Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

GRATTIS!:)
Vilken stor fin kille! och fint namn!;)

Tack, ja vi är väldigt nöjda med resultatet!

ANTE av Vässingarp född 2008.04.15 kl 05.45

Ante endast 30 minuter gammal!

Vi övervägde några av de förslag som ni varit så gulliga att föreslå, men det föll sin naturligt att han var en ANTE.....:love:
Vet inte om det förslaget fanns med hos någon men i alla fall känns det bra att kalla honom för Ante av Vässingarp.
Han är en lugn och gosig kille. Bajsade, diade och stod upp på sina långa ben inom en halvtimma. Gnäggade och kom mig i möte och lät mig hjälpa honom att hitta juvret. Mycket tillitsfull och orädd.
En underbar stabil kille som det ska bli roligt att arbeta med och lära känna. Hoppas han kan utvecklas till en trevlig rid/kör/western/allround-valack i framtiden!:banana: och visa upp vad en haflinger kan!:D
Just nu går vi och väntar på nästa föl, Gratitudes som är inne på 338dygnet. Liva gick 16 dagar över tiden.... 352 dygn vilket gjorde att jag misstänkte ett hingstföl. INGA vaxproppar denna gången heller men stora spenar! Får se om "Gratti" gör det samma, går över tiden altså.
Sist ut i år är Linéa, vecka 17.:bump:

Senast ändrad:

Ska bli kul att se honom när han torkat och blivit sådär fjunig som bara föl kan vara! och vad det blir av honom som stor!:)

längtar verkligen efter Tinkas föl, hon är enorm så det misstänks att det blir en hingst även där!;) men det är ju ca 1½ mån kvar!

Grattiiiis:banana: Äntligen kom han - och så fin han var:love:. Ser verkligen framemot att se honom utvecklas.

Nu väntar vi spännt på Gratti och Linea och Rita och vem var det mer:confused: Ursäkta jag är lite förvirrad nu för tiden...

Apropå dammsugaren, så hade vi också en sån i stallet i Danmark. Det var en "häst-damsugare", men såg ut som en vanlig industridammsugare fast med några olika borster som munnstycken.
Hästarna hade inget emot den alls.

Jag tycker inte Wincents fällning har varit så farlig i år. Jag minns när jag red Gratitude - visst kan hon fälla rätt mycket?? Annars var det en annan av Inges hästar - i alla fall låg det en matta av päls på stallgolvet efteråt:o

Vi skulle vart på uppvisning på söndag, men jag bestämde mig för att jag inte ville vara med ändå. Jag känner inte att jag har haft tidning att träna nog. Men det ska bli kul att åka dit och kolla.

Hovslagaren, som jag berättade om ska dit och berätta lite om sina teorier, han frågade om Wincent skulle med, för då kunde han låna honom och demonstrera på. När jag berättade att haninte skulle med sa han; "det var synd, för han är ju mycket lugnare och stabilare än dom andra":cool::)

MEga fiiin:love:

Vallack??? Ska ni inte ens pröva och se om det kan bli nått??

Vi hade oxå industridamsugare på kvinnersta, men mest för att de hade svarta nordsvenskar som såg så dammiga ut..

Påminner även här om att ni bör undvika att lägga ut bilder på egna avelshingstar, pga smygreklamaspekten.
(se nålade regeltråden)

Villken fin Gosse det blev!!!
Helt underbar.

Kanske min tur i natt!! Hoppas.

Har nu bestämt att han eller hon kommer att få ett namn för att hedra minnet av min pappa. Han lämnade oss 59 år gammal för ett år sedan och det var han som betalade hela kalaset för att den lilla skulle kunna bli till. Så antingen blir det Remember me eller Always on my mind. :smirk:

Påminner även här om att ni bör undvika att lägga ut bilder på egna avelshingstar, pga smygreklamaspekten.
(se nålade regeltråden)

VA! Detta kan väl knappast gälla en hingstunge på ett par timmar?:devil:
Beklagar djupt om någon missuppfattat mina hänsikter, inga fler bilder det lovar jag!:crazy:

VA! Detta kan väl knappast gälla en hingstunge på ett par timmar?:devil:
Beklagar djupt om någon missuppfattat mina hänsikter, inga fler bilder det lovar jag!:crazy:

Nej men moderatorn kan väl omöjligt mena att man inte ens får lägga ut bilder på hingstföl :crazy:!!! Då har det väl ändå gott för långt. Det är nog en liten allmän påminnelse. Vi vill se fler bilder på fölis :banana::bump:.

Nej men moderatorn kan väl omöjligt mena att man inte ens får lägga ut bilder på hingstföl :crazy:!!! Då har det väl ändå gott för långt. Det är nog en liten allmän påminnelse. Vi vill se fler bilder på fölis :banana::bump:.

Inte vet jag!
Jag skriver då inte här för att göra reklam........ utan för att jag gillar detta trevliga haflingergäng!;)

Jag vill också se fler bilder på den lille :love:

*sen blir det lite knapplån*
I övrigt så ligger jag nerbäddad, toksjuk och har Jussanabstinens.. Sk*tkropp som blir sjuk mitt i vårexplosionen :mad:

Masade mig ner till brevlådan invirad i ett täcke och såg att hon stod uppe vid insläppet.. Saknar hon matte tro? :D

Grattis Linea!
En jättefin pojke, lååååånga ben :D.

Jag är också nyfiken på varför ni redan nu vet att han ska bli valack?

Jag tror moderatorn menade bilden där dina flickor står i bakgrunden och spanar in er hingst ;), det var nog inte lilla bebispojken hon menade.

Grattis Linea!

Jag tror moderatorn menade bilden där dina flickor står i bakgrunden och spanar in er hingst ;), det var nog inte lilla bebispojken hon menade.

Jaså, men då får jag be henne ta bort den med de bums!!
Jag la dit den endast för att småtjejerna såg så roliga ut(Hade det varit med reklam för ögat så var det ett eländigt foto på hingsten, enligt min mening)
Kan någon hjälpa mig med att "anmäla" det inlägget............:D
För jag vill inte anklagas för smygreklam.......... det är ett ruttet och urdåligt agerande dom har gjort när man läser i tråden "Vissa hingsthållare/importörer borde skämmas".:devil:

Grattis Linea!

Tack!
Det kan jag inte tala om, för det är reklam!:D

Charnac Vad fina namn du valt, trots en tragisk anledning. Lycka till i natt!

Senast ändrad:

Ska bli kul att se honom när han torkat och blivit sådär fjunig som bara föl kan vara! och vad det blir av honom som stor!:)

längtar verkligen efter Tinkas föl, hon är enorm så det misstänks att det blir en hingst även där!;) men det är ju ca 1½ mån kvar!

Verkar som om det är ett hingstår i år i varje fall inom haflingerrasen!:D Flera av våra bekanta har fått hingstungar.

För att avsluta gårdagens "smygreklam" så anmälde jag mitt inlägg själv sedan är det upp till moderatorn att avgöra saken.

Nu till något roligare!
Gratitude har vaxproppar......... 339 dagen, månne det blir ett föl framåt natten?

Ante mår bra och är en riktig snäll kille, har påbörjat sin grimmträning och tar det som en riktig karl.
Ha en trevlig dag i det vackra vårvädret.:rofl:

Senast ändrad:

*kl*

Jag har fått svar från veterinären :bump::banana::bump:!!!

Ja ni kanske har glömt mina Romeoefterforskningar men jag hittade ju ett Österrikiskt vaccinationshäfte med ett veterinärnamn i och jag skickade ett mail till honom med förfrågning om Romeo. Idag har han svarat! Det är den riktiga familjen Schuster jag har hittat och han (veterinären) känner tydligen familjen väl. Han trodde med stor sannolikhet att eventuella "abstammungspapier" finns kvar hos Frau Schuster.

Tydligen hade en bekant till familjen Schuster vunnit Romeo i kortspel!!! :D, och sedan sålt honom vidare till deras turridningsverksamhet. Han hade där varit en mycket omtyckt häst tills familjen år 2000 slutade med verksamheten och sålde hästarna.

Han berättade vidare att Schusters just nu var på semester men att de kommer hem nu i helgen.

Även om det visar sig att inte ett enda papper finns kvar så är det så otroligt kul att veta hans historia!

Nämen jag blir tokig på alla dessa forumregler för hingstägare!!! Kan dom inte bara flytta tråden till "gnägg"? Där kan man väl få prata om vad man vill???

Jag är ju också nyfiken på att höra hur en uppfödare resonerar, när de väljer att göra valack av ett hingstföl redan en halv dag efter födseln:confused::)

Sen bara älskar jag den bilden med Alpkogel och flickorna:love: - den hade jag ju inte velat vara utan:crazy:Det är ju just sånna bilder som gör denna tråd så mysig;)

VÄNTAR SPÄNNT PÅ GRATITUDES FÖLUNGE.... Är det också Alpkogel som är pappa till den (om man törs fråga:crazy::D)

Men Utte vad super kul för dig:bump:

Hoppas verkligen vi får höra mer i denna spännande historia...

Tänk om du till och med kan få hans stam:D Jag kan knappt vänta på att höra mera.... Du har väl skrivit till familjen Schuster också?

*Knapplån*

Jag tycker det är OK att ett forum har regler och gör så gott jag kan för att följa dem. Hade själv inte uppfattat att man inte fick lägga ut bilder på avelshingstar hur som helst :o men sedan moderatorn påpekade det och uppdaterade den nålade regeltråden så har jag skärpt mig.

Buke är trots allt ett annonsfinansierat diskussionsforum. Därför är det inte tillåtet att göra reklam i trådarna. Det gäller även hänvisningar till sin egen privata hemsida. Det går alldeles utmärkt att skriva här utan att hänvisa till sin egen sida, sin privata mailadress o.s.v.

Sen kan ju jag tycka (vilket jag också påpekat i tråden "Vissa hingstägare borde skämmas") att det kan kännas lite löjligt att man inte får lägga upp en bild av sin hingst medan det är helt OK att visa bilder av sitt sto och hennes avkomma, jag även "pappahingsten" bara man inte äger honom och bara man inte skriver ut direkt att avkomman är till salu.

Men nu är reglerna här sådana och det är väl bara att acceptera. I stället för att gnälla över reglerna borde vi alla sända en tacksam tanke till Gunnar och alla moderatorer som gör ett JÄTTEJOBB med detta enormt "allsidiga" forum, där man kan diskutera och få råd om det mesta, från avel och utfodring, ridning och körning till trädgårdsskötsel och hunduppfostran! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka