Håll i kopplet!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 943
Sv: Håll i kopplet!

Har ett läderkoppel som jag förlängt med en kedja längst ner. Brukar hålla det löst och typ i mitten. Vid fotgående lägger jag kopplet ett varv runt handen och har det löst.

Skulle aldrig aldrig använda ett flexikoppel :crazy:

Håller också som man håller tygeln, oftast mitt på kopplet och sedan håller jag även i öglan med en av händerna. Men det kan växla lite, tex ifall hon strosar fram och tillbaka så håller jag bara i öglan och då kan det ibland släpa lite. Ibland har jag kort stadskoppel och då kan man knappt hålla i mer än öglan :p

Vad skoj att läsa allas koppelvanor! =)
Tygelgreppet verkar vara populärt!

Jo, jag viker nog också kopplet när jag ska korta in honom lite. Försöker ju träna på att han ska "gå fint" (vilket för mig är något annat än "Fot"). Men det kan han inte gå för länge, så då säger jag varesgo´och han for strosa lite. Då är kopplet långt och släpar ibland. Sen kortar jag in igen.

Tygelgreppet vid kortare, vikt koppel och ögland/strax under när han får strosa.

(Valpen är ju inte så gammal så jag tycker inte jag måste kräva något stenhårt koppelhyfs så länge han inte biter eller leker med kopplet utan intresserar sig för mig eller omgivningen samt lyssnar när jag talar med honom. Sen får vi se vad koppelvanorna blir när kraven ökar!)

/Syrsa

Jag hade alltid ett fast grepp om kopplet. Runt handleden gick det.

Hunden var (äger henne inte numera) runt 25 kg tung och väldigt stark.

Håller, som någon sade innan, det s.k. lydnadsgreppet. D.v.s. ena handen "styr" och andra handen håller änden på kopplet :)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 239
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 802
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 857
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna