Häst och spädbarn?

Sv: Häst och spädbarn?

Nu är jag nyfiken på hur det gått för övriga nyförlösta, blev det som ni hade trott/tänkt?

När jag läser vad jag själv skrivit nedan kan jag konstatera att jag haft turen att det mesta fungerat som jag hade hoppats. Visst, de första veckorna kom jag inte direkt ut till hästarna varje kväll, men det har inte varit någon katastrof då vi tack och lov strax innan nedkomsten insåg att det var nödvändigt att flytta över hästarna från stallet till lösdriften (som egentligen skulle vara lagerlokal för byggmaterial över vintern...) så att vi sluppit tidsbundna ut- och insläpp samt att sambon kunnat sköta utfodring, vattning och rengöring.

Sonen, som nu är 1 månad, har för det mesta ätit och sovit utan större problem och under sina vakentider varit nöjd och glad. Vilket gjort att jag både hunnit sköta hushållet (nåja, hyfsat i alla fall :angel:) och kommit ut med hunden på dagarna. Dock har jag som sagt nu i början fått se mig snuvad på ett antal planerade stallkvällar då sonen velat tillbringa hela dessa kvällar vid bröstet och jag inte velat pumpa ur och låta sambon mata ännu. Några "lediga helgdagar" har det heller inte blivit ännu men det beror mest på att vi har tusen andra projekt på gården som behöver fixas för tillfället. Men det känns ändå mycket lättare att kombinera häst och spädbarn än jag trodde. Fast jag inser att det också precis lika gärna kunnat bli tvärtom, om barnet varit sjukt eller extra gnälligt. Problemet är ju, som flera påpekat tidigare i tråden, att man aldrig kan veta hur det blir innan...men med facit i hand är jag i alla fall glad att jag inte gjorde mig av med mina hästar "för säkerhets skull" utan vågade chansa på att det skulle fungera!

Ni som väntar barn, har ni diskuterat/bestämt hur ni ska fördela ansvaret och passningen av barnet samt övriga sysslor hemma er emellan och hur mycket tid var och en ska få för egna intressen? Börjar fundera över hur mycket tid jag kommer att få med mina 2 hästar i höst och vad som är en realistisk planering. Har dem hemma på gården vilket borde underlätta men samtidigt finns andra djur och sysslor som ska skötas och kanske ska jag vara glad om jag ens hinner med utfodring och mockning... :eek:

Nu vet man ju aldrig hur det blir i verkligheten, man kan ju få ett barn som är sjukt eller har problem på något sätt och som kräver all ens vakna tid, eller ett förhållandevis okomplicerat barn som bara sover (?), men man kan ju ha en plan i alla fall...

Så här ungefär har vi diskuterat hemma:

Jag tar hand om barnet på nätterna och dagarna under veckorna då min sambo jobbar (även på nätterna under helgerna antar jag då endast en av oss kan amma :crazy:). Hoppas också hinna med att komma ut och promenera med vagnen på dagtid så att hunden får sin dagliga motion och aktivering avklarad. Har också som ambition att utfodra, göra rent och släppa ut hästarna i hagen på morgonen. Utöver detta vill jag under dagarna även hinna med tvätt, disk, städning m.m. och annat underhåll i hemmet...:angel:

För att spara tid tänkte jag försöka se till att middagen är klar när sambon kommer hem, efter middagen skuttar han ut och utfodrar och gör rent till korna, tar in ved m.m. och andra nödvändiga sysslor. Sedan är det min tur att gå ut till hästarna för den dagliga skötseln och pysslet, ev. även ridning/körning (vet ju dock ej hur länge man kan vara från barnet om man ammar?).

På helgerna tänkte vi ha var sin dag fri. Eller rättare sagt, sambon får en dag ledig till projekt på gården eller andra aktiviteter och den andra dagen får han stanna inne och passa barnet om jag vill komma ut en stund med hästarna, eller följa med om jag t ex vill åka iväg på någon träning med hunden. Inser ju att jag inte kommer att kunna vara från barnet längre stunder om jag kommer att amma (det vet man ju inte om man kan, men det är förhoppningen i alla fall), men det kan ju vara skönt att ha någon avlastning med sig om man vill hitta på något utanför hemmet.

Nå, verkar det realistiskt eller helt uppåt väggarna...? Hur har ni andra gjort eller tänkt dela upp det hela?
 
Sv: Häst och spädbarn?

Nu är jag nyfiken på hur det gått för övriga nyförlösta, blev det som ni hade trott/tänkt?

När jag var gravid:
Vi har inte alls planerat hur vi ska göra Men sambon tar mer än gärna barnet de timmar jag är iväg till stallet på kvällen.

Sen beror det ju på hur barnet är, är det en jätte snäll som sover hela dagarna kan h*n åka med mig till stallet och sova i vagnen medans jag tömkör eller rider.

Rasmus 4 veckor:
Något direkt ridsuga har jag inte fått tillbaka, ska till stallet på fredag och lördag och är lite små sugen på en kort sväng men det är lite vårt att rida och gå med barnvagn.

Jag är så himla mörkrädd att jag vågar inte åka och rida när sambon kommer hem :eek: Hur 17 kunde jag rida typ 3 timmar senare hela förra året?

Dessutom är hästen galen just nu *suck* och jag vågar inte riktigt rida till henne det första jag gör även fast jag kände när jag duschat efter förlossningen att jag kunde gå å jobba ;)
 
Sv: Häst och spädbarn?

Om jag var du skulle jag vänta.
Jag fick sluta rida i vecka 20 pga komplikationer med foglossningar och högt blodtryck.

Nu hinner jag inte, jag står med två hästar varav den ena är dräktig och den andra är i den åldern så fortsatt träning är ett måste. Men jag hinner inte, orkar inte och kan inte. Stoet får bara gå, vilket hon ändå skall eftersom hon är dräktig. Valacken skall jag göra mig av med. Det viktigaste för mig är mitt barn, även om jag blir tokig utan hästarna så måste jag inse att det är Saga som måste prioriteras.

Till våren skall jag nog börja på ridskola istället, ett steg neråt, men då har jag inte massa ansvar för ett djur i alla fall. Då har jag bara stoet och hon klarar sig bra i stallet hon står i.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 188
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 960
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp