Sv: Hagvistelse
Jag anser att hästar är djur och som mår bäst av att hållas ute.
En bra lösdrift är inte så lätt att hitta med bra träningsmöjligheter häromkring tyvärr.
Min häst går ute 6-22 vintertid, men då finns belysning och de har vatten och får silage ute 3 ggr under den tiden. Även när han varit skadad och stått i mindre hage ensam är han ute så mycket, det ger ju så mycket mer stimulans än att stå i en box.
Så snart vädret tillåter och gräset börjat växa ordentligt kommer de gå ute dygnet runt med ligghall.
Tyvärr är det helt omöjligt nästintill att hitta stall med bra träningsmöjligheter som har ok utetider. Inackorderingsstall som tar in tidigare än 16 mellan september-april går helt bort för mig, jag tycker det blir djurplågeri. Jag har haft helt olika hästar/raser uppstallade så och samtliga har visat symptom på stress och missnöjdhet.
Det har varit olika anläggningar och helt olika typer av hästar, det blev uppenbart när jag stallade upp hästarna på andra ställen där de fick mer stimulans.
Anledningen till att jag ändå provade så många gånger var pga flytt till nya städer och för att jag behövde träningsmöjligheter.
Det tråkiga är att de flesta i de stallen klagade på sina hästar för att de var trotsiga, knäppa, betedde sig explosivt pga sin stam eller andra anledningar... De var bara frustrerade.