Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

kl.

Alla ute än. Bara åsnan har täcke. Rundbal hösilage. De VILL InTE in ännu!!

Vi stallar in i kväll, har varit så ostadigt väder nu och det blir för meckigt med täcken hit och dit. Hästen funkar också bättre i ridningen de dagar han fått stå inne över natten.

jag har mina två hästar ute fortfarande fast den ena är helklippt. men så länge han har täcke på sig så mår han bara bra av att vara ute. Dessutom får ardennern hosta av att stå inne så därför ska dom få gå ute dygnet runt tills det blir snö. :)

Jag ska börja stalla in min häst inatt. Det har regnat hela sommaren och inte blivit bättre snarare sämre, kallt och blåsigt. Lerigt i hagarna, ingenstans är det torrt. Min häst vill in, han står vid grinden nästan hela natten så jag får börja ha honom inne. Dessutom är han svårfödd samt mycket frusen av sig. Hösilaget han kommer äta på natten kommer ge honom mer näring än vad gräset skulle ge honom så förhoppningsvis kan jag dra ner på kraftfodret.
Hade gärna velat ha honom ute ännu längre tid men han vill inte.

har redan svart en gång här, men det var tidigt, nu är det ju kallare o regnigare, o våra är fortfarande ute :)
en gammal arab en ung shettis o en tränande tinker
men iofs :angel: så stoppar vi in dem över natten då det regnat hela dagen o kommer fortsätta en bit över natten, men nu i höst så har det bara hänt typ 7 ggr :)

-kl-

Har dem fortfarande ute, har inte varit en enda frostnatt övht här än. :D Tycker denna höst är mkt varmare än -06 men jag kanske bara inbillar mig.

Storhäst har täcke på natten, fleecefodrat regn. De går inte i beteshage längre dock, utan får endast hö - vinterutfodring.

Kommer "ta in" hästarna från betet så fort deras lösdrift är urstädad från byggmaterial som vi inom kort ska använda till att få klart kornas lösdrift. Trodde vi skulle behöva stalla in dem i boxar denna vinter då sambon ville utnyttja utrymmet i hästlösdriften till fortsatt förvaringsutrymme (då denna lösdrift endast gjordes provisorisk när vi flyttade hit och vi ska göra en ny och bättre längre fram), men är glad att han gav med sig! Blir så mycket mer lättskött med tanke på att vi väntar barn när som helst och inte minst skönare för hästarna att kunna gå ut och in som de vill!

*kl*

Nu har vi kommit till ett beslut:

Om hagen var närmare så hade dom fått gå ute ett bra tag till. Dom har bra skog att ta skydd i och stora ytor att ströva på.
Men betet börjar ta slut så vi får stödfodra och det är bökigt att köra dit fodret så i helgen får dom nog komma hem. I eller efter helgen...eller kanske nästa helg ;)

Jag tror hästarna trivs bättre i sommarhagen men det kommer att bli bekvämare för oss att ge dom vad dom behöver när dom är hemma vid stallet igen.

Har ingen annan en massa knott?? Vi har extremt mycket knott och hästarna blir tokiga av att gå ute på kvällen! :crazy:

Vi har haft massor av knott och fått ta in hästarna i tid om kvällarna och inte släppa ut dem direkt från morgonen för då har det varit massinvasion av knott. Nu är det bara lite knott kvar och knotten besvärar dem inte. Vi har gräs kvar i hagarna och de har ligghall med skydd för väder och vind och torra liggplatser. MEN de vill in och kommer rusandes till grinden när man kommer så även fina dagar tas de in till natten. Gräset har varit fruset här så kanske smaken ändrat? Hur som helst så är hästarna observanta på oss nu och kommer genast de ser en. Kommer även till gården och hälsar när man kommer hem. Sommartid var man som osynlig för dem och ville man något fick man snällt gå till dem. Nu kommer de i galopp när man visar sig och det börjar närma sig kväll. Så dom har varit uppstallade en månad nu - veklingarna!

Jag brukar ta in hästarna när det är mindre än 10 grader ute...
men om du inte kan ha dom inne, lägg på täcke på dom, och se till att de har ordentligt med mat i hagen...

Vår är ute med rundbal med hö,massa gräs kvar plus massa skog där dom kan söka skydd.Vi kommer inte ta in dom än på ett tag.Dom vill inte ens in.

här har det regnat mest hela sommaren. de har fått vara inne några timmar från och till så de får vila ordentligt. det har varit poppis! nu är det ovanligt torrt - så nu får de vara ute ordentligt i en vecka till - när regnet och ¨nblåsten kommer är det kört!

började ta in mina igår kväll för nu e mina uteboxar klara, fjordstoet är supernöjd med att få komma in, men fullblodsvalacken tyckte inte att det var särskilt intressant å hade hellre gått kvar ute :p

Nej, finns ingen gräns, vädret varierar ju väldigt beroende på var Du bor. Däremot finns regler för vad som gäller utegångsdjur samt djur som stallas. (Om det fortfarande gäller så skall djur som går ute mer än 12 tim under icke-betestid ha vindskydd) Djuskyddsinspektören i Din kommun vet exakt samt titta på Jordbruksverkets hemsida. Här i nvSkåne är det mest plusgrader, då och då lite under noll men relativt torrt och inget regn på ett par dagar :) Så våra hästar ( 2 halvblod , 1 irländare) går fortfarande ute i bra, torr hage. Stödfodras med hö morgon och kväll samt kraftfoder till kvällen. De är rätt mätta ändå, hyggligt med gräs fortfarande. Tar in dem för natten när det börjar regna ordentligt eller snöa :angel:

I kväll får våra flytta in nattetid.
På vädret varnar de för snöblandat regn!!!
Nu är sommaren slut :cry:

Vår D-ponny går ute dygnet runt ännu och det funkar alldeles utmärkt.Har ett tunnare regntäcke på honom.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar