Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Oj Lakrits han ser ju kanonfin ut! Om det där var bilder när han gick dåligt så har ni ju kommit jättelångt!

Inte ska väl en liten mage stoppa er från att tävla. Så stor tycker jag inte att den är :).

VAXPROPPAR i dag!!!!!!!!!!! :banana:
339 dygn :bump:

Snart!!

:love:Ohhhhh.............vad spännande!!!!!!!!!!!!!:banana:

"Pappsen" är redan igång med "nyproduktion" i Danmark.

Här är det inga proppar än men massor av bus!!!!!!!

Lova att ringa med de bums!!:D När som helst på dygnet!

*kl*

Hör ni nu har jag en liten undran. Även om vi inte ska köpa någon mer häst än, så är det ju så kul att titta på annonser på flingor till salu. Det jag framför allt spanar efter är en stor rejäl valack. Nu har jag då till exempel hittat en riktig goding på en sydtyrolsk haflinger-till salu-sida. (länka till annons får man väl inte här va?). Där finns också en länk till hästens stamtavla. Efter hästens namn står det 1,56% vilket jag då antar betyder att den har 1,56% främmande blod inblandat. Stamtavlan i annonsen visar 5 generationer bakåt men det står inga %-tal eller något angivet för några av hans förfäder.

Min fråga är nu om man på något sätt kan se i hästens pass varifrån det främmande blodet kommer? Alltså står %-talen för alla hästar bakåt i generationerna alltid angivna i passen? Är det angivet på samma sätt i alla länder? Är det förresten bara 1,56% arab som är tillåtet eller 1,56% av vilket främmande blod som helst?

kan bara svara på att det bara är arab som tilllåts som främmande blod!
Har du lust att länka lr pma sidan, är ju också och spanar på till salu hästar, trots att jag inte ska ha nån... lr jo kanske..:angel:

Jag lovar!!

Kanske blir det inatt om vi har tur :rofl:
Vad roligt att det blir nya Alpkottar till nästa år!

Han är verkligen en grann gosse!

kan bara svara på att det bara är arab som tilllåts som främmande blod!
Har du lust att länka lr pma sidan, är ju också och spanar på till salu hästar, trots att jag inte ska ha nån... lr jo kanske..:angel:

Ok, då var det som jag trodde.

Ja det är ju det där med ....eller jo kanske :D. Här kommer länken.

http://www.haflinger.eu/de/pferdemarkt-haflinger-suedtirol-pferdezuchtverband.asp?MAID=343&LG=1&APP=8&NKey=marketHaflinger

*kl*

Jag har fått en "ny" pålla!!!:love:
Red på Hackamoore för första gången idag eftersom Hannie har varit så gräsligt tjafsig i munnen ett tag,o kan ni tänka hon är som en helt annan pålla. Mer framåt och mycket gladare, lyssnade jättebra,tänk att så lite kan göra så stor skillnad.
Är det stor skillnad på Sidepull o Hackamoore??/L

Jag blir galen! :mad: :mad: :mad: :devil:

Jag ser på en gång att den där valacken har MER än 1,56 % arab i stammen. Han kan inte registreras som haflinger i Sverige. Han skulle här registreras som Edelbluthaflinger (mer än 1,563 % men max 25 % arab i stammen, resten haflinger - inga andra raser tillåts där heller).

Däremot tvivlar jag faktiskt på att SHF:s nuvarande registrator skulle se de extra procenten som jag ser ... Inte ens italienarna har ju upptäckt det. Kan bara säga att det inte är första gången som jag hittar procent som utländska stambokskontor missat - inte bara i Italien utan även Österrike, USA m.fl. :mad:

Jag blir galen! :mad: :mad: :mad: :devil:

Jag ser på en gång att den där valacken har MER än 1,56 % arab i stammen. Han kan inte registreras som haflinger i Sverige. Han skulle här registreras som Edelbluthaflinger (mer än 1,563 % men max 25 % arab i stammen, resten haflinger - inga andra raser tillåts där heller).

Däremot tvivlar jag faktiskt på att SHF:s nuvarande registrator skulle se de extra procenten som jag ser ... Inte ens italienarna har ju upptäckt det. Kan bara säga att det inte är första gången som jag hittar procent som utländska stambokskontor missat - inte bara i Italien utan även Österrike, USA m.fl. :mad:

Mycket intressant, tack Eldfuxen! Det var just därför jag frågade om hur procenten anges i passen för att jag så klart vill undvika sådant här. Men sanningen är alltså att felaktigheter kan slinka igenom! Det blir nog till att köpa häst här hemma när det blir så dags :crazy:.

Men Eldfuxen hur upptäckte du det? Genom att du kände igen hästar i hans stam eller?

En till fundering..

Nu behövert man ju inte chipmärka haflinger, men kan det komma någon lag på det senare på hästar som har pass? Så att det är lika bra att chipa den lille på en gång?

Visst är de söta, små tjejerna i bakgrunden som spanar på en snygg kille:d! Riktiga vårkänslor.

F.v. Fabirella(07) Grace (06) Ondulein (07) och Sidney(07).

Inget nytt på fölfronten ännu. Tror nog Rita hinner före Liva......:D

Oj Lakrits han ser ju kanonfin ut! Om det där var bilder när han gick dåligt så har ni ju kommit jättelångt!

Inte ska väl en liten mage stoppa er från att tävla. Så stor tycker jag inte att den är :).

Bilden gör han inte rättvisa :rofl:.
Synd att det inte blev bilder när han var i sitt riktiga essä :smirk:

*kl*

Jag har fått en "ny" pålla!!!:love:
Red på Hackamoore för första gången idag eftersom Hannie har varit så gräsligt tjafsig i munnen ett tag,o kan ni tänka hon är som en helt annan pålla. Mer framåt och mycket gladare, lyssnade jättebra,tänk att så lite kan göra så stor skillnad.
Är det stor skillnad på Sidepull o Hackamoore??/L

Det du ska tänka på när det häller Hackamore är att hästen lätt kan dra in nosen för mycket så ha koll/tänk på det.

Men kul att du hittat något som fungerar :bump:

En till fundering..

Nu behövert man ju inte chipmärka haflinger, men kan det komma någon lag på det senare på hästar som har pass? Så att det är lika bra att chipa den lille på en gång?

Är det inte lag i Sverige på att alla hästar ska ha chip, förutom raser som frysmärks?
Här i Sverige är väl inte brännmärkning tillåten så jag tror du måste chippa din lille.

Fantastisk bild :D. De har rätt tjejjerna, det är en riktig snygging de spanar in!

hehe hej allihopa !
Hoppas ni har haft en trevlig helg ! :)
ni skriver så man inte hinner med :angel:
hehe fick mig en skentur igår in i stallet när man red dressyr ! *suck* hon tröttnade lite när ja krävde lite av henne men men ! sen kan de bero oxå på att hon får havre !
men men , nu är de inte många dagar kvar tills söndag & tävling även om de bara blir 30 & 40 cm CR med henne endast för att de är kul & hon blir så het på högre höjder går ej att hålla henne knappt ibland! :) Men de duger åt mig första gången ja ska tävla på snart ett år även om de bara är en klubbhoppning börjar man bli nervös !

blir galen på alla lera :/ Varje dag betyder duscha halva hästen *suck* , men snart är hela vinterpälsen av :D
Ska nog fota henne lite idag ;) Filma blir de iaf på söndag så på söndag kväll kommer filmerna in (:

Ha en trevlig dag allihopa! :) / Manda *Ler*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka