Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade med min dalmatiner när jag red, tills han började jaga älg, då fick han stanna hemma. :p Många år sen nu, så det är preskriberat!
 
:o:D
Hade med min dalmatiner när jag red, tills han började jaga älg, då fick han stanna hemma. :p Många år sen nu, så det är preskriberat!

Haha kanske skulle börja vara med på älgjakten :D

Vi har alltid haft hundar när jag bodde hemma som varit viltintresserade. Mammas nuvarande hundar är det också, särskilt sonen till vår hund :p Men vår är helt ointresserad. Det som kan få honom ur balans är löptikar för dom vet han vad man gör med
 
Min Smilla brukade få följa med på ridturer när hon var yngre. I början var det ju lajbans, men snabbt blev det tråkigt och hon lommade ointresserat ca 50m efter oss. Hon stack aldrig, men det var ju bara såååå tråkigt att inte få nån uppmärksamhet. Så jag slutade ta med henne...

Tror det är för våra hundar är rätt bortskämda med egna långpromenader i skogarna varje dag. O en lat golden retriver, hon vill inte ens ut o cykla eller jogga för den delen heller. Bara lunka på i bekvämt gångtempo...
 
Nya filmer på Mambo och Limbo. Nu är det vila för dessa två och så hoppas vi de är klara för visning som fyra åringar nästa år.
Båda är tränade ca två månader
-Mambo
- Limbo vi letade lite trav på slutet därav långa tygla och lätt sits.
 
*KL*
Jag letar också sadel!
Mitt problem är att jag är lång, men väldigt långa ben, hade alltid 18" på dressyrsadlar förut...
Hästen i fråga är rak i ryggen, men behöver ändå en sadel som rundar av bak...
Har inte så stor koll på islandssadlar, vill inte ha en dressyrsadel med högt bakvalv :p

Eques har bra sadlar för ryttare med lite längre ben. :) Det är islandssadlar visserligen men supersköna och SNYGGA!
 
:o:D

Haha kanske skulle börja vara med på älgjakten :D

Vi har alltid haft hundar när jag bodde hemma som varit viltintresserade. Mammas nuvarande hundar är det också, särskilt sonen till vår hund :p Men vår är helt ointresserad. Det som kan få honom ur balans är löptikar för dom vet han vad man gör med
Precis vad min pappa sa när vi kom hem...
 
@Askur
Men är de inte lite takade undertill?
Jag har visserligen bara tittat på Sellan noggrannare !

Jag har en Sella. Är 178 lång med långa ben. Med andra ord det sämsta man kan ha om man vill få plats i en sadel. :banghead: Jag har precis köpt en Sella (17,5 tum) som rymmer mina långa ben och jag är supernöjd över att passa i min sadel. Det har jag inte gjort innan! :up:
 
Snappe går på vila och lever livet! Han har blivit en liten vildhäst igen som bara vill umgås om man får massor med morötter ;)
Som tidsfördriv är jag just nu i full gång med att rida in en lusitanokorsning född 2011 :love: Känslig, lite ängslig men ooooh så mysig kille :love:
Idag hade jag benet över ryggen för första gången. På måndag blir det att försöka sitta helt!
Men honom får jag väl hålla utanför detta forum ;)
 
Ser fram emot att det blir dags för hästarna att komma in på natten. Spá har gått upp alldeles för mycket i vikt nu och jag hinner inte rida så mycket som jag skulle önska.

Nu har jag kanske en fodervärdslösning på gång! Igen skall jag kanske säga, har haft ett par på gång, men det har inte blivit någon business. Men nu känns det lite mer lovande vågar jag lite försiktigt hoppas. Inte allt för långt bort heller vilket känns tryggt.

Blir konstigt att bli hästlös, fast samtidigt ganska skönt. Kostnaden för att ha häst skenade till omkring det dubbla när jag flyttade till Norge. Tiden för häst krympte också eftersom möjligheten att utöva mina andra stora intressen (skidåkning-fjällvandring-träning i allmänhet) blev mycket bättre. Och så tycker jag inte att det är lika roligt när jag mestadels är ensam i stallet och på ridturerna. Det är enklare att hålla motivationen uppe när man är ett gäng som hänger och tränar ihop och peppar varandra.

Förhoppningsvis förändrar sig förutsättningarna någon gång om inte allt för länge så att jag kan ta hem henne igen. Men det skall i ärlighetens namn också bli roligt att leva ut andra intressen som jag fått avstå eller skära ned på rejält de senaste åren.

spatolt1_sept14_zps5df7d354.png
 
Hade såndär moment idag m min femåring. Kan inte fatta hur okomplicerat och lätt det är för henne/oss jämfört med min tunga valack. Red mkt med sitsen att styra fart och gångart, typ halt- trav- halt- tölt- halt- skritt- halt- tölt och sen olika tempon i gångarterna. Hon är som smör :love: Inte jämfört m en äldre häst som kan sidvärters och olika "ställa huvudet" men följsam, mjuk, och med härlig energi och framåtbjudning. Är alldeles tokkär:love:
Jag är djupt tacksam över denna häst. I'm not worthy :o
 
På tisdag har jag haft lilla hästen i två veckor! Det har gått bra men hon har gått in i en hejdundrande brunst och hon har varit lite känslig och tittig vid ridning, och har lite brunstgrejer för sig i flocken. Vi tar det lugnt och förhoppningsvis lugnar det sig snart. Hon är väldigt mjuk och fin att rida, blir bara lite skraj när hon skuttar till ;).
Har läst att b-vitamin kan förvärra besvärlig brunst, så jag skippar shy-feedern från och med nu, och så funderar jag på att ge Stroppy mare så att hon slipper PMSen.. jag vet hur hon känner sig :devil:
 
Föredrar ni att rida med webbers eller vanliga stigläder? Jag har köpt en begagnad Globus-sadel (islandsmodell, heter den Gloi tro) och skulle vilja köpa nya stigläder då de som följer med är ganska slitna.
Finns det några nackdelar med webbers som jag inte tänker på? Kan ni rekommendera några bra och snygga till rimligt pris?
 
Föredrar ni att rida med webbers eller vanliga stigläder? Jag har köpt en begagnad Globus-sadel (islandsmodell, heter den Gloi tro) och skulle vilja köpa nya stigläder då de som följer med är ganska slitna.
Finns det några nackdelar med webbers som jag inte tänker på? Kan ni rekommendera några bra och snygga till rimligt pris?


Jag använder i stort sett bara webbers. Har vanliga också, men webbers är smidiga att plocka av och på.
Jag valde globus pga att de har en tunn nylonögla upptill. lädret kan annars bli tjockt och lite stelt upptill.
Välj några med nylonkärna så de inte töjer sig.

"Nackdelen" är väl att man inte kan lägga upp dem på samma sätt. Man kan hissa upp dem kort eller lägga dem i kors över sadeln, så det är ju inget problem, bara annorlunda.

Har haft mina globus i drygt 3 år nu och de håller bra. De var billiga så jag tycker de är helt ok. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 477
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
191
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp