Haflingererfarenheter?

TinyWiny

Trådstartare
Jag måste pga tråkiga omständigheter leta ny häst och jag har då tittat lite på haflinger. Jag har ingen personlig erfarenhet av den rasen så jag undrar lite om svagheter/styrkor. Något särskilt jag ska tänka på? Finns det något som islandshästars spatt och eksemproblematik i rasen? Som fjordingars envishet och förkärlek för att bocka? Annat?

Jag måste pga tråkiga omständigheter leta ny häst och jag har då tittat lite på haflinger. Jag har ingen personlig erfarenhet av den rasen så jag undrar lite om svagheter/styrkor. Något särskilt jag ska tänka på? Finns det något som islandshästars spatt och eksemproblematik i rasen? Som fjordingars envishet och förkärlek för att bocka? Annat?

Här i Tyskland finns det många, bara i "mitt" stall står i dagsläget tre. Vad som slagit mig här är att de är precis så lättfödda som fjordingarna. Bara det att mycket få bryr sig om det här, och låter dem stå på fri tillgång osv. Vet dock inte om jag kan säga så mycket om kvaliteten på hästarna, många är "räddade" slakthästar, alltså öht inte avlade på prestation eller så. Haflinger föds ju delvis upp för kött i södra Tyskland.
Det finns dock en uppfödare i närheten som kör par och fyrspann, hen har riktigt sportiga djur.

Men skulle jag generalisera utifrån de jag mött här, skulle jag säga lättsamma arbetsmyror med markbundna gångarter. :p

Tack för ditt svar :) Lättföddheten har jag kallt räknat med :angel: Har de liknande gångarter (jag tänker att fjordingar ofta har lite symaskinsgång medans islandshästar brukar ha rörligare gång) som fjordingar eller som islandshästar? (Om man nu generaliserar.)

Tack för ditt svar @Nepenthe och fina bilder :)

Ingen barnhäst? På vilket vis? Tanken är att hen kommer ridas av barn en gång i veckan ungefär. Kommer annars bara ridas, skötas och hanteras av vuxen och barnet kommer inte vara ensam med hästen varken vid ridning eller skötsel.

Ingen barnhäst? På vilket vis? Tanken är att hen kommer ridas av barn en gång i veckan ungefär. Kommer annars bara ridas, skötas och hanteras av vuxen och barnet kommer inte vara ensam med hästen varken vid ridning eller skötsel.

Tror nog många tänker att den ska fungera som en ponny där barnet kan sköta den själv men jag uppfattar de som ganska pigga och envisa. Därför skulle iaf jag har vuxen närvarande och även vuxna som rider den ibland.
Det är nog mer min definition om barnhäst, man kan ju ha olika syn på det!

Så som du skriver kommer säkert fungera jättebra :)

Min var väldigt snäll i gången och som sagt, orädd. Ganska självständig kille som inte var så flockbunden :D

Ingen barnhäst pga att de är starka och kan vara hyfsat envisa och buffliga, skulle jag vilja säga.

Mvh, Haflingerägare ;)

Kompis hade Haflinger for ett antal ar sen. Sto, med tillhorande humor. Ganska stabil I tempramentet rent allmant, d.v.s. in den som skyggade och flog runt, men var envis och lite egensinnig,
Riktigt god ridbarhet dock, tror den tranades LA/LA, men tavlingsbedrifterna var nog mer runt LB/LB

Tack för ditt svar :) Lättföddheten har jag kallt räknat med :angel: Har de liknande gångarter (jag tänker att fjordingar ofta har lite symaskinsgång medans islandshästar brukar ha rörligare gång) som fjordingar eller som islandshästar? (Om man nu generaliserar.)

De som står här rör sig mer likt fjordingarna än islänningarna, men då ska även tilläggas att islänningarna som står här inte har särskilt taktrena gångarter, om vi säger så. ;)
Av de tre som står här har två haft fång och en har artros, men åtminstone fången beror till 100% på felaktig utfodring i båda fallen (olika ägare). Artros har jag lyckligtvis noll erfarenhet av så vet ej om det är ärftligt?

Min kusin har en haflinger. Jättetrevlig, ganska sportig typ - men var svårare än hon hade förväntat sig. Hon hade nog föreställt sig "en snäll ponny" men det var mer liv och vilja i denna än vad hon trott.
Men en trevlig häst absolut!

Nu är min erfarenhet av haflinger väldigt begränsad, och enbart från Tyskland. Där fanns i alla fall så kallade sporthaflinger, de verkar vara riktigt trevliga ridhästar. Jag googlade "sporthaflinger" och fick bara upp resultat på tyska, jag vet tyvärr inte vad motsvarande betäckning är på svenska.
Hittade också denna underbara youtube-kanal:

En fantastisk ras men med rävar bakom öronen ;) Äger en själv sedan 11 år ett sto som i dag är 21 år. Hon ogillar barn och är absolut ingen barnponny .. Hon var rodeo drottning när hon var yngre ;) Men hon har ett hjärta av guld, och är den absolut snällaste ponny jag träffat om du lär känna henne på djupet. Frisk förutom fång då som tyvärr ofta numera ponnyer drabbas av. Men aldrig haft en senskada, aldrig typ vart förkyld 1 gång på 11 år, knappt besökt en veterinär förutom för fång då (!) De är envisa och kan vara rätt buffliga men lär man sig hantera de ja då har du en fantastisk och modig häst som man kan göra de mesta med :heart Visst har jag ångrat mig många gånger för de vart både blod svett och tårar men faktiskt glad att jag aldrig gav upp hoppet om henne :love:

Tack för alla svar :)

Om vi säger såhär, jag gillar hästar med personlighet. Jag gillar urrastyperna med den styrka, säkerhet på foten och sundhet de oftast besitter och det tydliga hästspråk de ofta har. Jag vill att de ska ha egen vilja och något mellan öronen. Men jag vill inte ha en studsboll, det fixar inte min kropp och jag vill ha ömsesidig respekt och förståelse. Jag har pysslat med hästar länge och i olika konstellationer och har kommit fram till att de där hästarna som frågar och förväntar sig ett svar, det är de jag tycker om. Är då haflinger som ras (individuella skillnader finns ju alltid) något för mig?

Relativt länge sedan fjordingarna hade symaskinsgång. Mycket beror också på ryttaren och dess kunskap.
De är inte heller kända för att bocka, som ras.

Relativt länge sedan fjordingarna hade symaskinsgång. Mycket beror också på ryttaren och dess kunskap.
De är inte heller kända för att bocka, som ras.

Min egen erfarenhet av fjordingar är 10 år gammal så du får förlåta mig. Gången kan självklart ha blivit bättre och jag menar absolut inget illa med liknelsen utan om gången är hög eller markbunden för att få en känsla. Kända för att bocka kanske mer beror på stam än ras? De flesta fjordingmänniskor runt mig ler igenkännande när bockning kommer påtal.

Brukade rida en för länge sen, en valack. Lite lättare typ, väldigt vacker ponny, maxad D. Han var busig, bufflig, nafsig och tuggade på allt, envis och tuff. Fin att rida, pigg. Typ som en shettis/liten ponny i temperamentet. Har hört från andra med haflinger att det är typisk för rasen att vara just hårda och busiga. Givetvis handlar det om individer och det finns helt säkert de som är mer lugna och mjuka men personligen tycker jag inte de har så trevligt temperament. Om du vill ha en urhäst som är trygg att rida och inte slänger av dig hade jag istället fokuserat på fjording och islandshäst. Isisar är ju otroligt bekväma att rida!

Jag har ridit en del fjordingar, båda sport och tyngre modell, och ingen har bockat. Överlag snälla, trygga och lagom pigga hästar. Gången är väldigt stötig, särskilt traven, något jag upplever som obekvämt.

Du kan inte tänka dig en arab då? Jättefina hästar, kloka, mjuka, känsliga. Tåliga och friska.

Jag har ridit många haflingers under min uppväxt (hjälpte till i ett turridningsstall som bara hade haflingers). Min erfarenhet av dom är att de är säkra på foten, envisa och inte så nervösa/tittiga. Det skiljer ju självklart från individ till individ, men överlag tycker jag det är det trevliga, stabila hästar. De är ju, som sagt innan, lättfödda så risken för fång är ju tyvärr ganska stor.

Tillägg: Självklart är min bild lite färgad av att det var just turridningshästar, då köpte man inte in de som var "heta" osv såklart.

Min egen erfarenhet av fjordingar är 10 år gammal så du får förlåta mig. Gången kan självklart ha blivit bättre och jag menar absolut inget illa med liknelsen utan om gången är hög eller markbunden för att få en känsla. Kända för att bocka kanske mer beror på stam än ras? De flesta fjordingmänniskor runt mig ler igenkännande när bockning kommer påtal.

googla på Lyckängs Dajm så får du se fjording med gång. Finns klipp på youtube.

Kul att läsa din tråd.
För alltid lär man sig något nytt.

Jag är svag för Haflingerns utseende och är lite lockad att skaffa.

Men tror nog egentligen att de liknar fjordingar ganska mycket: arbetsmyror som är lättfödda...
men i övrigt tror väl jag att de där "gamla" raserna är ganska lika i karaktär, som russ, shettis, fjording, troligen haflinger.

Har ett gäng fjordingar - en med lite speciell personlighet och inte full samarbetsvilja, för att uttrycka mig milt, men ingen som bockar. Och bara en av åtta som är lite osamarbetsvillig och den individen köptes som just svåruppfostrad.

Jag tycker om lynnet på haflingers. Jag tycker de brukar vara intelligenta och vettiga. En del är väl lite ouppfostrade och har ponnyenvishet. Men de flesta tycker jag varit vettiga.

Mina tränare köpte en haflinger till en av deras föräldrar som ville börja rida som pensionär. Den skulle vara snäll, orädd och lagom stor till lilla mormor.
Han är nog en av de mest harmlösa jag mött. Första gången jag red honom skulle vi ut och jag valde utan tvekan barbacka. Jag visste ju hur han var. Vi har haft många kul ridturer. Han hade oväntat fin ridbarhet faktiskt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 196
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka