Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Är det inte lag i Sverige på att alla hästar ska ha chip, förutom raser som frysmärks?
Här i Sverige är väl inte brännmärkning tillåten så jag tror du måste chippa din lille.

På haflingerföreningens hemsida står:

"Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Bifoga chiprapport inklusive streckkod med ansökan. (ej obligatoriskt Haflinger)."

Men det är lika bra att chippa, någon gång behövs det säkert.

Hihi nu är min pålle halvt körhäst!!! :D

Vi harvade igår och han skötte sig utmärkt!! så snart kan man ju hoppas på turer i skogen i riktigt vagn!! wihhie..

Matte var ju så nervös så kameran vart ju kvar hemma. men det finns bildbevis. Hoppas få se dom själv snart så ska jag lägga några här...

Är så glad! :D

Vilken härlig bild!
Ett gäng småbrudar som står och spanar in tuffingen i tallet!:)

Vad fin han är i pälsen, har ni honom täckad?

Visst är de söta, små tjejerna i bakgrunden som spanar på en snygg kille:d! Riktiga vårkänslor.

F.v. Fabirella(07) Grace (06) Ondulein (07) och Sidney(07).

Inget nytt på fölfronten ännu. Tror nog Rita hinner före Liva......:D

ÅÅÅ. så fick jag se honon igen :love:
Kanske Rita hinner före! Det verkar vara riktigt nära nu. Vågar inte köra i från gårdsplanen.
Stackars alla mina kunder med sjuka hästar. Jag ringer återbud varenda dag :crazy: Fast dom har förståelse så klart! det är ju häst folk.
Är det bara jag som är extremt nojig med det här vakandet?? Det är ju trotsallt mitt första branbarn så det får var hur det vill :p

Måste bara säga, Villka underbara flingor ni har allihopa och vad roligt det är med likasinnade :rofl:

Jag blir galen! :mad: :mad: :mad: :devil:

Jag ser på en gång att den där valacken har MER än 1,56 % arab i stammen. Han kan inte registreras som haflinger i Sverige. Han skulle här registreras som Edelbluthaflinger (mer än 1,563 % men max 25 % arab i stammen, resten haflinger - inga andra raser tillåts där heller).

Däremot tvivlar jag faktiskt på att SHF:s nuvarande registrator skulle se de extra procenten som jag ser ... Inte ens italienarna har ju upptäckt det. Kan bara säga att det inte är första gången som jag hittar procent som utländska stambokskontor missat - inte bara i Italien utan även Österrike, USA m.fl. :mad:

Va duktig du är. Du verkar kunna hålla hela haflingeravlen i huvudet :banana:

Hihi nu är min pålle halvt körhäst!!! :D

Vi harvade igår och han skötte sig utmärkt!! så snart kan man ju hoppas på turer i skogen i riktigt vagn!! wihhie..

Matte var ju så nervös så kameran vart ju kvar hemma. men det finns bildbevis. Hoppas få se dom själv snart så ska jag lägga några här...

Är så glad! :D

Himmel vad avis jag blir. Vi började köra in min Flinga med tyvärr kom det en grav kotledsvrikning i vägen :cry:
Så nu får lill bäbisen bli körhäst i stället så småning om.

Lycka till med resten av inkörningen :)

Vilken härlig bild!
Ett gäng småbrudar som står och spanar in tuffingen i tallet!:)

Vad fin han är i pälsen, har ni honom täckad?

Tack, nej han är inte täckad. Han har väldig fin vinterpäls, ja, päls och man förövrigt också.
Men vi damsuger honom(precis som flera av våra andra haflinger) så då följer ju mycket hår med!:D
Just på detta fotot är han nytvättad och resklar. Måste ju vara snygg när han skulle åka till sina ston i Danmark.:rofl:

Så det är dammsugare som är grejen! Vet att dom installera en hästdammsugare på nya ridklubben när den byggdes men det blev aldrig nån hit!

Måste ju vara super att ha nu i fällningstider..
Vad använder ni för dammsugare och vad säger hästarna?:)

;) haha jo visst ^^
men ibland är hon ett monster tyvärr ! ;D
hehe , men hon måste slagit i huvudet , haha hon tror hon har blivit dressyrproffs ;D haha ^^

Så det är dammsugare som är grejen! Vet att dom installera en hästdammsugare på nya ridklubben när den byggdes men det blev aldrig nån hit!

Måste ju vara super att ha nu i fällningstider..
Vad använder ni för dammsugare och vad säger hästarna?:)

Synd att det inte blev någon hit i din ridklubb!
I dessa fällningstider är det toppen, även om ett par av våra ston har samma typ päls som hingsten.
Vi har en vanlig så kallad "industridamsugare" ni vet, en som ser ut som en soptunna på hjul:bump: vi använder den också till att dammsuga stallet, bilen etc:crazy: men naturligtvis har vi en borste till den som är behaglig för hästarna.
I början tyckte de det var dödsfarligt men sen var det bara skönt.
Vi får ta det lite försiktigt när vi ska presentera "monstret" men sedan är det OK, inte för alla men för de flesta. I fällningstider damsuger vi över allt och alla, även hundarna.:banana: katten också om den kommer i vägen!:o

Kanske... bara kanske.... så blir det i natt....
I natt ska vi i alla fall börja vaka mer intensivt! Jäsp!:crazy: Natti!

kanske borde prova dammsuga ebba :D haha så mkt som hon fäller ;)

På haflingerföreningens hemsida står:

"Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Bifoga chiprapport inklusive streckkod med ansökan. (ej obligatoriskt Haflinger)."

Men det är lika bra att chippa, någon gång behövs det säkert.

Jaha...där ser man. Jag har inte läst där. Under vilken rubrik stod det? Finns ju några att välja på.

Nu är han här Liva och Alpkogels stora fina hingstföl!

ANTE av VÄSSINGARP föddes 05.45.

Jättesöt och duktig.

Foto kommer snart. Är du extra nyfiken kolla på "ni vet var", där ligger ett på mor och barn.
Nu ska jag ha morgonkaffe i stallet och njuuuta av mitt hingstföl (som vi verkligen önskade denna gången, för i år vill jag helst ha hingstföl!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka