Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag håller med. Sedan tror jag att min dressyrtränare vill ha fram min skänkel mer än vad vi gör när vi sitter i en "perfekt töltsits"- jag har liksom svårt att flytta skänkeln dit jag vill och hålla kvar den, som t.ex lägga ytterskänkeln vid sadelgjorden och hålla den kvar där för att rama in.
Det märkligaste är att jag inte kunnat sitta ner i traven förrän jag bytte till min Prestige Venus! Helskumt. I Prestigen och barbacka går det, helt omöjligt i Tönn?
 
Jag är jättesugen på en tönn gel. Skulle vilja se fler ridbilder med den och se hur ryttaren blir placerad. Finns inte många på nätet.
 
Jag blir lite mer skeptisk till Tönn mfl efter informationen här, har mest hört så översvallande positivt. Jag är själv inte särskilt känslig när det gäller sadel. Jag rider en hel del barbacka och ser inte eventuell vinglighet som problem men jag vill komma åt hästen bättre eller åtminstone lika bra och inte sämre än min vanliga sadel (som dock börjar bli trång om än inte akut). Jag vill ha en sadel som inte sätter mig i en position utan ger mig frihet att röra mig en del. Kan det stämma in på Tönn (eller någon annan liknande sadel) och då med kort stöd fram?
 
Ja, jag håller med. Sedan tror jag att min dressyrtränare vill ha fram min skänkel mer än vad vi gör när vi sitter i en "perfekt töltsits"- jag har liksom svårt att flytta skänkeln dit jag vill och hålla kvar den, som t.ex lägga ytterskänkeln vid sadelgjorden och hålla den kvar där för att rama in.
Det märkligaste är att jag inte kunnat sitta ner i traven förrän jag bytte till min Prestige Venus! Helskumt. I Prestigen och barbacka går det, helt omöjligt i Tönn?
Det låter skumt, gäller det även andra hästar?
Vet inte, har int provat på någon annan :)

Men det var så påtagligt, från att inte kunna sitta ner ett halvt varv på volten i trav, till att sitta nere hela dressyrprogram.....
 
Jag kan bara hålla med om att Tönnen blir lite bred. Jag funkar också bäst i sadlar med smal midja. Equipen funkat jättebra för mig. :)
Jag känner ingen direkt skillnad i traven. Rider nästan alltid lätt och där har jag inte märkt någon skillnad. Däremot i galoppen får jag inte lika lätt att sitta rätt, men det löser sig bara jag släpper stigbyglarna nåt ridpass då och då. Jag har samma problem i alla sadlar, bara att jag har svårare att fuska och knipa mig fast i tönnen. Så egentligen är det ju bra, även om det blir svårare för stunden.
Jag har en ful ovana att dra upp skänkeln pga för korta höftböjare. Så jag måste hela tiden jobba med stretching och att inte spänna höftböjaren när jag rider.
Det blir värre i en bred sadel, även om det inte är sadeln som är grundorsaken.

Ang baktryckt skänkel som @Muninn skrev om, så upplevde jag samma sak i adeln med långaknästöd, och då hade jag ändå en halv tum större, hade inte kunnat ha mindre, då hade inte skänkeln fått plats alls.

Jag sitter bättre i equipen, men jag känner inte att tönnen påverkar mig mer negativt än vad Equipen påverkar Sol när den är lite för vid.
Nu har hon börjat växa i den igen så jag kommer börja växla mer när jag känner att det funkar.
Men jag kommer att ha kvar tönnen även när Equipen passar prefekt för att kunna ha och byta med (sålänge tönnen funkar såklart).
 
@Lobelia jag köpte tönn gel men lämnade tillbaka den eftersom min häst tappade både trav och galopp den halvtimmen vi red i den, bytte till bomsadeln och han jobbade som vanligt. Rids regelbundet barbacka och då finns alla gångarter på plats.
 
Delvis *kl*

Jag rider ju i en diddi-dyna på mina hästar och ja, sitsen är som ni skriver ett problem med många varianter av bomlösa, likaså att man hamnar bredare med sitsen (mer barbackakänsla) men däremot fungerar hästarna bra i den, lättare att lösgöra o korrigera små taktfel på styva ryggar på femgångshästarna upplever jag.

O om hästarna då!
Min unghingst (f. 2011, e: Isar) flyttade hem från hingstbetet idag! Transporten gick bra förutom att han försökte hoppa över bommen och fastnade med ena benet över den halvvägs hem. Vi hörde hur det dunsade där bak och stannade transporten omedelbart. Han måste ha lyckats lirka över ena benet på nåt sätt :s. han var dock helt cool när vi kom ut så ingen panik som tur var, tror mest han lessnade på att åka transport... Det bara att knäppa loss grimman och bommen och sätta tillbaka hästen på plats.

Resten av vägen stod han som ett ljus. Hemma på gården fick han gå ut i egen hage några timmar och käka gräs samt beundra stona (inklusive sin mamma - tror inte han kände igen henne ;) ) på andra sidan vägen...

10729285_1478393332436282_1460251112_n.jpg
 
Gah, vet inte riktigt alls vad vi skall göra med våran fjant-Örn. :( Han är väldigt nyfiken och vill helst undersöka det mesta (gärna med munnen - nej, han är ingen bebis utan 7 år "gammal"). Detta är visserligen inget problem, dessutom har han börjat lugna ner sig ganska ordentligt den här hösten. Det som är problemet är att han biter på bettet. Han suger alltså upp bettet och biter på det (särskilt på högra sida), vi har testat att byta bett, höja/sänka bettet, men han gnagar ändå på det. På tredelat (allt sådant med många delar att pilla på) gnagar han väldigt mycket. Raka går relativt bra, men han tuggar även på dem. Köpte för kanske 3 veckor sedan ett rakt Happy Mouth - detta har han redan gnagat på så mycket att vi inte ids använda bettet mer (och ja, då gnagar han ännu mer på tredelat). :banghead:
Han gnagar klart mer på bettet när man inte gör något - måste han använda hjärnan ordentligt slutar han. Och nej, det har ingenting med tygeltag att göra - han gör likadant utan någon som helst tygelkontakt.
Det där gnagande sliter ju på tänderna, så borde hitta på något. Någon som har idéer på vad för bett vi kunde testa på lillfjanten, eller om vi helt enkelt borde börja rida honom på bettlöst. :confused:

Överlag går det sakta men säkert framåt. :) Skall på regionträningar på veckoslutet efter flera månaders paus, blir spännande att se vad tränaren har att säga.
 
Gah, vet inte riktigt alls vad vi skall göra med våran fjant-Örn. :( Han är väldigt nyfiken och vill helst undersöka det mesta (gärna med munnen - nej, han är ingen bebis utan 7 år "gammal"). Detta är visserligen inget problem, dessutom har han börjat lugna ner sig ganska ordentligt den här hösten. Det som är problemet är att han biter på bettet. Han suger alltså upp bettet och biter på det (särskilt på högra sida), vi har testat att byta bett, höja/sänka bettet, men han gnagar ändå på det. På tredelat (allt sådant med många delar att pilla på) gnagar han väldigt mycket. Raka går relativt bra, men han tuggar även på dem. Köpte för kanske 3 veckor sedan ett rakt Happy Mouth - detta har han redan gnagat på så mycket att vi inte ids använda bettet mer (och ja, då gnagar han ännu mer på tredelat). :banghead:
Han gnagar klart mer på bettet när man inte gör något - måste han använda hjärnan ordentligt slutar han. Och nej, det har ingenting med tygeltag att göra - han gör likadant utan någon som helst tygelkontakt.
Det där gnagande sliter ju på tänderna, så borde hitta på något. Någon som har idéer på vad för bett vi kunde testa på lillfjanten, eller om vi helt enkelt borde börja rida honom på bettlöst. :confused:

Överlag går det sakta men säkert framåt. :) Skall på regionträningar på veckoslutet efter flera månaders paus, blir spännande att se vad tränaren har att säga.

Rid bettlöst för att bryta mönstret. Eller med halsring rentav!
 
Rid bettlöst för att bryta mönstret. Eller med halsring rentav!

Tack för svaret. :) Så som det ser ut för tillfället lutar det även för mig mot att börja rida med bettlöst (halsring skulle kanske vara lite överkurs för oss ännu), problemet är de andra som inte vill rida med bettlöst (vad nu problemet är). Det är alltså inte bara jag som rider på honom, utan också mamma och pappa. Testade rida med bettlöst för ett par månader sedan, vilket gick sisådär då lillpojken verkade bli så konfunderad av det. Fast det är ju såklart en träningssak. :)
 
Gah, vet inte riktigt alls vad vi skall göra med våran fjant-Örn. :( Han är väldigt nyfiken och vill helst undersöka det mesta (gärna med munnen - nej, han är ingen bebis utan 7 år "gammal"). Detta är visserligen inget problem, dessutom har han börjat lugna ner sig ganska ordentligt den här hösten. Det som är problemet är att han biter på bettet. Han suger alltså upp bettet och biter på det (särskilt på högra sida), vi har testat att byta bett, höja/sänka bettet, men han gnagar ändå på det. På tredelat (allt sådant med många delar att pilla på) gnagar han väldigt mycket. Raka går relativt bra, men han tuggar även på dem. Köpte för kanske 3 veckor sedan ett rakt Happy Mouth - detta har han redan gnagat på så mycket att vi inte ids använda bettet mer (och ja, då gnagar han ännu mer på tredelat). :banghead:
Han gnagar klart mer på bettet när man inte gör något - måste han använda hjärnan ordentligt slutar han. Och nej, det har ingenting med tygeltag att göra - han gör likadant utan någon som helst tygelkontakt.
Det där gnagande sliter ju på tänderna, så borde hitta på något. Någon som har idéer på vad för bett vi kunde testa på lillfjanten, eller om vi helt enkelt borde börja rida honom på bettlöst. :confused:

Överlag går det sakta men säkert framåt. :) Skall på regionträningar på veckoslutet efter flera månaders paus, blir spännande att se vad tränaren har att säga.

Min valp är precis likadan. Så länge hon är sysselsatt är det inga problem, men så fort hon får långa tyglar och särskilt om man stannar för att passera en väg tex. så börjar hon. Nu tuggar hon inte så mycket på bettet längre, däremot så tar hon in bettringen i munnen. Gapar och drar in den med tungan på nån sätt. Oftast spottade hon ut den så fort hon blev påkommen men ibland fick jag hjälpa henne loss.
Nu har jag löst det med en curb strap, som även hjälper mot bettgnagandet. Förra besöket hos tandläkaren såg hon små slitskador från gnagandet och rekommenderade curbstrap.
Hon funkar klart bäst på rakt bett, så jag använder det mest. Har tre olika raka och ett tredelat som jag byter mellan.
Har curb strapen på alla och faktiskt så har hon inte grejat nåt sen hon fick på den och har blivit mycket mer harmonisk. Hon vill ju ha det väldigt stilla i munnen och remmen stabiliserar ju lite.

Hon är ju över lag väldigt rastlös och vill att det ska hända saker hela tiden och helst igår. Hon har lugnat sig massor med åren och jag har hittat rutiner som funkar för henne. Hon har tre små olater kvar, hon biter på krokar vid sadling (tyckte inte alls om sadlingen förr men det har blivit mycket bättre. Nu står hon still men biter ibland på krokarna), hon skrapar med hoven vid skoning och hon river ut ryktborstarna ur lådan när hon tycker att matte är sölig.

Förr knöt hon loss sig själv, snurrade in sig i grimskaft om hon hade två, gick runt hela tiden och skrapade hela tiden. Så hon har definitivt lugnat ner sig. Dels är hon mognare och dels har vi hittat rutiner som funkar bättre för henne. Stallet vi står nu är perfekt för Sol. Lösdrift och uppställning ute på gräs så hon har lite att göra. :)
 
Gah, vet inte riktigt alls vad vi skall göra med våran fjant-Örn. :( Han är väldigt nyfiken och vill helst undersöka det mesta (gärna med munnen - nej, han är ingen bebis utan 7 år "gammal"). Detta är visserligen inget problem, dessutom har han börjat lugna ner sig ganska ordentligt den här hösten. Det som är problemet är att han biter på bettet. Han suger alltså upp bettet och biter på det (särskilt på högra sida), vi har testat att byta bett, höja/sänka bettet, men han gnagar ändå på det. På tredelat (allt sådant med många delar att pilla på) gnagar han väldigt mycket. Raka går relativt bra, men han tuggar även på dem. Köpte för kanske 3 veckor sedan ett rakt Happy Mouth - detta har han redan gnagat på så mycket att vi inte ids använda bettet mer (och ja, då gnagar han ännu mer på tredelat). :banghead:
Han gnagar klart mer på bettet när man inte gör något - måste han använda hjärnan ordentligt slutar han. Och nej, det har ingenting med tygeltag att göra - han gör likadant utan någon som helst tygelkontakt.
Det där gnagande sliter ju på tänderna, så borde hitta på något. Någon som har idéer på vad för bett vi kunde testa på lillfjanten, eller om vi helt enkelt borde börja rida honom på bettlöst. :confused:

Överlag går det sakta men säkert framåt. :) Skall på regionträningar på veckoslutet efter flera månaders paus, blir spännande att se vad tränaren har att säga.

Prova att använda en bygelnosgrimma under en kort period, det du beskriver låter som hästen flyttar runt bettet och det kan den om käkarna får rotera runt lite osunt mycket.

Man vill ju ha munrörelser, dock inte överdrivna sådana vilket ni verkar ha nu. På det skulle jag lägga ett gummiklätt tredelat bett, finns sådana hos Globus.

Bettlöst kan man absolut varva med, men min erfarenhet visade att det inte ändrar beteendet men hjälper till att avlasta munnen/tänder som blir hårt ansatta.
 
Smaken är som baken, men i min mening tar en bygelnosgrimma endast bort syndromet och inte orsaken.
Finns ju alltid en anledning till varför de håller på.
 
Ja nu vet vi hur hög och tung lilleman är, 146 cm över havet och 450 kg tung.:nailbiting: Han dras fortfarande med en del sommarhull, och har även en del muskler kvar att träna upp.
 
Ja nu vet vi hur hög och tung lilleman är, 146 cm över havet och 450 kg tung.:nailbiting: Han dras fortfarande med en del sommarhull, och har även en del muskler kvar att träna upp.

Vilken bjässe. Hur gammal är lilleman? Finns det risk att han bor ännu större eller är han färdigvuxen?
 
Vilken bjässe. Hur gammal är lilleman? Finns det risk att han bor ännu större eller är han färdigvuxen?

Lilleman är 6 år, så ja han har ännu ett par år kvar under tillväxt. Han växte över korset i somras och har ännu inte hunnit ifatt med fram, så jag tror han kommer att bli lite större än så men förhoppningsvis inte lika tung.;)
 
@Elina8 Tack för tipset, din beskrivning av din flicka låter verkligen bekant. Måste ta och testa sätta en curbstrap på och se om det hjälper. Nu biter han alltså inte så farligt mycket på ett vanligt rakt bett, men mellan varven blir det nog gnagat en hel del på det raka också.

@Boj Tror liksom @Elina8 att en bygelnosgrimma knappast skulle hjälpa med problemet, men kan alltid testa. :) Tredelat tror jag ändå inte är någon idé, då det är med tredelade som han "leker" mest med bettet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 493
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp