Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
DSC_0458.jpg


:love: min gulleplutt.
 
Vi bor i Varberg. Jag har träffat flera bukare i Halland, så du är inte ensam. :)
Vår planerade strandritt har fortfarande inte blivit av, men jag hoppas att min häst är redo till våren så vi kan dra ihop ett härligt bukegäng. :D
Det gör jag också! skoj :)
 
Läste nu mer noggrant och läste att du rider utan nosgrimma, gör inte det på unghäst!
Jag gjorde det och det ledde till en häst som gapade och gick sicksack även på rakspåren direkt när vi ökade takten och började samla.
Testa remontnosgrimma, han behöver stödet.
Märkte direkt skillnad med tog några träningspass innan det försvann helt.

Tack för ditt svar! Han är kollad i munnen ua för drygt en månad sedan. Nja detta beteendet är något som kommit mer och mer och bara om jag ställer krav på honom/det blir lite jobbigt. Jag rider med ett fullcheekbett för stödets skull och därför har jag varvat mellan engelsk nosgrimma/utan. Men det är nog en god idé att rida med nosgrimma som du säger!

Idag red vi för vår tränare och fick stor hjälp med detta! Provade då att "rama in" honom mer med lägre händer och vara rätt konsekvent. Att lägga huvudet på sned slutade han med nästan direkt och försökte bli lite tung istället men insåg rätt snabbt att det var obekvämt, slappnade av och började jobba på superfint! Sen blev han liksom nöjd med sig själv och förstod att ahaaa var det de du ville? :) Och sen bjöd han på jättefin tölt med rumslighet och resning! Så det blir nog bra detta till slut! Hade börjat känna mig kass och tänka att jag höll på att förstöra hans fina lätta tölt men nu känns det mycket bättre! :)

Tack för råden iaf! Jag skriver inte så mycket här utan läser mest men ibland behöver man lite råd ;)
 
Tack för ditt svar! Han är kollad i munnen ua för drygt en månad sedan. Nja detta beteendet är något som kommit mer och mer och bara om jag ställer krav på honom/det blir lite jobbigt. Jag rider med ett fullcheekbett för stödets skull och därför har jag varvat mellan engelsk nosgrimma/utan. Men det är nog en god idé att rida med nosgrimma som du säger!

Idag red vi för vår tränare och fick stor hjälp med detta! Provade då att "rama in" honom mer med lägre händer och vara rätt konsekvent. Att lägga huvudet på sned slutade han med nästan direkt och försökte bli lite tung istället men insåg rätt snabbt att det var obekvämt, slappnade av och började jobba på superfint! Sen blev han liksom nöjd med sig själv och förstod att ahaaa var det de du ville? :) Och sen bjöd han på jättefin tölt med rumslighet och resning! Så det blir nog bra detta till slut! Hade börjat känna mig kass och tänka att jag höll på att förstöra hans fina lätta tölt men nu känns det mycket bättre! :)

Tack för råden iaf! Jag skriver inte så mycket här utan läser mest men ibland behöver man lite råd ;)

Skönt att du fick bra hjälp av tränaren!
Det jag har märkt när jag hållit lektioner är att många är FÖR försiktiga och vägar inte ställa krav på hästen, utan backar av snabbt och ger en väldigt stor "ram".
Nu inte sagt att man ska vara stenhård på något vis, men om man har ett rimligt krav så skall man hålla sig till det och vara konsekvent, sedan väldigt snabb med eftergift och beröm när hästen gör det du ber om, och hellre rida kort och kvalitativt än länge och segt :)
 
Skönt att du fick bra hjälp av tränaren!
Det jag har märkt när jag hållit lektioner är att många är FÖR försiktiga och vägar inte ställa krav på hästen, utan backar av snabbt och ger en väldigt stor "ram".
Nu inte sagt att man ska vara stenhård på något vis, men om man har ett rimligt krav så skall man hålla sig till det och vara konsekvent, sedan väldigt snabb med eftergift och beröm när hästen gör det du ber om, och hellre rida kort och kvalitativt än länge och segt :)

Precis, det är nog lätt att bli för snäll speciellt när han varit så supermjuk och krullat sig för minsta lilla innan.
Att rida korta pass är definitivt bra för min kille, han har inte så mycket vilja och är rätt bekväm av sig så korta pass i paddocken och längre uteritter tror jag passar honom allra bäst :) Han är alltid pigg precis i början men sen kommer han in i sin lunk. Blir en utmaning att få till snygg galopp (dvs ej slö och flack) och ökade tölten på tävlingen. Men förhoppningsvis blir han taggad av hela grejen så att han kanske glömmer bort att sega :P
 
Tack för ditt svar! Han är kollad i munnen ua för drygt en månad sedan. Nja detta beteendet är något som kommit mer och mer och bara om jag ställer krav på honom/det blir lite jobbigt. Jag rider med ett fullcheekbett för stödets skull och därför har jag varvat mellan engelsk nosgrimma/utan. Men det är nog en god idé att rida med nosgrimma som du säger!

Idag red vi för vår tränare och fick stor hjälp med detta! Provade då att "rama in" honom mer med lägre händer och vara rätt konsekvent. Att lägga huvudet på sned slutade han med nästan direkt och försökte bli lite tung istället men insåg rätt snabbt att det var obekvämt, slappnade av och började jobba på superfint! Sen blev han liksom nöjd med sig själv och förstod att ahaaa var det de du ville? :) Och sen bjöd han på jättefin tölt med rumslighet och resning! Så det blir nog bra detta till slut! Hade börjat känna mig kass och tänka att jag höll på att förstöra hans fina lätta tölt men nu känns det mycket bättre! :)

Tack för råden iaf! Jag skriver inte så mycket här utan läser mest men ibland behöver man lite råd ;)

Vad roligt att läsa :) Lycka till och skönt att du har en tränare som kan hjälpa dig.
 
Skönt att du fick bra hjälp av tränaren!
Det jag har märkt när jag hållit lektioner är att många är FÖR försiktiga och vägar inte ställa krav på hästen, utan backar av snabbt och ger en väldigt stor "ram".
Nu inte sagt att man ska vara stenhård på något vis, men om man har ett rimligt krav så skall man hålla sig till det och vara konsekvent, sedan väldigt snabb med eftergift och beröm när hästen gör det du ber om, och hellre rida kort och kvalitativt än länge och segt :)

Oh så rätt men vad svårt det är att ställa krav på sina egna unghästar, och när hästarna plötsligt förändras - att veta om det är för att de protesterar lite av ren trotsighet eller om de faktiskt tycker att det är FÖR svårt.

Min Bylting har ju jag nu börjat kräva att hon ska gå på böjt spår... DET är jobbigt och ny protest - isätllet för att springa fortare är att tvärnita... mycket spännande...!
 
Igår var det dags för den här höstens första pannlampetur! Glad att jag fick en superpannlampa av min man i födelsedagspresent i vintras. Den är guld värd för ska jag rida på vardagar på hösten och vintern så blir det kvällstid när det är mörkt :)

På lördag ska jag rida lektion för en instruktör jag aldrig ridit för innan. Ska bli kul! :)
 
Oh så rätt men vad svårt det är att ställa krav på sina egna unghästar, och när hästarna plötsligt förändras - att veta om det är för att de protesterar lite av ren trotsighet eller om de faktiskt tycker att det är FÖR svårt.

Min Bylting har ju jag nu börjat kräva att hon ska gå på böjt spår... DET är jobbigt och ny protest - isätllet för att springa fortare är att tvärnita... mycket spännande...!

Ja men visst är det så! Min förra häst köpte jag när han var 8 år så han var ju äldre, blev ändå mycket "unghästtrräning" då jag behövde börja om från början med honom. Min lilleman har haft så himla lätt för sig så man blir liksom förvånad när det inte är lika lätt på nått sätt. Kommer nog bli bra tids nog :) Märktes på honom att det var ett jobbigt pass igår, inte så farligt fysiskt kanske men psykiskt! Sååå trött han var idag. när jag tog in honom innan ridturen så stod han bara och gäspade och verkade galet trött. Så fick bli en kravlös lufstur i skogen :) Kompisen joggade på lite men det orkade inte han alls, plutten! Så han fick promenera i sin tak idag, imorgon blir det vila :)

Ja men det kan vara väldigt jobbigt att gå på böjt spår ju! ;)
 
Kul.! Vart har du häst och vad är det för nån?

Norr om stan :) Du då?
Min häst är ett femgångssto, åtta år.. har bara haft henne i två veckor :). Hon heter Snemma från Blåsbotorpet.. amerikanskfödda föräldrar, skrev hennes stam tidigare i den här tråden :)
 
Norr om stan :) Du då?
Min häst är ett femgångssto, åtta år.. har bara haft henne i två veckor :). Hon heter Snemma från Blåsbotorpet.. amerikanskfödda föräldrar, skrev hennes stam tidigare i den här tråden :)


Aha, jag har häst i Tvååkerstrakten numera. I isishålan haha, står islänningar i nästan varje stall runt om. Jättekul med gemenskap! :)
Min första häst hade jag i Åskloster norrut, är uppvuxen där.
Jag har också ett åttaårigt femgångssto ;)
 
Aha, jag har häst i Tvååkerstrakten numera. I isishålan haha, står islänningar i nästan varje stall runt om. Jättekul med gemenskap! :)
Min första häst hade jag i Åskloster norrut, är uppvuxen där.
Jag har också ett åttaårigt femgångssto ;)
haha isishålan ;) ja här omkring finns mycket isisar också! Inte så långt från Åskloster, mot Veddige.
Bästa sorten, eller hur? :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 484
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp