Häst och spädbarn?

Sv: Häst och spädbarn?

Jag har iallafall skaffat häst nu. Äldre sto, som inte kräver särskilt mycket motion för att hålla sig på mattan. Full skötsel med hjälp av svägerskan hemma på hennes gård,jag åker ut de dagar jag orkar. Hjälp även med ridning. Sambo som ställer upp med alla arrangemang omkring, som hämtning av spån osv. Hitills fungerar det suveränt, och jag mår verkligen bra av att åka ut till stallet samtidigt som jag slipper stressen av att jag måste ut varje dag om jag inte mår bra eller är för trött. Jag är inte naiv och fattar att allt kommer kretsa kring bebis första tiden,men det här verkar fungera för mig.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Som sagt - alla barn är olika!! För min del har det faktiskt fungerat betydligt sämre än vad jag trodde att det skulle :smirk:Sonen visade sig efter födseln vara väldigt närhetsbehövande så jag har fått träna honom i att vara själv. ½minut i början och utökat successivt. Med själv menar jag exempelvis ligga på golvet när jag är kvar i samma rum. Han har jättesvårt att somna så det tränar vi osv. Jag hade med honom aldrig kunnat lägga honom i vagnen och mocka eller rida. En vagn ska rulla enligt honom och blir arg så fort den stannar, och ofta även när den står stilla för då ser man inget.

När han var nyfödd så var jag så förundrad över alla mammor som lade från sig sina barn och gick på toa. Och hör och häpna, en del barn somnade själva i sängen. Och han har varit sån sedan dag 1 så jag tror inte att jag präglat honom. Försöker däremot prägla och träna honom på andra hållet. Är ju en fördel om han lär sig somna själv innan han är 15 :angel:

Lite större barn har jag ingen erfarenhet av ännu.


Du kan vara lugn, innan han är femton så sover han nog utan knot! ;) Då brukar problemet vara att försöka få dom att vakna istället! :D

Kicki :)
 
Sv: Häst och spädbarn?

Hitills fungerar det suveränt, och jag mår verkligen bra av att åka ut till stallet samtidigt som jag slipper stressen av att jag måste ut varje dag om jag inte mår bra eller är för trött. Jag är inte naiv och fattar att allt kommer kretsa kring bebis första tiden,men det här verkar fungera för mig.
Vad bra att det funkar och att du trivs! Vill bara förtydliga en grej apropå ditt inlägg. Det är inte så att man blir personlighetsförändrad när man får barn och blir nån sorts stugsittare som bara gillar att baka och sticka ulliga grejer. Saken är att man inte vet vad UNGENS behov kommer att vara och det är det som styr, totalt, den första tiden. Det är ganska svårt att föreställa sig, för hur svårt kan det vara att lämna en bebis till pappan och åka iväg några timmar och göra nåt man älskar? Hur svårt som helst, visar det sig, om man inte har sovit en hel natt på flera veckor och bebisen är kvällsgnällig och det enda som hjälper är maratonamning. Det är ren självbevarelsedrift. Vad ungen vill är det man gör och får man egentid kanske man sitter vid bordet och äter en middag i lugn och ro eller tar ett bad, att putsa på några galoppfattningar ligger ganska långt ner på priolistan i det läget. Sen är det alltid vissa som lyckas kunna kombinera bebis och häst hur bra som helst pga bra omständgiheter men det är helt normalt att man inte får ihop det och det handlar inte om att man glömmer bort vem man är utan att det blir i de allra flesta fall rätt kaos när man fått barn.
 
Sv: Häst och spädbarn?

*KL*
Det är många både i denna tråden och andra som tänker att de ska kunna göra väldigt många saker parallellt med att de är hemma med bebisen. Jag gjorde på skoj en högst ovetenskaplig statistik när vår dotter föddes och vi träffade en massa andra småbarnsföräldrar. Ungefär ett barn av fem, dvs 20%, är ett lätt barn som sover mycket och är nöjt. Resten är i varierande grad krävande på så sätt att de är vakna mycket och då inte vill ligga själva utan bäras eller vill äta i stort sett hela tiden. Så visst kan man få ett lätt barn men det är inte så smart att utgå från det, utan det troligaste är att man får ett normalt barn som kräver mycket tid och uppmärksamhet. För egen del fanns det dagar då jag knappt kom ur soffan de första veckorna och jag hade ett alldeles vanligt barn (inte ett kolikbarn). Att försöka hinna med en häst samtidigt hade inte funnits på kartan den hade pappan fått fixa i så fall. När barnet är 3-4 månader då börjar det släppa, men i början är det väldigt skönt att inte ha några andra måsten än familjen.

Enligt din definition, så hade jag ett "krävande" barn. Hon sov visserligen någorlunda på nätterna, men på dagarna var hon VAKEN och skulle då bäras, matas eller på andra sätt underhållas.... Hon kunde tänka sig att sova någon timma i vagnen på hundpromenaden, men i övrigt var hon som sagt vaken. Från dag ett.....

Det hade alltså inte funkat att rida dagtid, då jag var ensam med dottern. Hundpromenader funkade, och mockning och sånt funkade också, men mer hade inte gått.

Och ändå red jag. Jag tyckte nämligen att om jag var tillgänglig för min dotter 22 timmar per dygn, så kunde hennes pappa ta de två timmarna jag var iväg och red. För mig var detta ett livsviktigt andningshål, jag kan inte föreställa mig hur min tillvaro hade sett ut om jag inte fått ha hund och häst under denna perioden. Jag tyckte att det var en förfärligt jobbig omställning att få barn, och var enormt uttråkad och ganska ledsen av att gå hemma, men med hundens och hästens hjälp så fixade jag det ändå. Då hade jag något som fanns kvar från mitt "gamla liv", något att se fram emot under dagen (kvällens ridtur!), samt trevligt promenadsällskap (hunden!) under dagen. Jag vill nog till och med gå så långt att jag säger att jag klarade av att vara en betydligt bättre mamma under den där första tiden just för att jag hade mina djur och min hobby kvar.

Jag har all respekt för att det finns de som tycker att det är skönt att inte ha andra åtaganden än familjen när de har ett spädbarn, men för mig var det inte så, trots att jag hade ett barn som krävde en del av mig....
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag har iallafall skaffat häst nu. Äldre sto, som inte kräver särskilt mycket motion för att hålla sig på mattan. Full skötsel med hjälp av svägerskan hemma på hennes gård,jag åker ut de dagar jag orkar. Hjälp även med ridning. Sambo som ställer upp med alla arrangemang omkring, som hämtning av spån osv. Hitills fungerar det suveränt, och jag mår verkligen bra av att åka ut till stallet samtidigt som jag slipper stressen av att jag måste ut varje dag om jag inte mår bra eller är för trött. Jag är inte naiv och fattar att allt kommer kretsa kring bebis första tiden,men det här verkar fungera för mig.

GRATTIS till hästen! Jätteskoj att du kan ha häst - du fixar det säkert!!!
 
Sv: Häst och spädbarn?

Tack för ett upplyftande inlägg :)

Jag vill nog till och med gå så långt att jag säger att jag klarade av att vara en betydligt bättre mamma under den där första tiden just för att jag hade mina djur och min hobby kvar.

Jag har all respekt för att det finns de som tycker att det är skönt att inte ha andra åtaganden än familjen när de har ett spädbarn, men för mig var det inte så, trots att jag hade ett barn som krävde en del av mig....
 
Sv: Häst och spädbarn?

Det är inte så att man blir personlighetsförändrad när man får barn och blir nån sorts stugsittare som bara gillar att baka och sticka ulliga grejer. Saken är att man inte vet vad UNGENS behov kommer att vara och det är det som styr, totalt, den första tiden. Det är ganska svårt att föreställa sig, för hur svårt kan det vara att lämna en bebis till pappan och åka iväg några timmar och göra nåt man älskar? Hur svårt som helst, visar det sig, om man inte har sovit en hel natt på flera veckor och bebisen är kvällsgnällig och det enda som hjälper är maratonamning. Det är ren självbevarelsedrift. Vad ungen vill är det man gör och får man egentid kanske man sitter vid bordet och äter en middag i lugn och ro eller tar ett bad, att putsa på några galoppfattningar ligger ganska långt ner på priolistan i det läget. Sen är det alltid vissa som lyckas kunna kombinera bebis och häst hur bra som helst pga bra omständgiheter men det är helt normalt att man inte får ihop det och det handlar inte om att man glömmer bort vem man är utan att det blir i de allra flesta fall rätt kaos när man fått barn.

Jag kan inte annat än hålla med!!!
 
Sv: Häst och spädbarn?

*KL*
Det är många både i denna tråden och andra som tänker att de ska kunna göra väldigt många saker parallellt med att de är hemma med bebisen. Jag gjorde på skoj en högst ovetenskaplig statistik när vår dotter föddes och vi träffade en massa andra småbarnsföräldrar. Ungefär ett barn av fem, dvs 20%, är ett lätt barn som sover mycket och är nöjt. Resten är i varierande grad krävande på så sätt att de är vakna mycket och då inte vill ligga själva utan bäras eller vill äta i stort sett hela tiden. Så visst kan man få ett lätt barn men det är inte så smart att utgå från det, utan det troligaste är att man får ett normalt barn som kräver mycket tid och uppmärksamhet. För egen del fanns det dagar då jag knappt kom ur soffan de första veckorna och jag hade ett alldeles vanligt barn (inte ett kolikbarn). Att försöka hinna med en häst samtidigt hade inte funnits på kartan den hade pappan fått fixa i så fall. När barnet är 3-4 månader då börjar det släppa, men i början är det väldigt skönt att inte ha några andra måsten än familjen.

Ngt råd till oss med lantbruk? Vi kan ju inte bara strunta i djuren utan får anpassa oss. På vårt ställe är vi två som kan ta djur eller barn, och vi hoppas att det ska fungera. Självklart kan man inte veta i förväg hur det blir den dag man har barn, men att utgå från att man inte kommer att orka någonting verkar lite dumt, bättre då att inte ta i så man spricker, men ändå ha en backup plan, så som föräldrar och syskon som kan hjälpa till.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ja...ibland undrar man varför det skulle vara så fruktansvärt besvärligt att kombinera barn och hästar eller andra djur när det måste ha fungerat förr i tiden? Då fick väl barnen följa med och sköta djuren och andra sysslor på ett naturligt sätt från början?

Ngt råd till oss med lantbruk? Vi kan ju inte bara strunta i djuren utan får anpassa oss. På vårt ställe är vi två som kan ta djur eller barn, och vi hoppas att det ska fungera. Självklart kan man inte veta i förväg hur det blir den dag man har barn, men att utgå från att man inte kommer att orka någonting verkar lite dumt, bättre då att inte ta i så man spricker, men ändå ha en backup plan, så som föräldrar och syskon som kan hjälpa till.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ni får väl använda avbytare om båda två normalt jobbar i lantbruket.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ja...ibland undrar man varför det skulle vara så fruktansvärt besvärligt att kombinera barn och hästar eller andra djur när det måste ha fungerat förr i tiden? Då fick väl barnen följa med och sköta djuren och andra sysslor på ett naturligt sätt från början?
Det är inte komplicerat att kombinera 4-5-åriga BARN och djur, men det är nyfödda spädbarn vi pratar om i den här tråden. Jag kan slå vad om att det var ytterst få kvinnor förr i tiden som höll på med sina hobbys när de precis hade fått barn och hästar är trots allt en hobby och inget som har med överlevnad att göra för de allra flesta här.

Det kanske känns trösterikt att tänka att allt kommer vara PRECIS som förut så länge barnet inte är fött. Men efter man har fött barnet är det härligare att upptäcka att man kanske hinner lite mer än vad man trodde än tvärtom. Har man planerat att man ska hinna sköta och rida hästar, ta hand om hushållet, bygga nytt hus etc, då är risken överhängande att man bara blir besviken. Och har man bilden av att "alla andra" fixar allt samtidigt som de har en spädis så känns det inte särskilt roligt. Men "alla andra" har i de flesta fall lika jobbigt, framkommer det i efterhand...
 
Sv: Häst och spädbarn?

Fast är det så många som har sådana tankar? Att hinna med så himla mycket när man har ett spädbarn alltså. Jag har fått uppfattningen att de flesta ju längre gångna de är i graviditeten inser var deras begränsning ligger. Vi har alltid 2000 saker att göra här på gården och det kommer inte att bli mendre bara för att vi får barn, men man får lösa det.
Avbytare är inget alternativ för den lantbrukare som arbetar vid sidan av. De som tar till avbytare brukar oftast arbeta heltid med sitt lantbruk, och för att kunna det så krävs det såpass vinst att man kan ta ut lön.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ngt råd till oss med lantbruk? Vi kan ju inte bara strunta i djuren utan får anpassa oss. På vårt ställe är vi två som kan ta djur eller barn, och vi hoppas att det ska fungera. Självklart kan man inte veta i förväg hur det blir den dag man har barn, men att utgå från att man inte kommer att orka någonting verkar lite dumt, bättre då att inte ta i så man spricker, men ändå ha en backup plan, så som föräldrar och syskon som kan hjälpa till.


:bow::bow: Så sant!

Kicki :)
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ja...ibland undrar man varför det skulle vara så fruktansvärt besvärligt att kombinera barn och hästar eller andra djur när det måste ha fungerat förr i tiden? Då fick väl barnen följa med och sköta djuren och andra sysslor på ett naturligt sätt från början?


Jag anser att det går alldeles utmärkt, barnen formas rätt mycket och det finns inget som söver så bra som lite buller och slammer! ;)

Många av mina kompisar förstod inte hur jag kunde ha barnen med i la´går´n och få något gjort. Och visst ibland gick det bättre och ibland gick det sämre, men det gick! Och när dom blir så stora att dom kan sitta upp så roas dom av allt som händer runt i kring, djur, traktorer m.m.

Kan tilläggas att vårt första barn var "lättsamt" medans det andra barnet var betydligt "pillrigare", men man gör det bästa av situationen och det brukar funka trots allt.

Kicki :)
 
Sv: Häst och spädbarn?

Nej, men förr i tiden hade inte båda föräldrarna heltidsjobb utanför hemmet heller.


Och vad är skillnaden!? Dom som har heltidsjobb utanför hemmet är ju föräldralediga under X antal tid! Vi som har t.ex. lantbruk har ju även vi föräldraledighet men man tar inte ut den på samma sätt eftersom ekonomin inte tillåter det. Vi tog ut mindre föräldrapenning under en längre tid och jag jobbade från vecka två 4 timmar/dag och runt halvåret något mer.

Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst och spädbarn?

Det är inte komplicerat att kombinera 4-5-åriga BARN och djur, men det är nyfödda spädbarn vi pratar om i den här tråden.

Det behöver inte vara komplicerat att kombinera yngre barn och djur heller.

Kicki :)
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ni får väl använda avbytare om båda två normalt jobbar i lantbruket.

Tror du att det är så lätt att bara ersätta en part med avbytare? Det är både en kostnadsfråga samt en arbetsfråga. En avbytare kostar långt mer än vad man själv har i lön som egen företagare samt att denna kan tidsmässigt inte täcka alla arbetsuppgifter.

Vi har så stort att vi har heltidsanställd samt att vi hade en på timtid samt att jag jobbade med passande saker så att jag kunde ta med en bäbis och senare en femåring och en bäbis. Och så delade vi ju på barn, sysslor på diverse områden allt eftersom det behövdes.

Kicki :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 188
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 960
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp