Häst och spädbarn?

Sv: Häst och spädbarn?

Köp en bröstpump så kan pappa flaskmata medans du rider=)
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag tar hand om barnet på nätterna och dagarna under veckorna då min sambo jobbar (även på nätterna under helgerna antar jag då endast en av oss kan amma :crazy:).

Ursäkta korkad fråga från en förstföderska, men kan inte pappor passa sina barn nattetid om man har en bröstpump + flaska? Både jag och min man kommer vara hemma under veckorna (han jobbar endast helger), kan man inte dela upp nätterna?
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ursäkta korkad fråga från en förstföderska, men kan inte pappor passa sina barn nattetid om man har en bröstpump + flaska? Både jag och min man kommer vara hemma under veckorna (han jobbar endast helger), kan man inte dela upp nätterna?

Min barnmorska sa att barnet suger annorlunda när man flaskmatar jämfört med amningen, så om man kunde skulle man till så stor utsräckning som möjligt amma i allafall i början innan man lär den flaskan, annars kan det bli problem med amningen. Jag vet inte själv, utan detta var det råd vi fick. Andra kan säkert ha andra erfarenheter.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Vi kommer nog att köra på som förrut. Han tar korna och jag tar hästarna. Vem som har bebisen beror på vem som passar bäst för tillfället. Barnet kan ju vara väldigt mammigt, eller så blir mamman väldigt bunden till bebisen. Samtidigt har vi sagt att vi båda två kommer att vilja ha någon timme för oss själva, och det får vi lösa eftersom det kommer. (Vi har kommit fram till att för sträng planering oftare utlöser magsår eftersom den inte alltid håller, än vad ett lite lösare schema gör...;))
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ursäkta korkad fråga från en förstföderska, men kan inte pappor passa sina barn nattetid om man har en bröstpump + flaska? Både jag och min man kommer vara hemma under veckorna (han jobbar endast helger), kan man inte dela upp nätterna?

Jo, det kan man ju tycka.... Men min dotter tyckte INTE det - hon tvärvägrade nappflaska. Plus, skall tilläggas, att jag HATADE bröstpump - kände mig som nån J*a mjölkko....
 
Sv: Häst och spädbarn?

Tillägg: Jag köpte min häst när min dotter var fyra månader. Hästen var då fyra år, och oinriden, och jag tyckte det var härligt att ha ett "eget" projekt samtidigt som jag var mammaledig. Hade nog inte alls trivts med att "bara" gå hemma....

Hästen, som nu är tio år, har jag kvar, och dottern, som snart fyller sju, lär sig rida på honom.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag håller inte med alla här! Det är jättejobbigt att få ihop det.
Lillan är ett år och tre månader nu, jag jobbar nästan heltid och den stund på kvällarna när vi är hemma och hon är vaken så vill jag vara med henne och inte i stallet. Tyvärr har jag ingen möjlighet att rida efter hon har somnat. Så jag önskar jag kunde sätta pållen på "hold" ett par år. Det är inte så himla enkelt!
 
Sv: Häst och spädbarn?

Stallägaren där min häst står har ett barn på 2½ och ett på ½ år. Jag förstår inte hur hon orkar!

Hon fodrar och släpper ut hästarna på morgonen (3st) och fixar iordning hö till hästarna.
Sen är det barnen för hela slanten under dagen, vid 18 tiden så har familjen ätit och då tar hon in alla hästar och ger dem insläppsmat.
Sen vid 20-21 tiden när ½åringen är ammad och nattad går hon ner och mockar och rider.
När pappan är hemma brukar hon försöka rida på morgonen (fodrar-ammar-rider)


Vi har inte alls planerat hur vi ska göra ;) Men sambon tar mer än gärna barnet de timmar jag är iväg till stallet på kvällen.

Sen beror det ju på hur barnet är, är det en jätte snäll som sover hela dagarna kan h*n åka med mig till stallet och sova i vagnen medans jag tömkör eller rider.


Sambon fick en jätte napp direkt när han föddes, och efter det vägrade han att amma, mammas små bröstvårtor där han måste jobba för att få mat var inte riktigt hans grej ;) Men nu kanske napparna på nappflaskorna är mer naturliga?
 
Senast ändrad:
Sv: Häst och spädbarn?

Kan tänka mig att det mycket väl blir ännu jobbigare när barnet blir lite äldre, särskilt om man börjat jobba!

Även om det blir en stoooooor omställning att få barn, hoppas jag ändå kunna passa på att greja så mycket som möjligt med mina ston fram till i vår, medan jag är hemma och barnet förhoppningsvis sover en hel del. Man vet ju som sagt aldrig vad man har att vänta sig, men jag hoppas det ska gå bra. Sedan ska de betäckas, släppas på bete och fr om nästa höst räknar jag krasst med att det ev. blir svårare att hinna med dem i takt med att barnet sover mindre och blir mer aktivt och rörligt. Visst hoppas jag kunna hålla igång dem så gott det går även om de går dräktiga, men det är heller inga tävlingshästar utan kommer enbart motioneras på hobbynivå.

Jag håller inte med alla här! Det är jättejobbigt att få ihop det.
Lillan är ett år och tre månader nu, jag jobbar nästan heltid och den stund på kvällarna när vi är hemma och hon är vaken så vill jag vara med henne och inte i stallet. Tyvärr har jag ingen möjlighet att rida efter hon har somnat. Så jag önskar jag kunde sätta pållen på "hold" ett par år. Det är inte så himla enkelt!
 
Sv: Häst och spädbarn?

Låter klokt ;)

Samtidigt är det nog bra att redan innan prata igenom hur man skulle vilja ha det, så att det inte blir en alltför stor chock om man senare kommer på att man har väldigt olika syn på vad som är rättvist...:angel:

(Vi har kommit fram till att för sträng planering oftare utlöser magsår eftersom den inte alltid håller, än vad ett lite lösare schema gör...;))
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag tycker det verkar uppåt väggarna ;)

Om du hinner allt det där samtidigt som du ska amma/mata och ta hand om ditt barn så är jag väldigt imponerad. Man vill ju även umgås med barnet (inte bara sköta om det) vilket får ta sin tid det.

Jag har ett "bärbarn", då hinner man inte mycket på dagen. Han är dessutom svår att få att sova vilket är prio 1, att få honom att somna. Jag har som ambition på dagen att komma ut, duscha och köra en maskin med tvätt. Allt annat kan komma i skymundan om han är för uppdragen och inte vill sova.

Men jag har bestämt att så får det vara nu. Han är 4,5 månad och swiss så är han 15 och då vill inte jag har städat bort tiden med honom. Vi städar tillsammans på helgen, och när jag börjar jobba och maken är hemma så blir det samma upplägg (förutom att barnet är äldre då).
 
Sv: Häst och spädbarn?

Fast vi har ganska lika syn. Efter att planerat tillökning i fyra år, så har vi kommit fram till att vi vill ungefär samma saker. Vi har ju dessutom redan tränat på våra hundar...;)
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag tycker det verkar uppåt väggarna ;)

Om du hinner allt det där samtidigt som du ska amma/mata och ta hand om ditt barn så är jag väldigt imponerad. Man vill ju även umgås med barnet (inte bara sköta om det) vilket får ta sin tid det.

Jag har ett "bärbarn", då hinner man inte mycket på dagen. Han är dessutom svår att få att sova vilket är prio 1, att få honom att somna. Jag har som ambition på dagen att komma ut, duscha och köra en maskin med tvätt. Allt annat kan komma i skymundan om han är för uppdragen och inte vill sova.

Men jag har bestämt att så får det vara nu. Han är 4,5 månad och swiss så är han 15 och då vill inte jag har städat bort tiden med honom. Vi städar tillsammans på helgen, och när jag börjar jobba och maken är hemma så blir det samma upplägg (förutom att barnet är äldre då).


Det är ju alltid olika med olika barn men dom formas ju åxå rätt mycket. Som jag skrivit i en liknande tråd så fungerar saker och ting ofta bättre än man tror. Vi har 2 barn 16 och 11 år och har aldrig haft barnomsorg. Har 75 mjölkkor med c:a 125 ungdjur till samt hästar. Vi har haft barnen med i arbetet sedan dom föddes och turats om att ha dom beroende på vem som för stunden har haft den mest lämpade sysslan. Dom har tillbringat mycket tid i mjölkgropen under mjölkning inget är så sövande för en bäbis som mjölkanläggningens kluckande ;) samt många timmar i stallet. Finns mycket kul man kan leka medan man pysslar med annat när barnet blir lite större samt att dom kan få egna små sysslor.På så vis har vi alltid haft mycket tid tillsammans trots att vi har långa arbetsdagar.

Ridningen har fungerat bra man får ju planera och dygnet har ju 24 timmar, samt att vi är ju 2 st. om barnen! ;)

Kicki :)
 
Sv: Häst och spädbarn?

*kl*
Jag hade kvar min häst under hela graviditeten, dock med hjälp av en tjej som tränade honom, själv åkte jag mest häst ute i skogen mot slutet (red till vecka 38). Elivia är nu 5 veckor gammal och jag har kvar medryttaren som rider honom 3 dagar i veckan, de andra tre rider jag. Det funkar för det mesta bra. Bäbisen är med sin pappa eller så kommer min mamma och passar henne ett par timmar.

Har min häst hemma på egen gård, Köpte även en 1 åring under min graviditet (står tidigare i tråden). Dessvärre blev hon skadad och vi tog bort henne i förrgår:(.

kan även tillägga att Elivia både ammas och flaskmatas (både bröstmjölk och ersättning) och än så länge är det inga problem alls trots att BVC tittar lite snett på oss när det kommer upp till diskussion, ersättning är ju inte alls bra enligt "min" bvc tant:cool:.
 
Sv: Häst och spädbarn?

*kl*
Allt är ju ytterst individuellt, det beror både på vilken häst man har (hur mkt måste den ridas för att hålla sig på mattan o.s.v.), vilket barn man har (som bebis sov min kompis barn alltid 4-5 h i streck, mina sov mkt kortare intervaller), det som skulle fungera när barnen är 1 år är inte säkert att det fungerar som 2 åringar, ens egen ork är också olika jämfört med andra.

Jag skulle inte rekommendera att skaffa häst så nära inför förlossningen. Jag var kanske extremt vaksam över min mage men jag nterade inga andra hästar än min egen välkända under graviditeten. Det är så onödigt att råka ut för en olycka i det stadiet och det är större risk för det med en ny häst man inte kan läsa lika bra som en man haft länge.

Sedan vet man inte riktigt hur allt går när det väl är dags att föda, själv fick jag ett ytterst utdragen förlossning som slutade i snitt och vi blev inlagda en månad på sjukhus då barnen var prematurer.
Jag hade tjejer som tog hand om hästen men visst blev det ett ytterligare ett moment att oroa sig för.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag har inte ridit på hela graviditeten (e i slutet på v24) och håller på att bli knäpp!
Min häst är bara 4 år och dethar inte känts säkert. Hon ska i månadsskiftet när hon skiljs från sitt föl åka till en kompis som ska ha henne i vinter. Nä barnet är fött ska kan jag rida lite då och då tills jag känner mig redo att ta hem henne igen.

Fölet och sällskapshästen blir kvar "hemma" annans hade jag blivit helt koko:D

Min nya hobby är att trakasera stallägaren dotter och köra runt henne på träningar :rofl:
 
Sv: Häst och spädbarn?

*KL*
Det är många både i denna tråden och andra som tänker att de ska kunna göra väldigt många saker parallellt med att de är hemma med bebisen. Jag gjorde på skoj en högst ovetenskaplig statistik när vår dotter föddes och vi träffade en massa andra småbarnsföräldrar. Ungefär ett barn av fem, dvs 20%, är ett lätt barn som sover mycket och är nöjt. Resten är i varierande grad krävande på så sätt att de är vakna mycket och då inte vill ligga själva utan bäras eller vill äta i stort sett hela tiden. Så visst kan man få ett lätt barn men det är inte så smart att utgå från det, utan det troligaste är att man får ett normalt barn som kräver mycket tid och uppmärksamhet. För egen del fanns det dagar då jag knappt kom ur soffan de första veckorna och jag hade ett alldeles vanligt barn (inte ett kolikbarn). Att försöka hinna med en häst samtidigt hade inte funnits på kartan den hade pappan fått fixa i så fall. När barnet är 3-4 månader då börjar det släppa, men i början är det väldigt skönt att inte ha några andra måsten än familjen.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst och spädbarn?

Ursäkta korkad fråga från en förstföderska, men kan inte pappor passa sina barn nattetid om man har en bröstpump + flaska? Både jag och min man kommer vara hemma under veckorna (han jobbar endast helger), kan man inte dela upp nätterna?


Min lille kille ligger i min säng på natten så när han vaknar så tar jag bara fram bröstet så får han äta. Eftersom jag oftast somnar tycker jag detta är jätte smidigt så för oss är det ingen mening att pappan ska upp och värma mjölk och mata i flaska.

Jag tycker också det är ett sånt ståhej med att hålla på att pumpa ur. Har gjort det några gånger och fryst in med tanke på att sambon ska kunna ge i flaska om Wille blir riktigt "ilsken" när jag är ute och rider. Fast när jag provade mata honom med flaska ville han inte ta den, fast jag har bara provat en gång ännu...

Till TS:
Jag skulle absolut vänta med hästköp.
Sista tiden tog mockningen dubbelt så lång tid och ändå var jag pigg och frisk hela min grav (gick upp 11kg). Som tur var släppte jag dem på bete i maj och Wille är född i slutet av juni. Slutade rida precis innan UL då jag råkade flyga av när jag var ute och skrittade på långa tyglar (halvsov visst och hästen försvann under mig) :angel:. Så det är först nu jag har börjat sätta igång min pålle. Han har alltså stått i ett halvår. Visst kunde jag fixat medryhttare men det blev inte så...Nu är min lille kille 2,5 mån och jag hoppas på att kunna få till en skogsrunda med pållen ett par gånger i veckan i alla fall. Det är tyvärr inte så lätt att få till egentid. Och ibland måste man ju tyvärr städa åka och handla eller göra annat trist på denna lediga tid. Men kanske du har en snäll mamma eller svärmor som kan vara hos dig jätte ofta?! Hos oss är det ju tyvärr så att när sambon kommer hem från jobbet måste han dessvärre fixa en massa andra grejer som att fixa med ved, klippa gräs m.m. Så det är inte så lätt att få till som man tror, inte om man har gård/hus i alla fall.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Som sagt - alla barn är olika!! För min del har det faktiskt fungerat betydligt sämre än vad jag trodde att det skulle :smirk:Sonen visade sig efter födseln vara väldigt närhetsbehövande så jag har fått träna honom i att vara själv. ½minut i början och utökat successivt. Med själv menar jag exempelvis ligga på golvet när jag är kvar i samma rum. Han har jättesvårt att somna så det tränar vi osv. Jag hade med honom aldrig kunnat lägga honom i vagnen och mocka eller rida. En vagn ska rulla enligt honom och blir arg så fort den stannar, och ofta även när den står stilla för då ser man inget.

När han var nyfödd så var jag så förundrad över alla mammor som lade från sig sina barn och gick på toa. Och hör och häpna, en del barn somnade själva i sängen. Och han har varit sån sedan dag 1 så jag tror inte att jag präglat honom. Försöker däremot prägla och träna honom på andra hållet. Är ju en fördel om han lär sig somna själv innan han är 15 :angel:

Lite större barn har jag ingen erfarenhet av ännu.

Det är ju alltid olika med olika barn men dom formas ju åxå rätt mycket. Som jag skrivit i en liknande tråd så fungerar saker och ting ofta bättre än man tror. Vi har 2 barn 16 och 11 år och har aldrig haft barnomsorg. Har 75 mjölkkor med c:a 125 ungdjur till samt hästar. Vi har haft barnen med i arbetet sedan dom föddes och turats om att ha dom beroende på vem som för stunden har haft den mest lämpade sysslan. Dom har tillbringat mycket tid i mjölkgropen under mjölkning inget är så sövande för en bäbis som mjölkanläggningens kluckande ;) samt många timmar i stallet. Finns mycket kul man kan leka medan man pysslar med annat när barnet blir lite större samt att dom kan få egna små sysslor.På så vis har vi alltid haft mycket tid tillsammans trots att vi har långa arbetsdagar.

Ridningen har fungerat bra man får ju planera och dygnet har ju 24 timmar, samt att vi är ju 2 st. om barnen! ;)

Kicki :)
 
Sv: Häst och spädbarn?

*KL*
Det är många både i denna tråden och andra som tänker att de ska kunna göra väldigt många saker parallellt med att de är hemma med bebisen. Jag gjorde på skoj en högst ovetenskaplig statistik när vår dotter föddes och vi träffade en massa andra småbarnsföräldrar. Ungefär ett barn av fem, dvs 20%, är ett lätt barn som sover mycket och är nöjt. Resten är i varierande grad krävande på så sätt att de är vakna mycket och då inte vill ligga själva utan bäras eller vill äta i stort sett hela tiden. Så visst kan man få ett lätt barn men det är inte så smart att utgå från det, utan det troligaste är att man får ett normalt barn som kräver mycket tid och uppmärksamhet. För egen del fanns det dagar då jag knappt kom ur soffan de första veckorna och jag hade ett alldeles vanligt barn (inte ett kolikbarn). Att försöka hinna med en häst samtidigt hade inte funnits på kartan den hade pappan fått fixa i så fall. När barnet är 3-4 månader då börjar det släppa, men i början är det väldigt skönt att inte ha några andra måsten än familjen.

Såg inte ditt inlägg förrän jag skrivit mitt andra. Håller så med dig! Även nu när sonen är snart 5 månader hade jag haft svårt att hinna med en häst. Det kommer hela tiden nya faser.

Egentid får både jag och maken iallafall, men den kommer spontant, inte så inplanerat och som ett "måste" som det är när man har häst.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 188
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 960
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp