Har skaffat ett väldigt bettlöst bettlöst alternativ att rida med.
Provade tidigare i veckan en tur med två tyglar, bett-tyglarna slog jag knut på och lät hänga, men hade som nödbroms.
Gick bra så gick all in igår och red ut i skogen med bara grimman. Har ridit henne med repgrimma på banan ett par ggr, och en hel del med hackamore. Men hackamore är en helt annan femma att rida på än det här, allt har ju invänjningsperioder.
Först gick hon och undersökte känslan verkade det som. Upp och ned med huvudet, till sidan och lite andra tester, men det gick över.
Bitvis kändes det precis som vanligt att rida på. Spá var väldigt framåt, kan ha berott på att jag red långt och travade och galopperade mycket vilket säkert peppade upp henne. Men jag tror att hon kände sig ganska fri och nöjd. Mycket frustande och halvgalna galopper där jag kände att mantag är ett bra tag.. Och då är hon ändå väldigt snäll och kontrollerbar även om hon är ganska snabb när man ber om det. Trodde vid ett par tillfällen att ok nu drar hon och jag har kopplat ur bromsen men det var bara att vissla som vanligt och ta lite i henne så stannade hon.
Mycket bra träning för mig att rida med det här huvudlaget, och bra att stämma av vad som kommer av mitt "fipplande med bettet" och av min övriga ridning. Bra för nerverna också. Jag kommer inte att rida på trafikerade vägar med detta, eller med sällskap, det känns som att det fungerar för att vi har en överenskommelse jag och Spá angående att hon skall göra det jag ber om, inte för att jag egentligen har "makten" om ni förstår vad jag menar. Hon hade kunnat välja att strunta i att jag försökte "säga" något och gå hem om hon velat kändes det som.
Tror det kommer gå bättre och bättre, var en bra premiärtur! Jag har inte slutat rida med bett, bara varierar lite.