Hagvistelse

snow

Trådstartare
Hur mångs timmar per dygn anser ni att en häst bör gå i hagen? Ni får svara "det beror på", men ge då gärna exempel på vilka parametrar ni tar hänsyn till :)

Sv: Hagvistelse

Jag anser att lösdrift är det absolut bästa, för i princip alla hästar. Sen har jag förståelse för att det av olika anledningar inte alltid är möjligt. Står hästen på box tycker jag att hästen ska slippa stå där mer än halva dygnet ungefär. Om du undrar vad jag tycker är absolut minimum? Ja det beror ju på. Jag tror att få hästar mår bra av att gå i gruspaddock två timmar om dagen. Men är det liv och rörelse i stallet, och flera timmar motion kanske de klarar sig med färre timmar i hagen.
Men som sagt: så länge som möjligt!

Jag tycker 12 timmar är optimalt, lite kortare (6-8) när det är riktigt taskigt väder. Det innebär att hästarna serveras hö ute - helst 2 ggr i nät. Men det ska vara bra hagar också - är det leriga ynkliga rutor med en häst i varje är det ju ingen bra även om hästarna är ute länge.

Jag kör på lösdrift sedan några år tillbaka, dessförinnan så åtminstone 12 timmar.

Jag hade inte valt ett stall med dåliga hagar och hagvistelse, stod så i några månader och började leta nytt stall efter att ha stått där bara ett par månader.

Lösdrift, annars minimum tolv timmar. Undantag finns såklart, men hästar är ju designade för att vara ute och röra på sig dygnet om. De sover ju inte heller som vi, och inte alls lika mycket så därför känns boxliv inte som det optimala för de flesta friska, normala hästar. Men som sagt, klart det finns undantag.

Jag tycker, som flera andra, att någon form av lösdrift är att föredra.
Idag står vi på enskild lösdrift där alla hästarna har varsin box att gå ut och in i som de behagar. De väljer att vila i boxarna flera gånger per dygn och våran sover inne en stund varje natt (syns på bädden). Vi är jättenöjda, hästen med:up:
Tidigare har jag haft häst uppstallad med olika tider i hagen.
Sämsta alternativet var ridskolan där hagar och tid i hagen var begränsat pga många hästar och personalens arbetstider.
Hästar är ju djur skapta att röra sig mycket. Jag tror på så lång utevistelse som möjligt.

Jag anser att hästar är djur och som mår bäst av att hållas ute.
En bra lösdrift är inte så lätt att hitta med bra träningsmöjligheter häromkring tyvärr.
Min häst går ute 6-22 vintertid, men då finns belysning och de har vatten och får silage ute 3 ggr under den tiden. Även när han varit skadad och stått i mindre hage ensam är han ute så mycket, det ger ju så mycket mer stimulans än att stå i en box.
Så snart vädret tillåter och gräset börjat växa ordentligt kommer de gå ute dygnet runt med ligghall.
Tyvärr är det helt omöjligt nästintill att hitta stall med bra träningsmöjligheter som har ok utetider. Inackorderingsstall som tar in tidigare än 16 mellan september-april går helt bort för mig, jag tycker det blir djurplågeri. Jag har haft helt olika hästar/raser uppstallade så och samtliga har visat symptom på stress och missnöjdhet.
Det har varit olika anläggningar och helt olika typer av hästar, det blev uppenbart när jag stallade upp hästarna på andra ställen där de fick mer stimulans.
Anledningen till att jag ändå provade så många gånger var pga flytt till nya städer och för att jag behövde träningsmöjligheter.
Det tråkiga är att de flesta i de stallen klagade på sina hästar för att de var trotsiga, knäppa, betedde sig explosivt pga sin stam eller andra anledningar... De var bara frustrerade.

Våra hästar går ute 12-14 timmar oavsett väder. På sommaren om det är mycket broms brukar dom få komma in på morgonen och ut på em.
Så minst 12 timmar utevistelse per dag tycker jag.

Senast ändrad:

Lösdrift om det passar hästen.
Min ponny fungerar inte så bra på lösdrift så han går ute ca 12 timmar per dygn, det är egentligen lite lite men jag har inte så mycket att välja på. Tror inte att han skulle bry sig nämnvärt heller faktiskt om han var ute bara 10 timmar eller hela 14 timmar, det är mest jag som bryr mig.

Jag önskar att vi hade haft möjlighet till lösdrift...
Nu har vi inte det, så hästarna går ute 16 timmar under uppstallningsperioden. Övrig tid - från maj t o m (tidigast) oktober går de på dygnetruntbete.

Vår vinterhage är hårdgjord och väldränerad, så hästarna blir inte leriga om benen. De får frukost- lunch- och eftermiddagshö i hagen (höet serveras i stora potatislådor av trä).

Tycker 10-12 timmar är perfekt. Har man hästar med olika foderbehov osv behöver man ofta lite tid separerade så de svårfödda kan äta lite extra i lugn och ro :) men då är de ändå ute så mycket att de hinner röra på sig ordentligt även de dagar de inte rids så mycket. Våra är ute ca 06.30-18.30 nu. Går in lite tidigare när vädret är dåligt eller de ska ridas på eftermiddan, senare om det är fint ute.

Sen är det ju inte mycket värt att stå i 12 timmar i en usel liten rastruta, då är det bättre med lite kortare hagdag och en timmes uteritt tycker jag.

På sommaren ute dygnet runt, och fina höst/vårdagar till 21-22 :)

Senast ändrad:

10timmar går min ute nu, tycker annars 12 är minimum men hagarna är söndertrampade (de har ändå stora fina hagar) och därför måste vi spara lite på dem.. vid månadsskiftet byter de till en rejält stor hage där ingen gått på 2år men först ska alla nollas på mask

Ja jag vet inte om lösdrift är så mycket bättre än boxstall med lång utevistelse (i flock). Just nu har jag mina på lösdrift men ponnyn står i ligghallen varenda morgon när jag kommer och skulle säkert inte tacka nej till en box. Min andra ska jag flytta för lösdriften har förbud mot bakskor och hon funkar inte att gå oskodd bak.

Tack för era svar!

Jag funderar lite kring vad för stall jag ska välja till min kommande foderhäst. Han går för närvarande på lösdrift i en stor kuperad hage i en trygg flock vilket jag också tror är det bästa för en häst. Tyvärr kan han inte gå kvar på nuvarande vis då det är på tok för långt bort från mig. Jag skulle vilja ha honom på min ridklubb, dels för att jag känner förtroende för människorna där (detta är min första "egna" häst och jag vill gärna ha kunnigt folk omkring mig) och träningsmöjligheterna är såklart bra (ridhus, flera ridbanor, tränare på plats osv). Nackdelen är som någon nämner hagvistelsen: ganska små rasthagar och hästarna är som jag förstår det ute ca 8 h/dag p.g.a personalens arbetstider. Det är i minsta laget tycker jag egentligen och jag är rädd att det kommer påverka hästen negativt...

För vissa hästar funkar ju det. Min ena skulle nog kunna stå inne dygnet runt, faktiskt, och vara nöjd. Hon är liksom med på allt man ber henne, men klart det inte vore det bästa för henne heller.

Minst 12 h/dygn.

Såvida det inte handlar om:
En sjuk/skadad häst
Mycket dåligt väder och inget vindskydd i hagen
Mycket sträng kyla
Hästen, fast bra myggmedel, är väldigt besvärad av flygfän

Håller med det många har skrivit om att de bör få vara ute länge.
Problemet när jag har kollat på stall häromkring är att alla bara har utevistelse mellan typ 8 på morgonen och 4 på eftermiddagen. Har inte hittat ngt stall häromkring som har längre tider än så.
Så det jag fundrar på är om det främst är personer som har hästar hemma på gården som kan ha hästar ute 10- 12 timmar per dag? eller finns det inackorderingsstall som har det? Eller är det personer som inte rider dagligen?Anledningen till att hästarna kommer in vid 4-tiden är enligt de stall jag har pratat med att ägarna kommer ut och rider vid 5-6 tiden. Så ser även min situation ut eftersom jag jobbar till 5 är man ute till 6 tidigast. Och då kanske man rider mellan 7-8. Och om man då ska få till 10- 12 h utevistelse ska man ju då släppa ut igen.. Vilket inte känns så relevant eftersom om man inte bor vid stallet så blir det lång väg att åka för att ta in.

Helst lösdrift men jag tycker att absolut minimum att vara ute är 12 timmar. Men jag tycker inte att hästar ska stå lika länge eller längre på box än vad dom är ute. Som någon annan skrev så är hästar gjorda för att vara ute. Mina hästar går ute oavsett väder mellan 6 och 22 vintertid och på sommaren står dom bara inne om det märks att dom vill komma undan alla flygfän.

Hos mig går hästarna ut vid 5-6 tiden på vardagar, 7 på helgen och går ute tills det börjar mörkna, så vid halv 6 nu. Eller så länge de håller sig lugna. Ibland om det är lite tråkigt väder kan de börja springa runt redan vid tre tiden. Och för att inte riskera något tas dem in då!

Dock så står jag i ett dressyrstall med VÄLDIGT dyra hästar. Så de behandlas ju nästan som porslinshästar..

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 676
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar