Hagvistelse

Sv: Hagvistelse

07-16 är bra tycker jag. jag slutar 1530 då hinner jag mocka å fixa mat sen kan man hämta in henne, man rider/kör och donar och slänger in henne i boxen för natten runt 1830.

Släpper inte ut henne igen 1830 för att hon gå ute i mörker någon timme till.

Sommarhalvåret går hon ute dygnet runt.

Mina står ute 10-15 timmar per dygn beroende på årstid och väder. Dom står i stora hagar vintertid (8 ha) och på sommaren går dom ute dygnet runt (1 maj-15 sep ca) detta tycker jag är optimalt. Dom har tillgång till ligghall året runt men de trivs inte med att stå ute på vintern nattetid,det visar dom tydligt.

Det beror på.
Fick jag välja, och någon annan gjorde en del jobb, så skulle de vara ute 07-21.
Nu ska vi själva ta in dem varje dag, och då vill jag att det ska funka praktiskt, så nu tas de oftast in vid 19. Så sen lagom gå hem och laga middag. Tycker det känns jättemotigt att gå iväg till stallet en gång till efter middagen.
Har blivit bekväm;)

Det är ju fantastiskt vad mkt alla hästar är ute när man läser svaren här...går dock inte alls i hop med min uppfattning om hur det är att ha häst i storstadregion t ex, här finns massor av inackorderingsstall men inte har de så lång utevistelse något av dem utan hästarna går ut på morgonen och in på em någon gång, dvs före kl 17 i allafall. Tror dels det beror på ev personal som måste få sluta någon gång och dels på att stallen ofta är stora och inte har särskilt mkt mark, så den slits helt enkelt för mkt. Men de flesta här kanske har hästar hemma?

Jag hade nyligen min häst ute till 21 men i nya stallet kommer hon in vid 17-18.
Det passar oss båda bättre, när jag kommer vid 19-20 tiden har hon ätit, är mätt och redo för ridning.

När hon gick ute till 21 fick hon lunch på dagen och komma in och äta 1 timme vid 16tiden. Dock äter min häst inte så fort så det var en hungrig häst jag hämtade i hagen vid 20tiden och som jag då skulle rida fast hon hellre ville äta. Funkade inget bra.

Ja vi har dem hemma.
Häromkring verkar det som inackorderingsstallen är ute 8-14 ca. Och ingen mat i hagen. Och utan mat förstår jag att de behöver gå in för att äta.

Det är ju fantastiskt vad mkt alla hästar är ute när man läser svaren här...går dock inte alls i hop med min uppfattning om hur det är att ha häst i storstadregion t ex, här finns massor av inackorderingsstall men inte har de så lång utevistelse något av dem utan hästarna går ut på morgonen och in på em någon gång, dvs före kl 17 i allafall. Tror dels det beror på ev personal som måste få sluta någon gång och dels på att stallen ofta är stora och inte har särskilt mkt mark, så den slits helt enkelt för mkt. Men de flesta här kanske har hästar hemma?

jag vill minnas att buke för typ 10 år sen hade ngn studiemätning ute av vem som var en traditionell buke användare och att resultatet av profilen var en kvinna i 30 årsåldern med en ren hobbyhäst hemma på gården.
Den profilen lär vara annorlunda 10 år senare, men jag tror spontant att utifrån en tråd som denna så svarar väldigt få på en sån tråd att deras hästar typ går ute 5 timmar om dagen ;) Ngnstans tror jag fortfarande utifrån mätningen att väldigt få satsande ryttare osv, hänger på buke för att bidra till ngn statistik i fråga om hagvistelse utöver det. faktiskt. sen kan man debattera sig blå i sig om det är rätt eller fel eller spelar ngn roll osv.

Senast ändrad:

Min teori är att de som tycker att lång hagvistelse är viktig är oxå de som tycker frågan är intressant och då även svarar i tråden. Det man inte är så intresserad av eller kan påverka är heller inte så intressant att lägga ner resurser på. Förstår ni hur jag tänker? Mao nej enbart en tråd på bukefalos visar inte hur det ser ut i genomsnitt i Sverige. Dvs alla representanter kommer inte fram.

9-12 h tycker jag är helt rimligt. Kortare vid riktigt skitväder. Jag har frångått att ha hästarna ute dygnet runt, även på sommaren, då jag inte tycker att de har mått så bra av det.
Jag använder dem till tävling och de känns så slitna när de går ute hela tiden, de vilar bättre i sina boxar. Givetvis är det naturliga för en häst att kunna vandra hela tiden, men att rida och tävla är inte så naturligt för dem så då måste man anpassa miljön så att det fungerar. De lever dessutom längre och mår bättre än vildhästar.

men det är väl ute mkt?? om de kommer ut 08 och in 17 så är det ju fullt normalt om inte längre till å med än normalt.

men det är väl ute mkt?? om de kommer ut 08 och in 17 så är det ju fullt normalt om inte längre till å med än normalt.

Jag tycker det är alldeles för kort tid. En häst har inte samma sömnbehov som en människa något många inte är medvetna om. 8-17 är väl det vanligaste i större stallar men det beror på människans arbetstider och bekvämlighet, begränsning av mark med mera, inte på vad som är bäst för hästen. Dock så behöver hästen mat ofta och det gäller att man kan lösa fodringen och vintertid vatten, på ett bra sätt för att hästarna ska ha en bra utevistelse. Tränar man mycket utöver de timmar hästen går i hage så får ju hästen röra på sig ordentligt men många hästar rids faktiskt ganska måttligt

*kl*

Mina går ute ca 16 timmar om dagen vintertid, dygnet runt under sommaren. Har dom hemma så jag får själv bestämma när dom ska ut och in. Var tidigare uppstallad på ridskola där hästarna kom ut runt 8-9 och in vid 16 eller tidigare när det blev mörkt under hösten/vintern, pga "säkerhetsrisk". Funkade inte för mig då min ena började hosta rejält. Sen vi flyttade har hon inte hostat alls :D

Jag tycker dom ska få vara ute så mycket som möjligt. Min häst fungerar ju knappt på box om han står inne mer än 12 timmar i taget.

Jag har ju fått välja lösdrift för det finns inget stall häromkring som har utevistelser längre än till max 16 på vintern. Eller tills det blir mörkt vilket ju blir runt 15 på vintern då. Detta gäller alltså även skogsmullestall som dressyr/hoppstall med "satsande" ryttare. Min uppfattning är att det spelar ingen roll hur ryttaren satsar, häromkring så går dom in när det blir mörkt oavsett.

Det finns många svar på frågan.
De flesta fungerar bra på lösdrift, men av olika orsaker är det ingen praktiskt bra möjlighet för väldigt många hästägare.
För att ta några ytterligheter: Har man stora hagar där hästarna rör på sig plus att de har möjlighet att äta under större delen av utevistelsen, så kan de gärna vara ute 12-16 timmar/dygn (mer om de har tillgång till ligghall). Men hästar som står stilla och har tråkigt i varsin "ruta" och kanske inte ens får lunchhö, där kan jag nog anse att 6 timmar räcker gott - förutsatt att de rids ordentligt varje dag.

Numera går mina hästar (under vinterhalvåret) ute från ca kl 8-9 till framåt midnatt ungefär. De har fri tillgång till hösilage i hagarna som är ca 1 resp ca 2 ha stora och med naturlig dränering så att det aldrig blir lerigt.
Innan vi köpte gården hyrde jag ett stall och där fick de kraftfoderfrukost inne kl 7-7.30, hö ute som räckte ungefär fram till lunch, hade gräs att gnaga på i hagen (ca 2 ha) på eftermiddagen och kom in för att äta kraftfoder och hö kl 18. Därefter reds de och fick sen nattmålet vid kl 21-22. Hästarna såg välmående ut och var lugna och harmoniska inne. De vänjer sig oftast vid de rutiner man skapar för dem...

För övrigt är det rätt intressant att läsa såna här trådar och se hur inställningen till hästhållning förändras mellan generationer. Jag började med hästar i slutet av 70-talet och på ridskolan där jag red 77-84 gick hästarna ute mellan ca 8-13, förutom de två år då dåvarande ridskolechefen hade den bestämda uppfattningen att de inte behövde gå i hagen alls. :crazy: Så ridskolehästarna stod där i sina spiltor alla de dygnets timmar som de inte gick lektioner. :( Och på lektionerna var det rätt vanligt med bockserier, då ryttarna flög av som vantar. Guess why...
Att fodra med hö ute är, enligt min erfarenhet, en "relativt ny" företeelse. Tidigare tog man in dem när det var matdags och sen fick de vara kvar inne.

Jag skulle aldrig stalla upp mina hästar på box eftersom jag anser att det går emot helt och hållet hur hästar ska leva.
Mina går ute dygnet runt och skulle jag inte kunna tillgodose detta så ska jag inga hästar ha.

För många år sedan när jag hade installade hästar så nöjde jag mig inte förrän de iaf fick vara ute minst 15h (dom gick ut kring 6 och in kring 9-10 på kvällen).

Undantag görs givetvis för sjuka hästar eller tex dagen innan tävling/utställning.

Helst vill jag att dom ska vara ute runt 15 timmar, så länge de inte är jätte dåligt väder. Nu har jag stallet hemma på gården, vilket underlättar otroligt för att ha dom ute så länge som möjligt. Annars tycker jag att dom ska få var ute åtminstone 12 timmar/ dygn.

Jag tycker det är alldeles för kort tid. En häst har inte samma sömnbehov som en människa något många inte är medvetna om. 8-17 är väl det vanligaste i större stallar men det beror på människans arbetstider och bekvämlighet, begränsning av mark med mera, inte på vad som är bäst för hästen. Dock så behöver hästen mat ofta och det gäller att man kan lösa fodringen och vintertid vatten, på ett bra sätt för att hästarna ska ha en bra utevistelse. Tränar man mycket utöver de timmar hästen går i hage så får ju hästen röra på sig ordentligt men många hästar rids faktiskt ganska måttligt

Fast om de går ute 08-17 och man rider på kvällen efter 17 så tycker jag detta är helt OK. Så fungerar det hos oss och jag kommer till stallet kl 18 då har han ätit middag och vilat en stund sedan är jag där och motionerar samt pysslar med honom till runt 21- tiden då dem får kvällsmat och nattas. Hade kanske inte tyckt det var lika bra om jag ville rida på dagen för de resulterar i betydligt mindre hagtid och mer stillastående i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 676
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar