Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

Är knähögt med gräs i vissa hagar,så mat finns det, så jag hoppas de kan gå ute ett bra tag till,bara vädret tillåter. Men hörde att ena unghästen hostade lite,antagligen av allt regnandet. Blir det regn igen få han väl gå in på nätterna ett tag. Förra året var de ute tills dan innan nyår, men då var det en kanonhöst och gräset växte då fortfarande.:smirk: Har vindskydd:banana:

Hsten06040.jpg

Mina som inte rids går fortfarande ute. Jag har inte så mkt bete kvar, men fodrar två ggr om dagen. Så länge det inte är hällregn få dom gå kvar. Är dom bara fina i hull, klarar dom lite kyla så länge det är torrt.

Dom två senaste åren har dom gått ute tills mitten av oktober då vädret varit bra. Har aldrig hört talas om ngn datumgräns, utan tror mer på sunda förnuftet.

*kl*
Attans, nu var det frost i natt. Det blir väl att försöka städa undan i stallet så de kommer in i boxarna då...
Är det inte lite väl tidigt att det är så kallt???!!!

Så mycket gräs har inte jag ska jag säga... har stödfodrat med hö länge.

Såg i går på vädret att det är mycket under normal tempratur i hela landet för perioden.. :(
Gräset växer bara vid 6+ och över så nu stannar det upp när det är så här kallt!

Vill bara först säga att det är underbart att se attdet finns så många som vill ha ute sina hästar !!!! Bor i Göteborg och här är börjar det bli mer o mer så att man har ute sina hästar mindre o mindre. Det kan finnas massa orsaker till detta men väljer man inte bort en av de viktigaste delarna för sin häst om den inte får gå ute mest möjligt???? Skall man inte låta hästen få vara häst så mkt som möjligt?
Låter väder och vind avgöra, ligghall samt att lägga på täcken kan man komma långt med. Givetvis skall de få all den mat/bete som behövs.:) Heja alla sunda hästägare som låter hästar vara hästar!!!

kl*

jag ahr min häst ute fortfarande, och planerar att ha det så iaf en månad till. det växer skog runt hela hagen så det ger ett bra vindskydd samt att hagen är torr och bra. Han trivs mycket bättre med att vara ute än att stå i en box hela nätterna. :)
nu har jag dock börjat sätta täcke under natten, tycker det börjar bli lite småkyligt ute! :)

Jag har mina två ute fortf,pga att jag är fast i sommarhagen som sällskap tills en annan hästs ägare kommer tillbaka från semestern. För hästarnas del är det ingen fara, de har mycket väl skyddade skogspartier med "rum" av ekar och buskar. Däremot skulle jag inte ha hästarna sovande på ett vindpinat fält utan ordentligt skydd. Temperaturen är ju nemas problemas.

Jag och en till i stallet har ute våra hästar än. Men 1 september ska hon ta in sin häst på nätterna. Men det vill verkligen inte jag, inte ännu. Det är ju fortfarande sommar och gräset växer ännu (=ser ingen anledning att ta in). Så troligtvis blir det väl helt enkelt så att min häst får vara ute själv på nätterna. Han mår bäst av att vara ute så mycket som möjligt. Han är ju trots allt en HÄST. Bara lite tråkigt att han måste vara själv, men det tror jag att han klarar bra. Så att så länge vädret tillåter får han vara ute (blir väl till kanske oktober).
Hoppas bara grannarna flyttar in snart med sina hästar så blir det iallafall hästar på andra sidan staketet också.

Jao, Hadina & Tumme-Lisa kommer nog vara uta ca en månad till. Men om vädret ändras så att det blir riktigt kallt om en vecka t.e.x då kommer dom självklart att få komma in, men vi tar nog in dom om en månad iallafall...:D

Jag har min inne på nätterna. Dels för det börjar bli kyligare, och betet är det inte mycket kraft i längre. Men hade gärna haft honom ute ett tag till.

Vi stödfodrar våra nu.
Allt för att slippa stänga in dom i stallet. ;)
Jag kan även tänka mej att gå så långt så jag spänner på dom ett täcke kvällar och nätter (tar av det på morgonen)

Men jag tycker att dom har bra skydd i hagen (skog) och kan leva ett bra hästliv där.

Hej Tori!!! Kul att se dig:love:

Här har kylan kommit på nätterna men fortfarande har jag betestillväxt. Här går alla ute fortfarande och jag lägger inte på täcke. Planerar att smälla upp ett vindskydd för småkillarna och låta dom stå ute ytterligare under senhösten sen. Treåringen stallas troligen in om en månad ungefär beroende på var vädret tar vägen. Hon rids in och behöver få stå inne och vila då och då.

*kl*

Mina går ute fortfarande. De har gott om bete och både päls och (för mkt) fett som isolerar om det är kallt.

Ifjol gick de ute till i början/mitten av oktober och jag hoppas på något liknande iår, men det beror ju på hur vädret och betet ser ut.

Om det regnar mycket så får de komma in några timmar och torka upp, men jag ser ingen anledning att stalla in dem än.

Mina är ute dygent runt än. Förra året gick det bra att ha dem ute till slutet av september/början av oktober men tycker det var varmare då än i år... I alla fall torrare!

De går inte i gräshage (dagbete) om nätterna dock utan i en skogshage vid vattnet (lite varmare) och får hö till natten. Storhästen har fleecefodrat regntäcke (regnar en del här nu) om natten och ponnyn har tillräckligt med fett för att vara totalt isolerad. :angel:

Än så länge har det inte varit ngn frost nere i hagen i alla fall, tempen ligger på kring 8/9 grader som kallast. Hoppas som sagt på att kunna ha dem ute 1 månad till men man får väl se hur det blir. Brukar generellt sätt ta in dem då det börjar gå ner mot nollan eller om det regnar MYCKET.

Såg i går på vädret att det är mycket under normal tempratur i hela landet för perioden.. :(
Gräset växer bara vid 6+ och över så nu stannar det upp när det är så här kallt!

Men om man har mycket gräs kvar spelar det nån roll om det inte växer? Dom kan säkert äta en månad till, flera ha på 6 hästar.

Är det någon mer som plötsligt en dag kom ut till en lurvig björn? Det är nog bland de snabbaste förändringarna i en hästs utseende jag varit med om:o. Hästarna går i en stor beteshage med ekskog och ängar. Från att ha varit blank som satan och len i pälsen gick mitt sto till ett smutsigt ulligt pälsmonster på typ tre dagar känns det som. Hon ser ut som en mulåsna:D. När vi kommer tillbaka till stallet blir det schamponering oavsett väder i princip. Jag får leda henne torr med dubbla fleecetäcken om det är kallt. Blir det inte bättre åker klippmaskinen fram trots att det är så tidigt. Sähär kan vi ju inte se ut! Nog för att en vinterpäls kan vara fin, men denna ser ut som hon inte sett en borste på fem år.

Mina går ute fortfarande....Däremot blir det till att stalla in B-ponnyn och mitt sto om nån/några veckor....beror på vädret....Är det riktigt kallt o regnigt får dom vara inne, men är det bara kallt får dom va ute....

Valacken som däremot har hosta får va ute så länge som möjligt, är det lite dåligt väder på natten får han ha täcke istället....han mår ju som sagt bättre av att va ute....

//Fia

Haha nej det är klart jag inte gör. Jag borstar och borstar men med ullpälsen som blivit nu ser det inte särkilt välvårdat ut iaf. Har aldrig sett något liknande på den här hästen. Så jag tänkte att om inte schamponeringen gör att det ser lite mer hyffsat ut är det nog klippmaskinen som gäller. Det blir rätt svettigt att träna i den pälsen också.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA