Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Vet inte exakt varför det är brunt eller naturfärgat men tror att det är lite av tradition, cowboysarna brydde sig nog mer om kvaliten än färgen..
sen tappar det inte färgen, visst kan lädret mörkna men det blir oftast snyggare med åren:d
ska man ha en sadel i minst 20 år vill man ju inte att färgen ska rinna av den!:angel:

Det går så klart att hitta svarta träns, tex dom två stora svenska företagen som säljer allt för hästar, har det
däremot tror jag det är svårt att få tag i ett riktigt bra kvalitets träns i svart!

Jag vet inte riktigt varför faktiskt. Det finns svart utrustning också men oftast är det lite billigare sadelvarianter som kan vara svarta,,,vad jag har sett än så länge i alla fall. Träns är nog lättare att hitta.
KL.
Rent generellt kan man säga. Ju sämre läder ju mera färg. Ofta färgar man ''sämre'' läder svart.

Lakrits. Du måste ta några foton där man ser hans fina pannlugg med.

KL.
Rent generellt kan man säga. Ju sämre läder ju mera färg. Ofta färgar man ''sämre'' läder svart.

Lakrits. Du måste ta några foton där man ser hans fina pannlugg med.

DSC00621.jpg

IM000835.jpg

IM000737.jpg

*Knapplån*

Hörrni! Jag har ju nåt STORT och VIKTIGT att berätta! Jag har ridit på Fira! :bump:

I måndags klättrade jag upp på hennes mjuka, fina rygg för första gången någonsin. Bara satt där ett tag. I tisdags red jag! Alldeles på riktigt! Kanske 20-25 meter ... :D Helt fantastiskt och vilken liten pärla hon är. Alldeles lugn och glad och nöjd, vad matte än hittar på för underligheter. Jag har inga bildbevis, för det var bara vi mitt ute i skogen. Men ni tror på mig, eller hur?! :D

Red inget igår, och det blir nog inget idag heller, för jag har lyckats vrida till mitt ena knä så det gör oooont, men det går över och då ska vi fortsätta! :banana:

Va kul med alla fölningar som är på gång nu!
Grattis till en lyckad ridtur på Fira!!

Va ute med Melwin i grimma och grimskaft för första gången idag och va ute en liten sväng. Han var förvånansvärt lugn och snäll, men förstod inte vitsen med det hela riktigt.
Men duktig va han min lille kompis!

Det är väl inte så svårt att se var gränsen går? Man får prata om andras hingstar men inte om sin egen. Man får tipsa om andras hemsidor men inte om sin egen. Och man ska sköta diskussionerna här på Buke och inte bara skriva ett inlägg och sen hänvisa till sin privata e-post.

Tänk vad enkelt och bekvämt det hade varit för mig att bara hänvisa till min egen hemsida i stället för att skriva en massa här! ;)

UPHS.......:D Ska aldrig göra så mer och lovar att sköta mina diskussioner också:rofl: Håller med dig om att det hade varit enkelt för dig men så är det ju tyvärr, inget är enkelt menar jag!:bump:

Vad duktig du är som börjat rida din lilla Fira.
Visst tror vi dig men usch det måste göra ont i knät, stackars dig!
Glöm inte att fota nästa gång vi vill se bilder!!
Ha en trevlig dag alla!:banana:

Senast ändrad:

*Knapplån*

Hörrni! Jag har ju nåt STORT och VIKTIGT att berätta! Jag har ridit på Fira! :bump:

I måndags klättrade jag upp på hennes mjuka, fina rygg för första gången någonsin. Bara satt där ett tag. I tisdags red jag! Alldeles på riktigt! Kanske 20-25 meter ... :D Helt fantastiskt och vilken liten pärla hon är. Alldeles lugn och glad och nöjd, vad matte än hittar på för underligheter. Jag har inga bildbevis, för det var bara vi mitt ute i skogen. Men ni tror på mig, eller hur?! :D

Red inget igår, och det blir nog inget idag heller, för jag har lyckats vrida till mitt ena knä så det gör oooont, men det går över och då ska vi fortsätta! :banana:

Oh...vad härligt! :bump:
Det är klart vi tror dig men nån gång framöver hoppas vi på att få se lite bilder :).

Aj, aj...låter inget vidare med knäet. Du får ta det lugnt ett tag så du snart kan vara uppe på hästryggen igen.

Föl är alltid mysiga , spec om de är en liten haflinger ;)

Kul att de går bra att rida :D
Tss , ska upp på vårat gamla travarsto till helgen ! :)

Snart söndag är spänd inför tävlingen !
;)

Men vad kul! Det skulle vara så roligt att få se några bilder på Fira.

Ta det lugnt med ditt knä. Det är så blätråkigt att vara skadad.

Mandiiz: Jag ska hålla tummarna allt vad jag kan för dig och Ebba på söndag!

Lakrits: Han har en väldigt tjusig pannlugg!

*Knapplån*

Vad härligt!! Jag har ju inte hängt med tidigare men jag gissar att det är en unghäst. Vist är det fantastiskt den där första gången!! Man blir aldeles :cry: och lite :rofl:

Åh,,,det var fint gjort.
Jättefina namn du kommit på också :bow:.
Hoppas att allt går bra med fölning.

Tack!! Kanske lite långa och krångliga namn med det brukar ändå bli 500 smeknamn som man använder i sället :bump:
Som tex mitt HBL Charnac: han heter mest charls Ingvar, sickan, Challe, chaplutten mm.... Det är bara när vi är ovänner som han heter CHARNAC JÖNSSON. händer inte så ofta dock ;)

Och ingen bäbis ännu som ni nog förstår. Tror hon väntar på att min sambo ska komma hem. Har har varit i Götet och jobbat i 13 dygn. Vi trodde han skulle missa hele faderullan, men nu kommer han hem i kväll. Så det finns i alla fall en som är glad att fölet är försenat. :smirk:

Tack!! Kanske lite långa och krångliga namn med det brukar ändå bli 500 smeknamn som man använder i sället :bump:
Som tex mitt HBL Charnac: han heter mest charls Ingvar, sickan, Challe, chaplutten mm.... Det är bara när vi är ovänner som han heter CHARNAC JÖNSSON. händer inte så ofta dock ;)

Äsch...min bebis, iofs 3 nu, döpte jag till One of a kind...det är också ganska långt. Dock kallas han för Bebis eller Uno :D

Det är väl inte så svårt att se var gränsen går? Man får prata om andras hingstar men inte om sin egen. Man får tipsa om andras hemsidor men inte om sin egen. Och man ska sköta diskussionerna här på Buke och inte bara skriva ett inlägg och sen hänvisa till sin privata e-post.

Tänk vad enkelt och bekvämt det hade varit för mig att bara hänvisa till min egen hemsida i stället för att skriva en massa här! ;)

Nej det är inte svårt att se var forumreglernas gränser går. Men på något sätt känns det som att det blir lite en gråzon i konversationerna. Där vissa kan se det som reklam och andra bara ser det som en naturlig del av en diskussion eller berättelse.

Men visst det behöver man ju inte att bry sig om, för reglerna säger tydligt att man inte får nämna sin egen hingst.

Men jag som användare kan ju tycka att det är kul att veta vem som har hingst, vilken hingsten är, hur den ser ut och hur den beter sig, samt att se avkommor efter den - det är ju allmänt intresse för rasen. Sen är det ju upp till mig att vurdera om ägaren talar sanning eller målar upp en äventyrsbild av sin häst. Men det gör vi ju alla;)

Jag börjar bli tjatig nu och kan inte få fram det jag vill... så det är väl bättre att avsluta denna diskussionen:angel:. Men någonstans har jag en känsla av att vi andra, kan gå miste om något trevligt och kanske lärorikt om hingstägare inte får säga någonting om sin hingst:smirk:.

Jag är normalt inte till så långa namn, men egentligen spelar det ju inte så stor roll, vad som står i paprena, man hittar ju fort ett mer passande namn.

Sen tycker jag det är kul att ni hittar på namn som är lite otypiska för flingor. Blir lite trött på alla haflingernamn, som låter ungefär samma. Som i stallet Wincent kommer ifrån, där stona hade namn som: Ulfi, Ulli, Unni, Unna, Ulla, Ulva och om Wincent hade blitt ett sto hade han hetat Ulvi:eek:

Också många som hetter något med Wind-, Welt-, Alp- etc. Det ät kul med traditioner, men det kan också gå till överdrift (tycker jag;)). Tyskan har väl aldrig varit något särskild snyggt språk:crazy:??

Mandiiz jag håller tummarna för er på söndag. Själv ska jag ju på uppvisning. Jag börjar ångra lite att jag inte tar med Wincent, bara för att göra lite reklam för flingorna. Det är ju iofs ingen jättebra reklam när man inte har tränat tillräckligt, men dom kan ju alltid fjäska sig in hos någon dessa vackra, blonda skapelser:love:

Till Iser: Såg på din profil att vi inte bor så långt ifrån varann!
Kanske är du min närmaste Haflinger granne här på buke! Jag bor i Blekinge :) Jag köpte min Rita från Växjö föresten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hopphästars munnar
  • Födda -21