Ha repgrimma vid tävling?

karamelldrottningen

Trådstartare
Eftersom man måste ha hästen tränsad hela tiden vid tävlingsplatsen så undrar jag om man får ha repgrimma under tränset? Detta tas såklar av innan ridningen, men från marken när man leder hästen, så att man inte behöver ta i tyglarna utan i repet om det skulle behövas. Har aldrig sett detta i tävlingssammanhang, men jag föredrar att leda med repgrimma + rep med tyngd i och inte med betsel.

Sv: Ha repgrimma vid tävling?

Har inget svar till dig, har ingen aning..

men blev nyfiken..hur får du av repgrimman sen?

Tror att hästen måste ledas i tränset (eller med bett då).

hmm men om man tävlar med hackamore elelr sidpull.. då hr man ju inte bett =/ vad gäller då??

I dressyr får du inte tävla med hackamore eller sidepull.

Det är väl samma regler på en hopptävling? :p Kompisen jobbar hos en hoppryttare som tävlar hög klass hoppning nere i Skåne, där har i stort sätt ingen träns på utan leder hästarna i grimmor. En annan kompis har också jobbat hos en hoppryttare (i högsta klassen) och de hade också bara grimma, även på hingstarna. Så hur hårt är egentligen reglerna? Jag tror personligen inte att någon skulle påpeka om man hade grimma under och ledde hästen i den istället (repgrimma är dessutom skarpare än vanligt grimma), vill en häst sticka så gör den det, även med bett.

Skulle heller också vilja ha den i grimma om den nu skulle ta sig lös. Ha ett hängande grimskaft som är direkt lett till munnen och den kliver på grimskaftet i trav/galopp, aj aj

KL Nej, i hoppning är bettslingen mer valfri än i dressyren. Där får man ha hack och sidepull.

På tävlingsplatsen ska hästen ledas i bett med huvudlag. (alltså bett eller hack/sidepull)

Till TS Jag kan inte tänka mig att du inte få ha repgrimma ovanpå huvudlaget.

Nu blir jag lite osäker. Jag har för mig att sidepull är godkänt. Inte helt säkert. Hackamore vet jag är godkänt, på både ponny och häst i hoppning.

Syftade på att måste ha träns när de ska ledas, det är väl samma regler inom hoppning som dressyr att de inte får ledas i bara grimma. Att hack och sidepull (blev osäker där också!) är godkända att rida på inom hoppning vet jag.

Du får ju leda hästen i hack på hopptävling eftersom det är godkänt huvudlag där, men det är det ju inte i dressyren och därför måste du leda i träns, med bett där. Om man sen gör det eller inte, det är väl upp till varje tävlande att följa TR, gör man inte det får man ta ev. straff också.

Det jag menar är att man har på ett godkänt huvudlag med repgrimman över. Man håller i tyglarna till huvudlaget samt grimskaftet. Det tror jag är godkänt :)

Har inget svar till dig, har ingen aning..

men blev nyfiken..hur får du av repgrimman sen?

Jag lossar knuten och tar bara av den helt enkelt, får ju ha repgrimman utanför bettet.

kommer iaf. att ha repgrimma vid tävling och bara ha bettet för "syns skull". Alltså bara för att inte bruta mot reglerna.

Vad jag vet måste man leda i bettet, alltså inte ok att ha träns på men leda i grimma.

Enligt mom 136 i TR: " På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande"

reglen att ha träns på tävlingsplats togs bort från TR för några år sedan. Tror inte att den är tillbaka, är dock inte helt 100 på detta

Om man håller i både repgrimman och tygeln, men har repgrimman kortare så att den är det man tar i först torde vara ok. Då leder man ju ändå i bettet men tar först i repgrimman.

Godistanten, Du får gärna leta fram var i TR det står.

Godistanten tar tillbaka. Har inte varit aktivt tävlande de senaste åren....

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 253
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar