Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan tycka att har man en häst som är så stissig att man måste ha bett på den så har man missat väldigt mkt. med kommunikationen med sin häst och då är frågan om man öht ska befinna sig på en tävlingsplats.
Fast nu tycker jag du säger emot dig själv lite- alldeles nyss sa du att det är lättare att få stopp på hästen med repgrimma Jo, det är lättare att få stop på en häst som man har reprimma på och tex. 4 meters rep, eller mer om man föredra det. Jag har en häst som ibland kan få för sig att sticka och då har jag lättare att komma runt baken och på så vis böja in honom. Jag tävlar inte honom i dagsläget. Jag gillar inte att behöva rycka en häst i munnen om den skulle få för sig att dra utan anser att ett rep ger bättre position och möjlighet att få stopp på hästen.[[/B]
Det är klart att det är lättast att ha en säkerhetsstandard på tävling-som innebär bett i munnen. Kan ju vara svårt att dra en tydlig gräns för vad som är repgrimma och inte tex.En repgrimma är ju en repgrimma. Då skiljer sig betten betydligt mer. Hur ofta kollar man att betten sitter bra i munnen på tävlingsplatsen? Är just det bätte ok? Då är det mkt. lättare med repgrimmor. Man behöven inte öppna hästens mun (el. tränsa av) för att kicka på vad som döjler sig där.
Enligt mom 136 i TR: " På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande"
Konstigt. Man får ju inte tävla i ett hackamore om man inte har dispens vill säga. Ska man då byta till annat bett innan framridningen? Konstigt att man får leda i det och inte i repgrimma eller vanlig grimma.