Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lobelia Jag tror att om det är en bomfri av typen som Tønn och Top Reiter, Karlslund man vill ha så får man leva med att sitta lite bredare, och då kommer antagligen inte skänklarna att hänga lika nära hästen som med en sadel med smal midja oavsett hur man är byggd, i vart fall inte om hästen inte är smal och slimmad, och man är byggd så att man inte har behov av en sadel med smal midja. De är ju inte så uppbyggda i sitsen, och då påverkas ju sitsen mer av hur bred häst man har.
 
@Lobelia Jag tror att om det är en bomfri av typen som Tønn och Top Reiter, Karlslund man vill ha så får man leva med att sitta lite bredare, och då kommer antagligen inte skänklarna att hänga lika nära hästen som med en sadel med smal midja oavsett hur man är byggd, i vart fall inte om hästen inet är smal och slimmad, eller om man har ett brett bäcken och inte behov av en sadel med smal midja. De är ju inte så uppbyggda i sitsen, och då påverkas ju sitsen mer av hur bred häst man har.
 
Någon som börjat planera in när hästarna ska vila? Vi är ju redan i mitten av oktober! :)

Vet inte riktigt hur det blir med Laukur. Jag är gravid, halvvägs (bäbis beräknat till 2 mars), och orkar fortfarande rida som vanligt. Hoppas på att i alla fall kunna rida november ut. Sen kanske det får bli markarbete och att jag skickar ut min man ett par dagar i veckan på honom ;) Sen kanske han får stå från januari och sen märks det när jag kan börja rida igen efter förlossningen. Min man kommer säkert vilja ta en tur då och då i skogen så han kommer nog inte stå helt och hållet. Lite longering och så kanske jag fixar rätt länge också. Skulle vilja behålla kondisen så länge det går. Någon värre träning blir det ju inte men han lär inte tappa något av det ändå. Hade jag inte varit gravid hade han fått stå två månader ändå för att han är värd det efter det här året! Nu kanske han får halvvila i en månad och stå i två eller lite längre. Lyckas den planen så ska jag vara glad ;) Får han stå helt ännu längre så gör det inget! Han dör inte av det. Värre med mig :o
 
Spá kommer att få vila automatiskt om det kommer en blank-is period eller en period med stark kyla (det blir ibland långa perioder med 25-30 grader hos oss, till och med –40!) så för mig kommer det av sig själv. Om jag inte hittar någon att låna ut henne till desförinnan vill säga. Hon fick ungefär en månads vila i Juli/Augusti.

Jag är för övrigt lite förvånad över att det är så litet intresse att ta henne på foder, men hoppas att det ordnar sig snart på bästa vis.
 
Någon som börjat planera in när hästarna ska vila? Vi är ju redan i mitten av oktober! :)

Vet inte riktigt hur det blir med Laukur. Jag är gravid, halvvägs (bäbis beräknat till 2 mars), och orkar fortfarande rida som vanligt. Hoppas på att i alla fall kunna rida november ut. Sen kanske det får bli markarbete och att jag skickar ut min man ett par dagar i veckan på honom ;) Sen kanske han får stå från januari och sen märks det när jag kan börja rida igen efter förlossningen. Min man kommer säkert vilja ta en tur då och då i skogen så han kommer nog inte stå helt och hållet. Lite longering och så kanske jag fixar rätt länge också. Skulle vilja behålla kondisen så länge det går. Någon värre träning blir det ju inte men han lär inte tappa något av det ändå. Hade jag inte varit gravid hade han fått stå två månader ändå för att han är värd det efter det här året! Nu kanske han får halvvila i en månad och stå i två eller lite längre. Lyckas den planen så ska jag vara glad ;) Får han stå helt ännu längre så gör det inget! Han dör inte av det. Värre med mig :o

Grattis! Här väntas också barn nr 2 (12 mars) :) Håller igång min november ut, hon börjar så smått markera att det är dags för vila så det kommer nog bara göra henne gott.
 
@Sansko Störst skillnad för min häst blev det när en tränare gav mig rådet att vara snabb i stallet innan ridning och rida effektivt. Hon har ju varit lite valpig och sprallig i ridning också tidigare. Borsta snabbt av, på med sadel och träns och iväg direkt. Sysselsätt hästen hela tiden, aktiv uppvärmning och omväxlande ridning. Snabba hjälper med snabba reaktioner och undvik att rida med dem som vill lyssna på fågelsång i skritt på långa tyglar. Skrittpauserna måste vara händelserika och rid hellre 20-30 min aktivt än lugnare turer på en timma.
Jag följde det rådet och märkte skillnad direkt. När vi väl hade kommit ur mönstret och hon hade ställt om till att tänka "vad ska vi göra nu" istället för "här händer ju inget, jag får hitta på nåt själv" så funkade det bra att dra ut lite på väntetiden mellan aktiviteterna utan att hon blev uttråkad på två sekunder.

Mysa i stallet kan man göra efter ridturen när det inte är så mycket myror i benen, och hon får oftast maten innan ridturen, så har hon något att göra medan jag borstar.
 
Någon som börjat planera in när hästarna ska vila? Vi är ju redan i mitten av oktober! :)

Vet inte riktigt hur det blir med Laukur. Jag är gravid, halvvägs (bäbis beräknat till 2 mars), och orkar fortfarande rida som vanligt. Hoppas på att i alla fall kunna rida november ut. Sen kanske det får bli markarbete och att jag skickar ut min man ett par dagar i veckan på honom ;) Sen kanske han får stå från januari och sen märks det när jag kan börja rida igen efter förlossningen. Min man kommer säkert vilja ta en tur då och då i skogen så han kommer nog inte stå helt och hållet. Lite longering och så kanske jag fixar rätt länge också. Skulle vilja behålla kondisen så länge det går. Någon värre träning blir det ju inte men han lär inte tappa något av det ändå. Hade jag inte varit gravid hade han fått stå två månader ändå för att han är värd det efter det här året! Nu kanske han får halvvila i en månad och stå i två eller lite längre. Lyckas den planen så ska jag vara glad ;) Får han stå helt ännu längre så gör det inget! Han dör inte av det. Värre med mig :o
Grattis! Det visste jag inte!

Snappe vilar ju nu, tom 1 december. Sen ridS han fram till mars ungefär och då får han 2-4v helt vila. Sen rids han fram till en ev visning
 
Tack @Sined och Grattis till dig också! :) Du har inga problem att rida än heller alltså? Skönt! Kommer göra Laukur gott att vila några månader också så jag har egentligen ingen värre ångest över att han kommer stå ett tag.

Tack @Michis! Nej det är först nu som vi börjat gå ut med. Går inte att dölja det heller längre för jag börjar få riktigt mage ;) Blir han mer vildhästig nu eller går det bra?
 
Tack @Sined och Grattis till dig också! :) Du har inga problem att rida än heller alltså? Skönt! Kommer göra Laukur gott att vila några månader också så jag har egentligen ingen värre ångest över att han kommer stå ett tag.

Tack! Har lindrig foglossning till och från, men just nu mår jag kalas. Tar det dag för dag och rider bara en häst, mitt übersnälla sto. Markarbetar de dagar det är som värst. Ser det som så att det här är sista gången i mitt liv (förmodligen) som jag ska vara gravid och försöker passa på att njuta och ta det lite lugnt. Men jösses vad fokuserat man plötsligt kan rida/träna när man vet att det snart är deadline för ett litet tag framöver, tror jag satsar på att behålla fokus även efter förlossningen :D

Min mage går heller inte att dölja, något större än förra gången... :eek:
 
Tack @Sined och Grattis till dig också! :) Du har inga problem att rida än heller alltså? Skönt! Kommer göra Laukur gott att vila några månader också så jag har egentligen ingen värre ångest över att han kommer stå ett tag.

Tack @Michis! Nej det är först nu som vi börjat gå ut med. Går inte att dölja det heller längre för jag börjar få riktigt mage ;) Blir han mer vildhästig nu eller går det bra?
Han är gosigare än någonsin! Behöver bara ropa så sitter han princip i knäet på mig. Det var nog bara roligt att vara vild första dagarna!

Jag, som ju inte vetat hur jag ska få tiden att gå hinner med mindre än någonsin! Håller på att rida in en 3åring på 160cm :eek: och 1 november kommer ett sto som stannar en månad. sen ska prinsen in igen!
 
Jaa! Bara några timmar efter att ha skrivit här att det är så svårt att hitta någon att låna ut till fick jag ett jättetrevligt telefonsamtal av en föredetta Norsk landslagsryttare som är nyfiken på att låna Spá till sin 17åriga dotter. De skall komma och prova henne på torsdag! Dessutom bor de nära, det är inte mer än 5-6mil emellan så får jag abstinens kan jag komma och hälsa på. Hoppas att min snälla rara köttbulle visar sig från sin bästa sida.

:bump::banana::bump:
 
Jaa! Bara några timmar efter att ha skrivit här att det är så svårt att hitta någon att låna ut till fick jag ett jättetrevligt telefonsamtal av en föredetta Norsk landslagsryttare som är nyfiken på att låna Spá till sin 17åriga dotter. De skall komma och prova henne på torsdag! Dessutom bor de nära, det är inte mer än 5-6mil emellan så får jag abstinens kan jag komma och hälsa på. Hoppas att min snälla rara köttbulle visar sig från sin bästa sida.

:bump::banana::bump:
Låter bra, håller tummarna.
 
@moli Hoppas det går bra, låter ju som det kan bli en fin matchning!

@FengurLaugar Bylting (4 år) ska få vara med som "förryttar-häst" på en liten skojtävling nästa helg, efter det blir det vila fram till mitten på december eller så. Sen är ju jag bortrest hela veckor under ex. jullov och sportlov (snowboardresor o sånt) så kommer bli ett antal kortare vilor då per automatik. Ska ju precis som @Michis satsa på visning nästa år och vill att hon ska kännas fräsch men ej tappa allt för mycket styrka under vårens vilor.

Övriga hästar vilas inte någon längre sammanhängande period men däremot blir det naturligt veckor när de går väldigt lite (och kravlöst) och som fungerar som återhämtningsveckor.
 
Någon som börjat planera in när hästarna ska vila? Vi är ju redan i mitten av oktober! :)

Vet inte riktigt hur det blir med Laukur. Jag är gravid, halvvägs (bäbis beräknat till 2 mars), och orkar fortfarande rida som vanligt. Hoppas på att i alla fall kunna rida november ut. Sen kanske det får bli markarbete och att jag skickar ut min man ett par dagar i veckan på honom ;) Sen kanske han får stå från januari och sen märks det när jag kan börja rida igen efter förlossningen. Min man kommer säkert vilja ta en tur då och då i skogen så han kommer nog inte stå helt och hållet. Lite longering och så kanske jag fixar rätt länge också. Skulle vilja behålla kondisen så länge det går. Någon värre träning blir det ju inte men han lär inte tappa något av det ändå. Hade jag inte varit gravid hade han fått stå två månader ändå för att han är värd det efter det här året! Nu kanske han får halvvila i en månad och stå i två eller lite längre. Lyckas den planen så ska jag vara glad ;) Får han stå helt ännu längre så gör det inget! Han dör inte av det. Värre med mig :o


Vila? nä sånt håller inte jag på =) nu när man fått henne i någelunda kondis och musklad ser jag ingen anledning till att ställa av henne så allt förfaller och man får börja om igen.

Hästen får vila automatiskt här och där för stunder i livet kan man inte rida alls. Semester, sjuk osv gör att iaf min häst får minst 4 veckors helvila om året, Sedan blir det ca 2 dagar i veckan hon får vila

Men visst dec månad är väl inge månad man känner att man är på topp direkt.

Massa övertid på jobbet, julshopping, och annat stress i livet som denna månad innebär så vist blir det en viss minskning av aktivitet denna månad. Men försöker i alla fall rida/köra 3-4 dagar i veckan då.
 
Jag tror mina kusar får en kortare vila när väglaget och vädret blir dåligt. Snöggur har ju inte ens gått halvfart i somras(på flera år eg) så han behöver inte vila. Andi har sin spatt o skall helst röra sig lågintensivt varje dag. Kveikjas högsäsong är på vintern, då gillar hon att jobba, är pigg o arbetsam. Känns oxå onödigt att vila nån längre tidjust då. Det är på vintern jag får bygga upp henne och sen på sommaren så flummar vi bara för hon tycker det är varmt(latmasken lyser). Synd att man inte kan ge sommarvila utan att få vrålfet häst...

Men skitungarna får vintervila. De gör ju iofs inte så mkt, kanske 2-3ggr/v men de blir mer och mer ointresserade så det räcker nog för dom nu. Så får dom vara ifred fram till våren!

Jag själv hade gärna haft vintervila dock! Få lägga tid på annat än hästar och stall vore underbart. Gå på gym är en sak jag önskar jag hann... Det hade jag gjort om det blev riktig vintervila! (men tyvärr skall det ju fortfarande mockas o fixas)
 
Odinn är inte inplanerad för någon direkt vila, det blir väl nog enbart vid eventuell dåligt halt underlag i vinter annars är tanken att han ska vara igång hyfsat. :)

Just nu jobbar vi på hullet :p
 
Har vi hållit igång regelbundet hela året så brukar jag låta mina hästar ha ca en månads helvila på vintern. Så får dom slippa matte ett tag och smälta träningen och jag hinner få abstinens och bibehåller suget att rida trots att det är mörkt och kallt :) Nu tyckte en av mina tränare att Laukur skulle få 2 månaders helvila och det håller jag med om! Han hinner inte tappa alltför mycket på den tiden. Men nu ser det ju lite annorlunda ut i och med att jag är gravid så det lär bli minst 3 månader mer eller mindre helvila för honom. Sen vet man ju inte vad som händer under förlossningen.
 
Tack för alla svar om bomlösa sadlar, mycket bra information. Svårt att bestämma sig dock men det lutar åt en bomsadel.
 
Våra kommer att få vila lite när det blir riktigt äckligt väder.

Hoppade in på lektion på Örnen istället för pappa så här hastigt och lustigt. Och jag måste bara säga att den där lillfjanten nog är helt superduktig. :love:
 
Någon som börjat planera in när hästarna ska vila? Vi är ju redan i mitten av oktober! :)

Vet inte riktigt hur det blir med Laukur. Jag är gravid, halvvägs (bäbis beräknat till 2 mars), och orkar fortfarande rida som vanligt. Hoppas på att i alla fall kunna rida november ut. Sen kanske det får bli markarbete och att jag skickar ut min man ett par dagar i veckan på honom ;) Sen kanske han får stå från januari och sen märks det när jag kan börja rida igen efter förlossningen. Min man kommer säkert vilja ta en tur då och då i skogen så han kommer nog inte stå helt och hållet. Lite longering och så kanske jag fixar rätt länge också. Skulle vilja behålla kondisen så länge det går. Någon värre träning blir det ju inte men han lär inte tappa något av det ändå. Hade jag inte varit gravid hade han fått stå två månader ändå för att han är värd det efter det här året! Nu kanske han får halvvila i en månad och stå i två eller lite längre. Lyckas den planen så ska jag vara glad ;) Får han stå helt ännu längre så gör det inget! Han dör inte av det. Värre med mig :o

Nä här blir det ingen vila, Dropi stod ju 27/3-4/9 pga skador så nu är det ridning som gäller :)
Vi har en hel del övervikt (50 kg) att jobba bort. Stå på rehab under sommaren är ingen hit, ingen motion pga skada, ingen box pga risken för stelhet. Så han är rund och god :)
Vi har nu betat av 4 veckor skritt och den 5e veckan började vi lägga in trav lite smått. Jag är VÄRDELÖS på att rida trav och han visade tydligt att jag var ur balans. Tog honom efter en fyrhjuling och utan ryttare travade han galant så jag VET att det beror på mig. Beslöt mig för att inte rida honom i trav utan han får tölta och galoppera korta sträckor som uppbyggnad istället.
Förra veckan hade vi hur mycket regn som helst och under en ridtur kände jag tydligt att han var stel och ovillig fram. Det är ju hans vä fram som varit värst drabbad av kotledsinflammationen så jag fick lite panik först men sen resonerade jag som så att han säkerligen sladdat i hagen i regnet och sträckt sig någonstans. Det blev handpromenader och mer vila inomhus ett par dagar och i måndags red vi och voila! Mjuk, fin och pigg. *pust*

Idag skall vi rida för tränare. Det blir skrittövningar, sitsövningar och jobba med att inte gå på bogarna. Sånt man kan pyssla med under igångsättning:)
2932179A-ED1C-413D-A96C-B46961C949BD.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 493
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 769
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp