Håll i kopplet!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 943
S

Syrsa

Ja, en ganska så meningslös tråd, jag vet...men hur håller ni i kopplet när ni är ute på promenad?

Ihopknöcklat? Ringlat, Släpnde, Flexi, Lös hund alltid, vikt...?

Jag har märkt att ridåren sitter i handen, och låter kopplet lämna handen som en tygel...mellan ringfinger och lillfinger ;)

/Syrsa, som ibland tänker på oväsentligheter!

Sv: Håll i kopplet!

Hmm.. ringlat tror jag, ja jo så måste det vara :D och oftast båda kopplena i samma hand. Vikt ? vad hunden väger ? I så fall ca. 70 kg resp. ca. 9 kg. :)

Jag har för vana att ha båda i en hand och mellan lillen och ringfingret.
Även när jag rider så rider jag oftast med en hand:D
Man är väl lite skadad! :bump:

Jag har fått uppsytt ett specialkoppel som fästes runt midjan så jag håller inte alls i det! Gammal yrkesskada från tiden som ronderande väktare - hur i hundan skulle man kunna hålla i Magliten, nycklar och kanske larmskiss PLUS vovve:D

Man får bra draghjälp på joggingturen också:)

Ja, en ganska så meningslös tråd, jag vet...men hur håller ni i kopplet när ni är ute på promenad?

Ihopknöcklat? Ringlat, Släpnde, Flexi, Lös hund alltid, vikt...?

Jag har märkt att ridåren sitter i handen, och låter kopplet lämna handen som en tygel...mellan ringfinger och lillfinger ;)

/Syrsa, som ibland tänker på oväsentligheter!

:rofl::rofl::rofl:
Jag gör likadant, det kom jag på häromdagen:rofl:

jag håller kopplet mellan tumme och pekfinger. Min hund går i princip aldrig längst ut i kopplet, så det som blir över av kopplet blir en ögla som hänger ner.

Har jag mer än en hund så har jag kopplen i samma hand, och har dem mellan fingrarna så att jag snabbt kan ta i rätt koppel när det behövs.

FÖr det första håller jag ordentligt i det, gärna hela handen genom öglan. Jag vet att om det far förbi en hare så sticker hon och håller jag inte ordentligt då så rycks kopplet ur min hand. fast hon väger 8 kilo bara.

Sedan har jag alltid det slakt, aldrig sträckt.

Jag har för vana att ha båda i en hand och mellan lillen och ringfingret.
Även när jag rider så rider jag oftast med en hand:D
Man är väl lite skadad! :bump:

Jag med :rofl: :banana: sen håller jag kopplet i båda händerna, om inte vovven går lös förstås.

Håller oftast kopplet vikt alt hängande när man går där det inte är så mkt folk, kommer vi till mer folktäta områden så är det "lydnadsgreppet" som gäller (vänster hand styr kopplet, höger hand håller i änden om ni förstår hur jag menar)

Der beror helt på hur många hundar jag är ute med och i vilket syfte...:)

Går jag med alla så har 2 i varje hand med löst ridgrepp, alt 1-2 lösa för enkelhetens skull... För det mesta uppdelade efter storlek/typ av koppel.

Går jag med bara 1 och ska träna har jag kopplet löst i höger hand (hund på vänster sida).

Går jag med 3 terrirar har en en lös och de andra i högerhanden (för att kunna ropa in och belöna den som är lös).

Ja, en hel vetenskap detta:D Men jag tar aldrig öglan i handen eftersom de lätt trasslar sig och jag enkelt vill kunna släppa och trassla ut.

Jag har också upptäckt att jag ofta har ridgreppet:D

Gilly

Jag har ett smalt läderkoppel med handtag. Håller alltid precis framför handtaget så att själva flätningen av handtagets början blir som en "stopp". Sätter aldrig in handen i handtaget/öglan. Håller alltid väldigt löst i kopplet...

Håller bara löst i kopplet ^_^) :P Tränar ju in fot och då ska hon ju gå vid sidan med eller utan koppel :P Det borde ju alla hund-ägare göra. Om man inte har tränat in fot vid födseln (det gjorde inte jag) så använder man ju bara hundens favvo godis och lär den riktig fot ^^

tikens koppel håller jag mellan tummen och pekfingret, precis innan öglan. labben har inget koppel, så ska båda ha snöre på sig gör jag ett stryp av öglan på tikens koppel och håller i kopplet som man håller i ett cykelstyre typ.

Om jag bara går med en hund så har jag oftast kopplet vikt och håller tag i det med hela handen.

Går jag med fler hundar (på kenneln är man alltid ute med 3-5 hundar samtidigt) så har jag alla i en och samma hand. Stoppar då handen i öglan på kopplet och håller i precis framför öglans slut. Då finns det ingen risk att jag tappar dem ifall de skulle se något de vill jaga :D

Jag viker kopplet när han får nära, och låper det löpa genom hela handen om man springer "hur som helst".

Håller det lite olika beroende på situation, allt som oftast håller jag enbart det lite lätt med två fingrar (lång och pekfingret), kopplet är alltid löst då..

Möter vi någon/något kortas kopplet in till dryga hälften (läderkoppel) och har handen genom hela öglan samt håller i det som kortas upp.. Haha.. gud vad svårt att förklara:D

Idag kom jag på mig själv med att hålla det som i en tygel, så det sitter väl i fortfarande antar jag:laugh:

Lös oftast -annars ca 70 kg hund i ett löst och lätt lite halvhängande koppel som jag har lite ihopknölat i näven (långt koppel).
Hon drar aldrig och hon rycker aldrig. Jag kunde lika bra vara utan koppel jämt men ibland måste man.

Förövrigt hatar jag när "folk" bara går med hundarna i flexi, min kompis gör det -hon har en fågelhund, en huskyblandning och en älghund och det går tammegröne inte att gå med dem :crazy:
Dom skuttar fram så långt de kommer sedan stretdrar de åt tre olika håll -jag håller på att få fnatt när vi går tillsammans :mad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 239
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 802
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 857
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 168
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna