Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

Har ni tagit in hästarna för säsongen än?
(alltså för dygnetruntutegående, gäller ej er som har lösdriftshästar)
Tycker det börjar bli lite kallt ute men jag skulle verkligen behöva ha mina ute i nån vecka till, dels håller jag på och renoverar stallet, boxarna finns där ju än, men shettisens box, eller boxväggar, är förvaringsutrymme till allt från sadlar till täcken och selar... och för att komma in i stallet krävs en del :angel:... och sen ska jag ju ta bort tanten snart (ska ringa om två veckor) och det skulle varit skönt om hon kunnat gå kvar ute (har ju bronkit och mår bättre ute just nu).

SÅ har ni hästarna ute än?
Hur länge får de gå utan vindskydd och vad räknas som vindskydd?
Har en skog som de står i, så de är ju lite skyddade trots allt, alltid torrt där uppe i alla fall, eller alltid, det blir inte plaskblött liksom, det ligger på en kulle själva dungen de står i.

Har läst någonstans att det skulle vara 1 oktober som "den magiska" gränsen går, stämmer det?

Jag har mina hästar ute ännu, (en fjording å ett fullblod) fullblodet går med ett lätt fodrat regntäcke på nätterna så han inte blir kall, än så länge så kan man säkerligen ha hästarna ute, bara man har lite koll på vädret så. jag precis som du har lite stallfix kvar, då det ska byggas 2 nya uteboxar hemma istället för att ha hästarna inhyrd hos någon. så dom får nog vänta 1-2 veckor till med att komma in.

min pålle o hans polare:) är fortfarande ute dygnet runt.. det är runt 5-10 grader ute här om nätterna men nu när det är regnigt så har en ett ofodrat regntäcke på sej iaf när det behövs.. ska försöka ha dem ute så länge det går!!

Mina 2 går ute än. Stora har ett lätt fodrat regntäcke och shettisen går utan. Det finns mat kvar ett tag till.

De kommer in om någon vecka. Längtar att få hem dem till gården - det börjar bli så svårt (omöjligt) att hitta dem i hagen om jag ska rida sent :o

Någon som har sina ute än?Det har jag, det har varit ett par frostnätter men då täckade jag bara gamlingen.De andra klarade sig ändå :)

I det stallet där jag rider så har de hästarna fortfarande ute på nätterna, men täcken på. Men blir vädret allt för tråkigt så får de komma in under en natt elle två. Speciellt stona med föl. :)

Här är ponnyerna bara inne om det regnar på kvällen. Svårt för dem att hitta ett torrt ställe att ligga på annars.
Men vid fint väder. Har bra hagar så torkar det rätt snabbt. Då får de vara ute.

De stora hästarna är ute och kommer nog att fortsätta vara det ett tag till. De har en lösdrift att kunna gå in i om det blir bus väder.

japp min går också ute fortf med täcke på. Men kommer nog att börja få komma in efter denna vecka.

*knapplån*

Nu har våra varit inne sen i lördags natt:)
Skönt tycker jag, verkar hästarna också tycka;)

de värsta är inte frosten här, utan allt regnande och gegga i hagarna.
men om det verkar bli skapligt väder ute, rent ösregn och gegga - inne. Har två unghästar, de vill röra på sig.

Av de hästar som gått ute året runt så tog vi in de sista härom veckan. Dels för att de behöver banta lite efter betet :angel: och dels för att vi just nu rider in den ena och den andra är nyligen inriden och ska opereras om två veckor. Den tredje rids och tränas och bör inte sätta för mkt päls och den fjärde kunde ju inte gärna gå själv :)
Dessutom börjar det bli kyligt om kvällarna/nätterna och på morgonen och vi har inget vindskydd eller ligghall så när det regnar så blir det ju inte så mysigt ute.

Hade jag haft yngre hästar på ett bra bete med ordentligt vindskydd skulle de nog ha fått gå ute ett par veckor till.

Mina går fortfarande ute men de kan gå in och ut i stallet som de vill. Är det regn så står de gärna i dörröppningen och spanar ut. :)

Min går fortfarande ute. Här (södra småland) är det många plusgrader på dagarna och på nätterna är det väl nån plusgrad och hästen verkar må jättebra av att få vara ute så här mycket. Han ser verkligen friskare ut än någonsin!
Det är en jääättestor hage och det är mycket bete kvar, men jag har nu, bara för nån dag sedan, börjat med att ge honom kraftfoder och hö en gång om dagen.
Han får ha ett ofodrat regntäcke på nätterna om det ska regna. Annars går han utan.
Hoppas att han kan vara ute på nätterna länge till. Så länge det inte snöar, är jättekallt eller ösregnar ser jag ingen anledning till att han ska stå inne i en liten trång box och tråka.
Det enda som är lite dumt är att alla andra har börjat ta in sina hästar så han får vara ute själv på nätterna. Men han är hur lugn som helst och klarar det jättebra, men det känns ändå inte riktigt bra. Men jag anser faktiskt att han hellre är ute nu när det är så skönt väder för en häst.

Hästar bryr sig inte om väder, dom bryr sig om trygghet. Att lämna en häst kvar ensam ute på natten är snudd på djurplågeri. Hästen har ingen chans att ta skydd med de andra i flocken och han måste ha koll själv och har därför svårt att få den vila han behöver. Ta in hästen med de andra!!!

Håller med kenneth, hästen är ett flockdjur och mår inte bra av att bli lämnad ensam, medan de andra kommer in..

Hästar bryr sig inte om väder, dom bryr sig om trygghet. Att lämna en häst kvar ensam ute på natten är snudd på djurplågeri. Hästen har ingen chans att ta skydd med de andra i flocken och han måste ha koll själv och har därför svårt att få den vila han behöver. Ta in hästen med de andra!!!

Jag vet, det är därför jag tycker att det är lite jobbigt att lämna honom ensam. Men att kalla det för djurplågeri är väl ändå lite att ta i? ;O
Han får vara ute eftersom han trivs ute. Han vill inte in när de andra ska in. Visst, det kanske inte är någon "ursäkt", men han är faktiskt en häst som helst av allt gärna går själv och när de andra hästarna också är i hagen går han alltid för sig själv.
Men det är hästar på andra sidan staketet på nätterna också, så han är ju inte helt ensam.

Min sköthäst är inne.
Han är tillbaka i stallet nu och kvälls och morgonjourer har börjat igen. Tycker det är bra att han är inne på natten. Nu börjar det bli frost på morgonen och höstruggigt regn rätt ofta... Äter hö så det finns inte nå mycket gräs heller kvar ute som gör att man vill ha ute längre.
Bor i norra Sverige.

*knapplån*

Våra går fortfarande ute.
Dom har inga täcken men skog att gå in i om det regnar.

Vi har ännu inte bestämt när vi ska ta in hästarna. Kanske nu i helgen....eller om några veckor. :)

Våra betar fortfarande och majoriteten ser ut som små fläskbollar (inga stora bukar pga proteinbrist, de har ryggar med ränna. Platta ryggar...)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar