Ha repgrimma vid tävling?

Sv: Ha repgrimma vid tävling?

*kl*

Men alltså, vad är egentligen problemet med att leda i träns? Ok att man föredrar grimma i vanliga fall men en tävlingsdag i träns kan inte gärna vara något problem, eller?

Nej några större problem är det inte, men jag tycker att det är en fånig regel faktiskt och föredrar repgrimma, bättre förutsättningar att få stopp på hästen om den skulle vilja dra iväg. Gillar inte att behöva dra i munnen som korrigering vad gäller bett.

Men, men regler är ju till för att följas så det är väl bara att göra det dådå...

TR är ju till för att följas OM man nu vill tävla. Tänk om LC-ryttare tex skulle tycka att "jag struntar i hjälmen bara för att jag tycker att det är en fånig regel", skulle du tycka att det var okej?

Ehh... Nej. Varför tycka att det är en fånig regel att bära hjälm? Aja. Hur som helst så är det ju därför man har regler för att de ska följas. Skulle aldrig medvetet bryta mot dem fast jag tycker att reglerna ibland är fåniga. Jag kan tycka att har man en häst som är så stissig att man måste ha bett på den så har man missat väldigt mkt. med kommunikationen med sin häst och då är frågan om man öht ska befinna sig på en tävlingsplats.

Så vill jag också minnas det. Senaste åren har det ju varit tillåtet att leda med grimma och kedjegrimskaft. Kan du inte helt enkelt höra med överdomaren när du anländer till tävlingsplatsen om denne tycker att det är okej?

Finns det någon särskild anledning till att du inte vill leda i träns?

Mvh JV

Under de sista 7 åren har det varit tränstvång på tävlingsplats...(Under dessa år har jag aktivt varit på tävlingar)

Okej, jag kan har fel :D
Jag är inte så påläst då jag inte har tävlat senaste åren p.g.a. unghästar men jag har vistats på tävlingsplatser och då sett att många väljer att leda sina hästar i grimma + kedja. Trodde att detta då var tillåtet men så är alltså inte fallet...

Är fortfarande nyfiken på varför ts inte kan leda i träns. Finns det någon anledning till det?

Mvh JV

*kl*
Jag som ofta befinner mig på travbanor runt om i landet funderar på detta ibland. Inom travet finns ju ingen regel om att hästarna ska ledas i träns, och jag har faktiskt aldrig sett någon göra det heller.
Även hingstar leds i grimma och grimskaft, undantagsvis med kedja. Det är aldrig några problem.

Jag visste faktiskt inte att regeln om att hästar ska ledas i träns på tävlingsplatser tillfälligt har varit borta. Är det någon som vet varför den togs tillbaka? Hände det fler incidenter med lösa hästar då regeln inte fanns?

Jag kan tycka att har man en häst som är så stissig att man måste ha bett på den så har man missat väldigt mkt. med kommunikationen med sin häst och då är frågan om man öht ska befinna sig på en tävlingsplats.

Fast nu tycker jag du säger emot dig själv lite- alldeles nyss sa du att det är lättare att få stopp på hästen med repgrimma :confused:

Det är klart att det är lättast att ha en säkerhetsstandard på tävling-som innebär bett i munnen. Kan ju vara svårt att dra en tydlig gräns för vad som är repgrimma och inte tex.

Fast nu tycker jag du säger emot dig själv lite- alldeles nyss sa du att det är lättare att få stopp på hästen med repgrimma :confused:Jo, det är lättare att få stop på en häst som man har reprimma på och tex. 4 meters rep, eller mer om man föredra det. Jag har en häst som ibland kan få för sig att sticka och då har jag lättare att komma runt baken och på så vis böja in honom. Jag tävlar inte honom i dagsläget. Jag gillar inte att behöva rycka en häst i munnen om den skulle få för sig att dra utan anser att ett rep ger bättre position och möjlighet att få stopp på hästen.[[/B]

Det är klart att det är lättast att ha en säkerhetsstandard på tävling-som innebär bett i munnen. Kan ju vara svårt att dra en tydlig gräns för vad som är repgrimma och inte tex.En repgrimma är ju en repgrimma. Då skiljer sig betten betydligt mer. Hur ofta kollar man att betten sitter bra i munnen på tävlingsplatsen? Är just det bätte ok? Då är det mkt. lättare med repgrimmor. Man behöven inte öppna hästens mun (el. tränsa av) för att kicka på vad som döjler sig där.

Se tjock text.

Jag måste tillägga att jag självklart har bett på de hästar jag tävlar eftersom att reglerna säger så, däremot tycker jag att det är tråkigt att det är ett måste eftersom jag föredar repgrimma framför att leda med träns.

Ursäkta att det blev en smått förvirrande tråd. Men jag har iaf. fått svaret på frågan nu så jag är ändå nöjd :). Eller nåt...

enligt överdommare måste du koppla grimmskaftet i bettringen, även om du har grimma under/över tränset, oavsett vilken typ av grimma. Har själv blivit tillsagd av överdommaren när jag ledde min häst med grimmskaftet kopplat i grimman, och fick koppla om i bettringen.

Precis! Under något år var det ok att leda i grimma+kedja men sen tog de bort det igen.. Kan ju undra varför? Känns inte särskilt genomtänkt att ändra tillbaka bara efter ett år. Någon som vet varför?

Har även varit disskusioner om detta med huvudlag på tävling på FT-forumet.
Internationellt (internationella tävlingar alltså) är det nämligen många (de allra flesta) som leder hästarna i grimma. Sen har vi även disskuterat tex. danskarna och tyskarnas sätt att hantera hästarna på tävlingsplats. Allt från att sätta upp hagar till att ha hästarna helt lösa...

Senast ändrad:

..maste man alska regelbockers formuleringar? ;)

O ena sidan oppnar ju en san formulering en del, men o andra sidan antar jag kallt att t.ex. ridkapson -inte- raknas som "motsvarande"? (Hejhej, jag forsoker lara mig saker... forlat)

Okej. kan ju vara bra att veta. Vilken nivå tävlar du på? Kan det vara lite olika beroende på vart man hamnar och hur noga domarna är på det. Vissa är mer överseende och andra säger till på direkten om något inte följs enligt konstens alla regler.

Konstigt. Man får ju inte tävla i ett hackamore om man inte har dispens vill säga. Ska man då byta till annat bett innan framridningen? Konstigt att man får leda i det och inte i repgrimma eller vanlig grimma.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar