Hagvistelse

mina går ute mellan 8- 23 nu, hade jag haft ngn som släppte ut hästarna åt mig så hade de gärna fått gå ute mellan 6 och 23. men eftersom jag vill sova 8h och hästarna behöver minst en timme för att äta upp frukost höet, så får det vara dessa tiderna. ger frukost kl 6 och går och lägger mig en eller 2h till.

minst 7h tycker jag att de ska vara ute. och då ska det vara en jäkligt bra anledning till att ta in dem så tidigt.

@Catrool - hänger på ditt inlägg lite....
Jag tycker det fungerar ypperligt med hagvistelse 07-17 som flera redogjort för i tråden när man tränar/tävlar sin häst och rider på kvällstid utöver hagvistelsen med träning osv. Finns knappast några problem öht med det, vet inga hästar som inte är nöjda med det upplägget. Man måste inte gå ute till 22.00 per princip för att vara en välhållen och mkt nöjd häst liksom. Utevistelse så mkt som möjligt strävar väl alla normala hobbyryttare för, men det behöver för den skull inte innebära 07-22 för att hålla hästarna väl, om man rider tränar och tävlar aktivt och som sagt aktivitet för hästen sker efter insläpp då den gått ute betydligt många timmar.

Med det sagt som poäng i sammanhanget så blir det 08-16 ibland så spelar det inte ngn öht roll i sammanhanget för hästarna det heller. Lika lite som att de vid storm eller annat skulle gå ut eller in någon timma hit eller dit mindre osv.

Även jag tycker att det optimala är lösdrift med bra ligghall och stor, torr hage, annars så lång utevistelse som möjligt. Dock finns det ju tillfällen det inte funkar, exempelvis har jag haft hästar som importerats från Island och därmed inte kunnat gå ute morgon och kväll under knottperioder (vilket vissa dagar tyvärr kunde innebära så lite som 5-6 h utevistelse).

Även min egen bekvämlighet har spelat in i perioder, då jag haft häst uppstallad där man skötte intaget av sin häst själv. Med ett par mil till stallet var det inte direkt så att man åkte två vändor varje dag för att kunna rida tidigt och ta in sent.

Har även jobbat i stall där vissa hästar gått på lösdrift, men de som stått på box gått ute mellan 8-16/18 beroende på väder. Sommarhalvåret var det ju insekterna som styrde, men annars var det ju vår egen bekvämlighet främst. Att kunna bli "klar" någon gång och inte alltid behöva springa runt och leta efter hästar i mörker. De stod dock i öppna boxar (låga väggar utan galler) så de kunde ha fysisk kontakt med andra hästar även inne. Undantaget var hingstarna, då, som hade galler.

Jag vill helst de ska gå ute 12 h i alla fall.

Har lösdrift nu, men har nog haft alla möjliga tider innan, och allt mellan 12 - 16 h ute.
Ett år hade jag 10 - 18 sommartid. På tok för lite känslomässigt - men hästarna brydde sig inte alls.

När jag stod inack så stall 1 hade 7 -15 vintertid. Ingen lunch. Hästägarna ville ha mer tid men med lunch, men gick inte ordna lunch. Hästen trivdes.

Stall 2 hade 8 - 13 och det gick inte alls, flyttade efter 2 veckor då hästen vantrivdes så.

Stall 3 hade 7 - 18 med lunch i hagen. Hästen trivdes.

Alla inack. stallen var Stockholmsregionen men inte storstadsstall utan lite mer avsides. Samtliga var stora inackorderingsstall med 15 - 25 hästar och samtliga var full skötsel på veckorna och kollektivt på helgerna.

KL

Jag tycker att det allra basta ar losdrift, sa lange den ar valskott och passar hasten. Nast bast vore att ga ute nattetid, dvs utslapp vid 16-tiden och inslapp 8-9 pa morgonen.

Men dar jag bor ar det valdigt ont om mark, sa den mojligheten finns inte. Jag har en tavlingshast som nu under vintern gar ute i stor grashage 6h/dag. Pa sommaren ca 10h/dag. Min lilla A-ponny maste tyvarr ofta begransas annu mer pga tidigare fang, och det faktum att vi har gras - mycket gras - precis hela aret runt...
Min erfarenhet ar att de flesta inackorderingsstall har begransade utetider, dels for att skydda marken och dels for att folja personalens arbetstider. Man far se till att rida ordentligt istallet. Bada mina aktiveras varje dag. Men nar det ar dags for pensionering sa skulle jag flytta dem till 24/7 utevistelse - det finns, men ligger sa langt bort att daglig ridning ar en omojlighet, dessutom saknas oftast bade ridbana och ridvagar pa sadana stallen (iaf i omradet dar jag bor).

mina två går på lösdrift och det är det bästa alternativet för mina hästar helt klart. Ska jag ha installat vill jag ha minst 14 timmar i hage dvs ut runt 6-7 på morgonen och in 20-21 gärna får det bli uppemot 15-16 timmar ute också.

Lösdrift är helt klart något jag föredrar, och har haft de senaste åren. Och har tidigare när jag stått i eget stall (ej tillgång till lösdrift) och skött allt själv släppt ut de vid 4:30-5:00 på morgonen och släppt in vid 21-24 ungefär. Oftast ridit på eftermiddagen när jag kommit hem från skolan eller under dagen på helgen.

Jag är lite kluven över vad jag tycker om minsta utevistelse. En häst som går ut mellan 7-13 (alltså 6 timmar), kommer in och äter lite, går i skrittmaskin en timme runt 15 tiden, kommer in och äter lite igen och sen rids framåt 18-19 tiden, kan jag tycka är okej. Inte för att jag hade valt det dock. Samtidigt som jag inte tycker det skulle kännas bra att ha ute hästen mellan 9-15/16 och sen får den stå där och glo utan någon mer aktivering.

Personligen hade jag kunnat nöja mig med 8-9 timmars utevistelse om det betydde att hästen kom in en stund och åt innan jag kom för att rida/träna honom på kvällen. Inte i ett eget stall, men helinackorderat och med bra träningsmöjligheter - visst.

Bra hagar som inbjuder till rörelse och med artfränder är också viktigt för mig.

Hur mångs timmar per dygn anser ni att en häst bör gå i hagen? Ni får svara "det beror på", men ge då gärna exempel på vilka parametrar ni tar hänsyn till :)

Jag har hästarna ute 11-12 timmar om dagen när det är fint väder och det finns gräs att äta. 7 timmar när det är vinter/dåligt väder.
Vägrar ta in hästar i mörker, det om något är en säkerhetsrisk.
Har inga hästar ute på bete dygnet runt, de flesta av mina uppskattar att komma in och få vila lite.
Jag tror inte utevistelsetiden är det viktigaste, utan det är stallmiljön. Har stått i stall där det var en väldig orolig stämning nattetid, men samma utevistelsetider i ett stall med mycket lugnare stämning i stallet, gjorde en himla skillnad på hästarna.

Jag håller med om att tiden ute inte alltid är den viktigaste punkten. 12 timmar sovande i regnet ute eller i boxen kvittar för mig. Tror inte hästen mår sämre ute- men om hela "flocken" kommer in så verkar de nöjda inne trots tiden begränsats.
Just nu är min ute 5-7 timmar beroende på när jag rider. Men i gigantisk gräshage med kompis. Tidigare i vår var det 8-9 timmar ute i grushage med kompis och även om det är färre timmar ute nu är hästen " tröttare" när den kommer in. Färre timmar men mer stimulerad häst :-)

Sitter och funderar efter att genom åren läst många inlägg på Buke angående utevistelse. Jag tror att man ofta missar skillnaden på vad hästen vill och vad som är bäst för hästen. Klart den vill in till mat och till kompisar, men är det bäst för hästen?
Hästen är utvecklad under 50 miljoner år till att vara igång och röra sig c:a 18 timmar/dygnet. Då mår kroppen bra och ledvätskor har rätt densitet för minsta slitage genom rörelsen. Den mår även bättre psykiskt på stora ytor och i sällskap med artfränder då hästen är ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i gruppen.
Därför har jag svårt att acceptera att det är bra för hästen att stå still i box flera timmar i taget.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 676
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar