Det finns många svar på frågan.
De flesta fungerar bra på lösdrift, men av olika orsaker är det ingen praktiskt bra möjlighet för väldigt många hästägare.
För att ta några ytterligheter: Har man stora hagar där hästarna rör på sig plus att de har möjlighet att äta under större delen av utevistelsen, så kan de gärna vara ute 12-16 timmar/dygn (mer om de har tillgång till ligghall). Men hästar som står stilla och har tråkigt i varsin "ruta" och kanske inte ens får lunchhö, där kan jag nog anse att 6 timmar räcker gott - förutsatt att de rids ordentligt varje dag.
Numera går mina hästar (under vinterhalvåret) ute från ca kl 8-9 till framåt midnatt ungefär. De har fri tillgång till hösilage i hagarna som är ca 1 resp ca 2 ha stora och med naturlig dränering så att det aldrig blir lerigt.
Innan vi köpte gården hyrde jag ett stall och där fick de kraftfoderfrukost inne kl 7-7.30, hö ute som räckte ungefär fram till lunch, hade gräs att gnaga på i hagen (ca 2 ha) på eftermiddagen och kom in för att äta kraftfoder och hö kl 18. Därefter reds de och fick sen nattmålet vid kl 21-22. Hästarna såg välmående ut och var lugna och harmoniska inne. De vänjer sig oftast vid de rutiner man skapar för dem...
För övrigt är det rätt intressant att läsa såna här trådar och se hur inställningen till hästhållning förändras mellan generationer. Jag började med hästar i slutet av 70-talet och på ridskolan där jag red 77-84 gick hästarna ute mellan ca 8-13, förutom de två år då dåvarande ridskolechefen hade den bestämda uppfattningen att de inte behövde gå i hagen alls.
Så ridskolehästarna stod där i sina spiltor alla de dygnets timmar som de inte gick lektioner.
Och på lektionerna var det rätt vanligt med bockserier, då ryttarna flög av som vantar. Guess why...
Att fodra med hö ute är, enligt min erfarenhet, en "relativt ny" företeelse. Tidigare tog man in dem när det var matdags och sen fick de vara kvar inne.