Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20141005_215931.jpg

Detta har jag och lille Brun lekt med idag.:) Gå i presenning tunnel var läskigast.

Huuuh.. Min hade behövt gå i terapi om han ens hade fått syn på dem. :D
 
Riktigt såhär enkelt är det inte. Uppkörningen består av en säkerhetskontroll, den behöver man ha övat på. Du skall koppla av, köra ett varv och koppla på(kompisen kuggade här pga att släpet stod i nedförslut o inte gick att få av kulan!). Kontrollera och förklara lasten och lastsäkringen (släpet skall vara lastat med nån viss last och säkrad). Kontrollera och förklara bromsarna t.ex. Så lite teori måste man kunna även om det inte är skriftligt. Sen ut o köra i trafiken, köra ekonomiskt och kunna backa runt ett hörn.

Men när man kan det så är det enkelt! :)

utökat är superlätt att ta, ingen teori bara uppkörning där du skall backa runt ett husknutshörn. Har man en vän som är snäll att låna ut sin bil och sitt släp och är med och kör dit ekipaget till vägverket när du ska köra upp så behöver de inte kosta mer än 2000 om ens de att ta utökad.
Lite bökigare med BE där man behöver skriva om B körkorts teorin plus lite annat för tungt släp plus uppkörning!
 
jag kan varmt reka att ta utökat i körkortsväg eller helt enkelt ta BE.. jobbigt i några veckor javisst men sedan slipper man tänka på vikter hit och dit.

Jag ska ta mig i kragen här i vår och ta BE för jag får inte ens dra mitt kommande olastat, så bara börja plugga teori igen:D:nailbiting:

Är så himla glad att jag tog BE direkt efter jag tagit B kortet! En frihet verkligen! :)
 
IMG_20141005_215931.jpg

Detta har jag och lille Brun lekt med idag.:) Gå i presenning tunnel var läskigast.

Men vad KUL!

*kl*
Red kurs för Atli i helgen och ja, han konstaterade att min lilla är fräck (försökte gå över honom när vi satte lite mer press...) men flott och att jag ska fokusera på ledarskap.

Den nya är sjukt outbildad men vill göra rätt så där är det fokus på att utbilda och lära sig flytta för vikt och skänklar etc.
 
Jag red för Josefin Birkebro i lördags för första gången! Jättenöjd med lektionen och hon tyckte jag hade gjort ett bra jobb med honom och att han är en fin häst! Jag har ju ändå gjort allt från början själv och att få höra sånt gör att man får en riktig självförtroendeboost! :D Vi fick med oss två bra övningar för att stärka baken i både trav och tölt ännu mera.
 
Jag red för Josefin Birkebro i lördags för första gången! Jättenöjd med lektionen och hon tyckte jag hade gjort ett bra jobb med honom och att han är en fin häst! Jag har ju ändå gjort allt från början själv och att få höra sånt gör att man får en riktig självförtroendeboost! :D Vi fick med oss två bra övningar för att stärka baken i både trav och tölt ännu mera.
Oh, please do tell!
Jag behöver fler spännande övningar :)
 
Riktigt såhär enkelt är det inte. Uppkörningen består av en säkerhetskontroll, den behöver man ha övat på. Du skall koppla av, köra ett varv och koppla på(kompisen kuggade här pga att släpet stod i nedförslut o inte gick att få av kulan!). Kontrollera och förklara lasten och lastsäkringen (släpet skall vara lastat med nån viss last och säkrad). Kontrollera och förklara bromsarna t.ex. Så lite teori måste man kunna även om det inte är skriftligt. Sen ut o köra i trafiken, köra ekonomiskt och kunna backa runt ett hörn.

Men när man kan det så är det enkelt! :)

Ja jag som kan kommer gäspa mig igenom detta. och förutsätter att de som har släp och kör kan koppla på och ut ett släp och backa..
Dessvärre är det allt för många fruntimmer med häst som inte kan backa
När jag var på hästloppis för 2 veckor sedan var det en kille där som enbart var där för att back åt alla hysteriska frumtimmer som inte kunde backa.
Jag blir helt såhär:crazy: Man måste väl träna på att backa så man kan de när man väl kör hästen, ska man lasta ur koppla loss släpet och vända släpet om man en dag blir tvungen att backa med släpet med hästen i??

Nä de var de första jag sa när jag köpte mitt släp, ska INTE bli en sån där hästägare som inte kan backa med sitt släp.

Så jag backade, backade, svor, grinde skrek.. och så backade jag lite till:D
Idag kan jag backa=)
 
Oh, please do tell!
Jag behöver fler spännande övningar :)

Oj jag som är grymt dålig på att förklara saker :o

Men jag försöker. Hon satte upp fyra koner i en stor fyrkant (vet ej måtten). Sen skulle trava mot ena konen och trava runt, ca 2 m ut från konen. Tempot skulle hållas lika hela vägen så baken verkligen arbetade. När vi gjort ett varv på konen så siktade vi snett igenom till den bredvid och gjorde samma sak, sen vidare till nästa osv. En häst med svag trav kan ju behöva större volter men det märker man själv. Det var inte helt lätt att hålla samma tempo hela tiden och det tyckte inte Laukur heller :D Nu har ju han lätt för trav men slarvar gärna så jag fick gå på honom så han verkligen använde röven! Sen fick vi göra samma övning fast i tölt och där blir det ju svårare för Laukur så vi fick göra större volter då istället. Men samma tempo skulle hållas så han verkligen jobbade och tölten var ännu jobbigare för oss båda :angel: Jag hade träningsvärk i låren dagen efter.
 
Riktigt såhär enkelt är det inte. Uppkörningen består av en säkerhetskontroll, den behöver man ha övat på. Du skall koppla av, köra ett varv och koppla på(kompisen kuggade här pga att släpet stod i nedförslut o inte gick att få av kulan!). Kontrollera och förklara lasten och lastsäkringen (släpet skall vara lastat med nån viss last och säkrad). Kontrollera och förklara bromsarna t.ex. Så lite teori måste man kunna även om det inte är skriftligt. Sen ut o köra i trafiken, köra ekonomiskt och kunna backa runt ett hörn.

Men när man kan det så är det enkelt! :)

Precis - det är visserligen inget skriftligt teoriprov vid B96, men man ska kunna svara på muntliga frågor kring beräkning av lastvikter m m. Samt regler för lastsäkring - något man aldrig behöver fundera över när man i vanliga fall "bara" kör med häst. För mig som tog vanliga körkortet för väldigt länge sedan var det här med ecodriving nytt, annars var ju själva körningen (inkl backningen) enkel eftersom jag kört med släp så mycket under åren.
 
Nu är jag anmäld till våran första träningstävling :):nailbiting: En T7 och B-flock. Ingen aning om vi kan få till ökad tölt i ridhus men kul att prova och få feedback på alla gångarter.
T7:an känns bättre då han har bra fyrtakt i arb.tempo. Men kanske blir mer på när man rider fler samtidigt.

Har lektion i helgen så får testa lite då :)
 
Jag har ett huvudbry! Det går ringorm i norra Halland och på lördag är det tävling. Skulle åkt på unghästvisning på söndag men valde att låta bli pga ringormsrisken och nu är visningen inställd. Men hur sjutton skall jag göra med tävlingen? Verkar inte som om den anläggningen har det(då hade det väl ställts in) men det kommer ju folk o hästar från andra håll oxå.

Till saken hör att jag inte kunnat vara med på detta km på flera år pga jobbet, men iår är jag äntligen ledig! Iår har jag chansen att knipa trail-pokalen.

Tror ni det är någon fara om man bara åker dit för en gren, håller sig vid sin transport och undviker kontakt med andra? Eller bör jag helt enkelt hålla mig hemma iår?
 
Jag hade åkt ändå. Så länge du inte lånar utrustning av någon annan, låter din häst nosa och klia på någon annan häst eller klia sig på staket eller stallvägg eller liknande så borde det inte vara någon fara. För säkerhets skull så kan du själv även vara folkskygg så undviker du ev överföring av smitta via människor.
 
Vi har tävlat igen på vårat KM. Nadun och jag lyckades bli klubbmästare i lätta KMet:love:, att jag inte halvt svimmade när de även avslöjade att jag och Rökkvi slog till med att bli klubbmästare för öppna Kmet oxå :love::o, det är en känsla som heter duga :love:

Bjuder på några bilder:love:
141287647167049300_resized.jpg


141287658234708300_resized.jpg

141287658573078800_resized.jpg
 
Jag har ett huvudbry! Det går ringorm i norra Halland och på lördag är det tävling. Skulle åkt på unghästvisning på söndag men valde att låta bli pga ringormsrisken och nu är visningen inställd. Men hur sjutton skall jag göra med tävlingen? Verkar inte som om den anläggningen har det(då hade det väl ställts in) men det kommer ju folk o hästar från andra håll oxå.

Till saken hör att jag inte kunnat vara med på detta km på flera år pga jobbet, men iår är jag äntligen ledig! Iår har jag chansen att knipa trail-pokalen.

Tror ni det är någon fara om man bara åker dit för en gren, håller sig vid sin transport och undviker kontakt med andra? Eller bör jag helt enkelt hålla mig hemma iår?

Det går ringorm på fler ställen har jag hört.. Jag hade åkt ändå, håll dig på din kant och undvik kontakt med andra mm som
Hjartagna skrev =)
 
Vi har tävlat igen på vårat KM. Nadun och jag lyckades bli klubbmästare i lätta KMet:love:, att jag inte halvt svimmade när de även avslöjade att jag och Rökkvi slog till med att bli klubbmästare för öppna Kmet oxå :love::o, det är en känsla som heter duga :love:

Bjuder på några bilder:love:
141287647167049300_resized.jpg


141287658234708300_resized.jpg

141287658573078800_resized.jpg
Sävebanan, eller? :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 489
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp