Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
*kl*
Jag har köpt en häst...! :D
Vi har sålt en del hästar senaste månaderna på gården och helt plötsligt insåg jag att hey - i har i princip inga lugna och trevliga ridhästar - vad ska folk rida lektion på (har ridlektioner nån gång i veckan så det är inte så mycket) och vad ska mamma rida på när hon ska följa med mig ut i skogen på unghästträningen?

Så, när våra vänner på Leirubakka ville sälja Sumargjöf så nappade jag. Beslutet togs för 1,5 vecka sedan och i måndags hämtade vi henne i Norrköping så snabba ryck blev det... Hon har mest gått i hagen än sålänge men längtar efter att prova henne. Hon väljer tölt framför trav och visar alla gångarter i hagen så en bonus vore ju om det blir en ny pass-stjärna av henne - men vågar inte hoppas ännu ;)

Galet cool i alla fall! Började bara äta o dricka när hon kom hem till stallet, inget tjafs i ihopsläppet och inga problem att stå uppbunden eller lyfta på hovar etc. (ja, hon är inriden men inte mycket tränad och "bara" fem år).

Lägger in samma bild här som i "stora hästar"-tråden. Är alltså den större av dem som är ny i flocken :)

10351894_10152268168271780_8010032732939167776_n.jpg
 
Skriver alldeles för sällan, och tänkte snart göra nåt slags uppdateringsinlägg... Men först måste jag skriva av mig!

Är så sjukt nöjd med min finaste lille Köttbulle (och mig) efter dagens pass, och typ alla pass på sistone! Ni som känner oss vet hur vi verkligen har kämpat för att få tölten utan spänning och i ren takt, har i princip bara skröltat senaste året. Klart det gick framåt, sakta men säkert, men nu i sommar hände något. Efter en kurs bestämde jag mig för att nä, nu är faktiskt min häst VUXEN (bäbisen är ju bara 7 år... :angel: ) och började kräva saker. Nu utvecklas vi i en rasande fart, förra kursen töltade vi på volt hyfsat avslappnat. Nu känns det som att det är en ny häst varje pass, han blir bara starkare och piggare hela tiden! :love: Känsligheten börjar komma och vi KOMMUNICERAR faktiskt, det är inget bråk och missnöje utan bara glädje! Jag som under senaste året tänkt så många gånger att jag borde sälja honom och tyckt att han faktiskt är skittråkig att rida, hade idag en häst som lyssnade på minsta lilla vink och verkligen ansträngde sig. Men framförallt- han var så ROLIG att rida! :love: Ja, jag sitter fortfarande och flinar, 6 timmar senare :D
Kommer väl en djupare uppdatering så småningom, när jag hämtat mig :bump:
 
Skriver alldeles för sällan, och tänkte snart göra nåt slags uppdateringsinlägg... Men först måste jag skriva av mig!

Är så sjukt nöjd med min finaste lille Köttbulle (och mig) efter dagens pass, och typ alla pass på sistone! Ni som känner oss vet hur vi verkligen har kämpat för att få tölten utan spänning och i ren takt, har i princip bara skröltat senaste året. Klart det gick framåt, sakta men säkert, men nu i sommar hände något. Efter en kurs bestämde jag mig för att nä, nu är faktiskt min häst VUXEN (bäbisen är ju bara 7 år... :angel: ) och började kräva saker. Nu utvecklas vi i en rasande fart, förra kursen töltade vi på volt hyfsat avslappnat. Nu känns det som att det är en ny häst varje pass, han blir bara starkare och piggare hela tiden! :love: Känsligheten börjar komma och vi KOMMUNICERAR faktiskt, det är inget bråk och missnöje utan bara glädje! Jag som under senaste året tänkt så många gånger att jag borde sälja honom och tyckt att han faktiskt är skittråkig att rida, hade idag en häst som lyssnade på minsta lilla vink och verkligen ansträngde sig. Men framförallt- han var så ROLIG att rida! :love: Ja, jag sitter fortfarande och flinar, 6 timmar senare :D
Kommer väl en djupare uppdatering så småningom, när jag hämtat mig :bump:

Det är så härligt att läsa sådant här, när någon helt plötsligt gör enorma framsteg. Mitt sto är fem år och riden i ca 1,5 år. Vi kämpar också med att få en mer avslappnad samt taktren tölt. Arbetar generellt med stort fokus på att få loss bogarna och lösgöra. Ibland är det allmänt spänt och travtaktig men ibland, ibland så bara drar vi iväg i klockren tölt utan större ansträngning och då är det värt alla "slitpass".

Så himla roligt för er och jag ser fram emot vårt breakthrough (blir peppad när jag läser härliga inlägg som ditt) :)
 
En liten uppdatering från mig :)

Har börjat sätta igång Rigel, nya stallet har underbara träningsmöjligheter. Massor med skog, upplyst paddock och får även låna grannens travbana som är pedantskött :love:

Imorse tränade vi galopp och tölt på ovalbanan och min lilla häst är så grym! Tar galoppen direkt från skritt och töltar med en härlig spänst :love:
Nu har han slutat fälla så tänkte klippa honom ikväll, blir svettig för ingenting stackaren.
Får bli en "fulklippning" med undersidan av halsen och mellan frampartiet samt snett ner under sadelgjorden. Så han fortfarande kan gå på lösdrift.

Från att ha gått till att alltid känna mig stressad och inte ha tid för Rigel till det här, insåg att jag bara inte kunde sälja honom.
Ändrade mina arbetestider och sätter mindre press på mig själv. Jag behöver min häst för att må bra! Så enkelt är det.
Tror att det finns fler här som känner igen sig :)
 
De 2 senaste dagarna har känts kanon. Nu när det är svalare har lille Brun fått lite mer fart under hovarna. Vi har hittat takt ren medeltempo tölt längre sträckor:d Och i dag testade jag kort tempo med mer samling, rider oftast i en friare form. Ställd för vänster gick han fint o kände ryggen gå upp ordentligt, riktig aha känsla, för höger fick jag inte riktigt samma känsla av ryggen.

Kan en fredag bli bättre? Sval solig färgstark kväll med pigg o glad isis som töltar o travar på mjukt o smidigt? :love:
 
Efter hästens vila har jag själv hamnat i en liten halvless inställning och känner inte riktigt lika mycket motivation som tidigare. Inget ovanligt men känns tråkigt. Älskar ju min kille men igångsättningen får mig och snarka till så fort jag tänker på det. :banghead: Så nu har jag gjort en liten inköpslista för saker som kanske kan locka till motivationen mer. ;) Sambon är förvarnad - Blir ingen garderob den här månaden inte!
 
Är det inte lite ovanligt att hästarna kan gå kvar på bete såhär snart inne i oktober? Våra hästar går på bete utan att stödfodras annat än med kraftfoder efter ridning och alla är fina i hullet, några ännu lite sommartjocka.. Tycker det är fantastiskt! Men nu blir det snart klippning, för jäklar vilken päls.. :D

Nu känner jag mig som en OK ryttare igen. :p Måste sluta bli så nedslagen när det inte går som jag tänkt ett pass.. Haha. Idag funkade det utan frustration från oss båda i båda varven, flytta ut bakdelen, flytta in framdelen på volt, fina halter och förhållningar och ryggning funkar! Känslan av att "Ok matte jag förstår vad du menar!" och en riktigt fin ridkänsla.
 
Är det inte lite ovanligt att hästarna kan gå kvar på bete såhär snart inne i oktober? Våra hästar går på bete utan att stödfodras annat än med kraftfoder efter ridning och alla är fina i hullet, några ännu lite sommartjocka.. Tycker det är fantastiskt! Men nu blir det snart klippning, för jäklar vilken päls.. :D

Båda mina går fortfarande på bete! (Umeå!) Köttbullen kommer vi väl att börja stödfodra med hö i hagen om nån vecka, den hagen har alldeles för mycket gräs för islandshästar så nu börjar den snarare vara lagom... :p
Travaren brukar behöva stödfodras en del, men i år har vi haft ett superbete med massor av gräs (vi har utnyttjat det dåligt med för få hästar, så blir en del att putsa i höst...). Har inte stödfodrat honom en enda dag och han är rund och fin, kommer stalla in i morgon :)
 
Tjoho, testade dressyr på min nya bana första gången idag :banana: Banan är inte klar, saknar topplagret, men med bootsen på kan vi rida på krossen. Lille Brun var lite seg först men jobbade sen på bra. I slutet var han så mjuk o fin, svarade på vikterna i volterna. Backade fint i L:et med fram och bakdels flytt. Hade satt upp en 14m o en 8m volt(TiH mått). 14m gick bra i både tölt o trav. 8m gick i tölt men han hade inte riktigt ork/bjudning. Han börjar bli stor :love:

Dock insåg jag att min balans höftkontroll är lite dålig. När Brun tappade volten var det pga att jag tappade min kroppskontroll. Vi har även galopperat lite lite på sistone, orkade inte bära sig helt. Stallkompisens häst är lite öm i fötterna på grus nu och de har hyvlat upp våran bästa galoppväg :mad:

För övrigt har jag bokat in oss på en miljötränings dag snart och en 2dagars TiH-kurs för Trausti i nov. Vi kommer även fortsätta träna för tränaren vi red för i söndags :) Är riktigt träningssugen nu.
 
Det är så härligt att läsa sådant här, när någon helt plötsligt gör enorma framsteg. Mitt sto är fem år och riden i ca 1,5 år. Vi kämpar också med att få en mer avslappnad samt taktren tölt. Arbetar generellt med stort fokus på att få loss bogarna och lösgöra. Ibland är det allmänt spänt och travtaktig men ibland, ibland så bara drar vi iväg i klockren tölt utan större ansträngning och då är det värt alla "slitpass".

Så himla roligt för er och jag ser fram emot vårt breakthrough (blir peppad när jag läser härliga inlägg som ditt) :)

Då ligger ni ändå ljusår före oss ;) Red första kursen för bästa tränaren för drygt ett år sen, var halvt förtvivlad efteråt då tränaren var högst osäker på att min häst nånsin skulle kunna tölta :crazy: Men trägen vinner! Så bara kämpa på, det är många gråa dagar och mycket slitet hår och suckar, men orkar man så är det så värt det! Och såklart, en bra tränare är värd sin vikt i guld! :love:
 
Kl.
Även jag va och tävlade Gaedinga-SM och de gick väl sådär.. Den största missen var väl traven som försvunnit några veckor innan (har fortfarande inte hittat den).
Egentligen hade vi väl inte så mycket där att göra men jag var nöjd med att vi väl kvalat dit!

Trava kunde vi dock på kvalet som de här kommer bilder ifrån. Tagna av bästa Zanna!
160814-1527_541dfcfdddf2b310e48d9374.jpg
160814-1551_541dfd0b2a6b229085db4951.jpg
 
Kl.
Även jag va och tävlade Gaedinga-SM och de gick väl sådär.. Den största missen var väl traven som försvunnit några veckor innan (har fortfarande inte hittat den).
Egentligen hade vi väl inte så mycket där att göra men jag var nöjd med att vi väl kvalat dit!

Trava kunde vi dock på kvalet som de här kommer bilder ifrån. Tagna av bästa Zanna!
160814-1527_541dfcfdddf2b310e48d9374.jpg
160814-1551_541dfd0b2a6b229085db4951.jpg
Wow! Här har det hänt grejer sen senaste bilderna! Fin!
Tråkigt att traven försvunnit, den kommer snart tillbaka! Se till att rida igenom honom ordentligt bara!
 
Apropå dåliga dagar. Kom ihåg att kolla i munnen mellan varven på hästarna, det är lätt hänt att de biter sig i kinden eller får nyp av utrustningen. Jag tycker att jag har ganska bra koll på mina händer och har en lydig häst men väl inpassad utrustning men ibland hjälper inte det.

Häromveckan hade jag en riktig skittur när det blev stökigt och bråkigt. Kände på slemhinnorna i kinderna och mycket riktigt var det lite skrovligt där. Nästa dag på hackamore var hon som vanligt igen. Skador uppstår lättare än man kanske tror.

Jag brukar dels kika in i munnen så gott det går och dels stoppa in fingrarna och känna på insidan av kinden. Jag är försiktig och ganska snabb och brukar dra ut kinden lite med fingret samtidigt som jag känner på den.

Uppmärksamma hästen på att det är ditt finger och inget ätbart. :)
 
Då ligger ni ändå ljusår före oss ;) Red första kursen för bästa tränaren för drygt ett år sen, var halvt förtvivlad efteråt då tränaren var högst osäker på att min häst nånsin skulle kunna tölta :crazy: Men trägen vinner! Så bara kämpa på, det är många gråa dagar och mycket slitet hår och suckar, men orkar man så är det så värt det! Och såklart, en bra tränare är värd sin vikt i guld! :love:

Utan min tränare är jag tveksam till om vi ens hade töltat idag, hon är värd sin vikt i guld. Kompetent, pedagogisk OCH en jäkligt duktig ryttare :)
 
Wow! Här har det hänt grejer sen senaste bilderna! Fin!
Tråkigt att traven försvunnit, den kommer snart tillbaka! Se till att rida igenom honom ordentligt bara!

Oh tack det behöver mitt dåliga självförtroende höra! :)

Ja den kommer! Red igenom ordentligt för en tränare här i veckan men nu saknas en sko :(
 
Klippte Rigel för första gången i fredags, han var såå duktig! Stod och sov, tyckte det var så skönt att bli ompysslad :p
Märks knappt att han är klippt då det är exakt samma färg under.

Känner att jag fått en sån grym motivation! Finns alltid trevligt sällskap att rida med och igår red vi ut och galopp racade :D Kunde samla honom och hålla honom bakom dem andra utan problem, bjöd även på riktigt trevlig tölt! Nu satsar vi vidare på att bygga en stark och stabil grund!
Älskar min lilla sockersöta raggsocka :love:
 
Jobbar nätter den här helgen o när jag kom upp vid 15 så var Meyja i rundpaddocken o lekte med Stallkompisen. Blev uppslängd på Badbollen o red för första gången utan ledare! Det är tredje gången nån sitter på henne öht. Hon gick både att stanna, svänga och gå fram för skänkel.
wpid-dsc_5146_20140921153828769.jpg

Duktig badboll!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 474
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
191
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp