4.png

1_55367d6ee087c335e60bc35c.png

6_5536831bddf2b36312704caa.png
Vad kul! Lycka till, och det var häftiga brallor:)
 
image_553fc679e087c34a83653758.jpg

Vi har promenerat i skogen!
Skönt med lite omväxling både för häst och ryttare. Vi fick sällskap utav tjejkompisen som för varje gång börjar slappna av mer och mer runt Askur. Hon ledde honom till och med en bit. Så underbart med en sån trygg och cool unghäst. Får påminna mig själv ofta om att han faktiskt bara är 4,5 år. :)
 
Hej allihopa!
Jag har ett sto som lätt får blåmärken stora som en ärta på insida kind, några cm ovanför mungipan.
Varken jag eller veterinären som noggrant kollar hennes mun förstår varför hon får dem..
Hennes sista teori var att dem tredelade betten i själva brytningspunkterna nyper henne i kinden. Hon tyckte hon hade tjocka läppar men smal mun och att ett tvådelat skulle passa bättre då brytningspunkten blir i mitten av munnen.
Jag har testat rakt men varken hästen eller jag trivs. Testat ett 2delat nu en dag men tycker fortfarande hon känts bäst på 3delat men det är ju självklart uteslutet om det nyper henne.
Och hon är en häst som bär sig och är mjuk i munnen och jag anser mig ha en mjuk hand.
Tacksam för alla idéer och tankar.
 
Hej allihopa!
Jag har ett sto som lätt får blåmärken stora som en ärta på insida kind, några cm ovanför mungipan.
Varken jag eller veterinären som noggrant kollar hennes mun förstår varför hon får dem..
Hennes sista teori var att dem tredelade betten i själva brytningspunkterna nyper henne i kinden. Hon tyckte hon hade tjocka läppar men smal mun och att ett tvådelat skulle passa bättre då brytningspunkten blir i mitten av munnen.
Jag har testat rakt men varken hästen eller jag trivs. Testat ett 2delat nu en dag men tycker fortfarande hon känts bäst på 3delat men det är ju självklart uteslutet om det nyper henne.
Och hon är en häst som bär sig och är mjuk i munnen och jag anser mig ha en mjuk hand.
Tacksam för alla idéer och tankar.
Har du testat Nova?
 
Hej allihopa!
Jag har ett sto som lätt får blåmärken stora som en ärta på insida kind, några cm ovanför mungipan.
Varken jag eller veterinären som noggrant kollar hennes mun förstår varför hon får dem..
Hennes sista teori var att dem tredelade betten i själva brytningspunkterna nyper henne i kinden. Hon tyckte hon hade tjocka läppar men smal mun och att ett tvådelat skulle passa bättre då brytningspunkten blir i mitten av munnen.
Jag har testat rakt men varken hästen eller jag trivs. Testat ett 2delat nu en dag men tycker fortfarande hon känts bäst på 3delat men det är ju självklart uteslutet om det nyper henne.
Och hon är en häst som bär sig och är mjuk i munnen och jag anser mig ha en mjuk hand.
Tacksam för alla idéer och tankar.

Försvann blåmärken blåmärkena när du bytt bett?
"raka rörliga" bett kan kanske vara något. Typen bombers barrell modell och liknande.
 
Tack för dina tankar!
Hon kollades i jan o var då helt bra i munnen enligt veterinär.
Hittade dessa blåmärken för några veckor sen o lät henne då vila helt tills dem var borta.
Hade ute veterinären för ca en vecka sen och som då drog slutsatsen om 3 delade.
Nu har jag hunnit testa 2 delat en gång men måste ge det några ggr nu o se om hon får nya märken.
Jag har liksom inte dragit paraleller till just 3delade bett så därför har jag inte uteslutet dem utan enbart varieat mellan massa bett o kan därför inte veta exakt om märkena försvinner med rakt bett eller 2delat som veterinären rek.
:)

Försvann blåmärken blåmärkena när du bytt bett?
"raka rörliga" bett kan kanske vara något. Typen bombers barrell modell och liknande.
 
@hera_

Testa bomber barrel Eggbutt. Smalt bett som kan böjas bara några grader, har leder som inte nyper. Min pålla tuggar sig fördärvad på vanliga delade bett o är stum på raka bett -det här är mittemellan o känns toppen!
wpid-dsc_2995_20140423181154419.jpg
 
Hej allihopa!
Jag har ett sto som lätt får blåmärken stora som en ärta på insida kind, några cm ovanför mungipan.
Varken jag eller veterinären som noggrant kollar hennes mun förstår varför hon får dem..
Hennes sista teori var att dem tredelade betten i själva brytningspunkterna nyper henne i kinden. Hon tyckte hon hade tjocka läppar men smal mun och att ett tvådelat skulle passa bättre då brytningspunkten blir i mitten av munnen.
Jag har testat rakt men varken hästen eller jag trivs. Testat ett 2delat nu en dag men tycker fortfarande hon känts bäst på 3delat men det är ju självklart uteslutet om det nyper henne.
Och hon är en häst som bär sig och är mjuk i munnen och jag anser mig ha en mjuk hand.
Tacksam för alla idéer och tankar.
Har du fasta eller rörliga bettringar?
 
Tack för tipset!
Inte testat, men funderat på det..
Dock undrar jag om inte det blir för tjockt..
Veterinärern har även påpekat att hon behöver ett smalt bett pga trångt om plats.


Använder du någon nosgrimma?

Några cm ovanför mungipan på insidan av kinden är inte helt ovanligt att de biter sig eller att nosgrimman trycker mot sidan av kinden så att tänderna skaver/trycker mot kinden.
Om det är så högt upp som några cm ovanför mungipan låter det konstigt i mina öron att det skulle vara skador från bettet. Hur kommer det så långt upp på insidan av kinden?

Nu var hon ju nyligen kollad i munnen så troligtvis är det inget fel på tänderna, annars kan det ju bero på bettfel.

Om du tror att det kan vara nosgrimman så prova att ta bort den ett tag.

Min gamling hade precis som din väldigt liten mun, men tjocka läppar och väldigt stor tunga. Till honom hade jag bridongbett (som är tunnare) med fasta ringar och ingen nosgrimma.
Hästen jag har nu rids med curb strap för att bettet ska ligga lite stabilare. Funkar superbra. Hon har för smal käke för vanliga curb strap, de jag hittat blir för långa och klumpiga. Så jag har gjort egna varianter. I början använde jag ett katthalsband, nu har jag ett par tunna och smidiga sporremmar. :p
 
Tack ja jag läste om detta bettet och verkar helt klart vara nåt för henne! :)
Tack så mycket för tipset!

@hera_

Testa bomber barrel Eggbutt. Smalt bett som kan böjas bara några grader, har leder som inte nyper. Min pålla tuggar sig fördärvad på vanliga delade bett o är stum på raka bett -det här är mittemellan o känns toppen!
wpid-dsc_2995_20140423181154419.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
351
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 711
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 778
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp