Ha repgrimma vid tävling?

Sv: Ha repgrimma vid tävling?

Ja, det finns de som fått dispans för att få tävla med ett hackamore, detta gäller dock i de lägre klasserna. De flesta har dock fått avslag.

aldrig hör talas om, men men om du säger så...

Troligen gäller dispanserna för klubbtävlingar. För då är det ju ändå klubben som sätter reglerna TR gäller ju inte dessa tävlingar. De flesta klubbar brukar ju ändå ha TR som regelverk på klubbtävling. Har heller aldrig hört om dylik dispans för lokaltävling eller högre.

en klubbtävling är ingen riktig tävling.
och att skriva att det hänt på lägre nivå är inte samma sak som klubbtävling.
På våra klubbtävlingar så har vi klasser upp tom. GP.

En klubbtävlig är visst en riktig tävling fast med andra regler. Sen har jag aldrig påstått att klubb=lättklass utan att i de fallen där hackamore gått igenom varit en lättklass på klubbtävling. Förstår du skillnaden?

Hur som helst så handlar inte denhär tråden om detta utan om hurvida reprimma får användas på tävlingsplatsen eller ej. Jag tycker att det är märkligt att man får leda i ett hackamore på tävlingsplaten men inte i en repgrimma. Inget av dessa tävlar man ju sedan på (om man inte fått dispens vill säga, vilket de flesta inte får, gäller även klubbtävlingar, vet dock ingen som fått det på annat än på klubbtävlingar). Dethär med dispens är ju en rätt intressant fråga, men jag tycker att är det inte tillåtet så ska man heller inte få dispens. Har hästen problem med munnen så gör man något åt det istället osv. Men det hör som sagt inte till denhär tråden. Utan nu är det repgimmor som gäller :).

Det folk har skrivit om att leda i hackamore har ju gällt hopptävlingar där det är tillåtet att rida på hackamore. Inte på dressyrtävlingar.

Ja det var därför jag förtydligade det, på dressyrtävlingar är det inte tillåtet att leda i hackamore.

okej, ja det blev ju lite förvirrade där ett tag. Tänkte har jag eller nån nu satt tråden på gnägg eller nått annat vimsigt.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar