Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Till Iser: Såg på din profil att vi inte bor så långt ifrån varann!
Kanske är du min närmaste Haflinger granne här på buke! Jag bor i Blekinge :) Jag köpte min Rita från Växjö föresten.

Har jag skrivit att jag kommer från Växjö??? Det visste jag inte äns... Kul om det börjar bli lite flera runt om oss. Bettysmatte är ju inte så långt borta heller förresten, men annars känner vi oss ganska ensamma:cry:

Fast jag är ju "halv skåning" med mitt danska påbro och jobb i Hässleholm:D

Vad härligt det ser ut, och fin :love:.

Sitter och kikar på flingor som är till salu men antingen är det valacker eller så är det ston som är för små, vill ju ha ett sto som är minst 145 i alla fall och med stam som jag gillar.
Ja, ja..det dyker väl upp någon så småningom, det är ju inte dags riktigt än men jag längtar tills det står ännu en flinga i stallet som är min :bump:

Jasså!!!!!!!! Det ska bli en till! Ska hålla ögonen öppna!

Det är ju en Haflinger resa på G i September. Är det någon som skall me på den????? Jag är verkligen jätte sugen på o anmäla mig och sambon. Tänk o åka på en resa med bara Haflinger tokar!

Vad härligt!! Jag har ju inte hängt med tidigare men jag gissar att det är en unghäst. Vist är det fantastiskt den där första gången!! Man blir aldeles :cry: och lite :rofl:

Jag presenterar henne i inlägg nummer 22 (men du måste blunda för hästen innan, för det är "smygreklam" ;) det inlägget gjorde jag innan vi fått påminnelse om vad vi får visa här och inte ... :o har skärpt mig nu, som sagt! ;))

I inlägg nummer 7 så har du en förklaring till varför det dröjt så länge innan jag kunnat börja träna henne.

Oj vad Fira är ljus i färgen!!! Hur gammal är hon? Har du några fler bilder på henne?

*kl*

Halkade in här på Haflinger tråden. Jag har ingen halflinger själv (utan en fjord), men jag måste få säga VILKA FINA BILDER ni lägger ut! :D

Jag är ju också nyfiken på att höra hur en uppfödare resonerar, när de väljer att göra valack av ett hingstföl redan en halv dag efter födseln:confused::)

Vad jag vet (har läst det på DTHs hemsida) har den avelsförening som den här lille hingstungen tillhör, många olika krav som ställs på ett hingstföl för han öht skall kunna bli en godkänd hingst i framtiden. Detta vet uppfödaren till och med innan fölet föds. Så kollas vissa egenskaper tillbaka i alla sex generationerna - t ex mankhöjd, fruktsamhetsprocent, färg och tecken, premieringsresultat. Till exempel måste hingstfölets mamma ha en mankhöjd på minst 145 cm och mormor och mormorsmor på minst 140 cm. - Detta var bara NÅGRA exempel, det finns många fler krav.

Om då stoet är t ex 143 cm så vet ju uppfödaren redan före betäckningen till och med att det är kört för hennes ev hingstföl hur fint fölet och mamman och pappan än är.

Nu vet jag inte vad det handlar om i just det här fallet, men det är ett exempel på varför en uppfödare redan efter 1 timme vet att det här är en blivande vallack. :idea:

Har jag skrivit att jag kommer från Växjö??? Det visste jag inte äns... Kul om det börjar bli lite flera runt om oss. Bettysmatte är ju inte så långt borta heller förresten, men annars känner vi oss ganska ensamma:cry:

Fast jag är ju "halv skåning" med mitt danska påbro och jobb i Hässleholm:D

Nej men det står att du är från Kronoberg. ;)

Jag presenterar henne i inlägg nummer 22 (men du måste blunda för hästen innan, för det är "smygreklam" ;) det inlägget gjorde jag innan vi fått påminnelse om vad vi får visa här och inte ... :o har skärpt mig nu, som sagt! ;))

I inlägg nummer 7 så har du en förklaring till varför det dröjt så länge innan jag kunnat börja träna henne.

ja ha. Det ska jag kolla. Lovar att blunda lite. Hi hi

Tyvärr, med risk för "smygreklam" kan jag inte det.

Annat än att det som beskrivs av Dailan Kifki gäller för den avelsinriktning som jag arbetar med.

Så om jag skulle få ett hingstföl så kan jag sluta hoppas på en gång??

Tyvärr, med risk för "smygreklam" kan jag inte det.

Annat än att det som beskrivs av Dailan Kifki gäller för den avelsinriktning som jag arbetar med.

Men kan man inte bara förklara hurdana reglerna är - det behöver väl inte göras med någon ladning (alltså rent objektivt från en som vet!) - utan att det räknas som smygreklam.

Annars får du gärna PM:a, för jag är nyfiken på hur det funkar. Wincent "valdes ju bort" direkt också, fast hans mamma har fått rätt höga poäng och betäcktes med en godkänd hingst:confused:

Jag tror mig kunna sålla i alla fall så om det kommer in lite smygreklam på PM är det ingen större fara:D (Det har ju händt innan:o;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 147
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka