Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bild6_zps2da6e8b7.png

Har skaffat ett väldigt bettlöst bettlöst alternativ att rida med. :)

Provade tidigare i veckan en tur med två tyglar, bett-tyglarna slog jag knut på och lät hänga, men hade som nödbroms.
Bild7_zps92d0df67.png


Gick bra så gick all in igår och red ut i skogen med bara grimman. Har ridit henne med repgrimma på banan ett par ggr, och en hel del med hackamore. Men hackamore är en helt annan femma att rida på än det här, allt har ju invänjningsperioder.

Först gick hon och undersökte känslan verkade det som. Upp och ned med huvudet, till sidan och lite andra tester, men det gick över.

Bitvis kändes det precis som vanligt att rida på. Spá var väldigt framåt, kan ha berott på att jag red långt och travade och galopperade mycket vilket säkert peppade upp henne. Men jag tror att hon kände sig ganska fri och nöjd. Mycket frustande och halvgalna galopper där jag kände att mantag är ett bra tag.. Och då är hon ändå väldigt snäll och kontrollerbar även om hon är ganska snabb när man ber om det. :) Trodde vid ett par tillfällen att ok nu drar hon och jag har kopplat ur bromsen men det var bara att vissla som vanligt och ta lite i henne så stannade hon.

Mycket bra träning för mig att rida med det här huvudlaget, och bra att stämma av vad som kommer av mitt "fipplande med bettet" och av min övriga ridning. Bra för nerverna också. Jag kommer inte att rida på trafikerade vägar med detta, eller med sällskap, det känns som att det fungerar för att vi har en överenskommelse jag och Spá angående att hon skall göra det jag ber om, inte för att jag egentligen har "makten" om ni förstår vad jag menar. Hon hade kunnat välja att strunta i att jag försökte "säga" något och gå hem om hon velat kändes det som.

Tror det kommer gå bättre och bättre, var en bra premiärtur! Jag har inte slutat rida med bett, bara varierar lite.
 
Jag har liknande kombination, sidepull på ena tygeln o bett på andra. Jätte bra att kunna variera under ridturen :) Jag har dock ridit in på bettlöst och har detta för att vänja över på bett.
 
Kul med repgrimman @moli ! Rider ofta med repgrimma, det enda jag tycker är svårt är finjustering av tempo i de högre tempona. Det blir lätt -allt eller inget. Men det är väl där man skulle ha bättre pejl på sitshjälperna ;)

Jag började ju rida våran Ångvält Snöggur med repgrimma förra året. Började som du med repgrimman över bettet, första ridturen stack han i galopp -men bara några meter för när jag tog stenhårt i repgrimman med one-rein-stop så tvärnitade han som värsta westernhästen! Jag vart såld... Nu rider jag honom i repgrimman om jag rider ut. Våran lilla medryttare (14år, ridit i två år) rider honom i bara micklemtränsets bettlösa sidepull! Han får inte de där idiotrycken att sticka när han får gå bettlös. Vi har ju alltid tänkt att han blir stressad av tygeltag, för han sticker egentligen inte förrän man försöker bromsa honom ur galopp/väldigt ökad tölt. Så när han inte behöver oroa sig för sin mun har han blivit mycket lugnare! Han vill fortfarande gärna springa -och försöker gärna gasa på, men han lyssnar på förhållningar utan att få panik :) Framsteg! Fast jag får väl erkänna att nu har jag inte ridit honom på flera månader, jag har fullt upp med mina trevliga roliga hästar istället... Men det är skönt att se honom glad och lugnare!
wpid-dsc_2283_20140321161853586.jpg


Häromdagen red jag Rá första gången utan repgrimma, vi körde micklem bettlöst. Vi red bort till en grusväg(vid den röda ladan i bakgrunden) och där drog vi på lite fart. Så jag har ridit pass! Ökad grisepass troligen men hon tänkte fram o tyckte det var lajbans! Sen stannade hon på sits- och rösthjälper. Underbar liten häst! Svårt att fatta att hon bara är tre o sutten på typ 20ggr, hon är väldigt stabil och trygg.
wpid-img_20141002_144955.jpg


Samma dag satt jag upp på Meyja i rundpaddocken, själv! Hon var superduktig o vi både skrittade, travade, stannade och svängde. Efteråt vart hon helt tossig o sprang runda på runda i galopp och bocksprång trots att jag satt still i mitten o gjorde ingenting. Hon var nog väldigt road av träningen och stolt o glad!
wpid-dsc_5324_20141003211035691.jpg
 
Lite uppdatering från oss=)

Idag bär det av på våran andra körträning, jag ska köra igenom dressyrprogrammet som är nästa helg på tävlingen.
Så nästa helg debuterar vi inom Körningen i tävlingsammanhang.NERVÖÖÖST:nailbiting:
Men de skall nog gå bra=)
Jorunn känns taggad och redo i alla fall.
Bytte slang på maratonvagnen då den fick punka, sikket bök.. fick av skiten på ren ilska :banghead::D
 
Åh vad peppad jag blir av alla som rider bettlöst.
Har testat några gånger på Sol och hon var ju stencool som vanligt. Ingen skillnad alls förutom i tölt då hon behövde lite mer finlir, vilket var lite svårare att få till. Jag upplevde att jag fick använda tygelkontakten oftare, fast inte hårdare som tur va. Men just då var inte tölt favoritgångarten heller.
Får nog bli en tur i repgrimman snart. Kul att variera lite. :) Hon stannar alltid väldigt bra så det svåra är att få till en bra kontakt i ridningen tycker jag. Ledande tygeltag går ju ganska bra, men de där små hörhållningarna blir inte riktigt samma. Det är väl en träningssak kanske. Får förlita mig på sitsen istället.
 
Att man inte få genom små förhållningar är inte så konstig bettlösa alternativ kommer från början från westernridningen och där rider man ju mer på långa tyglar och styr med röst, säte och tryck mot halsen på hästen. Det ta mycket längre tid att lära hästen att förstå tryck som fördelas över så pass stor yta som på ett bettlös träns om man fortsätter att tänka klassisk ridningen.
Det gäller att träna hästen att mer lyssna på vikt, skänkel och rösthjälper.

Egentligen är det som när man rider på islandsstång. En välriden häst blir nästan bara bättre på islandsstången och så tycker jag man kan uppleva det med bettlös med. Är hästen med för vikthjälper och lyhörd för sin ryttare blir den bara bättre.
 
Jag försöker titta lite efter en transport att köpa så småningom men fattar inte vad jag ska kunna ha över huvud taget med B-körkort? Kollar på släpvagnskalkylatorn och kan köra vissa släp (äldre, enkelaxlade) med maxlast ca 470 kg med vår nuvarande bil som är en mindre kombi. Ja det kan ju funka, men om vi vill ha ett boogisläp så får vi skaffa en lite större bil då (hörde att det kommer förbjudas med enkelaxlade släp, och de ska ju vara mindre stabila att köra med)...nej då blir ju vikten bil+släp för mycket med de flesta släp för B-kort....:eek:, och med vår nuvarande bil går det inte heller med ett boogisläp för då blir maxlast-vikten bara strax över 300 kg.

Vad har ni med islandshästar för dragbil och transport? Och hur mycket väger era hästar ungefär? Min är ett litet men kraftigt byggt sto (ca 137 cm kanske)

Helt snurrig i den här djungeln (och ja jag har googlat på tidigare trådar i ämnet ;) )
 
Att man inte få genom små förhållningar är inte så konstig bettlösa alternativ kommer från början från westernridningen och där rider man ju mer på långa tyglar och styr med röst, säte och tryck mot halsen på hästen. Det ta mycket längre tid att lära hästen att förstå tryck som fördelas över så pass stor yta som på ett bettlös träns om man fortsätter att tänka klassisk ridningen.
Det gäller att träna hästen att mer lyssna på vikt, skänkel och rösthjälper.

Egentligen är det som när man rider på islandsstång. En välriden häst blir nästan bara bättre på islandsstången och så tycker jag man kan uppleva det med bettlös med. Är hästen med för vikthjälper och lyhörd för sin ryttare blir den bara bättre.

Ja visst är det så. Sol är ju långt ifrån färdigutbildad, och har bara ridits med bettlöst några få gånger. Så jag har inte på långa vägar samma krav på bettlöst. Det går ju inte att rida riktigt lika dant som med bett, får bli lite friare tyglar i dubbel bemärkelse. :p
I de andra gångarterna är det mycket lättare för henne att hitta balansen, men då när jag red bettlöst var hon som sagt inte så säker och stark i sin tölt, så då blev det lite friare form. Men då orkade hon ju inte samla sig så bra med vanligt bett heller, så det är ju inte så konstigt.
När hon var igång och starkare fixade hon tölt på lös tygel, då tror jag hon hade fixat bettlöst betydligt bättre.
Hon är väldigt lätt i munnen, enda gången hon blir tung är om hon blir trött och inte orkar. Men jag försöker att alltid avbryta innan dess, för när man väl passerat den gränsen så ger ju inte träningen något.

När jag ridit med bettlöst hade hon dragit ut vargtänder, och sen har jag gjort det nån gång mest som träningsgrej. Det är ju alltid kul att få ett kvitto på att hon lyssnar på vikthjälper. :)
 
@Bliss Jag har en bil som får dra mycket på B-kort. Subaru outback, 1540kg dragvikt på B! Nu har jag en väldigt tung vagn så min lastvikt är begränsad till 600kg, men köper man ett mer normalt släp så bör man kunna lasta 7-800kg.
 
Jag försöker titta lite efter en transport att köpa så småningom men fattar inte vad jag ska kunna ha över huvud taget med B-körkort? Kollar på släpvagnskalkylatorn och kan köra vissa släp (äldre, enkelaxlade) med maxlast ca 470 kg med vår nuvarande bil som är en mindre kombi. Ja det kan ju funka, men om vi vill ha ett boogisläp så får vi skaffa en lite större bil då (hörde att det kommer förbjudas med enkelaxlade släp, och de ska ju vara mindre stabila att köra med)...nej då blir ju vikten bil+släp för mycket med de flesta släp för B-kort....:eek:, och med vår nuvarande bil går det inte heller med ett boogisläp för då blir maxlast-vikten bara strax över 300 kg.

Vad har ni med islandshästar för dragbil och transport? Och hur mycket väger era hästar ungefär? Min är ett litet men kraftigt byggt sto (ca 137 cm kanske)

Helt snurrig i den här djungeln (och ja jag har googlat på tidigare trådar i ämnet ;) )

Jag köpte en golf för ett år sen ganska exakt. Får dra ett släp med max totalvikt på 1500, men får bara lasta till 1400. Ska man dra 2 hästar ofta finns det ju starkare bilar men vi har kört två utan problem i kompisens boj. Hennes är nervägd men annars får de äldre utan sadelkammare (216 tror jag de heter) lasta 800 kg på 1500. Så där funkar det ju fint med två. Stadig boogie.
Thule har också ett mindre med hög lastvikt. Även deras star-släp har bra lastvikt och även sadelkammare.

Själv har jag ett enkelaxlat som är förvånansvärt stabilt. Men kan bara lasta 1, 620kg tar den. Köpte det som förstasläp när jag inte hade nån bra dragbil så totalvikten är på bara 1250. Duger bra när man bara kör en häst. Min står väldoft bra i det. Hade nog tur för långt ifrån alla enkelaxlade är så trevliga att köra. En del blir ju väldigt hoppiga och så.

Min häst väger 350, hon är 138 och ganska normalbyggd. Ser ut att vara smäckrare än hon är, rejält djup bål men liten rumpa och smäcker över bogarna.
De brukar väl ligga mellan 3-400 beroende på storlek. Är de riktigt stora så kan de såklart väga mer. Har du 500 kg lastvikt behöver du inte oroa dig om du inte har en monsterhäst. ;)
 
@Bliss Jag har en bil som får dra mycket på B-kort. Subaru outback, 1540kg dragvikt på B! Nu har jag en väldigt tung vagn så min lastvikt är begränsad till 600kg, men köper man ett mer normalt släp så bör man kunna lasta 7-800kg.
Oj, klarar en stor Subaru + stor boogi 3500 kg som är max för b-körkort? När vi har kollat på Subaru så har det blivit för tungt totalt eller i princip inget kvar i lastvikt...
Vilken årsmodell är det du har? Egentligen behöver jag inte kunna lasta så mycket, bara jag kan köra min islandshäst tryggt och lagligt.
 
Jag har en -07'a bensinare 2,5l manuell o den får dra så mycket! De nyare modellerna är större och får då dra mindre. Har själv kikat på dieselautomaterna -13,-14 och dom fick inte dra alls mycket, kanske mellan 1300-1400kg på b.

Men är det begagnat som är aktuellt kolla runt -06, -07 outback. (Att de är fyrhjulsdrivna och har automatisk höjdjustering är ju guld när man drar släp!)

Jag tog utökat b-kort i våras så egentligen vill jag köpa ny bil, vill absolut ha en dieselautomat o de började ju först tillverkas -13 så de är fortfarande väldigt dyra! Funderar på att vänta nåt år eller två o köpa en Subaru forrester istället(släpps 2015), på utökat får man dra hela 2000kg!

Kan verkligen rekomendera att ta det utökade! Med några körlektioner i ryggen var det jätteenkelt!
 
Jag köpte en golf för ett år sen ganska exakt. Får dra ett släp med max totalvikt på 1500, men får bara lasta till 1400. Ska man dra 2 hästar ofta finns det ju starkare bilar men vi har kört två utan problem i kompisens boj. Hennes är nervägd men annars får de äldre utan sadelkammare (216 tror jag de heter) lasta 800 kg på 1500. Så där funkar det ju fint med två. Stadig boogie.
Thule har också ett mindre med hög lastvikt. Även deras star-släp har bra lastvikt och även sadelkammare.

Själv har jag ett enkelaxlat som är förvånansvärt stabilt. Men kan bara lasta 1, 620kg tar den. Köpte det som förstasläp när jag inte hade nån bra dragbil så totalvikten är på bara 1250. Duger bra när man bara kör en häst. Min står väldoft bra i det. Hade nog tur för långt ifrån alla enkelaxlade är så trevliga att köra. En del blir ju väldigt hoppiga och så.

Min häst väger 350, hon är 138 och ganska normalbyggd. Ser ut att vara smäckrare än hon är, rejält djup bål men liten rumpa och smäcker över bogarna.
De brukar väl ligga mellan 3-400 beroende på storlek. Är de riktigt stora så kan de såklart väga mer. Har du 500 kg lastvikt behöver du inte oroa dig om du inte har en monsterhäst. ;)
Får jag fråga vilket märke din transport är? Ett alternativ är ju att hitta just ett stabilt enkelaxlat som jag får dra med min nuvarande bil vilket är lite enklare att lösa ekonomiskt just nu.
Är det en äldre golfkombi du har då? Vår bil är rätt så ny, en opel astra kombi diesel, men den får bara dra 1150 dessvärre, så därav begränsningen i lastvikt som jag sett...
 
Får jag fråga vilket märke din transport är? Ett alternativ är ju att hitta just ett stabilt enkelaxlat som jag får dra med min nuvarande bil vilket är lite enklare att lösa ekonomiskt just nu.
Är det en äldre golfkombi du har då? Vår bil är rätt så ny, en opel astra kombi diesel, men den får bara dra 1150 dessvärre, så därav begränsningen i lastvikt som jag sett...

Jag har en värmlandsvagn och förstod inte alls deras dåliga rykte innan jag körde en annan värmlandsvagn. Det var det värsta jag varit med om. Hoppade även på helt plan motorväg i 50km/h. Min däremot ligger väldigt bra på vägen.
Om du inte ska köra jätteofta och långt tycker jag absolut en enkelaxlad funkar. De går ofta att få tag på billigt. Så kan du ju byta längre fram.
Jag har tänk byta min såsmåningom, golvet behöver bytas om ett år eller så och då blir det troligtvis att jag köper en boggie istället.

Köpte en nästan ny golf. De har haft den ett halvår på vw som lånebil när folk lämnar in på service så den hade inte gått långt men var mycket billigare än fabriksny. Supernöjd med bilen, väldigt billig att köra och äga. :)

1150 låter som att det kan bli lite svårt, funkar ju om ni kan väga ner släpet. Får den dra mer på utökat B-kort? Eller är det max för bilen i sig?
 
jag kan varmt reka att ta utökat i körkortsväg eller helt enkelt ta BE.. jobbigt i några veckor javisst men sedan slipper man tänka på vikter hit och dit.

Jag ska ta mig i kragen här i vår och ta BE för jag får inte ens dra mitt kommande olastat, så bara börja plugga teori igen:D:nailbiting:
 
Jag har en värmlandsvagn och förstod inte alls deras dåliga rykte innan jag körde en annan värmlandsvagn. Det var det värsta jag varit med om. Hoppade även på helt plan motorväg i 50km/h. Min däremot ligger väldigt bra på vägen.
Om du inte ska köra jätteofta och långt tycker jag absolut en enkelaxlad funkar. De går ofta att få tag på billigt. Så kan du ju byta längre fram.
Jag har tänk byta min såsmåningom, golvet behöver bytas om ett år eller så och då blir det troligtvis att jag köper en boggie istället.

Köpte en nästan ny golf. De har haft den ett halvår på vw som lånebil när folk lämnar in på service så den hade inte gått långt men var mycket billigare än fabriksny. Supernöjd med bilen, väldigt billig att köra och äga. :)

1150 låter som att det kan bli lite svårt, funkar ju om ni kan väga ner släpet. Får den dra mer på utökat B-kort? Eller är det max för bilen i sig?
Nja jag tror inte det hjälper med utökat på denna bilen tyvärr.. men vi kommer ändå behöver en annan andrabil så småningom så vi får se hur vi löser det...
Kommer inte köra jättelångt eller väldigt ofta, men hade varit bra för lite träningar och kurser tänker jag...

Å andra sidan verkar ju inte utökat B vara så svårt att ta så kanske lika bra.. men det får nog vänta till efter nyår då mina riktiga studier är färdiga ;)
 
utökat är superlätt att ta, ingen teori bara uppkörning där du skall backa runt ett husknutshörn. Har man en vän som är snäll att låna ut sin bil och sitt släp och är med och kör dit ekipaget till vägverket när du ska köra upp så behöver de inte kosta mer än 2000 om ens de att ta utökad.
Lite bökigare med BE där man behöver skriva om B körkorts teorin plus lite annat för tungt släp plus uppkörning!
 
Idag red vi en helt fantastisk tur med två andra i stallet, i vackert höstlandskap med strålande sol och 17 grader varmt! Lilla hästen tuffade på, glad och lagom pigg och lugn, trygg och lydig. Helt avslappnad! Så himla härligt det börjar bli nu när vi börjar känna varandra lite och vi litar på varandra mer (hon skrämde mig lite förra veckan genom att vara tittig och skutta lite rundor, brunst plus nytt ställe/ny människa osv).

Min fina lilla häst :love: Det här bli bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 484
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp