Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

Gotland
Solens och tyvärr också vindens land :smirk:

Vi har hästarna ute än.. några hästar har börjat stå inne nattetid nu, men hittills har det gått bra med tunt regntäcke och lite exktra hö.

*kl*

Vi har tagit in våra nu. Det gjorde vi förra helgen.
Men bara för att betet tog slut och det var bökigt att stödfodra hästarna (det är 1 km till hagen så vi körde hö i bilen sista veckorna)

*kl*

Ja igår hade jag lust att ta in hästarna. Snö blask och kallt va det. Men vi har bestämmt att ha dom ute i vinter så det va att stålsätta sej och lägga på täcke o extra hö ut i vindskydden.

Och på morron så va de nöjda som alltid. Så nu känns det bättre. Men mitt hjärta ömma lite för dem igår när jag satt hemma i värmen.

Kl

Jag tog in mina unghästar i tisdags. Den ena var halt, annars hade dom fått va kvar ute. Men igår kväll kändes det bra att ha tagit in dom, var halvt storm och pissregn.
Innan dom kom in fick dom lite kraftfoder extra men inget hö, det finns fortfarande massa gräs kvar. Fast nu tycker dom att hösilaget är väldigt gott.... Äter förvånansvärt mycket på nätterna!

jag har mina hästar ute till slutet på oktober. i år fick min häst tyvärr gå in ett par veckor tidigare pga av att ingen annan i stallet ville ha sin häst ute på nätterna.
men jag vill att de ska gå på lösdrift i sex månader (maj till oktober). jag tror att alla hästar mår bäst av att vistas ute så mycket som möjligt.

jag har fortfarande mina hästar ute, tänkte åtminstonde ha dem kvar ute oktober månad ut, gärna längre om vädret tillåter det. Men i förgår tror jag det var, fick de komma in för der regnade ordenligt och var kallt, detta trots att de var täckade (hm... är väl lite känslig gällande hästarna :crazy:). Men, blir det mkt rusk, regn och blåst får de komma i de dagarna. När det är kallt ute (minusgrader) har jag inga probolem med att låta de vara ute, dock täckade. Som det är nu får de hö på morgonen och på kvällen för det finns inte så mycket gräs kvar här.

Jag anser att, om det är möjligt, man skall ha sina hästar ute så länge/mycket som det bara går. :)

*KL*

I vårt stall har vi tagit in hästarna .
Inatt var det för övrigt -3 grader här... :crazy:
För tidigt anser jag.. Vill inte det ska bli så kallt redan.

*KL*

I vårt stall har vi tagit in hästarna .
Inatt var det för övrigt -3 grader här... :crazy:
För tidigt anser jag.. Vill inte det ska bli så kallt redan.

fast hur skall du kunna ha ute hästarna på vinterna under dagarna när det är ännu fler minusgarder ute, om du inte kan ha dem ute på natten när det är -3 grader ;)

OBS! tolka nu inte detta som en otrevlig eller tyken kommentar!
det brukar ju så lätt bli missförstånd här på buke :crazy:

Det är ju faktiskt lite skillnad på dag och natt. ;) Solljus m.m. skapar värme. Sedan vill nog inte många att hästarna ska ligga och sova (även om de inte sover lika mkt som vi) ute på kall mark om nätterna.

nepp det har vi inte..dom har en liten skog som får gå in i ..
Vi har tagit in halvblodet och frisern och hennes föl, ardenner stoet går inne på natten om hon är väldigt svettig.:)

Det är ju faktiskt lite skillnad på dag och natt. ;) Solljus m.m. skapar värme. Sedan vill nog inte många att hästarna ska ligga och sova (även om de inte sover lika mkt som vi) ute på kall mark om nätterna.

visserligen, fast hästarna ligger allt ner på vintern oxå när det är snö och kallt, iaf gör mina det, även när de är inne på natten. ;)

fast man tror ju alltid att hästarna tål mindre kyla än vad de eg. gör. Jag är eg. en sån som "nä, 2 plus bara jag tar nog in hästarna" detta trots att de inte är rakade samt är täckade. Men nu i höst skall jag ha hästarna ute så mkt som möjligt då gameltanten har problem med luftvägarna. Dessutom tror jag att man i större utsträckning har ute "skogsmullehästar" än tävligthästar. :)

Ja, men det är klart de ligger ner. :D Jag menade att det inte är många som vill att hästarna ska ligga ute i snön på natten, då det är kallare på natten. Att ligga och sova i snön i vintersolen är ju en annan sak än att ligga i snön en stjärnklar natt..

Mina hästar går ute tills det går under nollan. Storhästen är klippt, men inte ponnyn. Täcke nattetid på den stora och stödfodring så trivs de utmärkt ända tills det blir frost. Dock vill jag inte heller ha dem ute nattetid om det blir flera minusgrader, det är torrare och ingen blåst inne plus att det är lite varmare (litet kallstall). Storhästen har, precis som många andra hästar, lätt för att bli stel i musklerna av kallt väder och då ska han inte behöva vara ute när det blir kallare. Däremot är de inte inne så länge om natten, kommer in vid 22 tiden och ut vid 7 tiden. Från november till april om det är bra förhållanden. :)

fast hur skall du kunna ha ute hästarna på vinterna under dagarna när det är ännu fler minusgarder ute, om du inte kan ha dem ute på natten när det är -3 grader ;)

OBS! tolka nu inte detta som en otrevlig eller tyken kommentar!
det brukar ju så lätt bli missförstånd här på buke :crazy:

Jag hade gärna haft min häst ute ännu ett tag, men beroende på att jag måste anpassa mig efter stallets andra känsliga travare (starthästar) så är hon inne på nätterna.

Förövrigt tycker jag: tidigt ut på våren, sent in på hösten.

Mycket utevistelse = En friskare häst. :bow:

OJ... Vad sent alla tar in sina hästar!! Jag tog in min i augusti.... :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade gärna haft min häst ute ännu ett tag, men beroende på att jag måste anpassa mig efter stallets andra känsliga travare (starthästar) så är hon inne på nätterna.

Förövrigt tycker jag: tidigt ut på våren, sent in på hösten.

Mycket utevistelse = En friskare häst. :bow:

du har så klar rätt, man måste anpassa sig efter de andra hästarna i stallet. synd att det inte är någon mer som har pållarna ute så din häst hade kunnat fått sällskap. :)

Våra hästar (halvblod och arab) har satt vinterpäls och gått ute på tjockt bete tills förra veckan...de gick på en gammal tjock vall med tät skog intill att gå in i vid regn och rusk....dock stod de och ville in jämt, så till slut tog vi in dom i förra veckan....
Förra året gick de ute till november.
Det har varit skönt att slippa mockningen och alla stallbestyr...och de mår bara bra att vara ute mkt,dock krävs väl egentligen ett vindskydd el nåt att gå in i om det blir minusgrader och mkt regn kombinerat med vind....
Had ejag haft möjlighet så hade vi gärna haft lösdrift,men stallet ligger ett par meter högre än hagen som är bakom....

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar