Hagvistelse

Sv: Hagvistelse

Håller med det många har skrivit om att de bör få vara ute länge.
Problemet när jag har kollat på stall häromkring är att alla bara har utevistelse mellan typ 8 på morgonen och 4 på eftermiddagen. Har inte hittat ngt stall häromkring som har längre tider än så.
Så det jag fundrar på är om det främst är personer som har hästar hemma på gården som kan ha hästar ute 10- 12 timmar per dag? eller finns det inackorderingsstall som har det? Eller är det personer som inte rider dagligen?Anledningen till att hästarna kommer in vid 4-tiden är enligt de stall jag har pratat med att ägarna kommer ut och rider vid 5-6 tiden. Så ser även min situation ut eftersom jag jobbar till 5 är man ute till 6 tidigast. Och då kanske man rider mellan 7-8. Och om man då ska få till 10- 12 h utevistelse ska man ju då släppa ut igen.. Vilket inte känns så relevant eftersom om man inte bor vid stallet så blir det lång väg att åka för att ta in.

Jag har eget stall men jag vet flera här omkring som har inackorderingsstall där hästarna tas ut 8 och in 20.

Om det är din första häst har du i mina ögon två grejer som är viktiga att ta hänsyn till. Den första är hjälpen som du redan nämnt. Den andra är hur hästen "klarar av" att stå inne så mycket. Blir hästen helgalen spelar det ingen roll hur mcket hjälp du har - du har ändå ingen lycklig häst att arbeta med. Men ställer du den i ett stall den trivs i och inte får hjälpen du behöver så kommer det ändå bli pannkaka om ni inte funkar ihop. Skulle jag varit du hade jag nog faktiskt ställt den i stallet du tänkt om ägaren tror hästen mår bra trots kort utevistelse i kass hage. När du har lite mer på fötterna och känner hästen/känner att du klarar av den så kan du ju leta lämpligare stall :) Men som sagt, prata med ägaren som känner sin häst! Och gissningsvis även vill veta hur du stallar upp den.

Jag är annars helt för minst 12 h utevistelse men inte i leriga skithagar utan mat o med fruset vatten! Jag vill dock gärna ha hästen inne på box för lite mer koll vad den äter, dricker, bajsar varje dag. Får väl se om jag vågar mig på att ha hästen ute dygnet runt framöver :p

har min häst på ridskolestall, de går ut 8 och kommer in 14. Det är lite för lite i mina ögon, men nu är ju alternativet att inte kunna rida alls, och då känner jag att det är bättre att ha honom där. Annars ser jag ju gärna att deär ute så mycket som möjligt. Har möjlighet att stalla upp honom "hemma" under sommarhalvåret åtminstone, där finns både lösdrift och boxar. Får han för lite mat på lösdriften (ranglåg) kommer jag ställa honom i box nattetid för att han ska få i sig maten han behöver för att hålla hull. Då jag bodde hemma hos mamma gick hästarna ute mer eller mindre dygnet runt, vintertid stod de väl inne 6-10 tmmar beroende på väder.

14h är lagom, aldrig mindre än 7h om det inte är typ en tornado ute.
Släpper ut mina på bete så tidigt som möjligt men stödfodrar mer eller mindre genom hela sommaren då de inte har sommarvila.

Utedrift funkar ju på travhästar som tävlar så varför inte våra ridhästar?

Har man hästarna hemma är det ju fritt fram att ta ut dom när man vaknar och in innan man själv hoppar i säng.

Betalar man andra är det bara att inse att en jobbdag är 8 timmar (9 med raster) så då är det svårt att ha hästarna ute längre än så.
Om nu inte dom inhyrda är villiga att betala för ob.

Mina kommer in om dom måste torka innan ridning eller om det varnas för allmänheten att vara ute men även vid högtider som innebär raketer.

Om det är din första häst har du i mina ögon två grejer som är viktiga att ta hänsyn till. Den första är hjälpen som du redan nämnt. Den andra är hur hästen "klarar av" att stå inne så mycket. Blir hästen helgalen spelar det ingen roll hur mcket hjälp du har - du har ändå ingen lycklig häst att arbeta med. Men ställer du den i ett stall den trivs i och inte får hjälpen du behöver så kommer det ändå bli pannkaka om ni inte funkar ihop. Skulle jag varit du hade jag nog faktiskt ställt den i stallet du tänkt om ägaren tror hästen mår bra trots kort utevistelse i kass hage. När du har lite mer på fötterna och känner hästen/känner att du klarar av den så kan du ju leta lämpligare stall :) Men som sagt, prata med ägaren som känner sin häst! Och gissningsvis även vill veta hur du stallar upp den.

Jag är annars helt för minst 12 h utevistelse men inte i leriga skithagar utan mat o med fruset vatten! Jag vill dock gärna ha hästen inne på box för lite mer koll vad den äter, dricker, bajsar varje dag. Får väl se om jag vågar mig på att ha hästen ute dygnet runt framöver :p

Tack för din input, jag tänker exakt som du faktiskt. Han (hästen) har stått uppstallad på en ridskola förut under tiden han reds in/blev utbildad så jag ska kolla med tjejen som hade hand om honom då vad hon tror om hans mentala hälsa på box sas. Hos ägaren har han bara gått på lösdrift.

Jag har min häst helinackorderad, eftersom det är så stallägaren vill ha det, och hon sköter alltså alla in- och utsläpp. Hästarna går ut vid halv sex-tiden de dagar stallägaren jobbar (hon jobbar oregelbundna arbetstider) och någon gång mellan sju och halv åtta de dagar hon är ledig. Insläppen styrs också av hennes arbetstider, oftast går de in vid sex-sju på kvällen, men jobbar hon kväll får de gå ute till 21-21.30. Jag tycker det är rätt lagom. Tidigare hade jag hästen på lösdrift i samma stall (hon har både lösdrift och boxplatser), men det fungerade inte riktigt på min ranghöga och mycket matglada ponny, lösdriftshästarna har fri tillgång och hon blev fet som en tunna av lösdriften.

Lösdrift är säkert det bästa alternativet för många hästar, men inte för alla. Min är en av dem som det passar sämre för.

I stallet jag är inackorderad i så går hästarna på lösdrift eller är ute mellan 06.00 till ungefär 20.00.

Skulle inte vilja ha min unghäst ute mindre än 12-14 timmar.

kl

När jag hyrde in häst i ett stall kunde dom komma ut så sent som kl 10 och in igen kl 18. På tok för kort utevistelse enligt mig. Hästarna blev rastlösa och det blev så jäkla skitigt i boxarna. Så jag såg inte det positiva i att ha dom inne så mycket.

Flyttade sen själv till egen gård och tog då hem hästen. Då var dom nog ute 12 timmar minst. Sedan fick min ena häst problem med hosta så då började vi ha honom + en till ute på lösdrift. Det funkade så jäkla bra så det slutade med att mina tre gick ute och de två inhyrningarna bodde inne om nätterna.

Kl

Ut mellan 07:00-08:00 och in runt 21:00-22:00. Alltså det spannet tycker jag känns bra :). Alla hinner ära upp sig (eller i vissa fall tvärtom typ ;)) och vila sig. Hur många timmar ute då?runt 14 h va nått sånt. Men sen att man tar in hästen nån stund mitt på dagen eller tidigare på kvällen gör att hinna rida tycker jag snarare är Bra. Att de får röra på sig mer än bara hagen. (om iaf som i mitt fall med bara några enstaka ha/hage vilket ändå kan anses som relativt stort i förhållande till andra stall.

Men sedan har jag förståelse för de som har hästar i stall med betydligt kortare utetid i hage. Kan bero på olika saker. Kanske personalen slutar kl 17:00 och då ska alla hästar vara inne redan? Kanske av andra skäl? En häst som är van att stå inne dygnet runt kan man börja ha ute bara halva dagar eller mått sånt och i liten hage för att sen utöka. Sjuka hästar. Importer osv.

Min minimumregel är 12h/dygn.

Undantagen är vid ruskigt dåligt väder vilket inträffar enstaka dagar per år och vid vissa högtider kan vi ta in lite tidigare.

Våra går ute mellan 12-15h/dygn.

Beror på flera saker.

Hur är hästen? En del hästar trivs bättre på stall än ute. En helklippt häst som jobbar mycket, kanske är svårfödd och ranglåg behöver få äta mycket och kanske inte alls får tillräckligt i hagen.

Hur ser hagarna ut? Lervälling är inte kul.

Hur är vädret? Regn och blöt snö som gör att täcken blir våta invändigt är inte kul för hästarna.

Min häst går ute ca 11 timmar per dygn. Det passar henne. Då har hon ändå ökat sin utevistelse med fler timmar sen jag köpte henne. Hon var inte van att vara ute i mörkret.

Håller med det många har skrivit om att de bör få vara ute länge.
Problemet när jag har kollat på stall häromkring är att alla bara har utevistelse mellan typ 8 på morgonen och 4 på eftermiddagen. Har inte hittat ngt stall häromkring som har längre tider än så.
Så det jag fundrar på är om det främst är personer som har hästar hemma på gården som kan ha hästar ute 10- 12 timmar per dag? eller finns det inackorderingsstall som har det? Eller är det personer som inte rider dagligen?Anledningen till att hästarna kommer in vid 4-tiden är enligt de stall jag har pratat med att ägarna kommer ut och rider vid 5-6 tiden. Så ser även min situation ut eftersom jag jobbar till 5 är man ute till 6 tidigast. Och då kanske man rider mellan 7-8. Och om man då ska få till 10- 12 h utevistelse ska man ju då släppa ut igen.. Vilket inte känns så relevant eftersom om man inte bor vid stallet så blir det lång väg att åka för att ta in.

Fast det handlar ju lite om vad man själv som hästägare vill. När jag stod inackorderad i ett stall med mycket utevistelse så släppte stallägaren ut hästarna vid 06.00 och sen fick vi inte ta in hästarna innan 19 om det inte var riktigt busväder. Vi hade insläpp på schema så då blev det ju långt från varje kväll som jag fick stanna i stallet till 19. Jag kunde ju ta in min häst och rida innan jag släppte in de andra.
Men det stallet hade bra hagar med utmärkt underlag, det är oftast där det felar tycker jag.

Sen tycker jag att när man tittar på stall kan man ju gärna plantera ett frö hos stallägaren. För mig (innan jag hittade det ovanstånde) var det viktigaste utevistelsen när jag letade, vilket jag var noga med att berätta. Jag kom då på att vissa stallägare tydligen tycker att hästarna gärna kan gå ute 12 timmar, men då utan mat. Det var inte ett dugg aktuellt för mig, så då sa jag det. Så även om jag inte valde stallet kanske det på något sätt fastnar att det finns de som väljer bort stallet pga "konstiga" utevistelsepremisser.

Hos mig går hästarna ute ca 12h per dag med fri tillgång till hö

(kommer ut vid 06:30-7 på vardagar och 07:30 på helger samt in vid 7 tiden på kvällen)

Väder och vind är en faktor till att jag tar in dem tidigare samt om det är mycket insekter ute.

I Stallet jag står i kommer de ut 8-8.30. När de kommer in kan jag själv styra så det beror på om jag ska iväg eller inte. Men oftast kommer de in mellan 15-18.

Nu är det inte jätteroliga hagar och det är ytterst få gånger de kommer in vid 15.

Fast det handlar ju lite om vad man själv som hästägare vill. När jag stod inackorderad i ett stall med mycket utevistelse så släppte stallägaren ut hästarna vid 06.00 och sen fick vi inte ta in hästarna innan 19 om det inte var riktigt busväder. Vi hade insläpp på schema så då blev det ju långt från varje kväll som jag fick stanna i stallet till 19. Jag kunde ju ta in min häst och rida innan jag släppte in de andra.
Men det stallet hade bra hagar med utmärkt underlag, det är oftast där det felar tycker jag.

Sen tycker jag att när man tittar på stall kan man ju gärna plantera ett frö hos stallägaren. För mig (innan jag hittade det ovanstånde) var det viktigaste utevistelsen när jag letade, vilket jag var noga med att berätta. Jag kom då på att vissa stallägare tydligen tycker att hästarna gärna kan gå ute 12 timmar, men då utan mat. Det var inte ett dugg aktuellt för mig, så då sa jag det. Så även om jag inte valde stallet kanske det på något sätt fastnar att det finns de som väljer bort stallet pga "konstiga" utevistelsepremisser.

Sen beror det också på när man rider. Om man som mig jobbar till fem.- halv sex blir det ju att man är i staller vid sex och rider sju- åtta. Då blir det ju att hästen kommer in vid fem- sextiden.

Jo, men om alla hästas tas in 16.00 så blir det ju ändå 2 timmar extra hästen står i stallet och väntar på dig. Då kunde den ju gått ute den stunden. Till exempel.

Jo, men om alla hästas tas in 16.00 så blir det ju ändå 2 timmar extra hästen står i stallet och väntar på dig. Då kunde den ju gått ute den stunden. Till exempel.

Ja precis. Sim jag skrev i tidigare inlägg så vill jag ha så mkt hagvistelse som det går men i de stall som finns i närområdet får jag inte ta in senare trots flertalet frågor.

Fast hästar som knappt får mat ute mår ju bra av att få äta innan.
jag har bytt intag mot lunchfodring ute o tagit in själv. *Stora stallar där man måste börja ta in vid kl.14. eftersom personalen har slutat 16.*

All tid hästen inte hanteras eller rids anser jag att den bör ha utrymme att röra sig i alla gångarter och ha tillgång till närkontant med artfrände. Med undantag givetvis om den är skadad eller av annan anledning står i en box tillfälligt.

Måste man stalla in hästen tycker jag att det inte finns anledning att ta in dem före 20-tiden på kvällen, så att de är inne till kvällsfodringen.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 681
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar