Häst och spädbarn?

fiaskurken

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig utan häst (kunde inte ha kvar den gamla när jag flyttade pga graviditeten) Just nu rider jag ett par gånger i veckan ändå, men det räcker liksom inte.... Nu till frågan. Är jag helt uppåt väggarna och klättrar om jag köper mig en ny häst nu fastän jag är gravid i vecka 18? Orkar man när barnet kommer?
 
Sv: Häst och spädbarn?

Om jag vore du skulle jag absolut vänta tills barnet är fött med hästköpet. Du har ingen aning om du kommer må bra hela graviditeten, i värsta fall får du ont och orkar inte med det.

Det behöver inte vara en nackdel med att vänta, istället har du en enorm fördel mot andra, du har ingen häst du behöver ställa av/skaffa medryttare till när du inte orkar, och du har ett hästköp att se fram emot längre fram.

Nu vet jag inte hur din situation med barnets fader ser ut, eller med barnpassning i övrigt, men för majoriteten av nyblivna mammor får lägga ridningen åt sidan ett tag. Du behöver ju dessutom inte slitas mellan att vilja umgås med ditt barn och hästen, såm så många andra får.

Finns dessutom fler trådar i nästan samma ämne.
 
Sv: Häst och spädbarn?

usch, jag tvivlar så mycket:crazy:Jag har de fördelarna att jag har hjälp att hålla igång hästen när jag själv inte kan, även hjälp med mockning osv. Och det är praktiskt taget hemma på gården...
Funderade ett tag på foderhäst, men det är ju inte många som lånar ut en häst när de får höra att jag är gravid:smirk: Sambon stöttar fullt ut...
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag saknar också ridandet och hästarna massor, har bara två minishettisar kvar på gården. Känns skit att ha en hästgård men inte ha några hästar.. är väldigt sugen på att köpa igen men jag tror att jag mest skulle ha dåligt samvete för att jag inte skulle kunna prioritera hästen dom dagar det är mkt att göra. Skulle nog förta det roliga tyvärr. Ändå så kollar jag annonserna dagligen :smirk:

Mitt råd är att vänta. Först så tänker jag på säkerhetsaspekten. Jag personligen hade inte vågat sitta upp på en okänd häst när jag var gravid. Och sen så kan man aldrig föreställa sig hur det är som småbarnsförälder innan man är det själv. Inte för att det behöver vara så jobbigt alla dagar - långt ifrån - men tiden bara rinner iväg och jag är glad om jag hinner duscha iallafall ett par dagar i veckan :smirk:
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag håller på att bli tokig utan häst (kunde inte ha kvar den gamla när jag flyttade pga graviditeten) Just nu rider jag ett par gånger i veckan ändå, men det räcker liksom inte.... Nu till frågan. Är jag helt uppåt väggarna och klättrar om jag köper mig en ny häst nu fastän jag är gravid i vecka 18? Orkar man när barnet kommer?


Om det finns en till som tar hand om barnet så ser jag inte varför du inte skulle orka med en häst, men det kräver ju förstås en pappa som är engagerad , eller annan släktning.

Har själv hästar & nackdelen har varit nu när jag är gravid, först mådde man illa 5 månader, lade av med ridningen vid 8e månaden ungefär pga att det kändes i magen, nu svullnar fötterna upp & en nerv i ryggen klämmer så det blir sambon som tar hand om det mesta när det gäller hästarna, själv ska man ju undvika att bära vattenhinkar osv.

Det jag kan tänka mej är att du kanske får problem i slutet av din graviditet som gör det svårt för dig att ha hand om hästen, så då gäller även att du har andra som kan ställa upp att ta hand om den.
För övrigt tycker jag inte att man behöver prioritera bort "hästandet" pga att man får barn.
 
Sv: Häst och spädbarn?

En till vecka 18onare!!!

Nu är vi fyra:) eller runt omkring i alla fall!
 
Sv: Häst och spädbarn?

För övrigt tycker jag inte att man behöver prioritera bort "hästandet" pga att man får barn.

Jag tycker heller inte att man ska behöva prioritera bort hästarna. Men om man som ts nu har möjligheten att köpa häst efter graviditeten tycker jag det ska ses som en fördel.
 
Sv: Häst och spädbarn?

jag och sambon köpte häst när jag var i 3e mån. nu är det iofs så att både jag och han rider. vi har hästen på lösdrift också vilket innebär ca3-5 dagar/v. vi kommer att turas om att rida, skötsel mm och när bebisen är liten och jag som mamma måste vara i närheten, så tänkte vi att hela famiöjen åker till stallet och jag kan rida om det funkar. nu är det väl en stor fördel att vi båda har stort hästintresse, så förhoppningsvis har vi överseeende med den tid det tar.

frågan ni ska ställa er är om pappan till barnet ska få lika mkt tid för egna intressen och vilken tid som ni får över för gemensam tid, prioritering helt enkelt. När ni är stressade och barnet tar mkt tid så kanske han inte tycker det är lika OK att det går så mkt tid till din häst...:angel:
 
Sv: Häst och spädbarn?

Vi har lantbruk och inte har vi tänkt att sälja det bara för att jag är gravid... Allt handlar ju om hur organiserad man är, hurdan hästen är och om man vet säkert att man har någon som ställer upp i ur och skur om det behövs. Själv har jag valt bort ridningen, och skaffat en medryttare, men det har inte med tid eller ork att göra, utan för att jag fått rådet av läkare att ta det lugnt. Men jag förstår hur du känner, jag hade blivit fullständigt knäpp utan djuren.
 
Sv: Häst och spädbarn?

När jag vart gravid med dottern hade vi bestämt oss för att byta ras så de hästarna vi hade o red o körde dagligen såldes o i stället köptes unghästar. Där är det ju mycket arbete från marken, miljöträning allmän uppfostran o så. Nu är dottern ett halvår snart o hästarna har hunnit ridas in o köras in så mitt tips är att om du är osäker på om du orkar rida är att skaffa en unghäst som du kan pyssla med o sen när ungen är född är det bara att börja rida in mer seriöst...
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag köpte en 1åring i vecka 20. Gör inte så mycket med henne just nu utan hon går mest på bete och slappar.:angel:

Har en äldre häst sen innan och han skaffade jag lite rid och tävlingshjälp till. Men jag rider fortfarande skogsrundor i alla tre gångarter ett par gånger i veckan. Är just nu i vecka 35. Har inte haft några problem med foglossning eller ryggont. Däremoit ett vansinnigt illamående första tre månaderna.

Så visst kan du köpa häst nu om du vill. Fast samtidigt kankse det egentligen är smartast att vänta till efter graviditeten. Jag rider på Hugo som jag haft i 4 år och känner utan och innan, skulle nog inte vilja sätta mig på en okänd häst.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag tycker heller inte att man ska behöva prioritera bort hästarna. Men om man som ts nu har möjligheten att köpa häst efter graviditeten tycker jag det ska ses som en fördel.


Om man har möjlighet att köpa häst närsomhelst så har man ju kvar den möjligheten efter graviditeten & ett extra plus är ju att man säkert hunnit samla ihop lite mer pengar till den oxå.

Som sagt tycker jag det är en chansning att köpa häst under graviditet, man kan få problem med foglossningar, nerver, att man samlar vatten osv som gör det svårt att ta hand om hästen.
Men om ts har ngn som är beredd att hjälpa med hästen om/när detta händer(i slutet av en graviditet är de flesta inte så rörliga) så är det inget stort hinder...

Däremot kan man ju hinna ändra på sig när man får barn, man kan börja tänka i nya banor, att amn kanske vill vara hemma med barenet & bara satsa på denna & ta paus i hästandet så det är oxå en till anledning till varför det akn vara bra att vänta.
Har själv planerat att köpa ny häst detta år men väntar tills barnet är 2 mån iaf, så jag vet om jag orkar/vill det då.Hormoner gör mkt med en;)
 
Sv: Häst och spädbarn?

aha... det var här man kunde diskutera detta intressanta fenomen...
med en klättrande 9-månaders, en hästslav (dvs. sambo), en trotsig shetlandsponny, en liiiite för fet nordsvensk, 2 vilda hundar och en sisådär 6 katter och 2 heltidsjobb och egen gård... jajamän ibland är det svårt att få tiden att räcka, men för det mesta är ju livet bara underbart...
Jag har lärt mej att få sänka ambitionsvivån ca. 20 pinnhål... Hästarna går på lösdrift med stora skogshagar och motioneras ca. 3 ggr i veckan, det är vad som hinns med för tillfället, men då jag bara fritidsrider/kör får det faktiskt räcka denna fas i livet, sonen är ju bara liten en gång och det ger jag faktikskt rätt mycket av min hästtid åt... Så länge hästarna har det bra (busar runt med varandra dagarna i ända) så känner jag inte allt för stor ångest....

Följer tråden med spänning:bump:
 
Sv: Häst och spädbarn?

Nej,jag skulle inte gjort det... Tänk på vilken hög risk det är att det händer nått,hästen kommer till ett nytt ställe,ska testa dig,ni känner inte varandra,m.m.

Skillnad om man hafft en pålle i några år,och litar fullt ut på den,men att sätta sig på en ny häst när man är gravid,nej..
 
Sv: Häst och spädbarn?

Att vara medryttare/skötare är ypperligt den tiden av livet! Ansvarsåtagandet är sååå mycket mindre än om du står med egen häst och du vet inte vad du har framför dig och hur det blir med orken och viljan. Somliga spädbarn sover, äter och är nöjda andra har problem med något och är ständigt missnöjda och sover väldigt lite och däremellan skall de bäras, roas och inte en lugn stund. Man själv kanske får diverse problem, kanske spricker en del vid förlossningen och det tar någon månad att läka ihop och under tiden har man begränsad rörelseförmåga, man kan få diverse infektiioner själv efteråt som tar ner en totalt för några månader (jag fick t.ex. var i bröstet efter mjölkstockning, gick omkring med hög feber (>38 för det mesta) en månad, blev akut opererad och åt pencillin en månad och fick även pencillin intravenöst något dygn, och var inte alls pigg. Stapplade mig sen ut till hästen för att mocka och mata och hade barnvagnen som rullator kändes det som. Det är sånt man inte kan veta innan men som medryttare tycker jag man får det bästa av båda världarna. Kan ägna sig helhjärtat åt bebisen och sin familj och slipper ordna med hö, tappskor och stängsling.

Lycka till med allt och dina beslut!
 
Sv: Häst och spädbarn?

Jag håller med dom andra. Vänta med hästköp tills du fött barnet och vet hur situationen ser ut då. Själv har jag blivit tvungen att skicka dotterns ponny på foder för att jag själv inte orkat med sen v.20 och hennes pappa vägrade ta hem han till sig trots att dottern bor där heltid. Sen vet man heller inte om barnet man föder ärr fullt frisk och då ändras förutsättningarna ännu mer för att kunna ha häst om man inte har ett bra socialt nätverk runt omkring siig. Det är bättre att vänta som dom andra redan sagt.
 
Sv: Häst och spädbarn?

Ni som väntar barn, har ni diskuterat/bestämt hur ni ska fördela ansvaret och passningen av barnet samt övriga sysslor hemma er emellan och hur mycket tid var och en ska få för egna intressen? Börjar fundera över hur mycket tid jag kommer att få med mina 2 hästar i höst och vad som är en realistisk planering. Har dem hemma på gården vilket borde underlätta men samtidigt finns andra djur och sysslor som ska skötas och kanske ska jag vara glad om jag ens hinner med utfodring och mockning... :eek:

Nu vet man ju aldrig hur det blir i verkligheten, man kan ju få ett barn som är sjukt eller har problem på något sätt och som kräver all ens vakna tid, eller ett förhållandevis okomplicerat barn som bara sover (?), men man kan ju ha en plan i alla fall...

Så här ungefär har vi diskuterat hemma:

Jag tar hand om barnet på nätterna och dagarna under veckorna då min sambo jobbar (även på nätterna under helgerna antar jag då endast en av oss kan amma :crazy:). Hoppas också hinna med att komma ut och promenera med vagnen på dagtid så att hunden får sin dagliga motion och aktivering avklarad. Har också som ambition att utfodra, göra rent och släppa ut hästarna i hagen på morgonen. Utöver detta vill jag under dagarna även hinna med tvätt, disk, städning m.m. och annat underhåll i hemmet...:angel:

För att spara tid tänkte jag försöka se till att middagen är klar när sambon kommer hem, efter middagen skuttar han ut och utfodrar och gör rent till korna, tar in ved m.m. och andra nödvändiga sysslor. Sedan är det min tur att gå ut till hästarna för den dagliga skötseln och pysslet, ev. även ridning/körning (vet ju dock ej hur länge man kan vara från barnet om man ammar?).

På helgerna tänkte vi ha var sin dag fri. Eller rättare sagt, sambon får en dag ledig till projekt på gården eller andra aktiviteter och den andra dagen får han stanna inne och passa barnet om jag vill komma ut en stund med hästarna, eller följa med om jag t ex vill åka iväg på någon träning med hunden. Inser ju att jag inte kommer att kunna vara från barnet längre stunder om jag kommer att amma (det vet man ju inte om man kan, men det är förhoppningen i alla fall), men det kan ju vara skönt att ha någon avlastning med sig om man vill hitta på något utanför hemmet.

Nå, verkar det realistiskt eller helt uppåt väggarna...? Hur har ni andra gjort eller tänkt dela upp det hela?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst och spädbarn?

Jag lånade ut min häst under graviditeten. Tanken va att han skulle stå på lösdrift och vila upp sig under min graviditet. men han vantrivdes. så när jag va i femte månaden så åkte han till sin fodervärd. Han och fodervärden trivdes jättebra ihop och jag slapp ha dåligt samvete för att han bara fick stå. nu är min dotter 3 månader och för två veckor sen så kom pålle hem igen=) Fodervärden kände att hon inte hade tidd då hon går sista året på gymnasiet. hon fortsätter dock som medryttare.

Hade inte varit några problem för mig att ta hand om hästen när Nova va nyfödd. men hon har sovit bra, inte haft ont i magen osv. Så jag har haft massa energi kvar till annat.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 188
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 960
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp