Ha hästarna ute än?

Sv: Ha hästarna ute än?

halvblodet har varit inne en vecka redan... han e en liten frysgris men shettisarna får nog gå ute till oktober.... minst

Våra har varit inne på nätterna några dagar nu. Min har dessutom regntäcke på sig dygnet runt. Han är lite känsligt och blir väldigt stel i ryggen om han blir kall..

ja ända tills det blir minusgrader ska mina få gå ut iallfall.mina kompisars hästar har gått ute året runt i 3 1/5 år och dom har klarat sig bara dom har haft vintertäcket när det har vart -25 eftersom diom hästarna inte blir rakade.

Mitt halvblod går fortfarande ute, och planen är att hon ska gå september ut. Hon står uppstallad i Stockholms skärgård.

Våra friska hästar går ute än, de andra står inne.. Fölungen fick gå in i natt men fjordingarna och de andra travarna är ute.

Shettisen är tyvärr tvångsintaget pga fång, så halvblodet får väl gå in idag hon också då... *suck*

Självklart går dom ute än, det är ju inte ens frost på nätterna (inte här iaf). Tycker inte det är särskilt kallt heller, det är ju runt 15 grader på dagarna. Mina går utan täcke (vilket dom iofs gör året runt) och har inte ens börjat sätta vinterpäls än så det finns ju ingen andledning att dom ska behöva stå inne.

min kom in i onsdags eftersom hon skulle vara sällskap åt en som hade boxvila, iom. detta så får hon komma in för denna säsongen men går ute länge på dagarna fram tills det börjar bli mörkare.

Min häst går fortfarande ute med 2 andra på ett jätte stort bete med rinnande vatten och skog...visst de får kraft 1 gång om dan men de mår jätte bra!!!

De kommer och tas in i slutet av sep:D

vi har bete än och runda glada hästar så sept/oktober tar vi in om det inte blir jättekallt. De har skog och vindskydd, o det finns ju alltid regntäcken.:p

våra kommer in nästa vecka, men kommer att vara ute varje helg (de som behöver har täcken på natten) så länge vädret är ok.
ridskole hästar/ponnyer och 4 privat hästar som får mini semester varje helg. haft det så i flera år och funkar kanon för oss.

KL

mina har kommit in denna vecka eftersom det varit regn och ganska kallt. Men nu är det varmare igen, så inatt är de ute.

Det ska tydligen bli lite varmare nu sägs det :bump:

*kl* Har bestämt att mina får vara ute tills snön kommer eller tills marken frusit. Vet ju inte vilket som kommer först. Men natten mot tisdag fick dom komma in, regnade typ 140 mm på mindre än 1 dygn....men nu är dom ute igen, har haft frost på nätterna men då får dom bara mer hö!

Mina hästar går ute änn, dom vill inte änns in nu, när dom kommer in så vill dom varken ha hö eller foder :P hehe

Så det blir väll ngn månad till för mina pollar iaf!:D;)

KL

Mina tar jag in på kvällarna nu. Här har det regnat i stort sett varje dag nu(med ngt undantag) och det är nog det jag tycker påverkar mest. Det är blött i marken och hästarna ligger inte ner ute längre.
( bor i södra Sverige)

Temp.mässigt har vi ca 14 grader på dagarna men på nätterna har det varit alltifrån frost till några plusgrader.

Kanske hade hästarna fått vara ute längre om det bara ville sluta regna ngn gång, men när det är så pass blött i marken vill jag att de(ffa unghästarna) ska kunna ligga torrt.

Har ni tagit in hästarna för säsongen än?
(alltså för dygnetruntutegående, gäller ej er som har lösdriftshästar)
Tycker det börjar bli lite kallt ute men jag skulle verkligen behöva ha mina ute i nån vecka till, dels håller jag på och renoverar stallet, boxarna finns där ju än, men shettisens box, eller boxväggar, är förvaringsutrymme till allt från sadlar till täcken och selar... och för att komma in i stallet krävs en del :angel:... och sen ska jag ju ta bort tanten snart (ska ringa om två veckor) och det skulle varit skönt om hon kunnat gå kvar ute (har ju bronkit och mår bättre ute just nu).

SÅ har ni hästarna ute än?
Hur länge får de gå utan vindskydd och vad räknas som vindskydd?
Har en skog som de står i, så de är ju lite skyddade trots allt, alltid torrt där uppe i alla fall, eller alltid, det blir inte plaskblött liksom, det ligger på en kulle själva dungen de står i.

Har läst någonstans att det skulle vara 1 oktober som "den magiska" gränsen går, stämmer det?

Mina står ute, & grannens oxå.de har en tät skogsdunge att gå in i & självklart täckar jag dem när det är pissväder,de trivs väldigt bar att vara ute, men snart är det dags att börja ta in dem på nätterna då vi har björn som går här varje vår & höst:crazy:

dags att börja ta in dem på nätterna då vi har björn som går här varje vår & höst

Åh, hua vad läskigt, tur att det inte finns några björnar här, så hästarna fortfarande kan gå ute ett tag till;)

Mina 2 går fortfarnade ute. Damen tävlas, så hon får ha täcke på sig. Eftersom hon börjar bli lite till åren, så mår hon bäst ute där hon rör sig mycket och håller sig mjuk.

Mvh Jordgubba

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 451
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar