Hagvistelse

Sv: Hagvistelse

Jag står inackoderad och rättar mig såklart efter deras rutiner. Hästarna kommer ut 8 eller när det är ljust och nu när det är vinter så kommer de in vid 3. På sommaren kommer de in vid 5-6 ibland kanske till och med 7. Min är en irländare som inte beter sig riktigt som det, hon älskar sin box över allt annat och nu när det inte finns ett enda strå i hagen att pilla med så står hon bara och hänger i princip. Får givetvis mycket lunchhö, men jag har märkt att ca 4 h är nog för henne, speciellt när det blåser som det alltid för nere i höllviken där jag står. ca 100 m från havet, riktigt ruggig luft!

På sommaren älskar hon att gå och pilla och äta hela dagarna. Så för min är det mycket väder och vind och årstid som bestämmer. Men som sagt hon går ändå ute de tider som är på vårat stall, ibland tas hon in tidigare av mig om det finns tillfälle de dagar det är ruggigt.

Jag anser att lösdrift är det bästa.

För uppstallade hästar tycker jag minst 12 h ute, även för "stjärnhästar".

Mina egna är ute 16 h på vintern, går ute dygnet runt så fort som möjligt på våren och så länge som möjligt på hösten :) Ser ingen anledning att stänga in dem i onödan.

kl

Nu har ju jag lösdrift men brukar ta in dom dagligen för individuell fodring, främst mineraler. Och när jag hade min fullblodssto observerade jag, då jag dels övervakade henne med kamera dels faktiskt ser från fönstret, när hon började väva. Oavsett årstid, väder, tid på dygnet eller om hon var högdräktig eller inte började hon väva efter ungefär fem timmar på box. Trots att det var helt stilla på gården, jag var inomhus, inga bilar eller människor rörde sig så efter ca fem- sex timmar blev hon tydligen uttråkad och började då väva. Så då släppte jag ut dom :)

Så i alla fall i hennes värld var fem timmar på box fullt tillräckligt. Och hennes son brukar börja gnägga efter ca fem timmar så då är tydligen han uttråkad eller lärde han sig redan i magen att man ska gå ut efter fem timmar ;)

Hästarna kommer in får hö och lite mineraler sen sover de ett en timme eller två och sen vill de ut. De har ju en ligghall ute som de också sover i ganska ofta

Minimum beror ju på häst och väder, min gamla ponny ville helst bara vara ute ett par timmar och sedan komma in. Mina hästar jag har nu blir knäppa om de får stå inne en timma längre än vanligt.
Nu har vi ett stort tak/vindskydd i hagen (stor lösdrift med otillräckliga väggar för att vara godkänd) så de har ju skydd från regn, då ser jag helst att de är ute mellan 06-21. Vi har dock som riktlinjer i stallet att hästarna ska ut innan 07 och in efter 20.

Så gör vi också, altså låter dem gå ute dygnet runt så fort väder och underlag tillåter.

På våren går de ute hela tiden så fort hagarna är torra och på hösten efter betet går dem ytterligare några veckor ute dygnet runt.

Hej!

Så många det går skulle jag säga.

Min fixar inte lösdrift pga hovarna, men 12 h/dag ute är iaf minimum för mig.

Det är sjukt svårt att hitta stall i mitt närområde där hästarna får vara ute längre än 8, vissa stall tar tom in hästarna efter 4 timmar!! Det tycker jag är alldeles för lite.

Sen kan man självklart ta in dom tidigare om det är riktigt dåligt väder- iaf min avskyr ösregn och 0-gradigt. Och ta in dom när det är fullt av insekter på sommaren och de ändå inte trivs ute- komma in och vila från odjuren liksom.

/Lavinia

Jag brukar ha som regel att hästen ska gå ute fler timmar än vad den står i boxen, så minst 12 timmar. Jag föredrar så klart lösdrift, men har haft svårt att hitta någon lösdrift som håller tillräckligt hög standard. T.ex. om hagen är så liten att den bara består av lera är det inte riktigt värt det.

Så länge som möjligt. Mina går ute 7.30-17 o ju ljusare det blir ju längre ute. Vartefter sommarbete.

*KL*

Jag inser att jag måste lägga till en sak. Hur länge hästarna kan vara ute måste också bero på hur hagarna håller. Att stå ute 12 timmar i lera långt över kotorna gagnar inte hästar, speciellt inte om de inte kan slippa leran gemon att gå längre in i hagen.

Så under optimala förhållanden ska hästar vara ute så mycket det bara går, men ibland får man tyvärr inse att marken inte håller och då är det bättre, anser jag, att hästarna är inne där de kan vara torra om ben och hovar. För några år sen hade jag sagt att det spelade mindre roll med lera men efter en mugghäst som fick allvarliga komplikationer och nu en häst med vad som verkar vara en kronisk hålvägg har jag insett att helst ska hästar inte gå i lera.

/Lavinia

Har ca 12 timmars utevistelse i stallet jag står i nu och det är bra tycker jag. Har stått i stall med kortare utevistelse och det är inte det roligaste. Har även haft häst på lösdrift och funkar det så är det toppen.

*KL*

Jag inser att jag måste lägga till en sak. Hur länge hästarna kan vara ute måste också bero på hur hagarna håller. Att stå ute 12 timmar i lera långt över kotorna gagnar inte hästar, speciellt inte om de inte kan slippa leran gemon att gå längre in i hagen.

Så under optimala förhållanden ska hästar vara ute så mycket det bara går, men ibland får man tyvärr inse att marken inte håller och då är det bättre, anser jag, att hästarna är inne där de kan vara torra om ben och hovar. För några år sen hade jag sagt att det spelade mindre roll med lera men efter en mugghäst som fick allvarliga komplikationer och nu en häst med vad som verkar vara en kronisk hålvägg har jag insett att helst ska hästar inte gå i lera.

/Lavinia

Det går att hårdgöra ytor, men det kostar en del tid och framförallt pengar. Jag blev riktigt trött på lera och byggde ett rejält tak, där under la jag stenmjöl. Så nu står hästarna torrt och relativt fast under tak och käkar sitt hö. Finns fortfarande vissa leriga ställen i hagen men hästarna står aldrig i lera, däremot går/springer de igenom leran emellanåt.

Tittar man tex på active stables så är oftast hela ytan, väl dränerad och och belagd med sand just för att den ska hålla för hästtramp under den blöta perioden för en gräshage tar oftast mycket stryk av hästtramp när det är blött.

Det står ju till och med
"Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap." http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
Här används det lilla ordet ska alltså borde detta vara tvingande?

jag vågar inte ens berätta hur kort tid hästarna är ute här i Finland i våra manegestall.......men å andra sidan har vi en importerad häst från Tyskland och där var de typ aldrig ute så allt är väl relativt vad man jämför med.

6-24h tycker jag är rimligt. 6h borde vara ett minimum även för tävlingshästar! Om man vänder på det så betyder det 18 timmar på box minus det dom blir ridna då... Även det låter för mycket i mina öron men man ska vara realistisk också...

På Flyinge går dom 2-4h om dom får gå ute alls förstås. I stort sett varje dag när jag praktiserade där så var det nån eller några hästar som "glömdes bort" och så fanns det ju även dom som inte "ville" gå ut (sas det, suck) för det blåste ju och duggregnade ute.
Dubbelpass i skrittmaskinen löste det.

PE hade en häst som aldrig fick gå i hage, den motionerades för hand och ridet 2gg/dag istället för att kompensera. Den blev "för vild" när den gick i hage var anledningen... SUCK.

I min värld undrar jag hur ett ställe som Flyinge kommer undan med sådant här?

Senast ändrad:

Unghästar samt avelsston bör vara ute så länge som möjligt. D.v.s. så länge det är ljust samt om vädret tillåter det. Tävlingshästar bör vara ute minst 6 h om dagen. Det är dock väldigt individuellt, har hästar som max kan stå 2-3h innan det står slint i huvudet på dem. De får stå ute i shift, dvs 2 h på morgonen och 2 h på eftermiddagen. Under dagtid rids de samt står i box med öppningsbart fönster.
På sommaren går alla hästarna på grönbete, unghästarna står ute 24/7, avelsstona + föl är ute från 7-21, tävlingshästarna 7-16.

Unghästar samt avelsston bör vara ute så länge som möjligt. D.v.s. så länge det är ljust samt om vädret tillåter det. Tävlingshästar bör vara ute minst 6 h om dagen. Det är dock väldigt individuellt, har hästar som max kan stå 2-3h innan det står slint i huvudet på dem. De får stå ute i shift, dvs 2 h på morgonen och 2 h på eftermiddagen. Under dagtid rids de samt står i box med öppningsbart fönster.
På sommaren går alla hästarna på grönbete, unghästarna står ute 24/7, avelsstona + föl är ute från 7-21, tävlingshästarna 7-16.

Går tävlingshästarna på grönbete i stor flock?

Går tävlingshästarna på grönbete i stor flock?
Blandat, lite beroende på vilken häst samt hur de fungerar med andra hästar. Brukar försöka släppa de yngre tävlingshästarna (4-6 åringar).
Har för närvarande en 5 åring som ska förhoppningsvis gå falsterbo som jag gärna hade släppt ihop med jämnårig, men vågar inte då han är så dum mot andra hästar. Försöker sparka sina kompisar i huvudet. Men annars så brukar de få gå ihop 2 och 2 om jag hittar någon som fungerar. Ex. St. George stoet brukar gå med svårklass stoet då de är så goda vänner. Funkar jätte bra! Tråkiga är bara att de kliar upp manen på varandra, men det kan man leva med ;)

fast istället för att då resonera att hästarna ska vara inne för att spara på hagar som inte håller, bör man snarare inse att man endera har för dåliga hagar i sig, eller för hög belastning i de hagarna och göra ngt åt problemet, utan att det ska belastas hästhållningen i fråga. Blir helt bakvänt enligt ditt resonemang frågar du mig.

Våra hästar går ute ca 9 timmar vintertid och 12 timmar sommartid, gräshagar året runt. Rids, tävlas och tränas utöver det, de flesta på kvällstid utöver hagvistelsen på dagen under vinterhalvåret. Funkar bra och jag tycker vi kan stå för den hästhållningen utan att ha 24 timmars lösdrift.

Min står uppstallad i ett ridskolestall och går ut ca 07.00 och går in mellan 15-15.30. Tycker själv det är alldeles för lite och skulle gärna se att min fick gå ute minst tills 9-10 iallafall. Men har folk som sköter alla in och utsläpp.
Dock ska jag börja släppa ut honom igen efter ja ridit på kvällarna så han får 2-4 timmar extra iallafall! :)

November-Mars (ungefär, dvs när det är mörkare, kallare och allmänt tråkigt)

minst 8-16 om det inte är extremt dåligt väder då kan hon få komma in vid 14.

Juni-Augusti dygnet runt vid fint väder annars minst 6-22

Övrigt tid på året 7-19

Under vintern motionerar jag alltid efter intag, gärna vid 18-19 tiden så boxtiden inte blir mer än 12 timmar i sträck.

Min häst har tidigare inte gått ute på nätterna pga alla andra i stallen velat ha sina hästar inne, denna sommar är första gången hon eventuellt får gå ute om det fungerar.
annars får hon vara ute så mycket som möjligt mellan ca 6-23

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 675
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024