Haflingertråden

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 586
  • Visningar Visningar 105 146
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Haflingertråden

Hej alla!
Blev så glad när jag hittade den här tråden och tänkte att jag skulle läsa igenom allt innan jag visar mig - men det är ju hopplöst =) Ni är duktiga på att skriva.

Jag har 2 haflinger..
Varesa 16 år gammal - En envis men underbar donna som vet vad hon vill. Och så hennes femte föl som kom nu andre april.
Har lite beslutsångest vad han ska heta, men har iallafall arbetsnamnet Melwin. Några andra förslag?
Han är efter Medalj och är en matglad, pigg och väldigt nyfiken liten kille.

http://http://www.pixbox.se/alb768350

Ååååå så du har fått ditt föl!! Vilken goding :love:
Här blev det inget i natt heller :smirk:
Massor av bilder kommer så fort han eller hon har titta ut.

Vill ni hjälpa till med namnförslag föresten??
Hingst på A
Sto på R. Förslagen hittills är Acsessory och Remember Me :bump:

Vi har ingen sådandär televisionsapparat, eller videoapparat för den delen, bara kameran. Men vi ska väl kunna låna oss till det och spela över så kan vi ta med den när vi kommer, för kommer gör vi ju, om vi får.

Jag har inte heller någon televisionsapparat ... Ska låna en till Öppna Huset så att jag kan visa film! DET ÄR KLART NI "FÅR" KOMMA! ALLA är välkomna ju! Såklart!

Jag är inte yr :D, jag sitter och räknar eueee och ueee på Stormwind, Alarich och Steinadler, okej nu blev jag yr, det var många led... :rofl:
Men när vi talar släktskap och sånt så har vi ju självklart kollat upp eventuella hingstar till Corvette, men... de är ju släkt med henne allihop! Vad gör man då? Någon A-hingst kanske...

Ni kanske ska åka till Stormwinds pappa Stradivari? En liten fågel viskade i mitt öra att ni var sugna på det! :p Han har utmärkta ridegenskaper vad jag vet, och köregenskaper med för den delen, och temperament som ett litet lamm. Ska kolla var han finns nu. Jag tror han står i Belgien. Har ni tur finns det fryst sperma, men jag vet inte om det kan vara så. Kan kolla det med om du vill.

Alltså, varför begränsa sig till en gren? :D
Vi bestämde att Queso skulle få prova på allt redan när vi köpte honom. Tji fick vi, när han stack med pappa och vagnen. Galopp hann han och syster inte heller starta, typiskt, vi är övertygade om att han hade sprungit ifrån de små lätta galoppörerna. :angel:
Jag tyckte syster skulle vara med på AR-träning, hon svarade att jag skulle göra det själv, pyttsan. :devil:

Vi får ordna fler haflingerlöp i Sverige, helt enkelt. Jag tror Wacker skulle vara lite sugen på det också! Han kan springa fortare än ljuset påstår han.

Innan snön åter föll hann det vara vår för ett par dagar, så här glad blev hästarna.

PRECIS samma släng med frambenet som pappan och brorsan! :love:

Hej alla!
Blev så glad när jag hittade den här tråden och tänkte att jag skulle läsa igenom allt innan jag visar mig - men det är ju hopplöst =) Ni är duktiga på att skriva.

Jag har 2 haflinger..
Varesa 16 år gammal - En envis men underbar donna som vet vad hon vill. Och så hennes femte föl som kom nu andre april.
Har lite beslutsångest vad han ska heta, men har iallafall arbetsnamnet Melwin. Några andra förslag?
Han är efter Medalj och är en matglad, pigg och väldigt nyfiken liten kille.

http://http://www.pixbox.se/alb768350

Välkommen hit och ja, det skrivs rätt mycket i den här tråden ... :D Gratulerar till fölet!

Varesa känner jag till sedan länge! Kul att få se henne på bild! Jag känner både han som importerade henne en gång i tiden och även första ägarinnan, men har inte pratat med någon av dem på ett par år nu.

Stina o jag tycker att den lilla godingen ska heta.....Melker!:love:

Eller kanske Manfred? Finns en Manfred Waldemar registrerad i SHF (ett av mina favoritnamn ... ett sånt där man MINNS! :rofl: ) Men åtminstone fram till årsskiftet fanns varken Manfred, Melker eller Melwin. Och det är alltid roligare med "unika" namn! Heja, heja!

Till charnac: Linea pea efterlyste också hingstnamn på A och fick massvis av tips tidigare i tråden! Flicknamn på R:

Romy :love: (så hette min gammeltants mamma ...)
Ramona
Russin
Rosine
Rosina
Rabarber
Rickelina
Rosa
Rosenknopp

nej, nu börjar jag visst få konstiga idéer ... :eek:

Hej och välkommen till tråden, kul med ytterligare ett föl på g!:)
Medryttarhästen ska ha ett efter Nachtmann i månadskiftet maj/juni!

Hon börjar bli rejält tung nu, men orkade ändå ta med sig ett åringarna på rymmen och rejsa runt som om hon vore en av dom!:D

*knapplån* läste på shf´s hemsida att Alphaville tagits bort, skänker en tanke till hans fodervärd som finns här på forumet!:(

och självklart välkommna alla andra som dykt upp sen sist! :)

och hej vad det går i den här tråden:eek:

Ja måste sett fel på mars och maj på din dag eldfuxen Sorry om ja gjorde er förvirrade.

Ja, alltså det är svårt det här me grenar.. men om du e inne på brukskörning får du ju göra bruksridning me! Det är mycke lättare, körning e ju assvår me alla backningar i vinklar hit o dit!

ja, jag klyver mej mellan klassisk dressyr o western eftersom ja gått på ridskola som liten och kan mer klassisk.
Men man kan väl blanda?

Men hörni ni som rider western, måste man ha westernsadel på D-tävling me? eller vart börjar d? Kan ja rida i min bomlösa?

Var ute igår och red med sadel och fy vad man känner hästen sämre!, det blir barbacka nästa gång igen:D

De ska skickas till Svenska Hästavelsförbundet: www.svehast.se

Sen det där med brukskörning så tänkte jag inte direkt på grenen brukskörning utan mer på att mina små hästar borde användas till något nyttigt ... :devil: Dra hem ved från skogen, plöja potatislandet, ja om jag nu hade nån skog och nåt potatisland som var tillräckligt stort för en häst att plöja! :rofl: Ploga snö kunde de gärna få hjälpa till med också. När det snöar alltså. Vilket det i år bara gjort den dagen jag kom hem från varma sköna Nya Zeeland och nu i april! :p

Senast ändrad:

Slänger ut en liten fundering jag..
Varesa fick inte ut efterbörden nu när hon fölade och det är andra gången. Hon va i bra kondition och inte alltför tjock. Veterinären sa att det var vanligare bland arbetshästar än ponny och kunde vara rasrelaterat.
Någon mer som har haft problem med efterbörden?
Kan det vara vanligare bland haflinger än andra raser?

(Var ute igår och red med sadel och fy vad man känner hästen sämre!, det blir barbacka nästa gång igen:D[/QUOTE]

Håller med

Skulle stoppa om sadeln för ett tag sen (ett väldigt bra tag sen.)
Så jag började rida barbacka då.
Och nu känns det inte alls bra att rida med sadel.

ja, jag klyver mej mellan klassisk dressyr o western eftersom ja gått på ridskola som liten och kan mer klassisk.
Men man kan väl blanda?

Men hörni ni som rider western, måste man ha westernsadel på D-tävling me? eller vart börjar d? Kan ja rida i min bomlösa?

Var ute igår och red med sadel och fy vad man känner hästen sämre!, det blir barbacka nästa gång igen:D

Klart du kan blanda, ta det bästa från varje inriktning!:D

Jag kallar mig för westernryttare, men tränade dressyr tom -04, trots att jag gick över till western -00 är inne en hel del på AR och sniffar med!

Dyker det upp en clinic eller träningsmöjligheter för nån bra tränare, med bra träningsfilosofie skulle jag inte tacka nej oavsett inriktning!

här kan du hitta det mesta som berör w-tävlingar!;)
http://www.wras.se/

När Faffie kastade sitt föl så kom inte efterbörden ut utan vet fick komma o "vrida" ut den. Hjälpte inte att hon var helfnoskig och sprang som en tok i hagen eller med livmodersammandragande medel.
Så det var inte en kul dag-först att mista fölis o sedan oron över Faffie:(. /L

Men man kan väl blanda?

Det är klart du kan blanda. Plocka det du tycker är bäst från båda inriktningarna. Det finns många som rider klassisk dressyr och hoppar med sina westernhästar.

Angående sadel på D-tävling så är det tillåtet att rida i engelsk sadel, hur det är med bomlös vet jag inte riktigt om jag ska vara ärlig.

Hej alla glada *vink vink*

Kan bidraga med lite nya bilder från idag..men de blev urkassa :crazy:. Givetvis gick han suveränt när fotografen gått iväg *suck*.
Han blir såååååå lång i kroppen när han inte samlar upp sig men , men...här är dom i alla fall. Här ser ni också hur tjock han blivit :eek:. Idag har han dock fått tillbaka sin box igen så nu är det diet som gäller.

Snälla...ignorera de leriga hovarna/benen..det är ju lera överallt nu för tiden.
IM0009512.jpg

IM000959.jpg

IM000960.jpg

Ja,,,,,på tal om vårkänslor och annat,,,,som pälsfällning. Efter ridpasset tog jag en svettskrapa i metall och ryktade för få bort lite päls....så här såg det ut efteråt :smirk:

DSC00603.jpg

Vilken skillnad, nu ser man ju verkligen att han börjar använda bakkärran!:)
Magen är inte såå stor, rakar du bort resten päls på magen så blir han nog smal igen..:D

Visst är det härligt, när pälsen flyger, framförallt när man får ett strå i halsen och tror att man ska kräkas...:eek:
jag är glad över Tinka som är korthårig, visst fäller hon men inte i drivor som din och dom andra i stallet?:angel:

Visst är det härligt, när pälsen flyger, framförallt när man får ett strå i halsen och tror att man ska kräkas...:eek:

Halsen, näsan, ögonen.. överallt!

När man tittar på högarna efter rykten nu så har man svårt att tro att det ska finnas päls kvar på pållen..

Slänger ut en liten fundering jag..
Varesa fick inte ut efterbörden nu när hon fölade och det är andra gången. Hon va i bra kondition och inte alltför tjock. Veterinären sa att det var vanligare bland arbetshästar än ponny och kunde vara rasrelaterat.
Någon mer som har haft problem med efterbörden?
Kan det vara vanligare bland haflinger än andra raser?

Jag vet flertalet ponnys som inte släpper efterbörden. MEN jag vet inte ett enda ardennersto som inte gör det. Det måste vara väldigt gammla uppgifter den veterinären kom med. Jag tror inte att det är rasrelaterat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 492
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 084
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka