Hackamore - Hänger sig i höger

Farle

Trådstartare
Red Nisse idag på hackamore för att se om det var nån skillnad sen sist. Och javisst hade det hänt en hel del.

Problemet, som säkert finns på bett, men som jag inte märkt av så mycket är att han hänger sig i höger sida. Höger är hans starka sida och det förklarar väl en bit av det hela.

Men
hur blir jag av med detta? Hur ska jag jobba han konsekvent för att han ska sluta hänga i denna sida. Hur ska jag göra i övrigt för att han inte ska lägga all vikt i handen. Brukar köra på den varianten att jag får ta och ge mycket, men det blir ju hela tiden och han hamnar i framvikt.

Hjälp behövs med andra ord!

Sv: Hackamore - Hänger sig i höger

Ta och lätta var det första jag tänkte på men det hade du ju redan provat.
Halvhalter då? Hela tiden, och utan tyglar tänkte jag i så fall. Red idag en häst som också bara hängde sig på hackamoret, och han gick superfint med tyglarna knytna till en ögla dvs att jag bara tog i dem vid "nödfall" (typ när han blev till en ångvält som bara sprang rakt mot de andra hästarna). Enbart ridning sits/skänkel och kanske yttepyttelite tygel tycker jag får dem mycket mer samlade, lyhörda och att de slutar bli framtunga. Annars är det väl att du fr jobba hästen väldigt mycket i det svårare varvet, kanske till och med med glapp i högertygeln ibland.

du kan ju alltid ta ut en equiterapeut/kiropraktor och kolla över hästen om det finns en anledning i kroppen så att säga till varför h*n gör så :)

du kan ju alltid ta ut en equiterapeut/kiropraktor och kolla över hästen om det finns en anledning i kroppen så att säga till varför h*n gör så :)
Lutar nästan åt de hållet då han börjat krångla enormt med galoppen...

Ta och lätta var det första jag tänkte på men det hade du ju redan provat.
Halvhalter då? Hela tiden, och utan tyglar tänkte jag i så fall. Red idag en häst som också bara hängde sig på hackamoret, och han gick superfint med tyglarna knytna till en ögla dvs att jag bara tog i dem vid "nödfall" (typ när han blev till en ångvält som bara sprang rakt mot de andra hästarna). Enbart ridning sits/skänkel och kanske yttepyttelite tygel tycker jag får dem mycket mer samlade, lyhörda och att de slutar bli framtunga. Annars är det väl att du fr jobba hästen väldigt mycket i det svårare varvet, kanske till och med med glapp i högertygeln ibland.
Woho! Sitsträning i massor kommer det bli... Behöver verkligen det! Måste träna på halvhalterna iaf. :)

Lite OT men min ponny bytte alltid sida när man red på hack. Undvek hon att ta kontakt på vänster på bett så undvek hon att ta kontakt på höger på hack.

Det du får i handen är det som inte finns där bak. Mer bakdelsarbete behövs troligen. Ofta är det ett diagonalt fenomen så när hästen hänger i höger hand fattas styrkan i vänster bak men det är individuellt. Jobba hästen vid handen och studera hur den rör sig i bägge varven, hur den bär upp sig utan inspänning.

Släpp kontakten med "munnen" dtundtals. så hästen inte får något att hänga på.

Och sitt och rid med rö*en:angel:

Aha! :idea: Jobbar mycket med övergångar för att stärka bakdelen. Har lagt mycket tid på det så att säga.

Ska ut och prova det också... Och se om det blir nån skillnad! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar