hål i öronen - var och hur?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vår äldsta dotter fyller 11 år om några veckor (VAR tog den tiden vägen??? :confused: ) och vi har enats om att det nu kan vara dags för henne att få sina efterlängtade hål i öronen.

När jag själv tog hål i öronen så gick man till en parfymbutik i stan och det användes en såndär "pistol" för att göra hålen.
Jag har förstått att man inte gör så länge, så jag är nyfiken på hur det går till numera? Och var gör man det? Vilken typ av inrättning/butik?

Sv: hål i öronen - var och hur?

gör man inte?

jag vill bara "varna"... minns inte att det "small" i örat när jag var liten å tog mina 2 vanliga, inte heller hål 2 å 3 i andra örat.. men när jag tog med pistol i brosket högt upp så fick jag seriöst ont i örat (hörseln) efteråt :(

öronproppar :p:cool:

grattis till lilltjejen! :)

Nu för tiden är det väl hos frisörer och på tatueringssalonger man tar hål i öronen? Jag fick mina första vid 11 år, då användes pistol men de senaste jag tog (för 1,5 år sedan) var med en nål de körde igenom :D

När jag skulle ta hål i öronen (vid 28 års ålder) frågade jag på Buke hur och var man bäst gör det. Då var i alla fall de flesta överens om att det lämpliga är att gå till en piercare med ordentligt steriliserade verktyg.

Om jag minns rätt var orsakerna flera, dels går det tydligen inte att sterilisera en sån där "pistol" helt och dels slår pistolen sönder vävnad där en kanyl gör ett snyggare snitt. Ungefär så tror jag att svaren var om jag minns rätt ...

Jag kan hur som helst rekommendera att gå till en piercare, det är lite dyrare men sterila verktyg som ska göra hål i kroppen är ju bra. Dessutom fick jag vissa problem med att mina hål inte läkte som de skulle och då fick jag väldigt bra hjälp av piercaren, något som jag tror att en frisör eller en parfymbutik inte skulle kunnat bistå med.

Dessutom fick jag vissa problem med att mina hål inte läkte som de skulle och då fick jag väldigt bra hjälp av piercaren, något som jag tror att en frisör eller en parfymbutik inte skulle kunnat bistå med.

Liknande här... Har 5 brukbara hål i öronen, men har totalt tagit hål 9 gånger, varav 4 då (tagna med pistol) blev infekterade och läkte aldrig.

Skulle också absolut föredra piercare för frisör.

Håller med! Visst lär det vara lite dyrare att göra det hos en piercare men det är det värt! Fast det kanske ser lite hemskare ut med en stor nål än en maskin(pistolen alltså).

När jag skulle ta hål i öronen (vid 28 års ålder) frågade jag på Buke hur och var man bäst gör det. Då var i alla fall de flesta överens om att det lämpliga är att gå till en piercare med ordentligt steriliserade verktyg.

Om jag minns rätt var orsakerna flera, dels går det tydligen inte att sterilisera en sån där "pistol" helt och dels slår pistolen sönder vävnad där en kanyl gör ett snyggare snitt. Ungefär så tror jag att svaren var om jag minns rätt ...

Jag kan hur som helst rekommendera att gå till en piercare, det är lite dyrare men sterila verktyg som ska göra hål i kroppen är ju bra. Dessutom fick jag vissa problem med att mina hål inte läkte som de skulle och då fick jag väldigt bra hjälp av piercaren, något som jag tror att en frisör eller en parfymbutik inte skulle kunnat bistå med.

:bow:

så sant så.
det kanske må kännas "värre" att göra det hos en piercare, men pistolerna som friöserna använder bara krossar brosket i örat och renlighet samt kunnighet är inte alls lika stor som hos en riktig piercare.

Som många andra sagt - gå till en riktig piercare! Kan man slippa alla problem som kan/ofta uppstår med pistol så är det lätt värt det!
Pistol är så förlegat att jag nästan tycker det är konstigt att det fortfarande får användas.

30065124689906907131430.jpg

10101010

Sterilt sett ja. Men hur själva hålet tas är fortfarande detsamma. En pistol slår sönder vävnaden medans en kanyl gör ett fint snitt.
Jämför hur två ärr blir där ena såret har raka fina kanter medans det andra såret är skrovligt och ojämt. Det säger sig själv vilket sätt som har störst chans till att få ett fint hål :)
Se även till att få örhänge i ren/endast titan - minskar risken för att att piercingen ska vandra då kroppen inte uppfattar den metallen. Plast/guld/silver/annat kan man testa när hållen läkt och är fina :)

jag får väl så inflika att jag inte haft minsta lilla problem med mina skjutna hål, någonsin = varken när de var nygjorda eller efter det. Jag hade guldörhängen när det läkte.

Jag kan också tänka mig skillnaden i hur ett barn reagerar på en liten "pistol" man håller runt örat eller om det kommer fram en kanyl som någon ska sticka genom örat manuellt.

Fast bara för att du inte haft problem så innebär det inte att din dotter kommer ha samma tur ;) (även om hon självklart kan ha det).
Och jag gissar att det är ett tag sedan du gjorde dina hål? Forskningen/kunskapen har ju gått framåt massor senaste 10-15 åren - det vore ju dumt att inte utnyttja den kunskapen bara för "så gjorde man förr".

Pistol fungerade bra förr när man inte hade något annat val - men varför använda ett sämre alternativ när man vet om att det finns bättre metoder? :)

(utan någon som helst bevis/belägg så tror jag faktiskt det gör mer ont med pistol än med kanyl dessutom. Framförallt läkningen med kanyl borde göra betydligt mycket mindre ont/ömt)

Snälla gå till en riktig piercare! Jag har haft mina skjutna hål i fem år och de krånglar nåt fruktansvärt! Om de får vara ifred går det bra även om de vägrar växa igen. Men så fort jag har örhängen en kväll svullnar de upp, varar och ibland även blöder. Så har det varit sen jag tog dem, trots exemplarisk skötsel, material i örhängena spelar ingen roll. Detta har lett till att jag bara kan bära örhängen vid speciella tillfällen, aldrig till vardags :(
Varför gå till frisör och riskera sånt när man kan gå till piercare och öka chanserna för att det ska gå bra med jättemycket?

VEM har sagt att jag ska gå till en frisör?

VEM har sagt att jag ska gå till en frisör?
Det var nog bara en ren gissning/antagande lilstar efter länken du la in...

En piercingstudio använder inte pistol (likt länken du la in), utan det är oftast frisörer som gör det. :)

nejnejnejnejnej!!! ta absolut inte med pistol!:mad:
ska man ta hål i öronen ska det göras med kanyl hos en utbildad piercare. INTE med en pistol. kortfattat kan man säga såhär: pistolen "krossar" huden och gör vanligen ett mkt fulare ärr och lättare att få ärrbildning/broskbildning. jag hade oturen att ta hål i öronen 10 bast gammal hos en frisör med pistol, jag kan idag eller senaste 5 åren rättare sagt inte ha öronhängen längre då jag har stora klumpar med brosk.:( en kanyl gör istället ett fint snitt som läker fint. och det är 10 gånger lättare att få det rakt och lätt med kanyl. gör mindre ont också.
en piercare går utbildning (som lärling) ca 2-3 år eller mer och då ingår hygienutbildning på t.e.x sjukhus osv... och ingen j*kla blomdahl (eller vad de med pistoler nu heter) -kurs över en helg. pistolerna går inte rengöra på ett bra sätt, och deras kunskap om en piercing är inte på långa vägas så stor som en riktig utbildad piercare.

//Laeikinois som kan en del då jag har intresse inom piercing och en pv som är utbildad piercare.

Senast ändrad:

Liknande här... Har 5 brukbara hål i öronen, men har totalt tagit hål 9 gånger, varav 4 då (tagna med pistol) blev infekterade och läkte aldrig.

Skulle också absolut föredra piercare för frisör.

Samma problem här, tagit hål 2 gr med pistol.
Har blivit infekterat båda gångerna. Man kanske ska köra tredje gången gillt och gå till piercare. Vad har ni betalat som gjort det?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 572
Senast: Liran
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 102
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 452
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar