Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

*Knapplån*

Jag tycker det är OK att ett forum har regler och gör så gott jag kan för att följa dem. Hade själv inte uppfattat att man inte fick lägga ut bilder på avelshingstar hur som helst :o men sedan moderatorn påpekade det och uppdaterade den nålade regeltråden så har jag skärpt mig.

Buke är trots allt ett annonsfinansierat diskussionsforum. Därför är det inte tillåtet att göra reklam i trådarna. Det gäller även hänvisningar till sin egen privata hemsida. Det går alldeles utmärkt att skriva här utan att hänvisa till sin egen sida, sin privata mailadress o.s.v.

Sen kan ju jag tycka (vilket jag också påpekat i tråden "Vissa hingstägare borde skämmas") att det kan kännas lite löjligt att man inte får lägga upp en bild av sin hingst medan det är helt OK att visa bilder av sitt sto och hennes avkomma, jag även "pappahingsten" bara man inte äger honom och bara man inte skriver ut direkt att avkomman är till salu.

Men nu är reglerna här sådana och det är väl bara att acceptera. I stället för att gnälla över reglerna borde vi alla sända en tacksam tanke till Gunnar och alla moderatorer som gör ett JÄTTEJOBB med detta enormt "allsidiga" forum, där man kan diskutera och få råd om det mesta, från avel och utfodring, ridning och körning till trädgårdsskötsel och hunduppfostran! :bow:

Jo, du har rätt.... Självklart ska det finnas regler. Jag var inne och läste i den tråden och får hålla med om att det är bra det finns regler, för man vill ju inte översvämmas av skitsnack (vara sig det bra eller dålig skitsnack).

Jag blev bara lite irriterat, för att jag tyckte just dom fallen vi diskuterade känndes lite löjliga för moderatorn att hålla på med.
Vi har ju en speciell tråd här, som känns väldigt kamratlig och privat och då känns det konstigt om man inte kan visa bilder på vissa saker eller inte diskutera vissa saker. Ibland handler ju diskussionerna knappast om avel - då borde ju moderatorn vakna även då för man ska väl hålla sig till ämnet som tråden ligger i?:confused:

Vi är ju många här, som lär oss mycket av att diskutera avel och olika hingstar, så det är ju svårt att se var gränsen går. Dom som är kunnigare kan ju lätt lägga in smygreklam om andra uppfödare också eller andra avelsmål etc. men som med allt annat man läser om på nätet, måste man ju vara kritisk. Vi andra kan ju inte lida uder att vissa tror på allt dom läser. Alla kan skriva exakt vad dom vill på nätet och det vet ju dom flesta. Det är så även på Buke...

Men Utte vad super kul för dig:bump:

Hoppas verkligen vi får höra mer i denna spännande historia...

Tänk om du till och med kan få hans stam:D Jag kan knappt vänta på att höra mera.... Du har väl skrivit till familjen Schuster också?

Grattis utte! Hoppas du får fram mer! Jag är så nyfiken ju ...

Ha, ha om ni är nyfikna kan ni ju tänka er hur jag känner mig!

Jo jag började med att maila Familjen Schuster men den adress jag hittade gick till ju till deras Haflingerreitstall som inte finns mer, så det mailet försvann nog ut i cyberrymden. Tur att jag tog mod till mig och även kontaktade veterinären. Nu har jag fått både adress och telefonnummer till Schusters. Jag rapporterar så fort jag vet något mer :).

Jo, du har rätt.... Självklart ska det finnas regler. Jag var inne och läste i den tråden och får hålla med om att det är bra det finns regler, för man vill ju inte översvämmas av skitsnack (vara sig det bra eller dålig skitsnack).

Jag blev bara lite irriterat, för att jag tyckte just dom fallen vi diskuterade känndes lite löjliga för moderatorn att hålla på med.
Vi har ju en speciell tråd här, som känns väldigt kamratlig och privat och då känns det konstigt om man inte kan visa bilder på vissa saker eller inte diskutera vissa saker. Ibland handler ju diskussionerna knappast om avel - då borde ju moderatorn vakna även då för man ska väl hålla sig till ämnet som tråden ligger i?:confused:

Vi är ju många här, som lär oss mycket av att diskutera avel och olika hingstar, så det är ju svårt att se var gränsen går. Dom som är kunnigare kan ju lätt lägga in smygreklam om andra uppfödare också eller andra avelsmål etc. men som med allt annat man läser om på nätet, måste man ju vara kritisk. Vi andra kan ju inte lida uder att vissa tror på allt dom läser. Alla kan skriva exakt vad dom vill på nätet och det vet ju dom flesta. Det är så även på Buke...

Håller fullstädigt med er båda två.......... Regler är bra.............
men de kan bli så många och så komplicerade att man snor in sig i regelverket och att idén från börjar liksom mister sin poäng. Tycker det ville vara synd, då speciellt denna tråden:bump: är kanon trevlig och att Bukefolket har väldigt mycket bra att förmedla av erfarenheter och tipps utan att det behöver vara i ett komersiellt syfte!:bow:

Även jag kommer att vara mer försiktig i framtiden och som uppfödare definitivt "vakta min penna" och skärpa mig, så som Eldfuxen redan gjort:D Tycker trots det att hingsten är en del av hemmaflocken och att prata avel/uppfödning utan att nämna Mr X är lite magert!
Det tråkiga är att ett fåtal förstör för den stora massan, som vanligt!:devil:
Reklam och Reklam.............. det är väl frågan om var gränsen går!:confused: I den här tråden har ju kilometervis av länkar med hingstar till olika utländska hemsidor länkats, inte har väl någon av oss mått illa av det, tvärtom vi har lärt oss en massa spännande vad gäller synet och "tänket" när det gäller haflingeravel... men vill man feltolka så kan man göra det... Smygreklam?
Nej, inte i mina ögon!:D
Kommer att uppdatera er vad gäller fölfronten men jag tar lite paus i mitt Buke liv... som vanligt altså :D

Senast ändrad:

Men Utte vad super kul för dig:bump:

Hoppas verkligen vi får höra mer i denna spännande historia...

Tänk om du till och med kan få hans stam:D Jag kan knappt vänta på att höra mera.... Du har väl skrivit till familjen Schuster också?

Utte:
Vad spännande........ och oavsett svar så vet du nu din haflingers historia och bara det är guld värd!!:banana:
Lycka till.

Jaså, men då får jag be henne ta bort den med de bums!!
Jag la dit den endast för att småtjejerna såg så roliga ut(Hade det varit med reklam för ögat så var det ett eländigt foto på hingsten, enligt min mening)
Kan någon hjälpa mig med att "anmäla" det inlägget............:D
För jag vill inte anklagas för smygreklam.......... det är ett ruttet och urdåligt agerande dom har gjort när man läser i tråden "Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas".:devil:
Men om du skriver att fölungen är tingad till en fam. kan det knappast inte ses som reklam. :confused::confused:

*kl*

Jag har fått svar från veterinären :bump::banana::bump:!!!

Ja ni kanske har glömt mina Romeoefterforskningar men jag hittade ju ett Österrikiskt vaccinationshäfte med ett veterinärnamn i och jag skickade ett mail till honom med förfrågning om Romeo. Idag har han svarat! Det är den riktiga familjen Schuster jag har hittat och han (veterinären) känner tydligen familjen väl. Han trodde med stor sannolikhet att eventuella "abstammungspapier" finns kvar hos Frau Schuster.

Tydligen hade en bekant till familjen Schuster vunnit Romeo i kortspel!!! :D, och sedan sålt honom vidare till deras turridningsverksamhet. Han hade där varit en mycket omtyckt häst tills familjen år 2000 slutade med verksamheten och sålde hästarna.

Han berättade vidare att Schusters just nu var på semester men att de kommer hem nu i helgen.

Även om det visar sig att inte ett enda papper finns kvar så är det så otroligt kul att veta hans historia!

Du måste uppdatera oss sen.

Vi är ju många här, som lär oss mycket av att diskutera avel och olika hingstar, så det är ju svårt att se var gränsen går.

Reklam och Reklam.............. det är väl frågan om var gränsen går!:confused:

Det är väl inte så svårt att se var gränsen går? Man får prata om andras hingstar men inte om sin egen. Man får tipsa om andras hemsidor men inte om sin egen. Och man ska sköta diskussionerna här på Buke och inte bara skriva ett inlägg och sen hänvisa till sin privata e-post.

Tänk vad enkelt och bekvämt det hade varit för mig att bara hänvisa till min egen hemsida i stället för att skriva en massa här! ;)

På tal om Häst historia. När jag köpte min Flinga fick jag kontakt med Linea´pea och villken insats hon jorde. Hon (du) jorde en riktig släktforskning. Jag fick reda på presis var hon var född och villka som har ägt henne innan mig, hur många föl hon har fått. Det var inte illa tycker jag eftersom hon har hunnit bo i 3 länder. Det resulterade i att jag fick kontakt med 2 av ägarna till hennes tidigare föl, så dom har jag fått se. Det första fölet föddes i Danmark och vad den är och vet jag inte.

Tack Linea´pea för alla goda råd sedan jag blev med Haflinger.:bow:

Är det någon som vet något om en Haflinger hingst som heter Strolch?? Finns troligtvis i Danmark

Jag slänger in lite bilder som jag tog idag med mobilen. Det är dålig kvalité tyvärr.
Han sommarpäls har börjat komma där han är klippt så nu är det inte så stor färgskillnad längre...hihihihi.

En mysig rumpa

DSC00630.jpg

Ser lite muppig ut

DSC00620.jpg

Lite fin är han allt ;)

DSC00626.jpg

Söting :love:
(notera färgskillnaden på nosen...vadå skitig :rofl:)

DSC00607.jpg

DSC00609.jpg

Senast ändrad:

Villken fin Gosse det blev!!!
Helt underbar.

Kanske min tur i natt!! Hoppas.

Har nu bestämt att han eller hon kommer att få ett namn för att hedra minnet av min pappa. Han lämnade oss 59 år gammal för ett år sedan och det var han som betalade hela kalaset för att den lilla skulle kunna bli till. Så antingen blir det Remember me eller Always on my mind. :smirk:

Åh,,,det var fint gjort.
Jättefina namn du kommit på också :bow:.
Hoppas att allt går bra med fölning.

Ha,ha vad har han stoppat näsan i :D. Fast många flingor är väl lite gråaktiga just där.

En fråga till dig som håller på med western, och alla andra som kan svara förstås. Varför är all westernutrustning brun eller naturfärgad? Jag skulle gärna köpa ett snyggt svart westernträns om jag bara kunde hitta ett.

Ha,ha vad har han stoppat näsan i :D. Fast många flingor är väl lite gråaktiga just där.

En fråga till dig som håller på med western, och alla andra som kan svara förstås. Varför är all westernutrustning brun eller naturfärgad? Jag skulle gärna köpa ett snyggt svart westernträns om jag bara kunde hitta ett.

Jag vet inte riktigt varför faktiskt. Det finns svart utrustning också men oftast är det lite billigare sadelvarianter som kan vara svarta,,,vad jag har sett än så länge i alla fall. Träns är nog lättare att hitta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka